PDA

Bekijk de volledige versie : Ombouw Volvo B14.4 S in Estafette

Niet geregistreerd
20-12-2007, 09:03
hallo ik heb een renault estafette van 1977, hier zit een renault 1300 motortje in, dat wat versleten is (hele leven op LPG gelopen)

Nu denk ik aan een 1400 motortje van een Volvo, dat is in principe ook een renault motor, en heeft wat meer vermogen. Nu weet ik niet, of die ook in en uitlaat rechts (vanaf bestuurder) en verdeler links heeft, dit ivm nauwe ruimte carb/uitlaat. Ik ben er ook niet zeker van, dat de aansluiting aan de achterkant hetzelfde is en de motorsteunen, de estaff heeft als vvoorste ophanging twee versterkte hoeken van het blok links en rechts, waar een bout door kan (vertikaal), en steunt achter via de bak.

Ik zou wel een type moeten hebben dat gas geschikt is (kop, kleppen), evt. met simpele (!) electronische ontsteking.

Uw hulp wordt zeer op prijs gesteld !

Ovlov 3.6L
20-12-2007, 09:43
Als ik me niet vergis moet je dan voor een B14.2 / B14.3 of B14.4 gaan als ik me niet vergis. Die zijn namelijk geschikt voor LPG. Wil je LPG in laten bouwen: Revanti LPG in Eindhoven: een goedkoop en deskundig adres.

Ook bij de B14-blokken zitten de achterste motorsteunen op het koppelingshuis. De in en uitlaat zit aan de rechterkant en de verdeler zit aan de linkerkant. Volgens mij hebben de eerste typen B14-blokjes iets andere motorsteunen voor. Dit weer ik echter niet zeker.

Succes met je zoektocht!

Wouter
20-12-2007, 09:56
de montage punten aan de voorzijde zijn bij deze motoren aanwezig.

dus niet zoals bij een alpine, eraf geslepen.

volgens mij kun je het zo overzetten, wel even rekening houden met het feit dat de aansluiting van het vliegwiel veranderd is (ook bij de renault productie)

Thon Daf 46
20-12-2007, 09:58
Is het niet zo dat de B14.3 en B14.4 motoren zonder meer geschikt zijn en dat anders een product als flashlube gebruikt moet worden, of een andere kop?:yesyes:

Pistonpen paultje
20-12-2007, 13:07
jup, als een bus

Thon Daf 46
21-12-2007, 07:18
jup, als een bus

Shit, ik krijg ook al verstand van volvo 300:lol: :crazy1::halo:

Niet geregistreerd
22-12-2007, 11:42
Bedankt voor jullie input ! Ik heb vroeger een 300.000 km. gereden in een Volvo 360. Gigantisch ondergewaardeerd, kocht ik 'm voor 200 gulden, deluxe met trekhaak en LPG ingebouwd, monteerde een nieuwe spruitstukpakking, pompte de banden op en heb hem vervolgens heel europa door gereden. Hij is uiteindelijk "overleden" aan zware corrossie, in combinatie met vandalisme door dronken dorpsjeugd. De motor rijd nog ergens rond, in een Hanomag Henschel F20 met ronde patrijspoortjes. Arme motor, maar ja, had 'ie maar stuk moeten gaan.

de montage punten aan de voorzijde zijn bij deze motoren aanwezig.

dus niet zoals bij een alpine, eraf geslepen.

volgens mij kun je het zo overzetten, wel even rekening houden met het feit dat de aansluiting van het vliegwiel veranderd is (ook bij de renault productie)

Ik neem aan de aansluiting van de koppelings drukgroep, of bedoel je het toplager van de prise-as van de bak in de motor ? Het vliegwiel hou je toch normaliter bij de motor, i.v.m. de dynamische balans.

Het huidige torretje is voorzien van een solex 32 psit met een gasinvoerstuk ingebouwd, zou deze op een volvo inlaat passen ? Ik denk nl. dat het estafette in en uitlaatspul vrij restrictief is (opgegeven vermogen, jawel een whopping bjusterbaarlik 32 echte pk's, natte scheet in de wind dus)

Albert

Wouter
22-12-2007, 16:57
de aansluiting van de drukgroep en het toplager zijn afhankelijk van het vliegwiel.

zowel de vliegwielen van een 340 variomaat als 340 schakel kun je in een estafette volgens mij niet gebruiken....

dus; vliegwiel overzetten en niet kniezen over dynamische balans; dat had ie toch al niet namelijk. (een vliegwiel kan maar op 1 manier gemonteerd worden en dat moet bij renault voldoende garantie zijn voor een acceptabele balans)

maar; dan moet je dus wel even op de boutconfiguratie van t vliegwiel letten....

rwdstudent
22-12-2007, 18:07
Hallo,

Ik heb een renault motor in m'n volvo geplaatst, ik moest veel aanpassen. Ik denk dat het andersom ook het geval is.

-vliegwiel/drukgroep
-carter
-waterpomp
-dynamo + steunen
-Poeli
-en je zal wss ook het uitlaatspruikstuk van renault moeten gebruiken ivm richting uitlaat.

Niet geregistreerd
23-12-2007, 16:48
Ik spreek een redelijk mondje frogs, en heb alweer wat extra feitjes vergaard: de B14.3 automaat heeft een aansluiting waar het estafette vliegwiel/koppelingshuis zo op te bouten is ( een fransman had van een nederlander gehoord dat die vreemde (zweedse ?) autootjes ook een moteur cleon (zo heet de 1.1 t/m 1.4 in al zijn vormen daar) hadden, en heeft er een in zijn estaff geknutseld)
De waterpomp moet gewisseld worden, vanwege de excentrisch geplaatste fin bij de volvo's, de volvo carb. is vrij essentieel om de vermogenswinst niet direct weer in te leveren, blijkbaar zit er een vacuumgestuurde electronische ontstekingsunit op volvo's, met een opnemer (ergens ???) die ook zonder bezwaar overgenomen kan worden. Het kan dus toch vrij eenvoudig.

Niet geregistreerd
23-12-2007, 16:53
effe offtopic: heeft er hier al iemand een Volvo-haha gemaakt, in de trant van gordini / 5 turbo blokje erin hijsen ? Ik lees op frans renaultforum 107 dinpk uit een gekietelde 1400. Ik krijg misdadige ideeen met een klassieke truttenschudder......

Lucluc
23-12-2007, 18:26
Jazeker, kijk maar eens hier: http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=1389

Wouter
23-12-2007, 18:44
het vervelende van de elektronische ontsteking is dat de kam waar de sensor zijn signaal vandaan haalt, naast de starterkrans zit (OP HET VLIEGWIEL dus) en dat de montagepunten voor de sensor.. jawel... aan het vliegwielhuis/koppelingshuis zitten.

m.a.w. dat kun je waarschijnlijk niet zomaar overzetten.

of je moet toch de drukgroep van een renault pakken en die op het V340 vliegwiel proberen te passen en meten, en dan daarna een gat in t koppelingshuis maken en de sensor erop monteren.

rwdstudent
23-12-2007, 21:54
Ja, of je pakt een nieuwer type vliegwiel van een renault met tanden. En je kan er dan een bak van een renault 5 aan hangen. (met montageplaats voor de sensor)

Denk ik dan tenminste...

Wouter
23-12-2007, 23:59
zou de renix het tandenprofiel slikken, en dan ook nog op het goede moment vonken? :) zou er geen geld op durven zetten....

Thon Daf 46
24-12-2007, 07:48
het vervelende van de elektronische ontsteking is dat de kam waar de sensor zijn signaal vandaan haalt, naast de starterkrans zit (OP HET VLIEGWIEL dus) en dat de montagepunten voor de sensor.. jawel... aan het vliegwielhuis/koppelingshuis zitten.

m.a.w. dat kun je waarschijnlijk niet zomaar overzetten.

of je moet toch de drukgroep van een renault pakken en die op het V340 vliegwiel proberen te passen en meten, en dan daarna een gat in t koppelingshuis maken en de sensor erop monteren.

Mijn 3E motor heeft gewoon puntjes en niks electronische ontsteking

rwdstudent
24-12-2007, 17:45
Maar die heeft niet de hardste klepzittingen..

zou de renix het tandenprofiel slikken, en dan ook nog op het goede moment vonken? :) zou er geen geld op durven zetten....

Ja denk ik wel, andersom is het namenlijk ook zo ;)

rwdstudent
24-12-2007, 18:38
Overigens denk ik dat je jezelf een hele hoop werk bespaard door simpelweg een Renaultblokje te halen....

Schijt aan die paar pk...

Ovlov 3.6L
26-12-2007, 11:13
Aan de andere kant kun je d'r weer heel veel mee leren.
Ik zou zeggen: doen :yesyes:

gakramer
05-07-2009, 11:07
Beste leden,

Ik heb een vovlo motor gekocht om de ombouw te realiseren. Bij het plaatsen van het vliegwiel kom ik erachter dat het vliegwiel van de Estafette niet op het volvo blok past. De diameter van het vliegwiel van de Volvo is groter. Het aantal gaten is gelijk. Ook is de as van de versnellingsbak van de estafette kleiner dan de as van de volvo versnellingsbak.

Kan iemand dit verklaren want ik dacht dat dit overeen zou moeten komen. Heeft iemand tips of ervaringen waarmee ik verder kan laat het dan graag weten?

Mijn eigen idee is dat ik een nieuwer type volvo blok heb gekocht waardoor de maten van het vliegwiel niet gelijk is.

In de bijlage vind je een foto ter verduidelijking.

Alvast bedankt!

Jos360
05-07-2009, 11:14
Zo'n klein vliegwieletje van die renault, is dat niet van een automaat waar nog een vloeistofkoppeling aan moet hangen die loodzwaar is?

gakramer
05-07-2009, 11:15
Beste leden,

Ik heb een vovlo motor gekocht om de ombouw te realiseren. Bij het plaatsen van het vliegwiel kom ik erachter dat het vliegwiel van de Estafette niet op het volvo blok past. De diameter van het vliegwiel van de Volvo is groter. Het aantal gaten is gelijk. Ook is de as van de versnellingsbak van de estafette kleiner dan de as van de volvo versnellingsbak.

Kan iemand dit verklaren want ik dacht dat dit overeen zou moeten komen. Heeft iemand tips of ervaringen waarmee ik verder kan laat het dan graag weten?

Mijn eigen idee is dat ik een nieuwer type volvo blok heb gekocht waardoor de maten van het vliegwiel niet gelijk is.

Alvast bedankt!

AvdAkker
05-07-2009, 11:40
je hebt in feite 4 typen vliegwielen voor de 1400;

contactpunt automaat
contactpunt vario
renix automaat
renix vario

ze zijn echter allemaal van hetzelfde montage gatenpatroon voorzien en hebben allemaal het toplager in het vliegwiel zitten. als ik naar het estafette vliegwiel kijk heeft deze het toplager IN de krukas zitten en is hierdoor het gatenpatroon van het vliegwiel wat kleiner.

een estafette heeft voor zover ik begrepen heb weinig aan de indeling zoals het bij een 340 gebruikt wordt (motor& koppeling voorin, versnellingsbak achterin) maar een versnellingsbak van bijv een renault 5 (c1j onderblok is identiek aan b14) past in principe wel direct.

andere optie is om het renault vliegwiel te voorzien van het b14 krukas gatenpatroon, moet je nog wel wat verzinnen voor het toplager EN de krukaspositiesensor.

Mkickert
05-07-2009, 21:56
Dit is hetzelfde verhaal als een B14 in een DAF bouwen. Rond 1975 is Renault overgestapt op een ander vliegwielbouten patroon. Er is dus geen enkele B14 te vinden met het 'juiste' patroon. Je kunt dus een busje draaien opdat de as v/d bak van estafette in het Volvo vliegwiel past.

Het lijkt mij dat renaults 12/18/fuego/17 etc. met een C-serie blok van na '75 wel een geschikt vliegwiel hebben en evt ook een geschikte bak. Misschien is het een idee om dus je huidige B14 met zo'n Renaultbak en -vliegwiel te combineren? Wordt alleen lastig allicht met de Renix....

Wouter
18-07-2009, 20:49
de aansluiting van het vliegwiel is zowel bij daf/volvo als bij renault in de jaren 70 gewijzigd.

vliegwielen zijn dus NIET zomaar uitwisselbaar.

omdat je een renault vliegwiel (handgeschakelde bak direkt aan de motor) moet gebruiken, zou ik niet zo gauw weten uit welke auto of welk type je die moet halen, maar het originele vliegwiel van je estafette kun je niet gebruiken.

bij de ombouw van 1400 in daf ligt dat iets makkelijker; het enige wat niet gaat is een schoentjeskoppeling op een volvo motor maken.

dundi
09-12-2009, 10:30
Hallo,
Wie heeft ervaring met de inbouw van de 123 ignition van Albertronic op de B14 4S en de B 14 4E motor en welke kromme is er gebruikt, dit i.v.m inbouw van de motor in een Renault Estafette.
Groeten, Jan Dijk

François
09-12-2009, 11:34
De B14.4S en de B 14.4E motor hebben toch standaard al een electronische Renix ontsteking? Dus vanwaar een 123-ignition?

Bodejodel
09-12-2009, 12:46
Gebruik de zoekfunctie van het forum even op "estafette". Je bent niet de enige die een B14 in een Estafette wil bouwen.

Niels
09-12-2009, 12:59
Voor de correcte werking van de Renix heb je alleen wel het signaal van het vliegwiel nodig en die van een 340-motor past niet op een Estafette.

Wouter
09-12-2009, 13:22
20 December 2007:

wel even rekening houden met het feit dat de aansluiting van het vliegwiel veranderd is (ook bij de renault productie)

Juli 2009:

Bij het plaatsen van het vliegwiel kom ik erachter dat het vliegwiel van de Estafette niet op het volvo blok past.

dat had je dus al anderhalf jaar kunnen zien aankomen :+

Ik heb nog eens even goed gekeken naar het bijgevoegde plaatje op pagina 1. Vind dat de verschijningsvorm van het estafette vliegwiel wel heel erg overeen komt met de oude uitvoering van het DAF variomatic vliegwiel. Hiermee bedoel ik dus de vorm in het midden, en de positie+vorm van de centreerstiften en bevestigingsgaten voor de drukgroep.

Heeft al iemand het estafette vliegwiel vergeleken met een V300 CVT vliegwiel?

Het kan zijn dat het midden anders is ivm krukasmontage, maar de buitenkant hetzelfde is, zodat op het CVT vliegwiel de drukgroep van de estafette geplaatst kan worden. Het enige probleem wat je dan overhoudt is het vinden van het juiste toplager. Zou kunnen dat dit ook hetzelfde is als bij de DAFjes (een standaard SKF lager met een belachelijk dikke binnenring zodat de kleine as erin past)

El Bollo
07-11-2016, 17:43
dit is al een oud foum en ben benieuwd of het überhaupt nog wordt gelezen of op wordt gereageerd.
Welk type Volvo motor blok en tot welk bouwjaar is geschikt om het vliegwiel van de Renault Estafette op te monteren?? die vraag blijft eigenlijk nog steeds onbeantwoord.

El Bollo
07-11-2016, 18:04
Ben je er uitgekomen welk type motor je kunt gebruiken ivm de verschillende diameters van de vliegwielen? Beste leden,

Alvast bedankt!

Wouter
07-11-2016, 20:32
dit is al een oud foum en ben benieuwd of het überhaupt nog wordt gelezen of op wordt gereageerd.
Welk type Volvo motor blok en tot welk bouwjaar is geschikt om het vliegwiel van de Renault Estafette op te monteren?? die vraag blijft eigenlijk nog steeds onbeantwoord.

mijn laatste bericht uit 2009 heeft ie niet meer op gereageerd dus het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat er nu ineens wel een reactie volgt :+

renault heeft bij de C motoren de aansluiting van de vliegwielen veranderd. volgens mij speelde dit zo ongeveer in 1974/1975. Ik weet niet of je een passend vliegwiel voor een later blok kunt vinden in een ander renault type. Het aanpassen van de diameter van de koppelingsas is kinderspel; busje (laten) draaien en je bent klaar.