PDA

Bekijk de volledige versie : 55 racer in ontwikkeling


Bart Manders
20-07-2008, 16:17
Ik ben al een tydje bezig om mijn DAF 55 om te bouwen naar een competitie auto.
Iedere keer weer een stapje vooruit en langzaam maar zeker vordert het project.

Hier een verslag van passen,meten,proberen en vergeten :D:D:D:D:D






We hebben andere achterveren.3mm dikker als de standaardveren en de eerste testjes waren zeer bemoedigend.
De veerwegbegrenzer op de voorpoten is veranderd en lijkt nu heel te blijven.We hebben deze setup getest tydens"pole position" en dat voldeed zeer goed.
Ondertussen nog een andere stoel gekocht want de oude was echt versleten.Deze is alleen wel een stuk breder dan de oude dus dat was nogal ,'m gemier om dat ding passend EN recht achter het stuur in de auto te knutselen.
13 juli 2008.Auto opladen en nar de Nordschleife.Het weer was super en aangezien wel al vroeg daar waren was er nog nix te doen.Eerste sessie van een uur aaneengesloten ging echt super en de verandereringen in het onderstel zijn echt goed.
http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/20080713touri0146.jpg
FFF een korte stop gemaakt om snel wat te drinken.Weer een paar ronden gedraaid.In de laatste was een redelijk zwaar ongeluk gebeurt.2 engelse motorijders met elkaar in knoop.Gevolg een hoop brokstukken maar gelukkig alleen ego's beschadigd geen letsel.Gevolg was een baan afsluiting die we benut hebben om te tanken.
Na de afsluiting weer de baan op.In de 2e ronde kwamen we langs de plek van het ongeluk (bij "wipermann").Daar werd nog altijd 'n gele vlag gegeven dus rustig er langs en dan gas er op om door "Bruenchen" heen te komen.In een keer de hele auto vol rook!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Koelvloeistof zo te ruiken.Meteen de auto aan de kant en motor uit.Rick stond al meteen met de blusser buiten maar het bleek dus een geklapte kachelslang te zijn.
http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/016.jpg
Terwijl we daar stonden ging er een schot met een motor keihard onderuit en de vangrail in,Kilo Utrecht Tango zooi
http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/013.jpg
Baan afsluiting tot gevolg.Politie erbij maar die waren al weer snel weg want er was door niemand iets fout gedaan.
http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/021.jpg
Heb met Andy,die schot,alles geregeld maar hij vond het niet nodig om het via de verzekering te doen.Risico van het vak..........................
http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/032.jpg
Wij op de sleepwagen terug naar de parking en toen nog overwogen om de kachel kort te sluiten en verder te rijden maar dat leek me niet verstandig.Dus hebben we de auto opgeladen en zijn naar huis vertrokken.
Alles bij elkaar toch een goede dag met een niet zo'n leuk einde.Afgezien van die kapotte slang heeft de auto geen krimp gegeven en da's zeer hoopvol

Bart Manders
20-07-2008, 16:19
Als we met DD (de 55 dus) ergens op een sportief evenement aanwezig zijn dan is er altijd wel iemand die komt met verhalen over dat ie vroeger ook met zo'n auto geraced of gerallied heeft.Op de vraag of er nog iets van info of onderdelen aanwezig is komt meestal nul op request,jammer.
Soms echter komt het wel voor dat er een reactie komt waar je helemaal niet op durft te hopen.Zie hier het resultaat.
2 onbewerkte inlaatspruitstukken voor 40" DCOE Weber carburateurs ....................................................origineel DAF competitie!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
En NEE ze zijn niet te koop!
http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/20072008309.jpg
http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/20072008308.jpg
Werk aan de winkel ,dus

AvdAkker
20-07-2008, 18:41
kijk, dat is nog eens leuk speelgoed! ik vind het ook een erg gaaf bakkie met die kleurstelling zo, ziet er goed uit :y:

Wouter
21-07-2008, 00:52
mooi spul, die spruitstukken.

ik neem aan dat het unieke ervan in het ingegoten 'DAF competition' zit??

Bart Manders
25-07-2008, 01:22
onder meer ja.plus het feit dat die dingen niet of nauwelijks meer te vinden is

daNpy
06-08-2008, 23:02
Veeetttttt!!!! kwijl!

Bart Manders
18-08-2008, 11:18
Om de een of andere reden kan een Ringweekend bij ons nooit op 'n normale manier gaan.Er is altijd wel iets dat roet in het eten wenst te gooien :? !
Zaterdag besloten om zondag naar de holy ground te vertrekken.Na de slangtranspantatie wil je toch ook weten of het allemaal functioneerd en heel blijft.............toch!?!
FFFF het een en ander controleren....blijkt die #$@&* compressor van de automaat naar de haaien te zyn dat meen je niet :evil: !Da's op zich niet zo erg maar op zaterdag avond krijg je zo'n ding dus nergens.Met wat improviseren en het gedeeltelijk slopen van een jumpstart,waar ook zo'n ding in zit,hebben we het toch op kunnen lossen.Het enige nadeel is dat ie nu IN de auto zit in plaats van onder de motorkap.Wat maakt zo'n ding een rotherrie zeg :cry: .Gelukkig hoor je door de rest van de kakefonie het ding niet lopen tydens het rijden :grin: !
Bij de hofleverancier heb ik de vorige week nog andere remblokken voor vr gehaald en ook een andere olie tank voor de carterventgilatie.Daar had ik eerst een oud ruitensproeier reservoir voor.Nu is daar een alu tankje voor in de plaats gekomen(foto's volgen).
Inmiddels zijn alle slangen vervangen door de blauwe Samco siliconen slangen.Een voor bereiding voor een oliedruk meter met waarschuwingslamp is nu ook gemaakt.
De hele trammelant met de compressor zorgde ervoor dat het licht zaterdagavond rond 1 uur uitging(dat begint bijna gewoonte te worden :o ).
Nou goed,De auto opgeladen en richting ring .Daar aangekomen Bleek de auto koelvloeistof te verliezen.Oorzaak..................De ingang van de waterpomp is ovaal.De brede klemmen zijn daar voor te stugWaar door de slang dus niet dicht is.Vreemd wel dat we hier nix van gemerkt hebben tijdens het "proefrondje rond de kerk"!
Nog maar wat improviserenen en ja hoor daar gingen we dan.Half 10,normaal hebben wer dan de eerste rondes allang weg.En op dat moment was de ederste afsluiting van de dag een feit.Was meteen 'n goeie van een dik uur!
Maar goed rond 10:45 dan eindelijk de baan op.Heeee 'n bekend gezicht bij de poortjes,
en ja Michiel ,DD is heel gebleven :mrgreen: :mrgreen: en bedankt voor de aanmoediging he :grin: .
De auto voelde goed vanaf het begin.Wel zit je in het begin de hele tyd te ruiken of er nix lekt dus de eerste ronde wat rustig aan gedaan.Terug naar binnen en alles gecontroleerd.Droog,da's mooi :) .De breather op de olie tank heb ik er vanaf gegooid omdat er in de tank een stuwing ontstaat waardoor DD olie gaat lekken aan de voorste krukas keerring.Zonder deze breather was dit probleem ook onder controle.
De nieuwe nieuwe remblokken zijn een verademing.DD remt en blijft remmen,echt vl beter dan voorheen(mag ook wel voor dat geld :!: ).
Weer naar buiten.De auto voelt echt lekker.Het weer was goed en dan laat DD zich rijden als een go-kart.Heb weer eens genoten en dat is toch het belangrijkste.
Het wordt wel tijd om wat meer vermogen uit de 1100 te halen.Vooral het stuk naar de carousel en hohe 8 is killing maar daar wordt inmiddels aan gewerkt.
Alles bij elkaar was het weer eens een zeer geslaagde dag.Was wel helemaal kapot verrot toen we eenmaal thuis waren maar dat mag de pret niet drukken.
Vanddag gaat de inschrijving voor de "ADAC eifel-classic"voor eind september de deur uit.Dit vindt het laatste weekend van september op de Nordschleife plaats.Verslag en foto's daarvan volgen uiteraard.
Vermoedelijk gaan we over 2 weken nog even terug naar de hlle voor nog wat laatste finetuning.

Bart Manders
22-08-2008, 06:39
http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/daf001smaller_sized.jpg
ffff een sfeerimpressie

http://i187.photobucket.com/albums/x151/BartManders/dsc_4038_wm.jpg