PDA

Bekijk de volledige versie : Benzine stank

Niet geregistreerd
21-02-2008, 17:32
Beste mensen ,telkens als ik (vol)getankt heb,ik laat de pomp af slaan en probeer er niets meer bij te doen,blijft hij dagen lang stinken naar benzine,vooral rond de achterkant,alles bekijken ook onder de wagen,kan geen lekkage of iets dergelijks vinden,wie heeft dit ook weleens aan de hand gehad,misschien de ontluchting o.i.d.,Bvd en groet Ron.

Kevin
21-02-2008, 18:09
Waarschijnlijk een slang van de overloop die een beetje lekt. Heb hetzelfde probleem gehad. Slang vervangen en opgelost. Om dit te bekijken moet je je rechter achterpaneel (in de kofferbak) los schroeven. Hier achter zit je overloop tankje met bijbehorende slangen. Je ziet daarna ook meteen de de grote vulslang naar je tank toe enzo.

Frans
21-02-2008, 18:19
Heb je een hatchback? Achter de achterbank moet je het tapijtje even weghalen en daar zie je een ronde dop/dekseltje zitten die los moet. Bij een sedan onder de achterbank.
Dan zie je de bovenkant van je vlotterdeksel, tenminste, die vlotter zit er onder. Deze kan je losdraaien met een kwart draai. Deze haal je naar boven en dan moet je kijken naar de dunne rubber ring die er tussen zit. Is die verweert of oud?
Je kan ook kijken naar de vulpijp naast je tank. Maar als die niet goed is lekt hij vaak ook. Daar zitten wat slangenklemmen die misschien vaster kunnen.
Maar er zijn 300 bezitters die hun tank nooit voltanken vanwege geurtjes en probleempjes met luchtjes. Komt meer voor wil ik hier mee zeggen.

Janvolvo340
21-02-2008, 18:28
dus je hoeft het niet te vervangen per see? ik tank hem ook nooit helemaal vol ivm.benzine geur,1x is overkomen toen die vol getankt was lekte er een glas benzine uit,en daarna stopte het met lekken,kan dit kwaad?

volvofiel
21-02-2008, 18:43
Als het echt gaat lekken zou ik er wel wat aan doen. Een klein beetje 'zweten' of geuren is vervelend, maar kan geen kwaad. Lekken wel.

Wouter
21-02-2008, 18:47
standaard procedure is om alle rubber slangen behalve de grote vulslang te vervangen.

dit is vaak slechte kwaliteit rubberslang en door toevoegingen aan moderne benzine verweerd. het kan echt geen kwaad om die slangen te vervangen.

dus; de 2 rubber slangetjes bij de vlotter (aanvoer en retour naar de motor)
die zitten bovenop de tank, via het dekseltje bereikbaar.

en de slangen van iets grotere dikte, die rondom het expansietankje zitten.

de bedoeling van het expansietankje is juist om te voorkomen dat de benzine eruit loopt als je hem heel vol getankt hebt. als het er toch uit komt lopen is er gewoon een van de slangen erg lek.

Janvolvo340
21-02-2008, 18:52
dus dat kan je gewoon zelf vervangen?zonder risico's
want dan ga ik proberen ze zelf te vervangen

volvofiel
21-02-2008, 19:10
Niet met bomvolle tank:)

Wouter
21-02-2008, 19:17
het is wel aan te bevelen om dit te doen met niet geheel volle tank, inderdaad.

verder natuurlijk de veiligheidsrisico's zelf inschatten en zonodig maatregelen nemen;

- niet roken
- geen benzine op straat laten lekken

etc.

volvofiel
21-02-2008, 19:20
Precies. Gewoon de zaak schoonhouden en er ruim de tijd voor nemen, benzine is gevaarlijk...
Maargoed, succes met vervangen:yeah:

Lucluc
21-02-2008, 19:55
Voor de twee slangetjes bij de vlotter moest ik toch echt de benzinetank verwijderen. Handig dat je dan meteen kan kijken of de tank niet van boven lek is. Komt ook vaker voor.

Wouter
22-02-2008, 17:42
owja; als je dit plaatje gaat naspelen heb je te lang gewacht met er iets aan te doen:

Lucluc
22-02-2008, 19:51
Ja, als de agenten flauw vallen van de geur die om je 340 hangt......

setsunakaede
22-02-2008, 22:06
Hmmm, dat was (is?) bij mijn auto het geval, maar ik hoop dat het kwam omdat mijn auto de helft van de benzine onverbrand door de motor heen pompte (afgaand op de geur en het hoge CO-percentage).

Maar toch ga ik voor de zekerheid ook maar ff slangetjes checken en vervangen ;)

Dutchie
23-02-2008, 21:15
Maar toch ga ik voor de zekerheid ook maar ff slangetjes checken en vervangen ;)

Ik ook! Zeker lekker om even te doen vr de zomer, als benzine door de warmte uitzet :)

Tjøørd
25-02-2008, 12:21
Mijn 340 stonk (vooral vorige zomer inderdaad) erg naar benzine, maar lekte niet zichtbaar. Een paar weken geleden hebben Erik en ik (nou ja, vooral Erik, ik mocht de halfvolle benzinetank omhoog houden ;) ) ook de slangetjes rondom de tank allemaal vervangen, en sindsdien is het helemaal over met de walm. Geeft echt een rustiger gevoel!

Erik
25-02-2008, 12:28
Met een beetje benzine in de benzinetank kun je checken of de tank zelf ook lek is. Door het draaien van de tank in verschillende richtingen (vooral geultje onder buisje bovenop tank) zie je of ie daar nat wordt. In dat geval zul je dit dicht moeten maken (heeft iemand een suggestie) of een andere tank monteren. Lever de oude tank dan maar bij mij in.

Wouter
25-02-2008, 16:24
solderen...

1 punt wat je moet solderen helemaal bovenaan zetten

2 vol doen met water tot net onder de plek waar je gaat solderen

3 goed zuiver maken, solderen met zuurvrije flux of gewoon ouderwets met hars.

4 tank weer leeg, drogen in het zonnetje en klaar.

Erik
25-02-2008, 19:33
Dank je wel Wouter. Ik vond lassen al een beetje een heftige ingreep.

Lucluc
25-02-2008, 20:09
Ik heb al eens doodsangsten uitgestaan naast een maniakaal lachende Erik met een heeeel groot lasapparaat. Die benzinetank was wel heel dicht bij en wie mocht hem vasthouden?

Tjøørd
25-02-2008, 21:43
Zo heb ik ook al wel eens wat angstige momentjes in die schuur beleefd ja :D Ook iets met een lasapparaat en een benzinetank, en iets met rookwolkjes in mijn auto terwijl er aan de dorpel gelast werd. Maar het bleek een onnodige angst, mijn rode monster kwam een stuk fitter de werkplaats uit dan hij erin ging :yeah:

Ik weet nog dat ik dacht: "Waar is mijn brandblusser als ik hem zo misschien nodig heb? In de auto. Waar is de auto? Op de brug. WTF? PANIEK :D"

Voor de duidelijkheid: we hebben hem niet nodig gehad, ben gewoon bang ingesteld ;)

Wouter
27-02-2008, 18:52
"solderen" zoals ik het hierboven omschreef, moet je trouwens opvatten op de manier waarop een loodgieter soldeert, dus met een gasbrander.

met een elektrisch soldeerboutje kom je er in ieder geval niet...

Niet geregistreerd
29-02-2008, 15:01
Als eerste maar even onder het dekseltje in de kokkerruimte gekeken en in derdaad de 2 stukjes slang zo poreus als wat en net getankt dus geen trek om de tank te demonteren.Slang op vlotter deksel los gemaakt,stuk dun touw aan vast gemaakt,terug getrokken onder de auto,daar stukje slang vervangen,touwje weer goed vastgemaakt,vervolgens met het touwtje voorzichtig terug naar de vlotterdeksel getrokken,daar weer gemonteerd,tweede slangtje netzo gedaan,nog geen half uurtje werk,en geen stank meer.Misschien eventueel nieuwe slangetje eventjes afplakken zodat er nderweg"geen vuil in de nieuwe slang komt.Groet en bedankt voor alle adviezen,Ron.

Lucluc
29-02-2008, 15:05
Dat heb je dan netjes gedaan, zo zonder de tank los te halen.

Wouter
29-02-2008, 15:15
Kijk, deze Ron hoeven wij geen trucjes meer te leren! hulde.