PDA

Bekijk de volledige versie : B14.4E in DAF 66


daNpy
11-07-2007, 19:45
Zoals ik hier ongetwijfeld al een aantal keer heb laten vallen heb ik een 1400cc motor uit een Volvo 340 in mijn bezit welke wat meer vermogen geeft dan mijn huidige 1300cc motor.
Afgelopen weekend is het echter tijd geworden deze 1400 in te bouwen in mijn DAF zodat ik er eindelijk ook wat aan heb ;)

Specs:
Volvo 340 B14.4E motor
inhoud 1400cc
bouwjaar 1985
vermogen 74pk (DIN)
Electronische ontsteking

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_0977.JPG

Vrijdag avond begonnen met het demonteren van het blok.
Eerst de motorkap eraf, bumper eraf, koelvloeistof afgetapt, radiateur uitgebouwd, accu eruit gehaald en alle slangen en bedrading los gehaald.

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_0979.JPG

Zaterdagochtend getracht de uitlaat/voorpijp van de middenpijp af te trekken, wat niet ging. Derhalve de voorpijp nog laten zitten tijdens de uitbouw. De aandrijfas onder de auto ook alvast een paar keer naar achteren gedruk zodat hij vanzelf goed los zou komen. Onder de auto ook de motorsteunrubbers losgedraaid en daarna de kraan netjes neergezet, auto naar voren gerold en een touw om het spruitstuk en een motoroog gebonden.

En toen maar hijsen:

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_0985.JPG

Tijdens het hijsen moest de dynamo er ook nog af omdat deze al tegen de voorste balk aankwam. Het blok moet ook gedraaid worden, met het koppelingshuis onder de rembekrachtiger en HRC door, wat resulteerde in een blok dat dwars in de auto hing :D

Binnen korte tijd was het hele blok eruit en in totaal hebben we er nog maar een paar uurtjes over gedaan. De techniek is heerlijk simpel en dat heeft zo zijn voordelen :)

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_0989.JPG

Het complete fotoboek vind je hier (http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/).

Er is ook nog een leuk filmpje van gemaakt:
How to remove an engine in 1 minute!! (http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/DAF_motor_uitbouw.wmv)

Nog te doen:
- onderblok en carter zwart verven (hammerite)
- waterpomp en bobine overzetten
- electronische ontstekings unit monteren
- stabilisatorstang demonteren
- uitlaat demonteren
- nieuwe blok erin hangen
- afwerken
- uitlaat (voorpijp) flowen

Bodejodel
11-07-2007, 19:51
Goed bezig!
Ik kan je vertellen dat het heerlijk rijdt met een goed ingebouwde 1.4
MIjn 66 Marathon 1300 Coupé had ook een B14.4, maar daar was echt alleen het blok zelf omgewisseld. Alles er omheen was nog van de 1.3... Koppelingshuis met het oude vliegwiel zonder elektronische ontsteking, oude 1.3 Solex, etc... Hij voelde niet veel sneller als een B13...

In de 55 van Wouter voelt het blok (perfect ingebouwd, met alles er op en er aan) echt supersnel. Heerlijk om mee te rijden!

ginkelvanmichiel
11-07-2007, 20:06
in mijn oude 66 bestel (geen combi dus) zat ook een 1400, een b14.3. als de auto eenmaal reed (op gas, afstelling was uiterst beroerd) ging het inderdaad als een trein! die had wel alles zoals het hoorde, met tachorelais enz.

Dutchie
11-07-2007, 20:27
Het rijdt idd een stukkie beter met de wat modernere techniek :D

@ Michiel: wat is het verschil tussen een 66 bestel en een combi dan?

variomagic
11-07-2007, 21:37
Bestel heeft geen (neerklapbare) achterbank maar een vaste houten laadvloer...

daNpy
12-07-2007, 07:29
De 55 van Wouter is inderdaad lekker snel en daar gaat de mijne ook naartoe :)
Gisteren vast begonnen met het flowen van de voorpijp, irritante lasnaad gaat eruit. In de kop of de spruitstukken was dit gelukkig niet nodig. De rest van de uitlaat wordt weer nieuw en custom made voor het lekkerste geluid en meeste vermogen.
Na inbouw ga ik ook de rollenbank op om hem af te stellen :yeah:

Dutchie
12-07-2007, 16:42
Bestel heeft geen (neerklapbare) achterbank maar een vaste houten laadvloer...

Ooowja, dat heb ik wel eens gezien. Maar ik dacht toen dat het door de eigenaar zo geknutseld was :f

daNpy
14-07-2007, 21:16
Afgelopen week in de avonden even de voorpijp onder handen genomen. Hier zat in 1 pijp een dikke lasnaad en in beide pijpen flink wat lasspetters. Met de Dremel heb ik de lasnaad en de spetters (ook 10cm diep in de pijp) zo veel mogelijk weg proberen te halen:

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1042.JPG

Hier de oude en nieuwe voorpijp, de oude is dunner en de nieuwe heeft een betere flow:

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1043.JPG

De complete uitlaat eronderuit gehaald:

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1044.JPG

Hiervoor moest ook even de stabilisator los omdat de voorpijp niet makkelijk van de middendemper ging. De stabi moest sowieso los voor aanpassingen ivm de nieuwe voorpijp en nieuwe rubbers aan de uiteinden:

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1045.JPG

Ook bij het ophangpunt onder de auto moesten nieuwe rubbers in. Onder de auto ging moeizaam, dus aan 1 kant besloten de stang waar het rubber in moest komen eronderuit te halen.
Dat was niet zo'n succes :X De stang zit onder een hoek vlakbij de fusee met 2 bouten vast. Door die hoek willen de bouten er dus zeer moeilijk in en uit :(
Uiteindelijk met krik onder de draagarmen en veel gewrik aan het wiel toch gelukt de stang weer (met nieuwe rubber) te monteren.

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1046.JPG

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1047.JPG

Gemonteerd en al:

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1057.JPG

Aan de andere kant is het toch gelukt om het rubber erin te duwen zonder de stang te hoeven demonteren, scheelde weer flink wat werk.

Ook heb ik het onderblok en carter helemaal met de staalborstel bewerkt om deze netjes in de hamerite te kunnen zetten.

Blok in oude staat (http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_0988.JPG)

Blok met nieuwe verf:

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1048.JPG

En dan nog wat dingen die tegen zaten:
1 Olie aftappen uit nieuwe blok. De olie kwam er in een dikke straal uit en liep compleet langs mijn olie kan :( Flinke plas olie op de vloer. Met een trechter daarna de rest netjes af kunnen tappen.
2 Nog steeds koelvloeistof uit het oude blok bij verplaatsen, terwijl de leidingen doorgeblazen zijn :?
3 Olie aftappen uit oude blok. Dit moest al moeilijk ivm mijn lage motorkarretje. Karretje half over de brug, bleek het gat niet overeen te komen tussen beide carters. Blok uit karretje, 3 gaten erbij, blok weer terug in karretje. Karretje over de put, oliekan + trechter eronder.
Carter plug losdraaien, olie liep netjes in de trechter, geen probleem...
Toch wel; de carterplug blokkeerde de uitgang van de trechter. Flink wat olie in de put gelopen :(

Bovenstaand uiteraard allemaal netjes opgeruimd, tot het geen waar ik het meest van baal:
4 de bouten van de waterpomp braken af bij het demonteren :( En dat is niet zo fijn, want de waterpomp van de oude motor heb ik nodig :{
Nu moet ik dus op zoek naar een andere waterpomp en voor de netheid de waterpomp later toch van de 1300 halen en de gaten uitboren en tappen. Anders heb ik later niets meer aan het blok ;(

Uiteindelijk de carterplug dus omgezet van de 1300 naar de 1400, incl olie-temperatuur sensor ^O^
Ook de watertemp sensor achterop de kop van de 1300 los gedraaid, een 1400 heeft die namelijk niet.
De motorruimte ook even buiten afgespoeld, is toch weer wat prettiger werken :)

Morgen nog wat spulletjes spuiten en wat opruimen, watertemperatuursensorplaatje (scrabble!! :+) overzetten met nieuwe pakking en proberen aan een andere waterpomp te komen...
Maandag gaat het blok er namelijk in :)

Erik
14-07-2007, 21:37
Ik heb nog wel een 2e hands waterpomp liggen. Meestal haal ik voor klanten een nieuwe. Advies is wel om nieuwe bouten te gebruiken en deze met de juiste kracht vast te zetten. Overigens kun je deze bouten het beste bij een bouten- en moerenleverancier halen (bijv Fabory international) of de plaatselijke ijzerwarenzaak.

ronaldromme
15-07-2007, 01:20
als je boutjes van de waterpomp afbreken ,steekt er meestal nog wel een stukje bout uit.
die kun je er met een waterpomp tang zo uitdraaien,want meestal corrodeert het boutje vast in de pomp of de plaat waar de pomp op zit
bij mij lukte het op deze manier,dus moet bij jou ook kunnen lijkt me

succes zou ik zeggen

gr ronald

KonradW
15-07-2007, 13:22
t ziet er in ieder geval wel erg mooi uit zo.
het blok netjes in de verf en die verflaag zal er wel aardig dik opzitten

Erik
15-07-2007, 15:32
Er zijn verschillende methoden voor een vastzittende boutprobleem. Bij alu-koppen is het meestal verstandig de bout er met hete kop uit te draaien; het omgekeerde hiervan is dat je de bout juist bevriest (lees krimpen). Hiervoor heb je spul in de handel. Een methode die mij vaak genadig is: is kloppen tot je een ons weegt en met gevoel heen en terug halen en pas voorzichtig doordraaien totdat je in ieder geval 1 a 2 hele draadslagen gemaakt hebt. Inspuiten met roest en ander oplossend spullen kan behulpzaam zijn. Verder zijn er nog specialistische methoden, zoals een spanningsverschil opwekken etc, maar dat heb ik zelf nog nooit gedaan. Als slagersmethode is nog het uitboren als de bout in het blok is afgebroken. Centerpunt en dan van klein naar groot boren. Met lef kun je ook iets schuin boren. Ben je er door heen dan inspuiten met het koelmiddel of een roest en ander spul oplossend smeermiddel. Je kunt ook boren (trillingen veroorzaken) en daarna een gleufje in de bout maken. In een aantal gevallen kan je dan met een schroevendraaier (soms scherp maken en verankeren) de bout er uit draaien. (Duwen op de schroevendraaier en met een baco of ander gereedschap de schroevendraaier in beweging zetten kan soms net genoeg zijn.
Tip: hou veel geduld en ga af en toe even een rondje lopen, koffie drinken of je schoonmoeder bellen.........

daNpy
16-07-2007, 09:45
als je boutjes van de waterpomp afbreken ,steekt er meestal nog wel een stukje bout uit.
die kun je er met een waterpomp tang zo uitdraaien,want meestal corrodeert het boutje vast in de pomp of de plaat waar de pomp op zit
bij mij lukte het op deze manier,dus moet bij jou ook kunnen lijkt me

succes zou ik zeggen

gr ronald
Helaas zijn de bouten al afgebroken en steekt er niets meer uit.
Er rest niets dan uitboren, je kunt ze niet pakken met gereedschap.
Een voordeel is dat ik woensdag een nieuwe waterpomp op kan halen :)

t ziet er in ieder geval wel erg mooi uit zo.
het blok netjes in de verf en die verflaag zal er wel aardig dik opzitten

Nee hoor, gewoon de 2 aanbevolen zeer dunne laagjes. Omdat de ondergrond op veel plekken al zwart was is het nu natuurlijk extra mooi :)

variomagic
16-07-2007, 13:51
@ Danpy: waar heb jij die rubbers (silentblocks) voor de voorste draagarmen vandaan? Het DCN magazijn kan deze tot mijn grote spijt niet meer leveren...

daNpy
16-07-2007, 19:31
Die van mijn 66 pasten perfect. Dit omdat er normaal een beugel aan zit en de rubbers schuin zitten. In plaats van die beugel draai je de rubbers er zo (met de juiste draad) in.

En het blokje hangt erin!!! :)

Na veel geduw en getrek de motor erin gekregen. Je moet namelijk de motor kantelen in verband met de lengte, zodat de prise-as richting aandrijfas duikt. Maar om de aandrijfas over de prise-as te kunnen krijgen moet het blok weer rechter hangen. Als hij eenmaal in de as zit moeten de motorrubbers in de steunen geduwd worden. Dit is wat lastig omdat het carter op het subframe gaat leunen en de benzine pomp tegen de rembekrachtiger aan komt.

Blok in positie brengen:

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1075.jpg

Dynamo steun er weer af:

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1080.jpg

Blok erin, dus kraan aan de kant:

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1082.jpg

Foto's van het ingebouwde blok:

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1086.jpg

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1087.jpg

Toen het blok eenmaal erin zat hebben we de hoogte afgesteld. Anders zit er een hoek tussen de prise-as en de aandrijfas en dat moet op 1 rechte lijn zitten, anders komt na een x aantal km de aandrijfas eronderuit :X
Daarna kwamen we erachter dat in de 1400 een oliedruksensor zit die als schakelaar werkt om een lampje te laten branden (te weinig druk). Op de 1300 zat een echte sensor voor het metertje in de auto. Deze daarna dus omgezet, hier moet nog een nieuwe koperen ringetje tussen.

Nu moet dus alles afgewerkt worden, wat nog het meeste tijd gaat kosten :X

setsunakaede
16-07-2007, 19:41
Netjes hoor!

Benieuwd naar het eindresultaat!

variomagic
17-07-2007, 10:00
Die van mijn 66 pasten perfect. Dit omdat er normaal een beugel aan zit en de rubbers schuin zitten. In plaats van die beugel draai je de rubbers er zo (met de juiste draad) in.


Mooi dat ze pasten maar hoe ben je er aan gekomen?

daNpy
17-07-2007, 11:58
Uit mijn 1300 blok gedraaid ;)

Erik
17-07-2007, 13:07
Ziet er gaaf uit. Daar gaan je handen en hoofd van kriebelen. Helaas heb ik nog te veel projecten staan om mijn 144 eens rijklaar te maken. Mijn 244 zal hopelijk volgend jaar dan eindelijk aan de beurt zijn.

daNpy
17-07-2007, 18:27
Vanmiddag weer wat kleine dingetjes gedaan:

- Benzine pompje eronderuit, opnieuw deksel gespoten (was beschadigd met inbouwen)
- Carterplug met olietemp sensor voorzien van nieuwe koperen ring en vastgezet
- Voorpijp en steun gemonteerd
- Startmotor aanegsloten en draden vastgezet
- Oliedruksensor gemonteerd met nieuwe koperen ring
- Diverse onderdelen in kleur gespoten, morgen blanke lak erover

:)

Erik
18-07-2007, 12:13
Ik vergeet het meestal ook, denkend dat het inbouwen zonder horten en stoten gaat, maar het handig om een ouden wollen deken oid. om de motor heen te doen......

daNpy
23-07-2007, 20:04
Eergisteren weer wat aan het blok gewerkt:
- Poelie op de krukas gemonteerd, ging goed.
- Benzinepompje terug gezet met nieuwe pakking en vloeibare pakking. Bout is waarschijnlijk dolgedraaid (in het blok) http://forum.autofans.nl/style_emoticons/default/nosmile2.gif
- Nieuwe waterpomp gemonteerd. Hiervoor eerst 6 passende boutje gezocht en afgezaagd, daarna de gaten in de kop even opnieuw getapt want de schroeven gingen er erg moeilijk in. Waterpomp zit nu netjes op zijn plek.
- Watertemp. sensor gemonteerd aan de achterzijde van de kop
- Koelvloeistof slangen naar de kachelradiateur gelegd en ook een klem daarvoor aan het blok bevestigd.

Helaas (weer) geen foto camera meegenomen.

Volgende keer de poelie op de waterpomp, dynamo en V-snaar monteren. Daarna kan de radiateur erin met alle koelslangen. Carbarateurtje moet er nog op en de hele uitlaat er even onder zetten.
Dan is ie bijna klaar voor een proefrun, op de ontstekingsunit (Renix) na http://forum.autofans.nl/style_emoticons/default/smile.gif

Vandaag maar even de nieuwe bougies in het blok gedraaid en de poelie+ventilator op de waterpomp gemonteerd.
Ook een motorhaak achterop de kop vervangen voor een van de 1300 zodat een slangenklem erbij kan voor de koelvloeistof slang naar de radiateur. Zit net weer wat steviger vast http://forum.autofans.nl/style_emoticons/default/smile.gif

De benzinepomp lekte nog steeds, ondanks dat deze met vloeibare pakking vastgezet was... kortom die bout is inderdaad dol http://forum.autofans.nl/style_emoticons/default/frown.gif

rwdstudent
23-07-2007, 22:18
Helicoil indraaien. Moet je effe kijken of je van iemand een setje kan lenen.

Leuk project Danpy!

daNpy
23-07-2007, 23:34
Hmm ja maar je kan er zo moeilijk bij. Of het blok moet er weer uitgehaald worden :{

rwdstudent
24-07-2007, 11:36
Schroef alles wat in de weg zit eruit? Benzinepomp eraf, zonnodig de rembekrachtiger.

daNpy
31-07-2007, 18:06
Paar foto's van de laatste updates:

Waterpomp, poelie en ventilator:
http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1099.JPG

Koelvloeistoftemperatuursensor:
http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1100.JPG

Benzinepomp:
http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1101.JPG

KonradW
31-07-2007, 18:45
Schroef alles wat in de weg zit eruit? Benzinepomp eraf, zonnodig de rembekrachtiger.

in principe heb je die rembekrachtiger niet eens nodig. een daf66 zou ongeveer evenveel wegen als een vw kever? die zijn ook niet bekrachtigd. t rijd natuurlijk wel fijner, maar t is wel leuker en meer werken in een auto. je moet gewoon dingen optijd inschatten :p

daNpy
31-07-2007, 19:12
Ik heb een tijd zonder rembekrachtiger gereden, is goed te doen. Je krijgt de wielen gewoon geblokkeerd etc. Maar met rijdt net iets fijner en het zit er standaard op ;)

Ik weet niet of een VW Kever ook schijfremmen heeft, of alleen trommels. Bij trommels is een bekrachtiger eigenlijk niet nodig, bij schijven wel.

KonradW
31-07-2007, 19:21
ja oke, het is inderdaad veeeeel fijner, aangezien het stukken minder kracht kost, en je rijd voor je gevoel een stuk zekerder ;)

maar een kever heeft trommels. dus das ook niet nodig nee.
maar dan nog is het wel zwaar remmen.
vooral toen we de remmen nog niet geholpen hadden door het remvloeistof helemaal te vervangen en ontluchten..

daNpy
01-08-2007, 17:20
Vandaag weer een middagje nuttig besteed:

Tuimelaars nog wat schoongemaakt en daarna in olie gedrenkt zodat deze alvast lekker overal zit:

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1143.JPG

Na 3,5 liter bijvullen (specs) begon hij dus weer te lekken bij de benzine pomp :(
Rembekrachtiger en daarna de benzinepomp eraf gehaald. Met een tapsetje de draad gerenoveerd en een langere bout gepakt. Kostte wat werk, maar deze bout 'pakt' dus wel.
Nieuwe pakking en vloeibare pakking ertussen en weer vastgezet. Vooralsnog blijft hij aardig droog.

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1144.JPG

Kleppendeksel erop, met nieuwe pakkingen overal:

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1145.JPG

Carburateur erop:

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1146.JPG

Koelslangen naar de carburateur schoongemaakt en aangelegd:
http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1147.JPG

Tevens is de ventilator wat schoner gemaakt met wasbenzine, morgen het remvloeistofreservoirtje ook even doen :)

Bodejodel
01-08-2007, 18:23
Dat begint er al op te lijken!

daNpy
01-08-2007, 23:54
Jup bijna klaar ;)

Erik
02-08-2007, 14:12
Ziet er zeer goed uit.

daNpy
02-08-2007, 20:04
Vandaag de motor zo ver als mogelijk afgebouwd. Dit houdt in: ik heb alleen nog een Renix-voedingsstekker nodig en een andere gaskabel (huidige is te kort/gaat te zwaar) en dan rijdt hij :D

Eerst de rembekrachtiger terug gebouwd en de gaskabel aangesloten. Daarna de rediateur terug geplaatst, waarna de dynamo gemonteerd kon worden. Toend it gebeurd was kon ik de koelwaterslangen gaan aanleggen, waarbij een V340 setje voor de carburateur en de rest origineel precies pastte :)
Toen begon het afvullen van de koelvoeistof... wat voor de verandering ook eens verkeerd ging :(
Er lekten een aantal slangen omdat de nieuwe waterpomp dunnere aansluitingen lijkt te hebben. Hier dus andere klemmen omgezet en daarna werdt het al minder. Ook de waterpomp leek te lekken tussen de pakking(en) en het plaatje achterop de kop kon ook nog wat aandraaien gebruiken. Morgen eens kijken of er nog steeds wat drupt.
Nadat alles zo goed mogelijk aangedraaid en afgedicht was, ondanks het ontbreken van de onsteking, toch de startmotor een paar keer laten draaien om te kijken of er niet iets mis ging. Dit viel allemaal mee, op wat koelwater druppels na ivm de druk die de pomp nu uitoefende.
Hij draaide vrij netjes rond, al leek het wel of de accu niet helemaal vol meer was :)

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1150.jpgVandaag de motor zo ver als mogelijk afgebouwd. Dit houdt in: ik heb alleen nog een Renix-voedingsstekker nodig en een andere gaskabel (huidige is te kort/gaat te zwaar) en dan rijdt hij :D

Eerst de rembekrachtiger terug gebouwd en de gaskabel aangesloten. Daarna de rediateur terug geplaatst, waarna de dynamo gemonteerd kon worden. Toend it gebeurd was kon ik de koelwaterslangen gaan aanleggen, waarbij een V340 setje voor de carburateur en de rest origineel precies pastte :)
Toen begon het afvullen van de koelvoeistof... wat voor de verandering ook eens verkeerd ging :(
Er lekten een aantal slangen omdat de nieuwe waterpomp dunnere aansluitingen lijkt te hebben. Hier dus andere klemmen omgezet en daarna werdt het al minder. Ook de waterpomp leek te lekken tussen de pakking(en) en het plaatje achterop de kop kon ook nog wat aandraaien gebruiken. Morgen eens kijken of er nog steeds wat drupt.
Nadat alles zo goed mogelijk aangedraaid en afgedicht was, ondanks het ontbreken van de onsteking, toch de startmotor een paar keer laten draaien om te kijken of er niet iets mis ging. Dit viel allemaal mee, op wat koelwater druppels na ivm de druk die de pomp nu uitoefende.
Hij draaide vrij netjes rond, al leek het wel of de accu niet helemaal vol meer was :)

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1150.JPG

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1158.JPG

daNpy
04-08-2007, 18:40
En de eerste proefrit is gemaakt!
Gisteren op de sloop een Renix stekkertje bemachtigd, zodat ik vandaag de Renix aan kon sluiten.
Ik wist echter nog niet hoe, er zitten namelijk 3 aansluitingen in de stekker (+,- en toeren), dus we hebben eerst alles een beetje afgewerkt, de accu en Renix vastgezet etc.

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1159.JPG

Daarna op internet opgezocht hoe het moest en na wat uitzoekwerk was ik erachter. Gelukkig had m'n oom AMP stekkertjes liggen dus we konden het gelijk goed vastzetten, echter nog met flink wat kabellengte over voor de zekerheid.
Daarna het starten... omdat ik hem al een aantal keer rond had laten draaien startte hij na wat aandringen en de choke erop ^O^
Toen de koelvoeistof ontlucht en gekeken of hij nog ergens lekte. Dit leek mee te vallen.
De auto vervolgens naar buiten geduwd en ingestapt. De koppeling greep de aandrijfas mee dus schakelen is vrij moeilijk. Je krijgt dan een flinke schok of schraapgeluid, beide niet echt prettig.
Tijdens het rondje was het extra vermogen goed merkbaar. Hij trekt flink sneller op en dat is heerlijk :9
Onderweg vroeg Patrick of ik hem al vol op z'n staart had getrapt.
Op het laatste stukje terug naar mijn oom (we bleven in de buurt, just in case) geef ik vol gas van een rotonde af en na enkele seconden *SPLAT* de voorruit nat.
Ik denk even na en denk; koelvloeistof. Motor uitgezet en uit laten rollen, het hoekje om bij mn oom de straat in. Daarna de laatst 15 meter terug geduwd de garage in :D

Wat bleek: de slang met de thermostaat bovenop de waterpomp was eraf gevlogen:

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1160.JPG

Heel de voorruit nat:

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/IMG_1161.JPG

Hierna direct naar het DAF magazijn gereden (was vandaag open) en nieuwe koelvoeistof en spacers voor de koppeling gehaald.
De koppeling voorzien van 0,5mm extra speling en de koelslang incl thermostaat opnieuw bevestigd. Daarna weer gestart, loopt de aandrijfas nog steeds mee :(
Ook de slang lekte bij de pomp.
Daarna nogmaals shims van 0,5mm in de koppeling gezet en de slangenklem vervangen. Deze is nu dicht, maar de koppeling geeft nog steeds problemen :(
Het was ondertussen flink tijd om te eten dus zijn we naar huis gegaan. Ik kan er in ieder geval mee rijden, moet nu alleen het blok nog afstellen en daarna de koppeling correcte speling geven.

Hij maakt een vet geluid, maar dat komt omdat de demper er half onder hing :+
Volgende week hoop ik een nieuwe custom made uitlaat te laten monteren, maar dan moet het blok toch wel goed lopen vind ik :)

Bodejodel
04-08-2007, 18:51
Goed nieuws!
Het verschil in vermogen merk je echt! Mijn 14.4E die er gewoon lomp in gezet was voelde veel en veel trager als de auto van Wouter waar echt alles was overgezet en aangepast.

Als die slangen een probleem blijven heb ik nog een setje 1400 slangen liggen. Wel gebruikt dus bijna gratis... :D

daNpy
04-08-2007, 19:53
Alleen de slangen van en naar de carburateur zijn van een 340. De rest is origineel 66 omdat de radiateur en kachel ook nog van de 66 zijn :)

daNpy
05-08-2007, 19:39
Vandaag mijn spullen opgeruimd en het luchtfilter schoongemaakt.

Tevens ben ik nog iets raars tegen gekomen:
1) het 'tuutje' van de benzine leiding zit los. Die kan ik gewoon verdraaien en een mm heen en weer bewegen in het huis. Hij lekte daar, dus ik heb het afgesmeerd met vloeibare pakking.

2) het 'tuutje' van de vacuumvervoeging had ik vanmiddag ineens in mijn hand http://www.createphpbb.com/dedafredders/images/smiles/icon_confused.gif
Deze was er ook 'zomaar' uit gekomen. Beetje vaag maargoed.
(bekende problemen van de carb :?)

Daarna heb ik hem vandaag naar mijn eigen garage gereden. Ging met horten en stoten, want de koppeling laat dus niet goed los waardoor de auto als een echte automaat verder kruipt. Ook moet ik continue met de choke rijden. Als ik de choke dicht doe en gas geef hoor ik de carburateur zuigen maar houdt hij alleen maar flink in. Kortom flink wat afstelwerk te doen!

KonradW
05-08-2007, 20:10
heej ik had dat vandeweek
ineens een klein wit dopje dat op de startmotor lag. zou dat van de carb kunnen komen:X
hij stinkt al tijden erg naar benzine.

daNpy
07-08-2007, 11:00
Dat kan, er zit een soort teflon tuutje aan de vlotter kant, aan de andere kant van de aansluiting van de benzine leiding.

Nog meer mensen die hier problemen in herkennen?
Of dat de koppeling van een 1400 blok bijna altijd in aangegrepen positie is zonder vacuumbuffer?

KonradW
07-08-2007, 11:21
nou het lag zeg maar aan de kant van de bestuurdersruimte
een vriend van me had hem gevonden, en die zei gelijk dat het niet bij de carb hoorde, en ik ben op dat gebied nogal een leek. dus ik ging er maar vanuit dat het klopte

Erik
08-08-2007, 00:57
Het zou van een tube (tandpasta) kunnen zijn......

Kun je een foto van het dopje maken. Ik heb zo ook geen idee. Lijkt me sterk als het via de onderkant in de motorruimte is gekomen. Bijv. door opspatten.

KonradW
10-08-2007, 12:07
nope het is echt zo'n kunstof afdchtingsdopje. halve cm hoog, en een cm breed ofzo? ik ga gewoon zometeen aan de zijkant van de carb kijken of ik een gat zie

daNpy
10-08-2007, 13:15
Hoort de koppeling van een 1400 van Volvo geheel vrij te lopen bij stationair toerental?

KonradW
10-08-2007, 13:47
je mag geen weerstand voelen nee, en of je nou de koppeling intrapt of niet, toerental mag niet veranderen

daNpy
10-08-2007, 14:40
Variomatic....

Dutchie
10-08-2007, 17:21
Hoort de koppeling van een 1400 van Volvo geheel vrij te lopen bij stationair toerental?

Bij mijn weten wel, er hoort wel een luchtspleet tussen te zitten in ieder geval. Helpt dat? :S

daNpy
11-08-2007, 10:55
Ja bij mij weten ook, maar Volvo 66 en 340 hebben een speciaal vacuumbuffertje, dat de koppeling extra terug trekt zodat je makkelijker kan schakelen als de choke erop staat. Maar de mijne maakt zoveel toeren dat hij gelijk aan rijdt, terwijl er al 1mm extra shims tussen de koppeling en het vliegwiel zitten!
Vanmiddag weer verder kloten.

Dutchie
11-08-2007, 11:16
Kan je niet wat aan het toerental doen dan?

daNpy
11-08-2007, 15:11
Zo, weer een middagje bezig geweest. Maar een paar uurtjes, valt me echt mee.
Als eerste de carburateur die Lisette had gehaald. Bleek aardig gaar te zijn, gaskleppen gingen stroef open, tweede gasklep bleef open staan en hij was zo nieuw dat er 3 nutteloze aansluitingen op zaten.
Die hoefde ik dus niet, dus naar Veghel gereden. Daar op de sloop gekeken, bleken er geen fatsoenlijke meer te zijn. Ik ga dat melden, zegt die kerel "Had je hierachter al gekeken?
Dus ik loop mee naar het magazijn, pakt ie de enige 340 carburateur die er nog ligt in goede staat. Alleen de CO schroef was eraf, die mocht ik weer van een andere gaan halen. Eenmaal thuis kwam ik erachter dat ook de stationair sproeier weg was 8)7

Bij mijn DAF aangekomen eerst maar een gezorgd dat hij liep. Daarna gezorgd dat hij niet meer afsloeg na gas los en goed oppakte en toen getracht hem zo langzaam mogelijk stationair te laten lopen. Dit lukte aardig, al gaat schakelen nog steeds niet zoals het hoort.
Tijdens het afstellen een paar keer flink gas gegeven en in de toeren laten lopen. Op een gegeven moment bij gas los... *BANG*
Naklapperen rules :9

Toen een proefrondje gereden, rijdt wel lekker, alleen heb ik het gevoel nog vermogen te missen omdat de uitlaat er frikandel onder hangt. Als die eenmaal goed zit zal het wel beter zijn.
Na het proefritje was de motor echt op temperatuur en heb ik hem nog wat bijgesteld.

Ik denk dat ik over een tijdje toch de andere carburateur ga monteren, die is veel schoner en enkele types nieuwer (32DIR109 vs 104) en hem daarmee af stel op de bank.
Ik moet toch nog een keer de watersensor achter op de kop eraf halen en dan kan dat gelijk met het koelvloeistof aftappen voor de carburateur voet :)

daNpy
13-08-2007, 20:13
Hierbij een filmpje van de rit naar huis, vorige week zondag.
De uitlaat zit er niet goed onder en dat hoor je ook wel :P
Bij ca 28 sec begint hij lekker te klapperen :9

Filmpje! (http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/ombouw/Rit_naar_huis.avi)

Wouter
13-08-2007, 20:30
je moet inderdaad eerst het stationair toerental correct hebben voor je je zorgen moet maken om de koppeling.

1 mm extra luchtspleet ten opzichte van de speling die ik gevoeld heb lijkt me veeel te veel eerlijk gezegd... dan moet de koppelingsplaat wel heel krom zijn geweest om mee te beginnen.

daNpy
14-08-2007, 08:56
Dat vond ik dus ook (had eerst 0,5mm geprobeerd) maar hij loopt nog steeds niet vrij.
Stationair loopt hij sinds zaterdag wel beter, maar als ik het schroefje op de gasklep wat minder draai zodat hij langzamer stationair gaat lopen, dan slaat hij af als je een keer gas geeft en dan los laat.

Dutchie
14-08-2007, 17:56
Er waren toch twee manieren om je stationair te regelen? Of je kon het CO en het stationair toerental afzonderlijk van elkaar regelen ofzo? Weet jij dat, Wouter?

daNpy
14-08-2007, 17:59
Met de CO schroef bepaal je mede het stationair toerental (icm met je stationair sproeier). Als je het schroefje op de gasklep dicht draait, tja dan gaat hij natuurlijk ook harder lopen.

Bij gas geven loopt hij op de lucht en benzine sproeiers in de venturi('s) volgens mij :)

Dutchie
14-08-2007, 18:02
Owja, duidelijk. Ik dank u :)

daNpy
15-09-2007, 10:58
Vanmorgen de uitlaat aan laten passen. Een nieuwe uitlaat was niet nodig, de demper enzo zijn nog in orde. Hij heeft alleen het voorste stuk aangepast zodat de demper nu beter aansluit op de voorpijp. Hierdoor is de demper wel erg laag komen hangen, waar ik niet zo heel blij mee ben. Hij maakt nu wel weer een vet geluidje, iets harder als eerst maar dat kan ik natuurlijk niet goed meer beoordelen na al die tijd.
Misschien dat ik het zelf nog wat aanpas als daar op het werk ruimte voor is zodat hij weer hoger hangt.

Hij rijdt wel goed, heb echter nog niet voluit opgetrokken voor de zekerheid http://forum.autofans.nl/style_emoticons/default/clown.gif
Ook loopt hij nog steeds te hard stationair en draait de koppeling mee, wat ik er niet zo 1-2-3 uit krijg. Misschien eens bij wat experts navragen http://forum.autofans.nl/style_emoticons/default/smile.gif

daNpy
22-11-2007, 20:44
Dit weekend de toeren gemeten: netjes 750rpm stationair.
Daar kan het dus niet aan liggen, het zit hem echt in de koppeling (Volvo 340, met D66 as en D66 hart in een V340 koppeling gezet)

Daarom vanavond 1mm aan extra plaatjes ertussen gezet, maar hij kruipt nog steeds vooruit.
Ik kan de aandrijfas (en daarmee de koppeling) zeer gemakkelijk draaien als de motor stil staat, dus ik denk dat daar niet het probleem zit :|
Dit moet dan in de rollers/veren combinatie zitten, en daarvoor mag het blok er helemaal uit :{
Even kijken of ik hier een weekend voor in kan plannen deze winter.

Alexdepalex
22-11-2007, 22:14
Dus koppeling vervangen is niet zomaar gedaan, waar moet je op letten bij die rollers/veren?

Wouter
22-11-2007, 23:58
ik denk dat je straks (inderdaad, als ie dr weer uit is) heel goed moet checken of de koppelingsplaat (het hart dus) wel vrij op en neer over de vertanding van de as kan schuiven.

als hier een 'ril' in zit doordat ie X jaar op die plek gelopen heeft, of wat roestvorming zodat het zwaar schuift, blijft de plaat tegen je vliegwiel aan gedrukt, ook al komt er geen kracht vanaf de drukgroep.

de vliegwielkant van de koppelingsplaat slijt dan ook sneller weg.

dus goed controleren, eventueel de spievertanding met driehoekige wetsteen nalopen. voor montage smeren met speciaal kleverig vet (volvo noemde dat high tack grease)

Pistonpen paultje
23-11-2007, 08:28
Ik heb een tijd zonder rembekrachtiger gereden, is goed te doen. Je krijgt de wielen gewoon geblokkeerd etc. Maar met rijdt net iets fijner en het zit er standaard op ;)

Ik weet niet of een VW Kever ook schijfremmen heeft, of alleen trommels. Bij trommels is een bekrachtiger eigenlijk niet nodig, bij schijven wel.

Note:

Trommels en rembekrachtiger is an accident, waiting to happen...Er is mij altijd verteld, dat de trommels uit elkaar klappen dan, wat ik me daar bij moet voorstellen weet ik niet. Maar dat is wel de reden dat nogal wat katteruggen worden omgebouwd naar schijven voor.

Mijn amazone rijd nu zonder rembekrachtiger(ok ok, hij rijd niet, geen apk)...Geen aanrader kan ik je zeggen. Het is trappen voor het leven, zeker met zo'n zware auto. Maar hard remmen is zeker mogelijk!

Wouter
23-11-2007, 11:04
bij heel veel auto's heb je voor schijfremmen, en achter trommels. die hebben ook een bekrachtiger.

lijkt me dus niet dat het intrinsiek onveilig is.


er zijn trouwens ook rembekrachtigers geweest voor de daf 44 1e type, dat is een 1-krings systeem met 4 trommels.
(dat op zich is al intrinsiek gevaarlijk :+ )

daNpy
02-01-2008, 17:42
Vandaag een dag waarin Lisette en ik veel geleerd hebben. Met name over de koppeling :+

Omdat de auto naar voren kroop bij een stationair draaiende motor en het stationair toerental netjes 750rpm is moest het probleem in de koppeling zitten. Hiervoor moest de hele motor uitgebouwd worden en dat is vandaag gedaan :)

Na uitbouw van de motor, wat enkele uurtjes duurde maar voorspoedig is gegaan, kon het koppelingshuis eraf. Hierna werden de oorzaken direct duidelijk. De veren om de drukgroep terug te duwen, zaten er niet in. Deze was ik, ivm het tijdsverschil tussen uitelkaar en inelkaar bouwen, totaal vergeten. Gelukkig had ik de veren nog wel en heb ze ook direct gevonden.

Daarna de tweede oorzaak, het ontbreken van de 'vingers' om de koppeling in zijn vrij te drukken.
Origineel heeft een 340 (en ook de V66) koppeling een mechanisme om met behulp van vacuum de koppeling extra te ontkoppelen cq. terug te trekken. Dit geeft de mogelijkheid om bij verhoogd toerental (choke!) toch te kunnen schakelen en bijv. veilig uit een parkeervak te kunnen rijden.
Deze vingers en het hele mechanisme heb ik gedemonteerd. Het vacuumbuffer komt bij mijn 66 namelijk precies op de plaats waar het subframe loopt en dat kan dus gewoon niet. Ik heb dat mechanisme ook niet nodig.
De vingers zitten echter met veertjes terug getrokken en hebben te maken met het ontkoppel gedrag van de koppeling.
Ook de vingers heb ik nog en die heb ik direct netjes terug gebouwd. Een probleem dat hierbij komt kijken is het feit dat de vingers af-fabriek ingesteld staan op een bepaalde kracht van de veertjes. Zomaar even terug monteren zit er dus niet bij.
Derhalve heb ik een andere drukgroep geregeld. De plaat is roestig, maar niet beschadigd/ingelopen en de buitenkant ziet er gewoon netjes uit. Morgen kan ik deze terug monteren.

Op aanraden van Ed von Tongelen (DAF historisch rally technicus en racer) moest ik het lager waar de vingers tegenaan drukken, en de vork die het lager heen en weer beweegt teneinde het ontkoppelen te realiseren, ook monteren. Hierdoor konden de vingers na langdurig hoge toerentallen niet per ongeluk omslaan en in zich in het koppelingshuis graveren. De kans dat dit gebeurd is miniem en het hele gedeelte met het vacuumbuffer, vork en bewegingskogels heb ik al weggegeven aan iemand wiens buffertje lek was :X
Ik heb besloten dit te laten voor wat het is en niet het hele mechanisme terug te bouwen (een nieuwe vork is al 30 euro) omdat de kans zeer klein is.

Ook mijn 'test'koppelingsplaat heeft zich netjes gedragen, maar is toch niet helemaal goed gebleven :+
Ik had een DAF66 hart in een Volvo340 koppelinsplaat gelast omdat de prise as anders vertand is (zie terug in dit topic).
De plaat is echter wat gaan rommelen en doen en hierdoor is een veerringetje scheef gaan zitten:
http://danpy.autofans.nl/images/b1400/IMG_2011.jpg

Dat is niet zoals het hoort en ik monteer dus gewoon een originele DAF 66 koppelingsplaat om problemen te voorkomen.

Met een beetje geluk kan de motor morgen weer in elkaar gezet worden, even een beetje schoongemaakt worden en daarna weer netjes in de auto gehangen worden! :)

Wouter
03-01-2008, 09:05
de voering van deze plaat was ook wijd versleten zo te zien..

daNpy
03-01-2008, 18:22
Nee die voering is nog vrij dik hoor :)

Vanmiddag weer een paar uurtjes aan het projct gespendeerd.
Als eerste uit het 1300 blok de koppelingsplaat gehaald. Dit was vrij snel gebeurd en gelukkig zag de koppelingsplaat er uiterst goed uit:

http://danpy.autofans.nl/images/b1400/IMG_2017.jpg

http://danpy.autofans.nl/images/b1400/IMG_2018.jpg

Daarna de andere drukgroep geprobeerd zoveel mogelijk schoon te maken. Hij ziet er niet zo mooi uit als de originele, maar hierbij zitten de vingers nog op de correcte voor-instelling gemonteerd en daar gaat het om.

http://danpy.autofans.nl/images/b1400/IMG_2016.jpg

Op het blok zag ik dat het (dure) toplager echt stuk was. Het vet was er uit gelopen, wat ik al op het carter dacht te zien.
Daarom het vliegwiel losgehaald, het lager eruit geperst en het nieuwe lager er nu netjes en voorzichtig ingezet:

http://danpy.autofans.nl/images/b1400/IMG_2019.jpg

Nu was alles weer gereed voor montage, dus kon de drukgroep terug gemonteerd worden:

http://danpy.autofans.nl/images/b1400/IMG_2022.jpg

Met de shims de correcte afstand tussen drukgroep en vliegwiel ingesteld, ik moest 1 van de twee 'originele' shims zelf er tussenuit halen. Hierna het koppelinsghuis gemonteerd, wat er zo uitzag na 1 rally in België:

http://danpy.autofans.nl/images/b1400/IMG_2023.jpg

Daarna met Lisette het blok terug gehangen in de auto! :)
Heel voorzichtig en rustig het blok lekker op zijn plaats gekanteld en laten zakken. Ook de uitlaat, radiateur, dynamo en alle koelvloeistofslangen gemonteerd en aangesloten. Nu moet alleen de accu en de Renix ontsteking er nog in en dan kan hij weer gestart worden! :)

Wouter
04-01-2008, 10:28
die veertjes zijn best cruciaal idd :+

wat doe je met die drukgroep zonder vingers? :)

daNpy
04-01-2008, 11:55
Die heb ik geruild voor de huidige.
Ik heb echter dat boek van DAF 55 t/m Volvo 340, en ik ben er nog steeds niet 100% zeker van dat die vingers écht benodigd zijn als je geen gebruik wil maken van het vacuum-ontkoppel gedeelte.
Oke, de veren geven een beetje voorspanning, maar de veertjes zelf zijn vrij slap en doen dus vrij weinig, in tegenstelling tot de echte grotere veren in het vliegwiel.

Wouter
04-01-2008, 13:25
is nutteloos, die vingertjes ben je liever kwijt dan rijk.

beetje zinloos om dan óók nog het hele gedoe van hefboom en druklager te gaan inbouwen, enkel om die vingers op hun plek te houden.

heb bij mijn project alles eraf gesloopt en dat werkt prima (dankzij de veren die ik dankzij een tip van antoon ook maar net niet vergeten was)

daNpy
05-01-2008, 14:53
Oke, dan gaan die er de volgende keer dus ook direct af.

En inmiddels rijdt de 66 weer!! :)

Vanmorgen de uitlaat vastgezet, de stabi half gemonteerd (kun je bijna niet bij, gaat zsm op de brug/put gebeuren), de Renix en accu gemonteerd en de koelvloeistof erin. Toen het spannende moment van de eerste sleutel-omdraaiing; *klik* en niets.
Startmotor vast oid, even aan de krukas gedraaid en daarna sloeg hij aan.
De auto naar buiten gereden vanwege uitlaat gassen, met een paar keer afslaan maargoed, hij stond immers nog niet goed afgesteld. Alles klaar om de koelvloeistof te ontluchten; geen draaiende startmotor. Geen relaisklik, niets :? ;(

De draden losgehaald en iets anders weer vast gezet. De startmotorbouten even losgehaald en weer aangedraaid.
Starten als een zonnetje 8) na het ontluchten van de koelvloeistof een test rondje en hij reed weer heerlijk!
Ook gaat schakelen nu zoals als het hoort en dat is toch wel *erg* fijn :)

Tijdens de testronde even omgedraaid op de weg, nouja jullie kennen het, nat asfalt, stuurtje draaien, gas.... 180 :+
Na alles afgehandeld en opgeruimd te hebben op weg naar huis. Onderweg de hele tijd op het natte asfalt enorm 'last' van weinig grip :? Rotondes en bochten, schuiven als een gek. Zal wel door die goedkope banden komen, maar zo erg heb ik er nog nooit last van gehad.

Ik ben in ieder geval dat het probleem weg is en hij weer lekker rijdt 8)
Netto hadden we het makkelijk in 2 of met heel hard werken en alle spullen binnen bereik zelfs in 1 dagje kunnen doen.
Nu gaat hij zsm naar de APK en dan is hij er weer klaar voor tot februari 2010. Ook komen de Koni's er gauw onder want hij duikt me voor veel te hard.

ronaldromme
05-01-2008, 16:15
mooi project zeg, maar loopt zon daf met een 1400 echt 180
das wel eel hard in een daf dacht ik zo

daNpy
05-01-2008, 18:31
Geen idee, de teller gaat maar tot 160 (en daar heb ik al eens overheen gezeten) :+

Bart Manders
06-01-2008, 01:28
Daar heb je geen 1400 voor nodig hoor!
Omdat dat bij mijn 55 meer regel dan uitzondering is,heb ik het maar zo opgelost

http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/Klokkenspel08.jpg
zoekplaatje roept U maar,wie het weet mag het zeggen!

IvarS
06-01-2008, 09:06
Ik ben ook bezig met het opbouwen van een 1400 blokje voor in mijn Daf 55. Ik heb een nieuwe drukgroep, maar twijfel nu over die vingers :wtf2:. Wel of niet erop laten zitten? Volgens mij liet ik ze vroeger altijd zitten (ik heb 5 keer eerder een 1400 in een daf gemonteerd), maar als ze echt overbodig zijn dan is het overbodig gewicht.

daNpy
06-01-2008, 18:50
Ja, een paar gram, maar ze zitten er voor jan metdekorteachternaam.

Bart Manders
07-01-2008, 00:27
Al het gewicht dat je kunt lozen aan de koppeling of het vliegwiel is pure winst.Ik heb de schoentjes koppeling van mijn 55 vervangen voor een plaatkoppeling van een vroege 66 en het vliegwiel heb ik op een sterk dieet gezet.Weegt origineel 9.3 kg.Nu nog 5.2 kg!Ja hoor,loopt fantastisch stationair en doet nix liever dan veel toeren draaien
http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/Vliegwiel01a.jpg

daNpy
07-01-2008, 09:14
Bij mijn volgende project zal dat ook een aandachtspunt zijn, dit was ter lering van de motor in de praktijk en het in en uitbouwen ervan :)

Erik
07-01-2008, 09:31
Van mij verdien je alle respect. Chappeau voor het resultaat en inzet.

daNpy
07-01-2008, 18:11
Bedankt Erik!
Maar eens DAF is nooit af he ;)

Binnenkort de Koni's eronder en alles klaar maken voor de taxatie :)

ronaldromme
07-01-2008, 18:27
amai van mijn vliegwiel is 1,5kilo af en dat vonden ze bij het revisiebedrijf al veel

daNpy
13-07-2008, 10:43
Nou sinds lange tijd maar weereens een update:
- de bovenvermelde Koni's zitten eronder. Nu dus Koni rood rondom :)
- hij heeft weer een APK, nu geldig voor 2 jaar!

En dan waar ik het meeste mee zit: het blok verbruikt 1:7 :(
Ik heb de brandstofdruk gecontroleerd: OK
De carb en Renix vervangen: geen resultaat. BDP sensor zit waar hij hoort.

Nu de carb gereviseerd en teruggezet met de bijbehorende Renix, daarna bij A van Mullekom het CO afgeregeld. Hij loopt super netjes, alleen het verbruik is nog steeds dramatisch hoog :(
Heb ik weer, alles geprobeerd zo netjes mogelijk te doen, schoongemaakt, geverfd/gespoten etc :{

Nu wilden we volgende week met de DAF op vakantie maar ik vertrouw het gewoon niet met zo'n verbruik. En de huidige benzine prijzen zijn ook niet dat je zegt 'ach laat maar, gewoon gaan!'.

Wouter
13-07-2008, 10:53
Kan me goed voorstellen dat je met zo'n verbruik geen genoegen neemt!!

Ik vind het wel jammer dat het ondanks veel proberen en doen, niet lukt om dit verbruik naar beneden te krijgen.

toch moet er "iets" aan de hand zijn; het verbruik is echt veel te hoog voor deze combinatie in normaal gebruik.

daNpy
15-07-2008, 11:40
Vanmorgen een ritje naar Tilburg. De ultieme test :P
Eerst volgetankt. Er ging maar 7,83 liter in, waar 60km mee gereden is. Nog steeds 1:8 gedaan afgelopen zaterdag dus.

Daarna naar Tilburg. Den benzine meter zakte en zakte... en steeg op een gegeven moment weer? Ongeveer 100-120 gereden, af en toe doorgetrokken etc.
Op de terugweg stukken constanter kunnen rijden. 1x ff flink opgetrokken.
140km/u op de eerste trap haalt hij nog steeds. Bij vol gas trekt hij echter in enkele seconden naar de 150 (en verder...). Dat ging met die 1300 veel moeizamer! >:)

Weer terug naar hetzelfde pompstation, zelfde pomp. Er ging 6.6 liter in over exact 60km.
1:12.5 :? *O*

Wouter
15-07-2008, 12:46
m.a.w. je rijdt er gewoon niet genoeg in :)

slb_340
15-07-2008, 15:58
Er ging 6.6 liter in over exact 60km.
1:12.5 :? *O*

Da's nog altijd 1:9,09 ... ?

En je eerste verbruik was 1:7,6

slb_340
15-07-2008, 15:58
Heb je geen benzinelekje ergens?

daNpy
16-07-2008, 11:03
Ah, hier mn post niet geedit zie ik.
Het moet 6.60 liter op 80 km zijn :)

Een benzinelek heb ik nergens kunnen ontdekken...

slb_340
16-07-2008, 11:07
als het op 1:12,5 blijft dan ist netjes:) zeker als je boven de 150 hebt gereden :D

daNpy
20-08-2008, 21:46
Ik denk dat ik erachter ben wat het hoge verbruik in de stad veroorzaakt:
hij pingelt.
Als je wil accelereren hoor je een extra rateltje uit het motorcompartiment komen, wat haast wel pingelen moet zijn.
Rijd je een continuë snelheid is er niets aan de hand.

Ik heb de sproeier van trap 1 al vervangen van 120 -via 125- naar 130, ook om het inhouden bij plotseling accelereren te voorkomen, maar dit hielp niet.
De carburateur en Renix unit horen bij het blok.

Wat kan dit zijn :?

PS Ik ben 2 weken naar Italië geweest en de DAF heeft zich prima gehouden! meer dan 2600km op de klok erbij gezet en het verbuik op snelwegen 1:12.6, in de bergen 1:9.
Vorige zaterdag weer een circuitdag gehad met AutoFans.nl op Midland, ook kranig geweerd en dankzij de 1400 meer vermogen. Echter kan de achterkant dit niet altijd op de grond brengen, met vele rookgordijnen tot gevolg :P

daNpy
09-09-2008, 15:40
Niemand een idee waar het pingelen vandaan kan komen?
Volgens Wouter moest ik eens proberen een van de contacten aan de linker-Renix-stekker te 'aarden', zodat hij wat later gaat ontsteken.

Ook zal ik het 'pannekoek'-filter weer eens gaan proberen voor de rallies in Belgie dit najaar, dan komt er minder water in de carb en kan ik een sproeier maatje terug gaan waarschijnlijk.

(En ik heb zo'n kapje gevonden voor het 'buis'luchtfilterhuis, misschien dat ik daar nog iets leuks mee kan :D)

slb_340
13-09-2008, 15:14
Pingelen, ik heb niet helemaal teruggelezen maar tank je 95 of 98. Probeer is een tank 98, pingelt ie dan nog?

daNpy
26-09-2008, 18:19
Zal volgende keer eens proberen!
(Hij is toch bijna leeg :P)

volvomarc
30-09-2008, 10:51
ik heb zelf een volvo 66 combi en een 340 alleen staat de daf mij en beetje in de weg ik zoek iemand die hem voor een zachte prijs over wil nemen of mij een plekje kan bieden in de buurt van franeker / leeuwarden

daNpy
07-10-2008, 08:40
Ja en wat moet dat in mijn topic?
Het is hier geen marktplaats :P

Misschien dat we in november nog aan een rally mee gaan doen. Zal dan eens een tankje 98 proberen, maar ik vermoed dat het vele stoppen en optrekken icm het pingelen de oorzaak is van het hoge verbruik.

Zit er ook aan te denken om eens een 340 te kopen met B14 motor en daarmee een tijdje te rijden om te kijken hoe het blok is. Dan voor de gein is het K&N filter en de uitlaat van mijn 66 eronder monteren om te kijken of het verbruik dan ook toeneemt. Zo niet dat blok in mijn DAF leggen :P
Maargoed dit zijn allemaal plannen waar ik de ruimte nog niet voor heb. Ik weet wel dat hij binnen nu en een paar jaar helemaal uit elkaar gaat voor restauratie. De body wordt wat minder en ik wil hem opknappen voor hij slecht is/wordt :)

Bodejodel
07-10-2008, 09:00
Dat is een flinke klus!

daNpy
07-10-2008, 16:42
Jup daarom wil ik ook liever nog even wachten op een garage bij een (ander :+) huis, de garage waar hij nu staat heeft geen G/W/E en dat schiet niet op als je er niet meer vlakbij woont (wat we eerst deden en mijn pa's 33 2x opgeknapt is).

Bodejodel
07-10-2008, 21:02
Vraag hem anders eens of je een plekkie mag huren in zijn werkplaats? Ik heb alleen geen idee hoeveel ruimte hij over heeft en of hij ruimte wil/mag onderverhuren.

http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=3888

daNpy
12-10-2008, 11:56
In Ede?
Man ik wil dat ding liever naast me hebben staan dan 150km ver weg ;)
Dat schiet helemaal niet op als je eraan wil werken... als ik nu wil sleutelen moet ik al 10x op en neer naar de berging of naar boven lopen omdat ik wel weer iets vergeet... daar heb ik al zo'n schurfthekel aan dat ik amper zin heb om iets te doen.
Maar toch bedankt voor de tip ;)

Bodejodel
13-10-2008, 14:35
Het was maar een ideetje... :D

daNpy
02-02-2009, 20:51
Zo, maar weer eens een update hier :P

Na de winterstop gaan we er flink tegenaan.
De DAF staat momenteel nog stil, maar zodra het weer beter wordt gaat hij weer voor wat upgrades.
- nieuwe banden. Ik wil graag Dunlop SP3s om de 13" GLS velgen hebben.
- Extra set 14" velgen (http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/Foto-0062.jpg). Laten verbreden (naar 5"), stralen en poedercoaten. Dit worden de "race"& wintervelgen. Wat voor banden hierom komen weet ik nog niet :P
- Nieuwe remklauwen. Ik wil graag nieuwe remklauwen. Misschien dat ik het nog even probeer met de huidige, maar dan moet de remleidingen even omgelegd worden. Deze loopt nu te dicht langs het uitlaatspruitstuk. Tevens wordt er dan een hitteschildje geplaatst. De Ferodo's die ik vorig jaar gekocht en gemonteerd heb blijven uiteraard behouden :)
De reden dat ik nieuwe wil is dat 1 van de klauwen wat stroef liep tijdens het plaatsen van de Ferodo's vorig jaar.
- Afstellen. Momenteel loopt hij 1:7 in de stad en 1:12,5 op de snelweg. Dat is een beetje veel verschil, ik vermoed dat het komt door pingelen. Dit probleem moet opgelost worden zodat hij in de stad wat fatsoenlijker rijdt; maar ook gewoon beter loopt.
- Motorolie vervangen. Deze Aldi olie zit er nu alweer 1,5 jaar in (en is nog steeds lichtbruin)
- Variomatic goed afvullen. Er zit nu wel olie in, maar ik weet niet zeker of het voldoende is. Met een soort 'vetspuit' achtige pomp ga ik de olie bijvullen tot het juiste niveau (of misschien ook weer ff vervangen).

- Pipercross filter proberen ipv het open K&N filter. Bij regenachtig weer (niet onbekend in NL) is het K&N filter té open waardoor hij slechter gaat lopen en veel water hapt.

Het filter is reeds binnen en ik heb hem voor de grap gemonteerd en al op een carburateur gelegd:

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/IMG_3791.jpg

Links het filter, rechts een andere carb. Het filter mag waarschijnlijk nog wat hoger, ruimte zat zover ik weet.

Wat ik echter vreemd vind is dat er 4 bevestigingsgaten in het filterbracket zitten. Een Weber 32DIR carb heeft namelijk standaard 3 bouten uitsteken om het originele 'pannenkoek' filter te monteren:

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/IMG_3792.jpg

Nu weet ik nog niet wat ik ga doen. Misschien ruilen (meteen voor een wat hoger filter) of gewoon de drie juiste gaten in het bracket en de pakking boren zodat het ook past.

Tevens nog een vraag voor de goeroe's :P

Ik merkte tot mijn spijt dat een plastic dop van een van de carbs is afgebroken :'(

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/IMG_3796.jpg


Is dit nog te repareren of vervangen? Ik meen dat het een brandstof uitgang is (iig, nu wel)?

Wouter
04-02-2009, 15:38
als daar brandstof uit komt staat je vlotterniveau te hoog.

dit is de vlotterkamer ontluchting. is alleen verbonden met de vlotterkamer als de gas NIET ingetrapt is (zodra je het pedaal iets intrapt wordt t afgesloten)

daNpy
16-02-2009, 20:49
Thanks :)

daNpy
13-02-2010, 17:47
Zo dit weekend de remmen maar eens aangepakt.
Vorig jaar al Ferodo remblokken gemonteerd, maarde klauw rechtsvoor wilde nog wel eens moeilijk doen. Die is in Italië een keer te heet geweest dus dat remt niet prettig.

Daarom nieuwe remklauwen en RVS remslangen gehaald en vandaag gemonteerd :)

Voor:
http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/IMG_5760.jpg

http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/IMG_5758.jpg

Achter:
http://danpy.autofans.nl/images/DAF66/IMG_5753.jpg

De bling factor gaat weer een flink eind omhoog met deze blinkende upgrades 8)

Ook zit er weer voor 2 jaar APK op sinds januari :)

Bodejodel
15-02-2010, 12:13
Blinkt (nog) mooi! Nu nog even je remtrommels hoogglans zwart en je Koni's poetsen!

v0lv0freak
15-02-2010, 12:35
Blinkt (nog) mooi! Nu nog even je remtrommels hoogglans mat zwart en je Koni's poetsen!

je wilt toch niet dat die dingen te veel opvallen :nono:

Niels
15-02-2010, 12:55
Ze zitten achter vrij dichte wielen dus je ziet er sowieso maar weinig van.

Loopt je motor eigenlijk alweer een stukje beter?

daNpy
15-02-2010, 12:57
Ik zat er nog aan te denken de remklauwen rood te maken :D

Wegens tijdgebrek (moet weer drogen etc) toch maar niet gedaan.
Trommels zit een dikke laag roest op, kost veel te veel tijd om die te gaan schuren en in de lak te zetten (Hamerite ;)) Koni's zijn smerig vanwege de rally, ik moet de hele auto nog een keer goed schoonmaken maar met dit weer heb ik daar niet zo'n zin in (ik kan het niet bij huis doen - vandaar).

@Niels: Motor loopt nog steeds wat rijk, moet nog een keer goed afgesteld worden. Dit zal hopelijk in het begin van het seizoen weer gebeuren bij een maat van me :) Hopelijk is et dan instelbaar. Ik merk overigens wel dat nu ik wat minder hard optrek enz het verbruik ook iets afneemt :D

Met het Pipercross filter ben ik overigens ook tevreden (loopt veel lekkerder in koud/vochtig weer), veel beter als het K&N filter!

Jos360
15-02-2010, 12:59
Staalborstelkop op je boormachine krijgt de remtrommels vaak zeer vlug schoon. Heb ik al diverse ervaringen mee. Ziet er altijd weer een heel stuk netter uit.

daNpy
15-02-2010, 13:00
Staat op de to-do lijst (in mijn hoofd) genoteerd :D

Wat ik ook 'vervelend' vind is dat alle stangen, stabi's, leidingen enz zo vies zijn voor + achter. Gewoon een beetje een dreklaagje zit erop.
Weet echter niet goed hoe ik dit fatsoenlijk en makkelijk schoon kan krijgen (ivm veren handrem, rubbers van ophanging, remmerij etc).
Een collega van mij spoot zijn Porsche wel eens af met petroleum, auto op de brug, pak aan en spuiten maar :X

Jos360
15-02-2010, 13:07
Dat gaat je gewoon tijd kosten. Dat zijn van die vastgerotte modderlagen. Het mooiste wat je kan doen is gewoon ruw schuren, primeren en aflakken. Dat kost alleen veel tijd omdat je alles goed moet demonteren/afplakken.
Schoonmaken zonder te spuiten kun je denk ik het makkelijkst met een zachte borstel op een boormachine doen. Krachtig genoeg om de drek er af te poetsen, te zacht om de lak er af te poetsen. Kost ook tijd.

Vaak is een hogedrukreiniger niet genoeg is mijn ervaring.

daNpy
15-02-2010, 13:10
Nee en met water wil ik het sowieso niet doen. Veel te hard en schadelijk als je het mij vraagt.

AvdAkker
15-02-2010, 15:50
grove wasborstel met wateraansluiting werkt daar perfect voor, daar krijg je al het vuil mee uit je wielkasten, rare hoeken, stangen etc gewoon mee schoon. heb dat op al m'n auto's al een paar keer gedaan, werkt echt perfect

bewegende delen (zoals je handremkabel) naderhand even invetten en klaar

Wouter
16-02-2010, 19:56
eej danny ik bedacht laatst nog wat.

Volvo heeft ook een 1289cc versie met weber voor de Finse markt gemaakt.
Dat is dus eigenlijk precies de setup die jij nu hebt lopen.

De motorcode daarvan is B13.4E en als ik het me goed herinner zijn er sproeiermaten van bekend. Weet alleen niet of er nog andere wijzigingen aan de weber gedaan zijn.

Edit ik bedenk me net dat jij inmiddels ook 1.4 erin hebt zitten. laaaaaaat maar :+

Bodejodel
16-02-2010, 22:47
Edit ik bedenk me net dat jij inmiddels ook 1.4 erin hebt zitten. laaaaaaat maar :+Dat is zo'n beetje de topictitel... :f

daNpy
17-02-2010, 10:36
Nouja ik heb wel meer dan 2 jaar met Weber gereden (eigenlijk vanaf 2 maanden na aankoop), dus het is niet zo heel gek dat Wouter daar nog op komt.

Afgezien van het feit dat hij erbij was toen ik de 1300 heb gedemonteerd en de 1400 klaar had hangen om in te bouwen :+

Wel een goede tip voor anderen, zal het proberen te onthouden :)

Wouter
17-02-2010, 10:39
ja dat was een memorabele dag :)
ongelofelijk wat was ik beroerd toen....

Quicky66
17-02-2010, 15:16
Hallo allemaal,

net nieuw op dit forum. Fantastisch wat jullie daar doen.
Ikzelf ben fanatiek Daf rijder, maar rij wel Historiek met Mercedes 500SLC (www.silver-arrows.com)
Ik heb ooit in het verre verleden met een belgische Daf kenner gesproken die beweerde dat men een 1,6 motor Turbo van de oude renault 5 turbo kon ombouwen in een daf 66. Ooit iemand nog van gehoord???
Binnen enkele jaren wil ik mee rijden in San Remo!
iemand zin om mee te gaan, eerst mijn machientjes verzorgen

daNpy
17-02-2010, 15:35
Anjo (AvdAkker) heeft een 1.4 turbo uit een 5 Turbo in zijn 340 liggen.
En ach, das ook gewoon een DAF 77 :P

AvdAkker
17-02-2010, 16:11
Ik heb ooit in het verre verleden met een belgische Daf kenner gesproken die beweerde dat men een 1,6 1.4 motor Turbo van de oude renault 5 turbo kon ombouwen in een daf 66. Ooit iemand nog van gehoord???
1.4 turbo dus:)
is dezelfde motorfamilie als wat er in de daf 55/66 gebruikt is; past in grote lijnen redelijk op het uitlaatspruitstuk na. ik ben toevallig afgelopen weekend bij een DCN tc lid thuis geweest die een daf 66 met zo'n blok heeft staan dus het is idd mogelijk. in de neus van een 340 heb je weer wat meer ruimte wat meer brute tuning mogelijk maakt:+

dit is mijn thread van dat project trouwens: http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=4503

Bodejodel
18-02-2010, 00:35
Daf 66 Turbo:
http://www.youtube.com/watch?v=4S4_Z9SfVp0

daNpy
28-02-2010, 20:18
Vandaag de slipcursus gedaan met DCN bij Slotemakers anti-slipschool in Zandvoort.
Heen en terug reis was ronduit k*t, wat een kloteweg is de A2 boven Den Bosch zeg. Dankzij de vele regen en het gebrek aan ZOAB was er kilometers lang beperkt zicht wegens opwaaiend water, erg fijn in een DAF en zeker in het donker met beslagen ramen :|

Slipcursus zelf was leuk, leerzaam en ook vrij pittig om het helemaal goed te krijgen. Opvallend punt van de dag was dat alle DAFs een kortere remweg hadden op ijs dan de slOpels met en zonder ABS en elektronische hulponzin.

Morgen compleet verslagje, nu vast een fotootje voor het slapen gaan :+

http://danpy.autofans.nl/images/dafclub/Slipcursus_2010/IMG_5933.jpg

v0lv0freak
28-02-2010, 20:25
hey cool! Was dat erg duur? Zou ook wel leuk zijn met de 300 club ;)

Niels
28-02-2010, 20:32
Leuk initiatief die slipcursus. Goed dat je de kans kreeg om nog met je eigen auto de baan op te gaan, daar steek je nog meer van op. Die Astra's gaan alleen zo dwars met de handrem erop :+

En ja, beslagen ramen, ik weet er inmiddels ook het nodige van :snif:

Niels
01-03-2010, 19:57
Filmpje!

http://www.youtube.com/watch?v=OWPNTW_9Mas

Leuk ook die Simca 1000 in het begin (Slotemaker-slipauto voordat Opel de auto's leverde) in typische two-tone kleurstelling voor die tijd: originele lak boven en roestbruin onder! Verder LOL @ extreem hellende Renault 16 en de 46 die onverstoorbaar in het juiste pad blijft.

Bodejodel
01-03-2010, 20:29
Waarom zie ik geen gele en rode 66 coupé's?

v0lv0freak
01-03-2010, 20:30
Waarom zie ik bijna niemand slippen op een slipcursus? :+

Had op iets meer ronddraaiende auto's gehoopd :D

Niels
01-03-2010, 21:00
Waarom zie ik geen gele en rode 66 coupé's?

a) ik was er niet
b) het filmpje is van zaterdag, en toen was daNpy er niet :)

Wouter
01-03-2010, 23:13
mwah die natte rotonde had duidelijk spectaculairder gekund :)

niet op tijd tegen sturen, dan krijg je dit dus

daNpy
02-03-2010, 17:34
Die natte rotonde viel zwaar tegen, ik had zelf last van teveel grip en onderstuur, dus om hem dan in overstuurde positie te krijgen en houden was erg moeilijk met de variomatic. Ook was het asfalt matig tot slecht en een keer rondspinnen dus alles behalve vloeiend.

daNpy
02-03-2010, 20:46
Mijn verslagje staat op DAF Racing Team, ook staan alle fotos online!!

KLIK (http://www.dafracingteam.nl/verslagen.php?verslagid=13)

Mochten er mensen geinteresseerd zijn in foto's hoor ik het wel :)