PDA

Bekijk de volledige versie : Volvo V70 XC 2.4T 5cylinder

leonsteyns
17-11-2017, 23:13
Een gevalletje mid-life crisis kan het niet zijn, daar is het de auto niet voor... :lol:
Wel wat behoefte aan meer luxe en het slappe excuus dat ik nou echt toch een keertje de E-aantekening wil gaan halen. En eigenlijk vond ik ze eerlijk gezegd altijd al mooi... :f

https://lh3.googleusercontent.com/CONuUoJwemdkUryGah24FR3C4bhe1fZorIafsw34I0xuO55_2RB8SnyZVjhbaDWDUt6qcBQM7pLmvfaEuRcezj1P7zQU598WUHf8XSfJa7YvjTtkl9_cj3EA-Xg3hZRDoUx6t3plDNDoEC4z70Y9ZqffFz6dNE-92-Cqqx-VlEYQcRSBaggP5et4efGQAoG-XSIkVi9LrBnr1vY0fDLrCYnAygAPeiGFLnChG62BHP3twcT52km411Z-Q7WALvDWej25ITKWwuF1C7Qmkkx2PsZc_WfKBfbeorLr2hSiVloyDjCMfAJmWtIPQDKK7DMApw8Fb1Ltl_0nJ9ZvxpDxexxpsh_l7IC7qWfZahzzjJU5W8_bG2agj00MONDiWU9dMnlyh6ZEBwc9K8xsMwgi6RaYFuAajg6y8hLXWJ9zP1FkmswEWY6-1kpNL291c5LccxEpMdALc7Uhs6IWqS1SmFhQE27jntnDHi3yHB7E7CGh2VLnbqAhqnSk9AVl7A1jciCNMyQa7h4J5hfnrDn-3uZsH49FFySMGd6d8kpXS3i91yY2-WojWSAhPPxUBqAmy9482fBr2Pfi6UJtDTow_85HEB6b_x9JLb4k1rslV5rdvRcP3zCVA94sF--ROiR20oCoF8EfuUuqTBjp94zswaR1CcT_zrjVieg=w1280-h720-no

Er is nog wel eerst wat achterstallig onderhoud weg te werken, maar grosso modo is de wagen na ruim 16 jaar en net geen 350K op de klok nog in redelijk goede staat en de GearTronic5-bak schakelt nog mooi soepel. Ondanks de bijna 200PK en 285Nm is het absoluut geen snelle auto, maar daar was het me niet om te doen. Het rijdt bijna net zo lekker als de 940...

Steven340
18-11-2017, 08:26
wtf Leon.... :crazy1:

Ik dacht dat je de 940 diesel weer op de weg wilde hebben. Althans van Erik begreep ik dat.

Hebben vroeger ook zo'n zelfde V70 XC gehad, welliswaar een van de eerste van dit type van begin 2000. (Lijkt me deze ook?) Heerlijke auto's weet ik nog wel.
Erg comfortabel :yesyes:

leonsteyns
18-11-2017, 13:17
Ja, dat was het oorspronkelijke plan ook... Maar ik moet toch regelmatig in (wat betreft milieu hypocriete) oorden als Utrecht en Rotterdam zijn en daar mag de 940 helaas niet in. De V70 mag ook iets meer trekken (1800kg geremd vs. 1600kg voor de 940), maar ook dat is zoeken naar een excuus... :D

Deze is van 2001, tweede model van voor de facelift van MY2003. Er zit een viscokoppeling in (de Haldex kwam met MY2003), die hetzelfde werkt als de Volkswagen Synchro-modellen. Dus wel wat preciezer letten op de banden (elke oliewissel de achterbanden naar voren, niet kruiselings wisselen en per vier vervangen).

Het rijdt inderdaad prinsheerlijk met dezelfde 'goodies' (leren bekleding met stoelverwarming, cruise control, ABS, airco, etc.) als de 940. :halo:

Albert1
18-11-2017, 21:30
T5 of T4 veel vermogen vind ik ook allemaal erg mooi. :)

leonsteyns
18-11-2017, 23:31
Even een ervaring delen...
Toen ik de auto kocht stond deze al op winterbanden, maar de vorige eigenaar had te lang gewacht met de wissel van vooras naar achteras, waardoor het verschil in profiel voor en achter te groot was geworden. Omdat je er absoluut de visco-koppeling mee om zeep helpt, meteen nieuwe banden besteld.

De banden die erop zaten: Maxxis MA-SW Victra Snow SUV (€72 per stuk). De banden die ik besteld heb: Nokian WR D4 (€90 per stuk). Beide 215/65 R16 (want de standaard Tellus XC velgen), de Maxxis 98H en de Nokian 102H.

Maar wat een wereld van verschil! :wtf: Waar de Maxxis banden een enorme hoop herrie produceerden, zijn de Nokian banden in vergelijking muisstil! Hetzelfde verschil als je op een weg met asfalt en splitlaag of op ZOAB fluisterasfalt rijdt...

Die €72 verschil vind ik alleen al om die reden de moeite waard. Maar de keuze heb ik voornamelijk gebaseerd op het Europese bandenlabel (rolweerstand, remweg op nat wegdek en geluidsproductie; A is het beste, G het slechtst). De eerste wordt vertaald naar brandstofverbruik, de tweede als veiligheid. Het geluid is wat buiten de auto gemeten wordt, dus dat wil niet automatisch zeggen dat dat ook in de auto geldt. De Maxxis scoort respectievelijk E, F en B. De Nokian scoort in dezelfde volgorde B, A en A. Op de afstanden die ik verwacht dat de banden mee zullen gaan denk ik het prijsverschil er in aantal benodigde liters benzine er wel uit te halen. Maar mijn belangrijkste criterium is de remweg op nat wegdek. Met dus minder lawaai als bonus...

2 Fast 4 U
19-11-2017, 09:15
...........de keuze heb ik voornamelijk gebaseerd op het Europese bandenlabel...........

Zo kies ik ook mijn zomer en winter banden, er op letten dat ik zoveel mogelijk in de A / B catagorie zit.
Als ik een stel banden heb uitgezocht kijk dan ik naar de prijs en neem eentje in de middelste prijs catagorie.

Steven340
19-11-2017, 10:06
Af fabriek zaten er onder deze XC Pirelli Scorpion M+S banden onder.

leonsteyns
19-11-2017, 20:16
Waren dat four-season banden? Want M+S (Mud and Snow) kom je op vanalles en nogwat tegen, maar het betekent niks...
Alleen als het 3PMSF-logo (three-peak mountain snow flake) erop staat is het een winterband.

Robert340
19-11-2017, 20:32
Ik heb een keer banden voor een xc70 uitgezocht die vaak op blubberige paden komt.
De keuze viel toen op Toyo Open Country H/T (Highway thread).
Over de originele banden, Nokian banden uit Finland anno 2017 waar heel veel gravel ligt zijn volgens mij een prima keuze, zo niet beter dan Italiaanse banden die ongeveer 15 jaar geleden zijn gemaakt.

BartJu
20-11-2017, 22:04
Ik snap het wel hoor Leon. Het rijdt heerlijk, en past prima naast een 300... :halo:

http://www.jungerius.net/sharedmedia/volvo/volvolvo/20170514-3op1rij.jpg

v0lv0freak
20-11-2017, 23:17
Comfortabele auto idd!
Vind het ook een mooie auto. De gewone V70N wordt ondertussen wel oud. Maar deze doorstaat de tand des tijds nog goed :)

leonsteyns
21-11-2017, 10:00
Een mooi rijtje! :y:
En een goed idee om de auto's naast elkaar te zetten voor de foto. Je ziet mooi de generatieverschillen...

General Custom
25-11-2017, 12:31
Een mooie nieuwe aanwinst Leon. Zo van de foto zou je in elk geval niet zeggen dat hij 3,5 ton gelopen heeft.
Hoe zit dat eigenlijk met het interieur en accessoires? Is dat nog steeds zo onverslijtbaar als in de jaren 80?

leonsteyns
26-11-2017, 19:07
Dank je.
Ook aan de binnenkant is de kilometerstand niet af te zien: leer nergens beschadigd en alle opties werken, tot en met de CD-speler en het cassettedeck. Alleen de gasveren van het hondenrek zijn kaduuk... :f

setsunakaede
08-12-2017, 14:57
Daar hoort een skibox op, daar hoort een skibox op!!! :D

(niet dat dat nou zo nodig is voor de ruimte, maar als ik zo'n auto zie denk ik altijd direct aan wintersport)

Robert340
08-12-2017, 20:09
Om nog even terug te komen op de banden, je hebt een uitstekende keuze gemaakt maar dat wist je zelf waarschijnlijk al!
Nokian heeft de all-season band uitgevonden en produceert de allerbeste all-season banden die er verkrijgbaar zijn op de markt, ook beter dan zelfverklaarde A-merken Michelin en Continental ondanks een prijsverschil van 20 euro per band!
Toyo heeft ook een all-season band met de naam Celsius, voor ongeveer 70 euro per band, maar die schijnen minder goed te zijn dan die van Nokian.

Ik vertrouw trouwens sinds het schandaal in 2014 uitkwam dat de ADAC testresultaten verzon en werd omgekocht de (ADAC/ANWB) bandentesten niet meer en ben altijd zeer sceptisch over de winnaars uit deze testen, wat er ook beweerd wordt. En als ik die van de consumentenbond doorneem worden er veel punten gegeven aan zaken die mij persoonlijk niets interesseren boven de werking van de band ( = grip/veiligheid), zoals bijv. "geluidsniveau" en "comfort".
Maar aan de andere kant, er zijn nog steeds heel veel mensen die geen Volvo rijden dus kennelijk is veiligheid niet voor iedereen interessant.

leonsteyns
11-12-2017, 13:13
Smaken verschillen gelukkig: bij mij zul je geen skibox op de auto zien... :+
Wel de kano's (die je overigens ook uitstekend voor extra bagage kunt gebruiken icm zeilzakken). En verder bij gelegenheid alles wat er een-twee-drie niet in past als je de achterbank opklapt en de aanhanger er niet achter hangt (komt ongepland maar zeer zelden voor).
De dwarsliggers voor op de dakrails heb ik standaard achterin liggen (die had ik nog van de 940), evenals sleepstang, schaar fietsendrager en 6kg brandblusser. Dat laatste sinds een goede vriend samen met een erg droevig kijkend persoon op de vluchtstrook in afwachting van de gebelde brandweer op een veilig afstandje heeft staan kijken naar een steeds verder opbrandende auto, nadat het 1kg blussertje slechts een marginale scheet eruit wist te persen... :sad:

leonsteyns
11-12-2017, 20:36
Wat betreft bandentests een (wat mij betreft veelzeggend) illustratief voorbeeld...
In dit geval de ANWB Winterbandentest 2017, toevalligerwijs in de voor mij juiste bandenmaat. Hier de link naar de bron: https://www.anwb.nl/auto/tests/bandentests/winterbandentest/215-65-r16-h

De testwinnaar is de Dunlop Winter Sport 5. Als vierde scoort "mijn" band: de Nokian WR D4.
Zie hier de testresultaten:
https://lh3.googleusercontent.com/xmL0msc0k6j60KYohJFS517VLp6v3frfWFMaPin4ovB95fxfmZ7JrVyEjh8dY3qiV0P6ho2-I47Zm8-o-8lJ4ScsEKE3BtGj-qRU3Dz9G5YM_EuRxTuoaju42ufSmGjlCCpBcOvyPA=w1155-h716-no

Wat mijn aandacht trok waren de opmerkingen bij de banden:
https://lh3.googleusercontent.com/0tUk1CZQHx8YDd8IIz8aJ50kOZb75VWr616ctco8dxW2j86hXdSKMsnNmnpj3XrySBpV73PYCPulAgNUOhoFqERMRBDyjeNwauCH2fgG-4w6KZW33RTSRxnSvv8ClU-OT2puH76QBw=w1158-h676-no
Lees even mee...
Bij de Dunlop Winter Sport 5: "Beste uit de test op nat wegdek..." samen met de andere goede scores reden om deze test te winnen.
Bij de Nokian WR D4: "Lichte tekortkomingen op nat wegdek..." ook bij onder andere remmen tekortkomingen die tot afwaardering leiden.

Maar als we naar de Europese bandenlabels kijken van deze twee specifieke banden in dit geval op de site van AutoWeek, zien we toch een ander beeld...
Eerst de Dunlop:
https://lh3.googleusercontent.com/qfDYTxaSv2ipTJLxk9EkLq_8KpOE0qjqHKzR_Hjpyb9rdtlKoLtbu_FCHMiOihOcIYilvyY98BCH8BnnHB4_alFaZ274kdS2tGbTZl4dtb5Qfwv9Cw9UtUrjPwUnp4qv49dx5LLHwg=w668-h382-no
Zie bron: https://banden.autoweek.nl/dunlop/winter-sport-5/215-65-r16-98h-190564/
Dan de Nokian:
https://lh3.googleusercontent.com/4UJImjBYvbJOxiMk3D2JuGa3jGeYCIyrS5lJhsnlPBWNt921Kfugyqai7OGqeYqrIghJZb4ph9NKQJobomEmKfcwx7lsRcrCjGh6nV62Rs8y2GU4vSxvk_BR-JM4VOCPA-L8AougUQ=w668-h382-no
Zie bron: https://banden.autoweek.nl/nokian/wr-d4/215-65-r16-102h-195775/

Op alle drie de EU-label-onderdelen scoort de Dunlop Winter Sport 5 lager dan de Nokian WR D4! Het meest storend vind ik dat in het geval van de remweg op nat wegdek, dat is gewoonweg niet te rijmen...:crazy1:
Voorstanders van de testen werpen dan altijd tegen dat er bij de testen op veel meer punten beoordeeld wordt en dat er onder veel meer realistische omstandigheden wordt getest.
Mijn standpunt is dat de EU-testen (in tegenstelling tot de andere) genormaliseerd en gehomologeerd zijn, hetgeen dientengevolge het uitgangspunt van iedere test zou moeten zijn. Dus: eerst ranken op basis van het EU-label en dan pas de testjes erop loslaten en punten toekennen.
Maar ja, dat komt blijkbaar niet goed uit of zo? Ik weet het niet... :confused:
Een en ander heeft er wel toe geleid dat ik dit soort tests niet meer gebruik om mijn banden uit te zoeken.

2 Fast 4 U
11-12-2017, 22:00
Het is fijn die test van de ANWB maar ik ga toch liever uit van de EU label zo kies ik mijn banden, mijn keuze zou de Nokian zijn, deze band is qua EU label beter op alle drie de punten, verbruik, nat wegdek en geluid, dan de Dunlop band en de Nokian is goedkoper.
Zelf heb ik ook Nokian winterbanden 185/60 x 14" onder de auto, nu voor de tweede jaar en ze bevallen goed.

General Custom
11-12-2017, 22:19
Vandaag heb ik zo'n 1,5 uur gereden op een kleine 35 kilometer gladde binnenwegen, met zomerbanden. Meteen heb ik ondervonden dat een voorwielaandrijver toch heel anders reageert dan de achterwielaandrijving die ik gewend ben, en dat zo'n ouderwetse degelijke automaat in deze omstandigheden ook niet alles is. Zelfs een groot scepticus als ik gaat dan de voordelen inzien van de toegevoegde waarde van winterbanden.
Hiermee wil ik maar zeggen, ook al zijn ze net zo rond en zwart als zomerbanden, ook al heb je ontzettend veel verschillende merken, ook al worden ze door allerlei instanties getest, volgens mij gedraagt zelfs de slechtste winterband zich in winterse omstandigheden beter dan de beste zomerband die je kunt krijgen. Ik zou me dus niet zo druk maken om het merk, gewoon goed niet te duur is prima.

Zebo010
12-12-2017, 07:18
Helemaal eens. Ik rijd al 12 jaar in XC70's en het verschil dat winterbanden maken in zulk weer, is nog groter dan het verschil dat de AWD maakt!

setsunakaede
12-12-2017, 12:46
Precies, winterbanden FTW. En een aangepaste rijstijl, want als je met dikke sneeuwval denkt met 120kmh door te kunnen jakkeren helpen die winterbanden ook nauwelijks meer.

overigens roept het weer van de afgelopen dagen toch weer SKIBOX!!!!!. Sorry, Leon :D

leonsteyns
12-12-2017, 13:20
No worries!
We leven gelukkig in een vrij land, dus ieder z'n keuze/voorkeur/etc.
Dat houdt het ook mooi en gevarieerd... :y:

Zebo010
12-12-2017, 19:01
Overigens: Volvo heeft indertijd wel een heel fraaie, ranke skibox geleverd, speciaal op maat voor de XC/V70. Die was wel flink mooier dan de gemiddelde Hapro. Ook wel flink duurder, helaas...

https://goo.gl/images/5HPb9w

Zie net dat deze voor liefhebbers ook te huur is op Marktplaats (niet bij mij :))

leonsteyns
12-12-2017, 20:30
Op een V70XC ziet dat er zo uit:
http://www.v70xc.com/pics/official_press_pics_from_media_site/22_Cross_Country.jpg

Hey look, a banana is attacking that car... :humor: :D

Zebo010
12-12-2017, 20:34
OK, smaken verschillen, dat is helder :worship:
Al geef ik toe dat er mooiere kleuren zijn te vinden...

leonsteyns
12-12-2017, 21:01
Sorry, ik zag 'm voorbij komen en kon me niet inhouden... }:)

Je schijnt ze bij Volvo op je kleurcode te kunnen bestellen, dus dan is het in de bijpassende kleur. Wel zeer kostbaar, heb prijzen gezien van rond de duizend euro...
Zonder kleur.