PDA

Bekijk de volledige versie : Te warm?

Louis
01-12-2017, 18:01
Sinds een paar dagen valt het mij op dat de temperatuur van de motor eigenlijk telkens iets boven de naald uit staat...

Het is een paar graden buiten, rijd met wintergril en heb de verwarming op de hoogste stand. Waar zou dit aan kunnen liggen?

https://c1.staticflickr.com/5/4574/37881739135_cf7c3d33f1_c.jpg

General Custom
01-12-2017, 18:23
Dat kan aan de wintergrill liggen, dan blijft de motor net wat mooier op temperatuur. Het kan er ook aan liggen wat voor thermostaat je hebt, de meest gangbare zitten geloof ik tussen de 85 en 91 graden Celsius. Het kan er aan liggen dat de sensor of meter na al die jaren niet meer zo nauwkeurig is, etc.
Ik zou me er niet teveel zorgen om maken. Iets rechts van het midden is prima voor een 300-serie.

Louis
01-12-2017, 18:25
Ah, mooi :) dan zal het waarschijnlijk door de wintergril komen.

Ook zonder wintergril staat ie vaak een paar millimeter naar rechts, maar nooit zo ver als op de foto.

General Custom
01-12-2017, 18:33
Dat is een teken dat je wintergrill zijn werk goed doet. Fijne dingen zijn dat, jammer dat moderne auto's die optie niet meer hebben want het scheelt echt heel veel in de snelheid waarmee de verwarming opwarmt.

Trouwens, ik heb eens vernomen dat je een wintergrill in principe veilig kunt gebruiken bij temperaturen onder de 15 graden. Bij temperaturen boven de 20 graden moet je ze zeker niet gebruiken.

Louis
01-12-2017, 18:49
Ik kan er iedereen één aanraden. De naald staat inderdaad aardig vlot in het midden, en wat mij betreft dus eerder de kachel aan kan ;)

Steven340
01-12-2017, 19:58
De meter kan per auto een beetje afwijken, maar als hij altijd op de zelfde plek uitkomt is het prima.

Heb hem ook al een tijdje op m'n diesel zitten.
Nou dat heeft hij echt nodig, anders wordt dat ding nooit warm.

Voor benzine auto's heb ik zelf al gemerkt dat je de wintergril het beste kan gebruiken tot max +5 graden.

Daar boven hoor ik vaak bij stoplichten de fan aanslaan.

General Custom
01-12-2017, 20:10
Voor benzine auto's heb ik zelf al gemerkt dat je de wintergril het beste kan gebruiken tot max +5 graden.

Daar boven hoor ik vaak bij stoplichten de fan aanslaan.

Dat doet hij in de zomer toch ook zonder wintergrill :wtf2:
Ik merk daarin trouwens wel verschil, bij mijn 1.4 met dunne radiateur slaat de fan een stuk sneller aan dan bij mijn 1.7 met dikke radiateur.

Steven340
01-12-2017, 20:16
Ja maar als de fan aanslaat is het toch een teken dat hij het warm en met die grilhoes erop zuigt hij veel minder makkelijk lucht door de radiator.

Wat in de zomer dus wel makkelijk gaat als hij er niet op zit....
Ja, je hebt wel een spleet onder de bumper maargoed, theoretisch gezien dan........

Louis
01-12-2017, 20:28
Klopt, ik heb 'm een paar weken geleden op de kop getikt en met al m'n enthousiasme erop gelijk op geklikt. Maar kwam er al snel achter dat het nog iets te warm was (+/- 10 graden), want inderdaad, de fan slaat iets te snel aan wanneer je even stilstaat. Wat mij anders vrijwel nooit gebeurd, mits het 35 graden is.

General Custom
01-12-2017, 20:34
Theoretisch gezien kan hij inderdaad beter lucht aanzuigen, daar heb je helemaal gelijk in Steven. Het is denk ik ook gewoon een beetje een gevoelskwestie. Daarnaast, waarom zou iemand dat ding willen laten zitten als het niet echt praktisch nut heeft. Ik denk dat de 5 graden die je noemt wat dat betreft een prima advies is.

Anyway, zolang de fan niet (bijna) continu blijft draaien als je voor het stoplicht staat of aanspringt onder het harder dan stapvoets rijden, hoef je je niet zoveel zorgen te maken...
Ondergetekende heeft het gepresteerd en heel eind met wintergrill te rijden bij 25 graden celsius en een lekker zomerzonnetje. Zelfs dat ging zonder problemen, al sloeg de fan wel erg vaak aan.

leonsteyns
02-12-2017, 16:37
Een wintergrill is ook beter voor je brandstofverbruik...
Je kunt overigens makkelijk aan de binnenkant van de normale grill een afdekplaat maken, in het verleden wel eens simpelweg gedaan met karton.

Verbazingwekkend dat er nog niet zoiets bestaat als een thermostaat gestuurde lamellen-afdekking voor de radiator!? Bij de meeste auto's is er plek genoeg voor... :wtf2:

François
02-12-2017, 19:56
Verbazingwekkend dat er nog niet zoiets bestaat als een thermostaat gestuurde lamellen-afdekking voor de radiator!? Bij de meeste auto's is er plek genoeg voor... :wtf2:

............maar als de lamellen in dichte toestand defect raken en je moet
daarna met volle belading en caravan de Brennerpas over, dan krijgt het
koelsysteem het toch wel zwaar (ijlere lucht, lage snelheid en maximaal
motorvermogen). Je kunt met een elektronisch geregelde waterpomp de
volumestroom van het koelwater dan wel onafhankelijk van het
motortoerental instellen als functie van meerdere parameters, maar als
de ventilator niet genoeg "koele" lucht door de radiateur kan trekken,
krijg je waarschijnlijk niet de juiste motortemperatuur.

Spurt
02-12-2017, 20:06
.

Is er bij de katterug Volvo's niet zoiets dat vanaf het dashboard met de hand kan worden bedient?

leonsteyns
02-12-2017, 21:08
............maar als de lamellen in dichte toestand defect raken <knip>

Daarvoor heb je het "fail-safe" ontwerpprincipe: als het component het niet meer doet, mag de rest van het systeem er geen gevaar of last van hebben.
Bij een defect staan ze dan open...

leonsteyns
02-12-2017, 21:31
Is er bij de katterug Volvo's niet zoiets dat vanaf het dashboard met de hand kan worden bedient?

Ik heb er (nog) niets van kunnen vinden... Maar het zou me niets verbazen. :D
Als je er wat meer info over weet, houd ik me aanbevolen!

François
02-12-2017, 21:34
http://blog.mercedes-benz-passion.com/2013/12/regelbare-kuehlerjalousie-airpanel-reduziert-den-kraftstoffverbrauch-der-neuen-c-klasse/

Standaard gesloten; totdat aan één van de voorwaarden voldaan wordt.
Bestuurder heeft geen invloed op het systeem. Wordt door de boordcomputer geregeld.
Vraag me dan af hoe men zeker gesteld heeft dat het systeem bij een defect toch nog
open kan. Hangmatig misschien, na een waarschuwing op het dashboard?
Net zoals je de tankdop altijd nog handmatig kunt openen als het elektrisch systeem
uitvalt? Ben bang dat menig bestuurder naar de garage moet in geval van storingen.

leonsteyns
02-12-2017, 21:50
Blijkbaar vonden de MB-engineers het niet nodig om het fail-safe te maken. Of ze gaan er vanuit dat wat zij maken, niet kapot gaat. Of ze weten niet eens van het bestaan af...
Volgens mij hebben de meeste auto's meerdere luchtstromen door de radiator dan enkel via de grille, dus zo'n groot issue zal het niet zijn.

Een draaiknop om ze te openen of sluiten lijkt me het beste, zoals je bij een 2CV de koplampen in hoogte kunt verstellen (standaard, zelfs op de kale Club modellen!) yeehaa!

Spurt
02-12-2017, 22:06
Geen enkel systeem is feilloos. Was dat wel het geval dan zouden er niet zoveel vliegtuigen uit de lucht vallen. Zie bijv. programma's op t.v. van Air Crash Investigation

General Custom
02-12-2017, 23:39
Net zoals je de tankdop altijd nog handmatig kunt openen als het elektrisch systeem
uitvalt? Ben bang dat menig bestuurder naar de garage moet in geval van storingen.

Dat is helaas wel vaak het geval...
Dat zie je ook vaak bij auto's met elektrische ontgrendeling van de kofferbak. Een spoel die de ontgrendeling open trekt, in ruststand is hij gesloten. Logisch want anders zou bij een defect onderweg de kofferbak open vliegen en in het geval van een Volvo je nieuwe inboedel die je net bij Ikea hebt gekocht de straat over vliegen. Geen punt, want gelukkig heb je nog een sleutelslot, om het zaakje failsafe te maken. Intussen... is dat slot 15 jaar niet gebruikt omdat de kofferbak zo handig open ging met een knopje! Toch een beetje lullige antireclame als je dan met je Caprice Classic bij het crematorium staat en je moet de overledene door het raam naar buiten wringen.

Geen enkel systeem is feilloos. Was dat wel het geval dan zouden er niet zoveel vliegtuigen uit de lucht vallen. Zie bijv. programma's op t.v. van Air Crash Investigation

Nou, volgens mij is een vliegtuig juist het meest failsafe apparaat wat er is. Echt interessant en bewonderingswaardig hoe alles dubbel is uitgevoerd, en het uitvallen van systemen kan worden opgevangen door andere systemen. Als je programma's als Air Crash Investigation kijkt (ik kijk het ook graag), zie je bij de modernere crashes eigenlijk altijd dat de oorzaak te vinden is in een vorm van menselijk falen. Nauwelijks tot nooit bij een ontwerpfout. Iemand heeft iets met het vliegtuig gedaan anders dan door de fabrikant voorgeschreven. Soms verkeerd onderhoud, soms verkeerd gebruik, soms te gehaast checklists doorgenomen en dingen vergeten, soms slechte of verkeerde info vanuit de verkeersleiding, en soms opzettelijk laten neerstorten (terrorisme). Vliegtuigen vallen niet zomaar uit de lucht, zeker niet door een defect of ontwerpfout. Als een vliegtuig wel door een defect verongelukt is het vrijwel altijd omdat de bemanning te gestresst is om het op dat moment op te lossen, niet omdat het defect onoplosbaar is.
Leuk trouwens dat er nog iemand is die ook graag Air Crash Investigation kijkt!

François
03-12-2017, 07:44
Maar even terug on-topic:
-voldoende koelwater in het systeem?
-dop expansievat werkend en van het juiste type?
-V-snaar van de waterpomp strak genoeg gespannen?
-minimale lekkage op niet goed zichtbare plaats, wat tot drukverlies leidt?
-overgangsweerstand in connector op temperatuursensor?
-hoe ziet de olievuldop eruit aan de onderkant?
-zelfde positie van de naald met andere sensor gemonteerd?

hengel
03-12-2017, 22:15
Een wintergrill is ook beter voor je brandstofverbruik...
Je kunt overigens makkelijk aan de binnenkant van de normale grill een afdekplaat maken, in het verleden wel eens simpelweg gedaan met karton.

Hoe groot moet dat stuk karton zijn en waar kun je hem precies plaatsen? Zijn er misschien handige randjes die je kunt gebruiken als gleuf ofzo?

Spurt
03-12-2017, 22:27
Hoe groot moet dat stuk karton zijn en waar kun je hem precies plaatsen? Zijn er misschien handige randjes die je kunt gebruiken als gleuf ofzo?

Aan de buitenkant van de grill plaats ik 'm altijd. En gemaakt van een open gemaakt melkpak (is waterbestendig), op maat geknipt. In de hoeken van het karton maak ik met een priem ongeveer vier gaten en met behulp van rozenbinddraad (weet niet of dat de juiste benaming van dat spul is) zet ik het karton vast op de gril. Klinkt misschien een beetje op zijn Jan boerenfluitjes, je hoeft echter niet bang te zijn dat het onder het rijden wegwaait. Doe het al enige jaren zo.

General Custom
04-12-2017, 05:47
Ik zou het karton ook altijd aan de buitenkant maken. Aan de achterkant van de grill is de kans dat het loskomt door de druk van de rijwind een flink stuk groter, zeker als je karton gebruikt en dat wordt nat.

Zelf had ik een lelijke oude grill aan de voorkant afgedekt met tape en aan de achterkant volgepurt werkt perfect. (Mag gratis bij mij opgehaald worden voor wie wil, ik rij niet meer in de winter)

Tjøørd
04-12-2017, 12:22
Saab had vroeger (op de 96 2-takt, waarschijnlijk ook op de 93) een rolgordijntje achter de grill dat je vanuit de cabine kon laten zakken/hijsen dmv een touwtje met knopen. Supersimpel, supereffectief :) Zou me niks verbazen als meer merken dit hadden hoor.

Hier zie je het touwtje nog net een beetje lopen:
https://assets.hemmings.com/uimage/60773186-770-0@2X.jpg

Lucluc
04-12-2017, 13:14
Haha, heerlijk systeem. En sowieso een geniale auto!

v0lv0freak
04-12-2017, 14:07

Ik zie dat jullie het al bij mercedes gevonden hebben. Maar dit soort systemen bestaan al meer als 10 jaar ruimschoots. Dit waren de eerste pogingen om een lagere CO2 uitstoot uit de testcyclus te halen. Bijna alle merken brachten in de jaren 2005-2010 wel een eco versie uit die iets met een verstelbare gril had. De eerste BMW efficient dynamics editions hadden dit ook en volgens mij heeft Volvo het ook?