PDA

Bekijk de volledige versie : Ruitenwisser probleempje

Post36
17-07-2009, 15:17
Ik heb het volgende probleem met de ruitenwissers, bij uitzetten gaan deze niet terug naar de ruststand en de rechterwisser wil ook nog wellis te ver doordraaien en de moterkap gaan wissen. dit komt de lak uiteraard niet ten goede. Zijn deze problemen op te lossen door de ruitenwisser motortjes te vervangen of moet ik de oplossing ergens anders zoeken?

(ben nieuw op het forum maar zodra de 340 toonbaar is zal ik hem zeker even voorstellen :) )

Lucluc
17-07-2009, 15:23
Wekom op dot forum!

Er is al eens wat over geschreven. Via de zoekfunctie kwam ik dit tegen:

http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=4282&highlight=ruitenwisser

Post36
17-07-2009, 15:29
ahh zoekfunctie das idd wel een goeie, dank voor de snelle reply

update:
Heb nu alle topics met over ruitenwisser doorgenomen, en de rechterarm wat vaster gedraaid, echter vraag me nu nog steeds af in welk onderdeel word geregeld dat de ruitenwissers teruggaan naar de beginstand als je ze weer uitzet.

Erik
18-07-2009, 11:39
Relais.

Wouter
20-07-2009, 22:59
In de motor zelf zit een sleepcontact wat de motor door laat draaien, net zolang tot het sleepcontact in een "kuiltje" komt en de verbinding verbreekt.

Dit kan dus in de motor fout zitten, maar als je ook problemen hebt met het verlopen van het wisbereik van 1 of beide wissers zal het probleem eerder in de hefboom liggen dan ergens anders!!!

Post36
22-07-2009, 20:14
Vanmiddag dan maar even het motertje vervangen zonder resultaat helaas.
Als volgende dan maar het stuurpookje vervangen?

Dat de rechter ruitenwisser niet mee doet ligt er volgens mij aan dat ie af en toe uit de bevestiging schiet, maar zo te zien kom je daar erg moeilijk bij

Erik
23-07-2009, 13:36
Relais

Post36
23-07-2009, 17:12
Mijn elektro kennis is niet al te groot, maar als ik wiki moet geloven is relais een schakelaar die dan waarschijnlijk aann het knipperlicht pookje vastzit?

v0lv0freak
23-07-2009, 17:39
een relais is idd een externe schakelaar.

Via het 'knipperlichtpookje' loopt er een kleine stroom, die de schakelaar in het relais omzet, zodat er een grotere stroom door het relais gaat en de ruitenwissers aangaan. Een relais wordt dus gebruikt, om te voorkomen dat er grote stromen droor een scakelaar moeten gaan. Tenminste, zo heb ik het geleerd bij natuurkunde ;)

Post36
23-07-2009, 19:49
ah oke, dat even naar de praktijk omgezet waar zit het relais? hoe ziet het eruit? en is dit een los onderdeel? servicemanual is onderweg maar zou het graag op korte termijn willen fiksen ivm vakantie :)

Erik
24-07-2009, 10:58
Onder dashboard, Te bereiken via stoffig afdekkap voor de pedalen. Het is 1 van de vier of zes. Om te testen kun je een spanningszoeker 12v gebruiken

Thon Daf 46
24-07-2009, 15:10
Onder dashboard, Te bereiken via stoffig afdekkap voor de pedalen. Het is 1 van de vier of zes. Om te testen kun je een spanningszoeker 12v gebruiken

Als je je bevoorbeeld de intervalrelais aanzet hoor je iets licht tikken maar je kan het ook voelen welke relais het is. Met onbehouwen eeltige jatten misschien niet maar gewoon met een vinger ligt op de relais en je voelt de tik en weetje vanzelf welke relais waar voor is;D

volvofiel
27-07-2009, 19:49
Maar de ene doet het wel, en de andere niet?

Je maakt mij niet wijs dat één relais de ene wisser normaal laat functioneren, terwijl de andere last heeft van spastische neigingen? Ik zeg: verbindingsstang eens controleren, of anders dat wormwiel.

Erik
28-07-2009, 10:34
Joost, idd. Jij leest nauwkeurig en begrijpt goed wat er staat. Jouw suggestie is dan ook een meer voor de hand liggende. Het kan al aan het aandraaien van de moer van de ruitenwisser liggen of de slijtage op het geribbelde asje.

Dendorssers
28-07-2009, 10:45
Relais kunne heel wat kuren hebben hoor! Naarmate ze ouder worden vooral doen ze rare dingen!
Op het werk zie ik het geregeld! Relais die maar de helft van de tijd niet meer willen aantrekken, niet meer willen afvallen, staan klepperen, doorbranden, contacten verschroeien...

in dit geval moet ik jullie wel gelijk geven dat het niet kan zijn dat één van de twee wissers andere dingen gaat doen, dan moet je het idd gaan zoeken in de onderlinge bevestiging...

Dutchie
03-03-2010, 20:18
Even wat nieuw leven in dit topic. Ik heb een keer de ruitenwisserhendel op 'wissen' laten staan toen ik de auto parkeerde, en helaas... de volgende ochtend toen het hard gevroren had en ik het contact aanzette, zaten de wissers vast aan de ruit, maar de motor probeerde wel te draaien.

Toen ik de ruitenwissers later wilde gebruiken, kwamen ze niet meer goed in de ruststand, maar veerden weer iets omhoog. Daarna kreeg ik een aantal keer dat de ruitenwissers héél langzaam wisten, en duidelijk met tegenzin (heel schokkerig). En op een gegeven moment was het in één keer weer goed. Maar sindsdien heb ik een aantal keer gehad dat ze weer langzaam wisten, en weer niet goed terugkwamen in de ruststand. Waar kan dat aan liggen? Motortje kapot? Of 't relais?

AvdAkker
03-03-2010, 20:21
geen van beiden

de vertanding in de ruitenwisserstang is dol gedraaid, dit is gegoten aluminium en bijzonder kwetsbaar hiervoor.

je kunt dit controleren door de armen even te verwijderen, dan zie je of een gladde conische passing is (en das foute boel); of een vertande conische passing (zoals het hoort:D)

Dutchie
03-03-2010, 21:40
Hey Anjo, ik snap je reactie, maar ik denk toch niet dat dit het probleem is. Wanneer ik de roitenwapsers aanzet doen ze het meestal gewoon goed, maar soms dus niet - maar dan doen ze dus beiden precies even raar. Ze stotteren precies hetzelfde over de ruit, en na - pak 'm beet - 10 minuten wissen lopen ze nog steeds gelijk. Het lijkt mij dat als het aan de vertanding ligt, dat ze dan na een tijdje niet meer precies synchroon lopen. Of heb ik ongelijk?

elpee
03-03-2010, 21:43
Als het aan de vertanding ligt doet vaak 1 het niet goed, die loopt raar mee. Je kunt botsende wissers hebben.
Als er 1 stil blijft staan is het stangenstelsel uit de kom
Als ze beide synchroom slecht werken dan de motor controleren(evt loshalen en koperbaan controleren)

v0lv0freak
03-03-2010, 21:45
Er is toch maar 1 motor? En 1 vertanding? De rechter ruitenwisser zit toch gewoon met een stangetje aan de linker vast, waardoor ze dus hetzelfde doen.

elpee
03-03-2010, 21:46
In principe heb je drie vertandingen
1 bij de motor die kan gaar zijn en 1 bij elke wisserarm, deze kunnen ook gaar zijn. Die bij de wisserarmen willen wel eens doordraaien als je te veel sneeuw van je ruit af probeert te vegen

v0lv0freak
03-03-2010, 21:48
Maar als het de vertanding op de motor is, klopt mijn redenatie dus? En dan kan het nog steeds dat ze allebei precies op dezelfde manier raar doen.

elpee
03-03-2010, 21:50
Dat kan wel, maar vaak sneuvelt eerst de vertanding bij de wisserarm, ik heb nog maar zelden meegemaakt dat die bij de motor gaar wordt.