PDA

Bekijk de volledige versie : Wel banden, geen verbrandingsmotor

huysmans
23-05-2009, 17:21
Op verzoek van o.a. Wouter, hierbij een topic van een van m'n andere hobby's en wel een met o.a. banden.

http://jan.huijsmans.nu/house/B77.01-0.jpg
De revox B77

http://jan.huijsmans.nu/house/X10R.00-0.jpg
De Teac X10R

http://jan.huijsmans.nu/house/X10.00-0.jpg
De Teac X10

Nu hoort er nog een Revox A77 koffer versie bij de collectie, maar die staat dusdanig ingebouwd dat ik 'm nu, met rugklachten, niet op ga graven voor een plaatje.

http://www.taperecorder.co.uk/a77large.jpg
Dus maar even ergens een plaatje opgegraven en gekaapt. (dit is een MKII, geen flauw idee of ik een 2 of 3 heb ;) )

Vanochtend ben ik even bezig geweest de tape die op de op de foto staande spoelen zit te ontknopen en weer op de spoel te wikkelen. Dit zijn oude banden die ik voor het eerst draai. (gekregen bij de X10) Helaas zitten daar enkele lassen in. Nu zijn er al een paar geweest die de geest gegeven hebben, maar allemaal voor de koppen, ipv erna. Vanochtend dacht de las er dus aan om na de koppen er mee op te houden. Na +- 20 minuten waren we er achter en op 19 cm/s levert dat best een warboel op. (en katten die erg ge´nteresseerd op jacht gingen) Na ruim 2 uur zat de afgelopen tape weer op de spoel, zonder knopen. Nu dus maar eens op jacht naar verse montage tape zodat de lassen en de breuk die dit geintje extra opgeleverd heeft gerepareerd kunnen worden.

huysmans
23-05-2009, 17:40
Dan hoort deze er ook bij natuurlijk.

http://jan.huijsmans.nu/house/N4-304.000-0.jpg
Volgens het plaatje achterop is dit een N4 304/00 van Philips. Maakt mono opnames en gezien de opnames die op de erbij zittende tapes staan komt deze uit eind 60 begin 70. De opnames zijn nog verrassend goed, voor mono opnames van bijna 40 jaar oud.

Alexdepalex
23-05-2009, 17:43
zow, dit vindt ik wel gaaf zeg...

heb zelf ook iets met die oude dingen, heb er ook nog eentje van casio (kan dat?) opzoldert liggen.
betreft banden, heb wel veel 8-track spullen en een bandje van jimi hendrix.
ik lees dat jij ook dingen kunt repareren, kun je dat ook met het bandje van die 8-tracks proberen?

Mvg,

Alex.

Erik
23-05-2009, 22:57
Jo, 8-track. Die zat vroeger bij ons in de Austin Allegro en daarvoor in de V142 van mijn Oom.

huysmans
24-05-2009, 11:49
8 track heb ik ook, maar daar ga ik waarschijnlijk niets mee doen. Ik heb wel wat tapes, maar de muziek die erop staat is niet mijn smaak en doordat die krengen geloopt zijn breken ze standaard. (die tape is na 40 jaar wel uitgedroogd en geeft op)

Wouter
24-05-2009, 12:30
8-track was leuk voor in de auto maar qua geluid in geen velden of wegen met spoelenrecorders te vergelijken.

Zover ik weet was 8-track ook veel meer bedoeld zoals CD-spelers dat nu zijn, je koopt een muziekdrager en die speel je af in het apparaat; that's it.

Voor spoelenrecorders kon je zowat enkel lege banden kopen; en die op het apparaat zelf volspelen met opnames van platen, radio of microfoons.

Dat was ook wel zo handig, vanwege de verschillende koppen layouts die gebruikt zijn op de standaard tapes. maximaal 4 (2 sporen, 2 richtingen) maar er zijn ook recorders geweest die de volle breedte van de tape voor 1 spoor, 1 richting gebruikten.

Om over de te gebruiken bandsnelheid nog maar te zwijgen.

Voor opname van stemgeluid (spraak) kon je de laagste snelheid gebruiken. Zo kon je een heel boek voorlezen op een paar banden. Voor live muziek met goede microfoons opgenomen, of vanaf een andere HiFi bron afgespeeld, kon je beter een hele hoge bandsnelheid gebruiken (de meeste kwaliteitsrecorders kunnen zowieso 19 cm/s aan, maar sommige ook wel 38 cm/s. Dat ziet er net uit of je 'fast forward' aan het spoelen bent :) )

huysmans
24-05-2009, 13:38
Dat was ook voornamelijk omdat platenspelers in wagens toch niet zo'n succes waren. (al hebben de amerikanen dat wel geprobeerd met die zeeziek vering van ze)

Wouter
24-05-2009, 23:47
philips heeft ook een 45 toeren miniplatenspeler (alleen voor singeltjes) gemaakt... maar dat was al in de jaren 50.

de 6V uitvoering met speciaal front voor onder het dashboard te bouwen is een zeer gezochte oldtimer accessoire....

Alexdepalex
25-05-2009, 10:10
ik heb alleen de 8-track radio voor in de 'Rekrod' met bijbehorend frontje.
ziet er niet uit en geluidskwaliteit kent 'ie niet, maar het staat toch wel verdomde mooi net zoals het foldertje in die tijd!

platenspelers in die amerikanen kan ik me beter voorstellen dan in een europese auto.
EU-auto's hebben veel te stugge vering daarvoor en dan ook nog die wegen... kinderkopjes... jeeej...

TimTim
28-05-2009, 13:39
Gaaf allemaal die oude spullen, ik heb zelf nog een Akai GX 210D. Ik gebruik hem alleen niet meer wegens plaatsgebrek. Mijn vader heeft nog klein bandrecordertje gehad, een Uher 4400.

huysmans
28-05-2009, 13:46
Beide leuk spul. Ik ben blij dat ik een reden had anders dan dat ik mijn banden al een tijd niet gehoord had, om 'm weer op te stellen. (Tabitha had nog een voorraadje bij d'r ouders liggen, schieuwnierig dus)

Bodejodel
29-05-2009, 23:04
Gaaf allemaal die oude spullen,Dat wel, maar ik ben blij dat ik maar 1 hobby heb... Die geeft al rommel (en kost tijd) genoeg... :yesyes:

huysmans
30-05-2009, 09:16
Och, ik heb ook maar 1 hobby, ik verzamel verzamelingen. (wel vervelend dat een paar verzamelingen ook onderhoud behoeven) ;D

Bodejodel
30-05-2009, 11:43
Wees dan maar blij dat je Toyota's en Volvo's verzamelt... Oude Alfa's Renaults en Fiatjes vergen nog wat meer onderhoud... :humor: