PDA

Bekijk de volledige versie : Ombouw van RHD naar LHD

Fluffball
26-11-2008, 21:04
*loert stiekem naar Britse 360 GLT van Jack van den Bergh*

Heeft er eigenlijk iemand ervaring met het ombouwen van RHD naar LHD?

AvdAkker
26-11-2008, 21:09
ff vlug opsommen wat je daarvoor zowieso moet doen;

- remsysteem aanpassen, rembekrachtiger + hoofdremcylinder zit aan de verkeerde kant
- dashboard lhd plaatsen
- lhd kabelboom plaatsen
- stuurkolom om/verbouwen, en hier zijn aan de tegenovergestelde kant geen bevestigingspunten voor
- lhd stuurhuis plaatsen

en nog wel een flinke vracht aan dingen. kortgezegd heb je dan nog een lhd auto nodig, om in de rhd, de lhd spullen in te gaan bouwen..

uit persoonlijke rijervaring met rhd vrachtwagens, weet ik dat een rhd auto in nederland enorm snel went, en na 5 km denk je dat het stuur altijd al aan die kant gezeten heeft, dus als je serieus loert naar die 360glt, niets aan de besturing doen, went vanzelf.

Niels
26-11-2008, 21:29
En even zelf een grijper fabriceren voor die keren dat je bij een tolweg of een parkeergarage een kaartje moet trekken :+

Lucluc
26-11-2008, 21:31
Stuurbekrachtiging is ook niet over te zetten naar LHD.

Ik heb die auto al eens aan een grondige inspectie onderworpen. Is absoluut in een erg goede staat. Krasjes en deukjes? Niet echt iets van te zien. En echt geen roest! Erg leuke auto, hoor!

Fluffball
26-11-2008, 21:36
- stuurkolom om/verbouwen, en hier zijn aan de tegenovergestelde kant geen bevestigingspunten voor..

Daar was ik al bang voor... :hmmz:

Een extra auto voor onderdelen zou niet zo'n probleem zijn en ik zou de 360 sowieso ontmantelen en opnieuw opbouwen. Het belangrijkste is dat de bevestigingspunten (min of meer) aanwezig zijn..

Ik vindt het eigenlijk een heel aantrekkelijk aanbod: heeft droog gestaan, alle opties die ik zoek zitten er op en de prijs maakt het mogelijk om flink in de auto te investeren zonder direct over de kop te gaan.

Ovlov 3.6L
26-11-2008, 21:52
watdefak is LHD en RHD?

AvdAkker
26-11-2008, 21:54
left hand drive
right hand drive

AvdAkker
26-11-2008, 21:55

Een extra auto voor onderdelen zou niet zo'n probleem zijn en ik zou de 360 sowieso ontmantelen en opnieuw opbouwen. Het belangrijkste is dat de bevestigingspunten (min of meer) aanwezig zijn..

Ik vindt het eigenlijk een heel aantrekkelijk aanbod: heeft droog gestaan, alle opties die ik zoek zitten er op en de prijs maakt het mogelijk om flink in de auto te investeren zonder direct over de kop te gaan.

vergeet niet dat je in nl zowieso al een redelijk bijzondere auto rijd met een rhd, dat het een dergelijke glt is maakt het alleen maar mooier!

Ovlov 3.6L
26-11-2008, 21:55
left hand drive
right hand drive

In plaats van linkerhandje op 't stuur; rechterhandje op 't stuur?
Is wel lastiger schakelen in 't laatste geval.........

:+

AvdAkker
26-11-2008, 21:57
nee want je pook blijft in 't midden:D dus rechterhand sturen, linkerhand schakelen ipv andersom als bij een lhd. en ook met je linkerhand schakelen went supersnel,

ga me niet vertellen dat jij als drifter nog nooit bij een nissan skyline of japanse mk4 supra (of een andere rhd jap met rwd:D) achter het stuur gekropen hebt?:D

Jos360
26-11-2008, 21:58

Stuurbekrachtiging past sowieso niet in LHD
El.Spiegels passen waarschijnlijk niet op LHD, omdat de kijkhoeken anders zijn. De spiegels kunnen dus niet meer goed ingesteld worden.
Dit schijnt aangepast te kunnen worden, zo'n spiegel heb ik ook nog liggen maar ik heb er eigenlijk al niet meer naar gegeken...

Alexdepalex
26-11-2008, 22:21
waarom ombouwen, is toch zonde?

Lucluc
27-11-2008, 07:06
Nogmaals: is echt een heel leuke auto zoals ie er nu al bijstaat!

elpee
27-11-2008, 09:01
En even zelf een grijper fabriceren voor die keren dat je bij een tolweg of een parkeergarage een kaartje moet trekken :+

gewoon in de achteruit er doorheen

trabitom99
27-11-2008, 09:02
- remsysteem aanpassen, rembekrachtiger + hoofdremcylinder zit aan de verkeerde kant
- dashboard lhd plaatsen
- lhd kabelboom plaatsen
- stuurkolom om/verbouwen, en hier zijn aan de tegenovergestelde kant geen bevestigingspunten voor
- lhd stuurhuis plaatsen

Ook het "heater box" (kachelhuis?)
http://tinyurl.com/5b4vua
Engels versie is "spiegelverkehrt" wegens "hoofdremcylinder zit aan de verkeerde kant"

Tom

Bodejodel
27-11-2008, 09:04
Ik zat eigenlijk ook al te loeren...
Laat ik nu ook nog een LHD 360 mt stuurbekrachtiging hebben staan...
Alleen de omvang van zo'n ombouwproject houd me eigenlijk tegen. Iemand zin om dit samen met mij aan te pakken (in een weekend*)?

* "Hoopt dat Anjo zin heeft, want als er iemand voortvarend kan klussen is hij het wel" :D

Bodejodel
27-11-2008, 09:08
...en ja, ik wil hem, als ik niet achter het net vis, ook echt ombouwen want ik denk dat Herma doodsangsten uitstaat als zij aan mijn linkerkant zit... :D

(ik zie al wel leuke practical jokes voor me... Extra stuurtje mee en dan vervolgens de bijrijder een aggressieve stuurbeweging laten maken richting inhalend verkeer... :lol:)

Foei Jeroen, je bent een verantwoordelijke vader... :uh-uhh:

Lucluc
27-11-2008, 09:12
Gewoon heel laten die auto!

Pistonpen paultje
27-11-2008, 09:17
ff vlug opsommen wat je daarvoor zowieso moet doen;

Leidingen 1 op 1 overzetten. Uur of 2/3 werk, mits ze los komen.

- dashboard lhd plaatsen
dag werk denk ik, plug & play

- lhd kabelboom plaatsen
komt samen met dash

- stuurkolom om/verbouwen, en hier zijn aan de tegenovergestelde kant geen bevestigingspunten voor stuurhuis ombouwen, paar uurtjes, max (denk ook aan het uitlijnen!)

- lhd stuurhuis plaatsen
gat zagen geloof ik (de vorm zit er wel) en voor de rest is het schroefwerk

En verder:
- LHD pedalenbox omzetten
dit gat zit er volgens mij nog niet -> zagen

- Spiegels,
ander bereik

Verder kunnen de gas/koppelings/KM kabels anders zijn qua lengte. Overschroeven en klaar is tinus-klus-koning!

Volgens mij heb ik zo alles. Maar misschien vergeet ik iets. 't Moet in een dag, of maximaal 2 dagen wel te doen zijn. Kheb het zelf nog veel te druk met al mn hokken, anders had ik je wel geholpen :humor:

Pedalen laten zitten rechts is ook wel leuk. Evt. dubbel aansluiten... Lachuhh!

Bodejodel
27-11-2008, 09:23
Gewoon heel laten die auto!Hij blijft ook heel!

Pedalen laten zitten rechts is ook wel leuk. Evt. dubbel aansluiten... Lachuhh!Echt niet! Herma is een ontzettende meerijder! Dan zit ik continu met mijn neus op het stuur van het gestamp op de rem!

Alle LHD onderdelen heb ik, dus het is alleen de hoeveelheid werk die me veel tijd gaat kosten als ik het alleen doe. Dat kan ik thuis momenteel niet verkopen!

Doeke Dobma
27-11-2008, 10:10
Jack heeft deze auto natuurlijk niet met de bedoeling om om te bouwen naar LHD. Zoals eerder gezegd een bijzondere auto, vanwege het type en RHD, dat moet je zo houden. Hoe haal je het in je hoofd om hem om te bouwen? In dat geval, als je geduld hebt komt er vanzelf weer een GLT voorbij. Zou ik echt zonde vinden.

Bodejodel
27-11-2008, 10:20
Jack heeft deze auto natuurlijk niet met de bedoeling om om te bouwen naar LHD.Dat lees ik anders niet in de advertentie...Hoe haal je het in je hoofd om hem om te bouwen?Dat is nogal straf gesteld vind ik... :uh-uhh:
Zonder vervelend te willen zijn: Dit zijn wel de reacties die ik van jou en Jean-Luc verwacht had. Het is goed dat er puristen zoals jullie zijn, die moeten we ook hebben! :y:

Er zijn genoeg RHD's in Engeland te vinden hoor, zo bijzonder zijn ze niet. Een RHD in Nederland is natuurlijk wel bijzonder, maar als je zo graag een RHD wilt handhaven dan importeer je er nog maar een voor jezelf. :D
Hier is een LHD gewoon veel handiger.
Een dergelijke harde en luxe uitgevoerde GLT vind je niet zo snel in Nederland... en zeker niet voor die prijs.
Als ik deze auto in mijn bezit zou krijgen krijgt hij het onderhoud, de conserveringsmaatregelen en de verzorging die hij verdient (en meer, want dan krijgt hij zelfs een bodykit), hij wordt er zeker niet slechter op.

Als ik merk dat het RHD rijden me prima bevalt (en als Herma niet gek wordt. :D ) blijft hij (iig voorlopig) gewoon RHD hoor.

Ovlov 3.6L
27-11-2008, 10:34
nee want je pook blijft in 't midden:D dus rechterhand sturen, linkerhand schakelen ipv andersom als bij een lhd. en ook met je linkerhand schakelen went supersnel,

ga me niet vertellen dat jij als drifter nog nooit bij een nissan skyline of japanse mk4 supra (of een andere rhd jap met rwd:D) achter het stuur gekropen hebt?:D

De enige driftervaring die ik heb is in 360's of 343............ ;)

Pistonpen paultje
27-11-2008, 11:29
Dat lees ik anders niet in de advertentie...Dat is nogal straf gesteld vind ik... :uh-uhh:
Zonder vervelend te willen zijn: Dit zijn wel de reacties die ik van jou en Jean-Luc verwacht had. Het is goed dat er puristen zoals jullie zijn, die moeten we ook hebben! :y:

Er zijn genoeg RHD's in Engeland te vinden hoor, zo bijzonder zijn ze niet. Een RHD in Nederland is natuurlijk wel bijzonder, maar als je zo graag een RHD wilt handhaven dan importeer je er nog maar een voor jezelf. :D
Hier is een LHD gewoon veel handiger.
Een dergelijke harde en luxe uitgevoerde GLT vind je niet zo snel in Nederland... en zeker niet voor die prijs.
Als ik deze auto in mijn bezit zou krijgen krijgt hij het onderhoud, de conserveringsmaatregelen en de verzorging die hij verdient (en meer, want dan krijgt hij zelfs een bodykit), hij wordt er zeker niet slechter op.

Als ik merk dat het RHD rijden me prima bevalt (en als Herma niet gek wordt. :D ) blijft hij (iig voorlopig) gewoon RHD hoor.

Zoals ik al eerder verkondigd heb, iedereen is liefhebber op zijn eigen manier...!

Bodejodel
27-11-2008, 11:30
Dat bedoelde ik inderdaad. Het had dus in 1 zinnetje gekund... :D

volvofiel
27-11-2008, 13:13
Jack heeft deze auto natuurlijk niet met de bedoeling om om te bouwen naar LHD. Zoals eerder gezegd een bijzondere auto, vanwege het type en RHD, dat moet je zo houden. Hoe haal je het in je hoofd om hem om te bouwen? In dat geval, als je geduld hebt komt er vanzelf weer een GLT voorbij. Zou ik echt zonde vinden.

Mee eens!
Zo houden die auto, is uniek.

Bodejodel
27-11-2008, 13:30
is uniek. :nono: In Engeland rijden er zo nog honderden... valt wel mee dus... :D

volvofiel
27-11-2008, 13:31
Uiteraard bedoel ik in Nederland ;)

Bodejodel
27-11-2008, 13:32
Uiteraard bedoel ik in Nederland ;)Dt had ik zelf ook al beaamd... :yeah:

Doeke Dobma
27-11-2008, 20:54
Zonder vervelend te willen zijn: Dit zijn wel de reacties die ik van jou en Jean-Luc verwacht had.

:bla:

:cry2:

v0lv0freak
27-11-2008, 21:18

Als ik deze zin zo lees, lijkt het wel alsof je hem al gekocht hebt.. Staat de afspraak voor dit weekend soms al om hem op te halen?;D

Bodejodel
27-11-2008, 22:05
:bla: :cry2: Heb je ook verder gelezen als deze zin Doeke of ging dat niet door de tranen die in je ogen sprongen? :D

Als ik deze zin zo lees, lijkt het wel alsof je hem al gekocht hebt.. Staat de afspraak voor dit weekend soms al om hem op te halen?;DBijna... ;)
Jack en ik zijn beiden behoorlijk drukbezet tot over 2 weken...

AvdAkker
28-11-2008, 17:32
En verder:
Volgens mij heb ik zo alles. Maar misschien vergeet ik iets. 't Moet in een dag, of maximaal 2 dagen wel te doen zijn. Kheb het zelf nog veel te druk met al mn hokken, anders had ik je wel geholpen :humor:

dat kun je volgens mij wel vergeten, stuurkolom is niet voorbereid, en dan zou je denken dan is een gat in 't schutbord genoeg, ja mocht je dromen, je mag de voorruit eruit halen, en dan kom je er achter dat de 2 gaten van de stuurkolombevestiging niet aanwezig zijn! die heb ik bij de verassingsvario ook niet zien zitten, heb er wel naar gezocht!

tuurlijk is het nog steeds allemaal te doen, maar waarom moeilijk doen als 't makkelijk kan, lhd koplampen monteren en je bent gelijk al klaar!

Bodejodel
28-11-2008, 17:40
Ik heb al van een hoop mensen gehoord dat het vrij snel went, dus de kans is groot dat hij lekker RHD blijft als ik hem koop.

Doeke Dobma
28-11-2008, 17:50
Ik heb al van een hoop mensen gehoord dat het vrij snel went, dus de kans is groot dat hij lekker RHD blijft als ik hem koop.

yeeehaaa!

:D

Bodejodel
28-11-2008, 19:32
Ik garandeer niks he! :D

volvofiel
28-11-2008, 21:02
Ah! Een nieuwe eigenaar? Knappe wagen is 't hoor, ik heb er ook omheen staan kwijlen. Alleen had ik meer aandacht voor die groene 343GL ervr...

Beetje roest van dat kleine beetje stormschade wegwerken en je hebt een skitterende bak:worship::yesyes:

Bodejodel
28-11-2008, 21:41
Hoho! Rustig aan! Ik met het allemaal wel even eerst rustig op het ruiste moment overleggen met de directie he! :D
We hebben geen auto nodig, maar ik wil er werl graag een. (De HR staat ook nog steeds geld te kosten...)
Alle mondjes hier in huis moeten ook gevoed worden! :yesyes:

v0lv0freak
28-11-2008, 22:04
Maar zo te horen jeukt het toch behoorlijk..
Ben benieuwd wat de 'directie' ervan vind in deze tijd van economische crisis:no_comment:

Bodejodel
28-11-2008, 22:11
Het jeukt inderdaad en ik kan alleen maar krabben met een 360! :D

volvofiel
30-11-2008, 09:51
Het jeukt inderdaad en ik kan alleen maar krabben met een 360! :D

En dt moet je Herma vertellen:lol:

Bodejodel
07-12-2008, 18:44
Heeft iemand een goede foto waarop je kunt zien hoe groot de lege kofferbak van een sedan is?
(AUB niet de bekende met bier gevulde kofferbakfoto!)
Wellicht dat Herma dan helemaal om is! :D

volvofiel
07-12-2008, 19:09
Deze foto waarop je goed kan zien hoeveel er in kan, heb ik nog:

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/P3050118.jpg

Met dank aan Doeke, zowel de foto als het ophalen van de velgen.

Doeke Dobma
07-12-2008, 19:24
http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/P3050118.jpg

En d'r kon nog veel meer bij!!!:D

Bodejodel
07-12-2008, 19:31
Dank u, nu nog een lege... :D

Pistonpen paultje
08-12-2008, 08:26
Ik zal die van mn LPG-jetsekletser maar niet posten:humor:

Bodejodel
08-12-2008, 09:53
Dan blijft er niet veel ruimte over voor een kinderwagen vrees ik...

menneke76
08-12-2008, 12:17
http://i222.photobucket.com/albums/dd178/menneke76/Volvo340GL84/kofferbak.jpg

Alsjeblief....

Voor een kinderwagen heb ik nog wel een trekhaak liggen... ;-)

Bodejodel
08-12-2008, 13:00
Kijk dat bedoel ik! Dank je!

v0lv0freak
09-12-2008, 21:36
en wat zei de directie van de lege kofferbak?
Een kinderwagen is geen probleem kan ik uit ervaring vertellen..
De 360 zit al zolang in de familie dat hij het kinderwagen tijdperk nog heeft meegemaakt ;)

Bodejodel
09-12-2008, 21:45
Die staat er niet geheel negatief tegenover, maar omdat we niet echt een auto nodig hebben omdat er straks ook een lease auto komt moeten we nog even onderhandelen. :D
Ook nog even de salarisonderhandelingen op mijn werk afwachten... yeehaa!

v0lv0freak
10-12-2008, 12:54
Als hij in de tussentijd dan maar niet al verkocht is..

Bodejodel
10-12-2008, 16:09
Inderdaad, maar dat risico moet ik wel nemen.
Ik heb hem niet nodig, maar ik wil hem wel erg graag! :D

Jos360
10-12-2008, 16:11
Als ik eerlijk ben begrijp ik niet goed waarom je niet even een andere motor in de Hr legt, en dan laswerk bij Erik laat doen. Je bent voor veel minder geld klaar, en het is al een fantastische auto.
Zeg niet dat de auto het niet waard is om opgeknapt te worden. Voor het geld dat een andere 360 kost kun je een hele hoop doen om de auto rijdbaar te maken.
(er staat op dit moment een 2 liter op marktplaats te koop ;) )

Erik
10-12-2008, 16:14
Lijkt me ook een goed idee. Bovendien was/is Jeroen in andere topic's helemaal verliefd op de HOR(ror)-auto.

Jos360
10-12-2008, 16:20
Dat lijkt me dus ook. De Hr is een prachtige auto die het eigenlijk niet verdient om gesloopt/in een hoek gezet te worden. Daarnaast kan het nooit z erg met de auto zijn dat zelfs lassen onbegonnen werk is. Hier en daar wat nieuw plaatwerk, de bodykit repareren en een nieuw blok erin!

Bodejodel
10-12-2008, 16:22
Ga die HR eerst maar eens bekijken dan... :D
De HR is echt behoorlijk rot en uitgeleefd. Ik vind het nog steeds een prachtkar, maar er zit heel veel laswerk aan. Als dat gebeurd is is hij nog niet zo goed als ik hem graag zie want dan moet hij nog gespoten worden ook. (!)
Die UK GLT heeft 3 flinke krassen en als die hersteld zijn is ie wl zo mooi als ik hem wil hebben...
De bodykit ga ik natuurlijk overzetten en overspuiten. De achteronderspoiler is ook goed aan te passen zodat hij op een sedan past.

(en die heeft ook nog eens een open dak, elektrische spiegels, ramen)

volvofiel
10-12-2008, 16:26
Voor technici lijkt het allemaal wel makkelijk, 'even' een motor wisselen, 'even' een ongekeurde auto naar Erik brengen om hem 'even' te laten lassen. Ik kan me daar zo aan ergeren. Weten jullie wel hoeveel moeite, tijd en geld het kost om dat tch voor elkaar te krijgen als je het zelf niet kunt?

Jos360
10-12-2008, 16:26
Toch vind ik het zonde. Waarom jezelf aanpassen aan een RHD auto terwijl je een prachtige LHD hebt staan, die ook nog eens rood (kwijl) en exclusief is?

Die 500 euro die de GLT kost kun je uitgeven aan het laswerk en schadeherstel aan bodykit en plaatwerk en de motor. Ik denk dat je budget dan een heel eind op is.
Dan heb je in mijn ogen al een veel mooiere auto dan een Engelse GLT sedan. Ook veel exclusiever natuurlijk.
Als je hem dan nog wilt laten overspuiten kun je dat later altijd nog doen, dan is hij rijdbaar en heb je direct een mooie auto.

Maargoed, het is natuurlijk je eigen keuze. Ik zou het wel weten ;)

Jos360
10-12-2008, 16:28
Voor technici lijkt het allemaal wel makkelijk, 'even' een motor wisselen, 'even' een ongekeurde auto naar Erik brengen om hem 'even' te laten lassen. Ik kan me daar zo aan ergeren. Weten jullie wel hoeveel moeite, tijd en geld het kost om dat tch voor elkaar te krijgen als je het zelf niet kunt?

Als de auto bij Erik staat kun je in een dag een motor wisselen met 2 man, je kunt ook laswerk (natuurlijk wanneer de lasser tijd heeft) heel vlug voor elkaar hebben.
Ik erger me juist altijd kapot aan mensen die denken dat een beetje werk aan een auto onmogelijk en niet te doen is. Kijk naar Anjo... als je iets voor elkaar wilt krijgen moet je er gewoon aan beginnen en afmaken...

volvofiel
10-12-2008, 16:28
Bovendien kun je het zelf wel willen maar is het thuisfront het er niet altijd mee eens...

Jos360
10-12-2008, 16:30
Bovendien kun je het zelf wel willen maar is het thuisfront het er niet altijd mee eens...

Daar ben ik het mee eens. Daar kan ik niet over beslissen inderdaad.

Bodejodel
10-12-2008, 16:30
Het kost ook vooral heel veel tijd. (die ik echt niet heb met een door haar zwangerschap ca. 80 % geimmobiliseerde vrouw en 2 kids thuis)
Die 500 euro is zo op, zelfs bij Erik denk ik.
Wat in ieder geval vervangen of volledig verlast moet worden:
Alle wielkastranden.
Alle deuren
Rechter achterscherm
Beide dorpels
Voorbalk

(En ik heb bij Doeke gezien hoeveel werk er nog aan een eigenlijk al hele mooie auto zit...)

Als hij aanbied om het (bijna) gratis te doen ga ik hem deze week nog brengen! :D Dan kan ik die 500 euro besteden aan een blok en elektrische ramen en spiegels...

Jos360
10-12-2008, 16:36
Tja, dan zou ik alsnog zeggen dat je beter eerst het blok kan doen, en daarna rustig aan het laswerk en plaatwerk (alles 1 voor 1). Dan heb je niet het geld in 1x op, en kun je langzaam naar een mooie auto toe bouwen.

Maargoed, ik kan sowieso natuurlijk niet over jouw thuissituatie beslissen enzo ;)

v0lv0freak
10-12-2008, 16:41
Het kost ook vooral heel veel tijd. (die ik echt niet heb met een door haar zwangerschap ca. 80 % geimmobiliseerde vrouw en 2 kids thuis)
Die 500 euro is zo op, zelfs bij Erik denk ik.
Wat in ieder geval vervangen of volledig verlast moet worden:
Alle wielkastranden.
Alle deuren
Rechter achterscherm
Beide dorpels
Voorbalk

(En ik heb bij Doeke gezien hoeveel werk er nog aan een eigenlijk al hele mooie auto zit...)

Als hij aanbied om het (bijna) gratis te doen ga ik hem deze week nog brengen! :D Dan kan ik die 500 euro besteden aan een blok en elektrische ramen en spiegels...

Hier gaat idd veel meer tijd in zitten dan je denkt, daar moet ik Jeroen gelijk in geven..
Zie de foto's in mijn showroom topic (eerste post), van het ongeluk..
Het lijkt niet zoveel.. een nieuw voorscherm, een nieuwe bestuurdersdeur en een nieuwe dorpel. Verder is dacht ik ook de wielophanging vervangen aan de bestuurderskant (ik ben een technisch leek, maar het was iets met het wiel en had met het sturen te maken..).
Dit alles heeft bij elkaar een jaar geduurd! Dus van het halen van de onderdelen op de sloop t/m het spuiten en monteren..
Als je alles zelf moet doen in een garage gaat er toch veel tijd inzitten.. :yesyes:

De beste optie voor de Hr lijkt mij, dat hij verkocht wordt aan iemand die wel veel tijd heeft om hem op te knappen.. bijvoorbeeld een jonge student autotechniek die een project zoekt om zijn geleerde kennis in de praktijk te brengen...

volvofiel
10-12-2008, 16:44
Het schuren en spuiten van enkel een voorscherm kost ook best al wat tijd. Meer dan ik dacht.

AvdAkker
10-12-2008, 16:44
deuren lassen??

foto's van de striping maken (ook detailfoto's met maatvoeringen) en dan de oude deuren eruitpleuren, goede/strakke 2e handsjes erin hangen. en de striping laten reproduceren bij een stickerboer.

Ik erger me juist altijd kapot aan mensen die denken dat een beetje werk aan een auto onmogelijk en niet te doen is. Kijk naar Anjo... als je iets voor elkaar wilt krijgen moet je er gewoon aan beginnen en afmaken...

vergeet ff tussendoor niet dat ik inmiddels behoorlijk handig ben in montage/demontage werkzaamheden door m'n baan bij terberg. dat heeft enorm veel verschil gemaakt tov hoe ik vroege wel eens "sleutelde". dat maakt het lef gehalte al een stuk minder belangrijk om ergens aan te beginnen. het stelt allemaal geen ruk voor, zeker niet bij een 300 serie, maar zonder inzicht mbt bepaalde werkzaamheden kun je er beter niet aan beginnen, anders kom je jezelf later tegen.

Jos360
10-12-2008, 16:45
Hier gaat idd veel meer tijd in zitten dan je denkt, daar moet ik Jeroen gelijk in geven..
Zie de foto's in mijn showroom topic (eerste post), van het ongeluk..
Het lijkt niet zoveel.. een nieuw voorscherm, een nieuwe bestuurdersdeur en een nieuwe dorpel. Verder is dacht ik ook de wielophanging vervangen aan de bestuurderskant (ik ben een technisch leek, maar het was iets met het wiel en had met het sturen te maken..).
Dit alles heeft bij elkaar een jaar geduurd! Dus van het halen van de onderdelen op de sloop t/m het spuiten en monteren..
Als je alles zelf moet doen in een garage gaat er toch veel tijd inzitten.. :yesyes:

De beste optie voor de Hr lijkt mij, dat hij verkocht wordt aan iemand die wel veel tijd heeft om hem op te knappen.. bijvoorbeeld een jonge student autotechniek die een project zoekt om zijn geleerde kennis in de praktijk te brengen...

Tja, je hoort mij nooit zeggen dat het met een keer knipperen gebeurd is, ik zeg alleen dat wanneer je zegt dat je met een 360 wilt gaan rijden dat zo gebeurd is.
Wanneer in de Hr een andere motor komt, en al het APK laswerk gedaan is zodat er een kenteken op kan, dan kun je er mee rijden. De rest kan later ook nog rustig aan gedaan worden. De Hr is als auto een erg leuk ding, het werk dat er aan is, dat is (in mijn ogen) goed te overzien. Het zal niet goedkoop worden om hem 100% te krijgen, maar dat is misschien ook niet de doelstelling. Welke 20 jaar oude auto is zonder volledige restauratie 100%?

Jos360
10-12-2008, 16:47
vergeet ff tussendoor niet dat ik inmiddels behoorlijk handig ben in montage/demontage werkzaamheden door m'n baan bij terberg. dat heeft enorm veel verschil gemaakt tov hoe ik vroege wel eens "sleutelde". dat maakt het lef gehalte al een stuk minder belangrijk om ergens aan te beginnen. het stelt allemaal geen ruk voor, zeker niet bij een 300 serie, maar zonder inzicht mbt bepaalde werkzaamheden kun je er beter niet aan beginnen, anders kom je jezelf later tegen.

Dat is helemaal waar, maar er zit in deze club genoeg kennis om het voor elkaar te krijgen.
Ik krijg ook totaal geen kennis uit mijn dagelijkse bezigheden, dus alles wat ik aan mijn 360 doe moet ik zelf verzinnen. Dat gaat zeker nooit vanzelf, maar ik blijf toch proberen. Ik maak veel fouten, en alles duurt langer de eerste keer, maar niets is onmogelijk.
Als je kundige mensen bij je hebt is dit geen extreem moeilijk project denk ik.

volvofiel
10-12-2008, 16:47
Als de auto bij Erik staat kun je in een dag een motor wisselen met 2 man, je kunt ook laswerk (natuurlijk wanneer de lasser tijd heeft) heel vlug voor elkaar hebben.
Ik erger me juist altijd kapot aan mensen die denken dat een beetje werk aan een auto onmogelijk en niet te doen is.

Mensen die technisch onderlegd zijn hebben makkelijk praten ja.

- Hoe krijg je die auto daar?
- Hoe kom je thuis?
- Welk materiaal heb je nodig, hoeveel kost dat en waar haal je dat vandaan?

Sorry dat ik het zeg hoor, maar de werkzaamheden in dat ene weekend aan mijn 343 vond ik behoorlijk inspannend, alleen de voorbereiding al!

Kijk naar Anjo... als je iets voor elkaar wilt krijgen moet je er gewoon aan beginnen en afmaken...Ja... hier ga ik niet op in:no_comment:

AvdAkker
10-12-2008, 16:51
Als je kundige mensen bij je hebt is dit geen extreem moeilijk project denk ik.

deze auto ombouwen naar lhd?

met alle spullen en een lhd donor bij elkaar, brug ter beschikking en een leuk assorti aan gereedschap geef ik het 1 man 2 dagen a 8 uur per dag, hooguit.

ik zou er persoonlijk totaal niet aan beginnen. het is juist vet om in nl een rhd auto te rijden! vooral met je kleine broertje op de bijrijdersstoel:D

Bodejodel
10-12-2008, 16:51
Ik kan thuis beter verkopen dat ik 500 + invoer + apk betaal voor een auto waar ik meteen mee kan rijden als dat ik dat geld uitgeef aan herstel + meerdere weekenden (niet thuis bij mijn gezin zijn dat ik door mijn werk doordeweeks ook al te weinig zie).
deuren lassen??Goed lezen ;)

Jos360
10-12-2008, 16:52
Mensen die technisch onderlegd zijn hebben makkelijk praten ja.

- Hoe krijg je die auto daar?
- Hoe kom je thuis?
- Welk materiaal heb je nodig, hoeveel kost dat en waar haal je dat vandaan?

Sorry dat ik het zeg hoor, maar de werkzaamheden in dat ene weekend aan mijn 343 vond ik behoorlijk inspannend, alleen de voorbereiding al!

Waar zeg ik dat het niet inspannend is? Maar het is toch gelukt, en dat in 1 weekend? Als je het nu over moest doen, dan ging het zelfs nog sneller. Dat is nou precies wat ik bedoel.
De auto daar krijgen lijkt me ook geen probleem. Toen ik een hele tijd terug Jeroen een keer vroeg om aan de Hr te sleutelen kon de auto ook makkelijk bij Erik komen hoorde ik.

Ja... hier ga ik niet op in:no_comment:

Tja, dat moet je zelf weten. Uiteindelijk is het wel de bottom-line. Als je na gaat denken over alles ga je alleen maar problemen zien. Als je er aan begint kom je de problemen vanzelf tegen en die moet je dat oplossen met je gezonde verstand.
Zoals ik al eerder zei, ik doe dit elke week weer met mijn 360. Als ik terugdenk aan sommige dingen denk ik nu weer "Hoe stom was ik toen dat ik dat niet direct zag??", maar op een of andere manier komt het toch altijd goed.

Jos360
10-12-2008, 16:53
deze auto ombouwen naar lhd?

met alle spullen en een lhd donor bij elkaar, brug ter beschikking en een leuk assorti aan gereedschap geef ik het 1 man 2 dagen a 8 uur per dag, hooguit.

ik zou er persoonlijk totaal niet aan beginnen. het is juist vet om in nl een rhd auto te rijden! vooral met je kleine broertje op de bijrijdersstoel:D

De Hr in orde maken bedoel ik ;) RHD naar LHD zou ik ook laten zitten inderdaad.

AvdAkker
Goed lezen ;)

ohja, ik zie nu net ook vervangen staan:f

Jos360
Ik kan thuis beter verkopen dat ik 500 + invoer + apk betaal voor een auto waar ik meteen mee kan rijden als dat ik dat geld uitgeef aan herstel + meerdere weekenden (niet thuis bij mijn gezin zijn dat ik door mijn werk doordeweeks ook al te weinig zie).
Goed lezen ;)

Dat is het punt waarop ik eerder zei dat ik daar niet over kan nadenken, omdat het niet mijn zaak is ;) Ik heb het puur over de technische kant.

v0lv0freak
10-12-2008, 16:55
Tja, je hoort mij nooit zeggen dat het met een keer knipperen gebeurd is, ik zeg alleen dat wanneer je zegt dat je met een 360 wilt gaan rijden dat zo gebeurd is.
Wanneer in de Hr een andere motor komt, en al het APK laswerk gedaan is zodat er een kenteken op kan, dan kun je er mee rijden. De rest kan later ook nog rustig aan gedaan worden. De Hr is als auto een erg leuk ding, het werk dat er aan is, dat is (in mijn ogen) goed te overzien. Het zal niet goedkoop worden om hem 100% te krijgen, maar dat is misschien ook niet de doelstelling. Welke 20 jaar oude auto is zonder volledige restauratie 100%?

Ik ben het zeke rmet je eens dat de Hr in ere gehouden moet worden..
Maar alleen al de dingen die je hier opnoemt krijg je niet voor 500 euro gedaan..
want:
- andere motor kopen en erin hangen
- trailer huren om de auto tot bij Erik te krijgen om te lassen
- Erik betalen
- Andere APK-punten in orde maken (als je begint kom je veel tegen)
- keuring
- kenteken

En dan hebben we nog het geluk dat de regels pas veranderd zijn.. 3 jaar geleden moest je een auto nog bij de RDW laten keuren voor een kenteken..

is er trouwens origineel een 2.3 in de 300 geleverd? Want anders was dat vroeger al afkeur geweest bij de RDW..
Want daar doen ze heel moeilijk over weet ik uit ervaring.. mijn pa heeft een VW181 en daar ligt origineel altijd een 1.6 kevermotor in.. maar de vorige eigenaar had er een volledig gereviseerde 1.3 kevermotor ingelegd met minder vermogen! Maar zo was hij in NL nooit geleverd, dus geen kenteken!

Jos360
10-12-2008, 16:58
Ik ben het zeke rmet je eens dat de Hr in ere gehouden moet worden..
Maar alleen al de dingen die je hier opnoemt krijg je niet voor 500 euro gedaan..
want:
- andere motor kopen en erin hangen
- trailer huren om de auto tot bij Erik te krijgen om te lassen
- Erik betalen
- Andere APK-punten in orde maken (als je begint kom je veel tegen)
- keuring
- kenteken

En dan hebben we nog het geluk dat de regels pas veranderd zijn.. 3 jaar geleden moest je een auto nog bij de RDW laten keuren voor een kenteken..

is er trouwens origineel een 2.3 in de 300 geleverd? Want anders was dat vroeger al afkeur geweest bij de RDW..
Want daar doen ze heel moeilijk over weet ik uit ervaring.. mijn pa heeft een VW181 en daar ligt origineel altijd een 1.6 kevermotor in.. maar de vorige eigenaar had er een volledig gereviseerde 1.3 kevermotor ingelegd met minder vermogen! Maar zo was hij in NL nooit geleverd, dus geen kenteken!

Ok, daar moet ik inderdaad ook even toegeven ;) De kosten kunnen hoger uitvallen voor het rijdend maken met gele plaatjes erop. Als je het volledig budget doet zal het trouwens niet veel hoger zijn gok ik. In mijn 360 is ook de hele motor vervangen incl. alle slijtageonderdelen nieuw en origineel (pakkingen, keerringen, pompen etc) en ook veel punten rond de auto vervangen en ik zit ook niet aan 500 euro. Trailers heb ik echter nooit hoeven huren (lenen) dus dat scheelt inderdaad wel.

Doeke Dobma
10-12-2008, 17:28
Waar een wil is, is een weg.

v0lv0freak
10-12-2008, 17:47
Ik denk dat Jeroen de wil wel heeft.. Maar we weten allemaal dat je soms ook realistisch moet zijn.

Bodejodel
10-12-2008, 18:38
Dat is het punt waarop ik eerder zei dat ik daar niet over kan nadenken, omdat het niet mijn zaak is ;) Ik heb het puur over de technische kant.Inderdaad, maar dit was ik al aan het typen voordat ik jouw bericht had gelezen. Tijdens het replieen werk ik ook nog wel eens wat en dan wil ik wel eens een kwartiertje doen over een antwoord. Zoals deze ook weer bijna een uur heeft geduurd... :D

Voor de techniek ben ik niet bang, ondertussen durf ik denk ik alle klussen zelf wel aan. Alleen ontbreekt het me soms aan het juiste gereedschap.
Ik ben het zeker met je eens dat de Hr in ere gehouden moet worden..Dat vind ik eigenlijk ook... kopeh? :D
is er trouwens origineel een 2.3 in de 300 geleverd? Nope, dit is ook een hobyklusje geweest. Dat is overal aan te zien.

Waar een wil is, is een weg.
Ik denk dat Jeroen de wil wel heeft.. Maar we weten allemaal dat je soms ook realistisch moet zijn.
De wil is er zeker ja!
Als ik vrijgezel zou zijn geweest had ik echt elke maand een enorme schep salaris en tijd overgehad! Dan had ik mijn donkergrijze 360 nog, mijn 745, de HR n dan had ik deze UK GLT ook al in mijn bezit! :D Dan stonden ze allemaal netjes in de schuur of onder de grote carport die nast mijn huis stond.

Maar ik heb gelukkig een geweldige vrouw, 2 prachtige kinderen en een derde onderweg! Daar lever ik graag wat auto's, huizen en tijd voor in!

v0lv0freak
10-12-2008, 19:03
Dat vind ik eigenlijk ook... kopeh? :D

Als de bodykit, stuurbekrachtiging en elektrische spiegels erop blijven! :D
Alleen heb ik (lees: pap) ook niet de tijd en de plaats om hem op te knappen..
Dan gaat de bodykit op de blauwe, en gaan de andere leuke opties op de grijze :f

Doeke Dobma
10-12-2008, 19:07
Als de bodykit, stuurbekrachtiging en elektrische spiegels erop blijven! :D

Tja Jeroen, als je al het 'mooie' eraf haalt gaat de verkoop natuurlijk wel veel moeizamer h...

Bodejodel
10-12-2008, 19:09
Zoveel moois zit er niet op: Bodykit en stuurbekrachtiging. Verder zit er niks extra's op. Zonder dat moois kost hij ook echt niet zoveel meer hoor.

v0lv0freak
10-12-2008, 19:15
Nouw oke, alleen de bodykit dan..:D
dan mag je auto ook nog houden ;)
Ik denk dat je de aankoopprijs dan al eruit hebt.. als ik afga op pap zijn bod op alleen de sideskirts ;D

Bodejodel
10-12-2008, 19:22
Ik heb mezelf voorgenomen NOOIT meer een bodykit te verkopen mocht ik er weer een in bezit krijgen. (geef me eens ongelijk) Dat geld ook voor de stuurbekrachtiging. Momenteel is het blijkbaar niet mogelijk om bepaalde revisieonderdelen voor de LHD stuurbekrachtiging te krijgen. Kapot = kapot dus. Voor RHD kan dit schijnbaar wel bij een bedrijf in de UK. Logisch, daar zijn meer 300's verkocht als hier en bijna alle 360's hebben daar stuurbekrachtiging. Daar is er dus wel een markt voor.

v0lv0freak
10-12-2008, 19:26
Ik heb mezelf voorgenomen NOOIT meer een bodykit te verkopen mocht ik er weer een in bezit krijgen. (geef me eens ongelijk)
Ik geef je ook groot gelijk..:yesyes:

Tsjah in Engeland is alles makkelijker op V300 gebied..
lagere prijzen, meer opties..
Op ebay staat nu een 340 voor onderdelen voor 100 pond met elektrische spiegels en ramen.. Alleen dat is bij elkaar al 100 pond waard!

Erik
11-12-2008, 20:33
Staan ze er over een jaar nog ???