PDA

Bekijk de volledige versie : Vervanger voor de Audi

Wouter
08-04-2010, 00:56
De meeste V3C leden die wel eens naar sleuteldagen, cursussen of andersoortige bijeenkomsten wat niet een toer-of puzzeltocht is zullen de audi van mijn pa wel kennen. (A6 station, 2.5TDI)
Ondanks de mega grote beurt van vorig jaar is de auto niet meer geschikt bevonden om nog een jaar als vakantie auto voor mn ouders te dienen. De kleine probleempjes beginnen zich na elke reparatie gewoon steeds sneller en steeds irritanter op te stapelen. Plus, we hebben hem inmiddels alweer 5,5 jaar en dan raak je er toch ook wel op uitgekeken.
Aangezien mn vader veel minder kilometers is gaan rijden, en de wegenbelasting voor ongefilterde diesels de komende jaren alleen maar verder omhoog zal gaan, wordt het ook financieel steeds minder aantrekkelijk.

dus, die moet weg, en er moest iets op benzine of LPG terugkomen.
Ik zal jullie niet vermoeien met de details van de zoektocht, dit is hem uiteindelijk geworden:

2260

de Specs:

Mercedes-Benz B200 Turbo
- Autotronic (VDT / bosch duwband CVT)
- Alles elektrisch, spiegels ramen stoelen
- luchtkussens in de bestuurdersstoel, verwarming beide voorstoelen
- uitgebreide navi met kaartweergave (Comand)
- automatische climate control
- meesturende koplampen (met software aansturing, werkt alleen als je daadwerkelijk rijdt)
- 18 inch AMG velgen
- tig duizend dingen die niet boeiend zijn om op te noemen of er standaard op zitten.

Het interieur is halfleer in passende kleur (beige leer met stof die eruit ziet alsof het geperforeerd is)

Populaire opties die er niet op zitten: lamellenschuifdak, LPG installatie, trekhaak (die moet er dus nog onder)

De turbo is geen 'schop onder je kont' type maar levert vloeiende en beheerste trekkracht. Ondanks bijna 200 pk voelt het rap aan, maar zeker niet sportief. Je hebt eigenlijk amper snelheids beleving, tot je ineens moet remmen voor een rotonde oid. Dan heb je ineens zoiets van 'wow dat ging toch wel hard'
Opvallend vind ik het grote verschil tussen de C en de S stand van de automaat (bij de conventionele automaten van mercedes merk je daar zeer weinig van)

We hebben de auto gisteren opgehaald bij de dealer nabij Kaiserslautern. Vandaag de RDW/douane riedel, afhandeling gaat verder via de post. Hopelijk gaat het lukken om vrijdagmiddag platen te laten maken.

De platen die je op de foto erop ziet zitten mochten we lenen van de garage. Ook krijgen we nog een stukje stootstrip, een nieuwe set instructieboekjes en een nieuwe navigatie DVD opgestuurd. De stootstrip was er op de parking van de dealer af gejat, de boekjes+DVD waren ze kwijtgeraakt :crazy1: Serviceboekje is jammer, maar auto komt linea recta uit de lease dus dan is dat ook niet echt spannend, die heeft gewoon zn beurtjes gehad etc. DVD is eigenlijk alleen mooi omdat het nu een krasvrij exemplaar met nieuwe kaarten wordt ipv een verouderde kaart (2006)

Bodejodel
08-04-2010, 01:15
Dat is eigenlijk best wel een smakelijke auto om te zien. Erg stijlvol! Qua kleur zijn jullie er in ieder geval flink op vooruitgegaan, zeker vanbinnen! :+

eipmiw
08-04-2010, 01:17
Mooie auto Wouter:)
Ik stel me zo voor dat over een jaar of 30 een stel jonge, niet al te kapitaalkrachtige figuren een oldtimerclub rondom dit type gaan beginnen:y:

Jos360
08-04-2010, 01:30
Mijn moeder reed een B200CDI voorheen. Erg leuke auto's.
Ik vind persoonlijk het instapcomfort niet echt geweldig. Ook het schakelen gaat echt zoals altijd bij Mercedes: Dat had een automaat moeten zijn. Gelukkig is die van jullie een automaat.
Verder erg leuke auto's, lekker vlot. Veel ruimte. Luxe. Veel comfort etc.

Ysbrand
08-04-2010, 09:36
Nu heb je een kwart Audi, mijn vader is trotse bezitter van een Audi A6 2.8
Maar Zonder gekheid leuke auto!

Wouter76
08-04-2010, 10:54
Wat leuk zeg, nu rijd jouw vader ook rond met een (doorontwikkelde) CVT.

Veel rijplezier voor jouw vader en jijzelf in de Benz!

Wouter
08-04-2010, 12:31
Toen we eind 2004 naar de audi aan het zoeken waren, hebben we ook vrij nadrukkelijk gezocht naar een Multitronic. Achteraf hééél blij dat we daar destijds om budget redenen uiteindelijk niet voor gekozen hebben, want de 2.5TDI met multitronic uit de eerste bouwjaren is zowat een garantie voor ellende. Zeer dure techniekschades en zeer beperkte coulance... naar mijn mening is vooral dat laatste echt een miskleun van de bovenste plank, door deze verhalen heeft het merk / kwaliteits imago van audi bij mij een behoorlijke klap gekregen.

Het baktype van de B (duwband CVT) is inmiddels volledig uitontwikkeld en beschikbaar t/m 3,5 liter benzinemotoren -nissan murano oa-

"een kwart audi" ik weet het niet hoor :)
Oude grap:
bij Audi staan de 4 ringen voor iedere ring 100.000 km. Opel heeft maar 1 ring en er staat nog een kras doorheen ook :+

Wat Jos zegt, het instappen is wel een beetje apart inderdaad, de vloer is vrij hoog, maar zonder drempel. Het is het makkelijkst om eerst te gaan zitten en dan je benen binnen te halen. Bij veel auto's kom je er op die manier niet eens in, dus het is niet helemaal intuitief. Als je eenmaal zit, niks te klagen! iets langere zittingen zou voor die lange stelten van mij altijd fijner zijn, maar dat is bij vrijwel alle auto's zo.

Nu nog een koper vinden voor de Audi...

v0lv0freak
08-04-2010, 13:17
Ja er was iets met die vloer? Ik heb er eens iets over bij een auto programma gezien. Iets met en dubbele vloer, en bij een aanrijding schuift de motor onder de auto? Zoiets was het...

Opzicht een leuke aankoop Wouter, al is het niet mijn ding eerlijk gezegd (klein en MPV achtig).

Over die Audi grap, die kende ik idd, maar wat dan met de Mercedes? Maar 1 rondje en ook nog een kruis erin :P

Wouter
08-04-2010, 14:31
De standaard grap bij mercedes is dat je "nog liever een ster in de ruit hebt dan een ster op de motorkap", of ook wel "als ik met een ster wil rijden bel ik wel een taxi"

klein; dat lijkt maar zo hoor:

2261

Het is een bééétje gezichtsbedrog door de pincushion vervorming van mn telefooncamera, maar de passagiers compartimenten zijn echt vrijwel even groot. De audi is langer, vooral door de motorkap en laadruimte.

De stoelen zijn bij de huidige benzen zo gevormd dat de knieën van de mensen die erachter zitten bijna 10 cm extra ruimte hebben t.o.v. vlakke achterkant van de stoel. Ik kan zelfs achterin zitten als de stoel in mijn eigen stand staat.

t.o.v. een 300-serie heb je voor je gevoel 2x zoveel ruimte, als dit enig perspectief biedt inzake groot of klein.

Jos360
08-04-2010, 15:42
Inderdaad een erg ruime auto. Ik heb vaak achterin gezeten zonder problemen. Ik ben met die B ook een aantal keer op vakantie geweest (Duitsland, Tsjechië etc.) en heerlijk gereden.
Die instapdrempel is idd gewoon vaag, maar het went wel. De diesel vond ik altijd te veel koppel hebben voor de smalle bandjes op de vooras. Je trekt namelijk bij vol gas direct het stuur om, heb jij dat ook bij de benzineversie? Rustig optrekken geen probleem.

In de 2,5 jaar dat wij hem gehad hebben hadden we 0,0 problemen. Nooit naar de dealer teruggeweest voor meer dan een beurtje.

En op de lange afstand met de 200CDI en heel rustig rijden haalde ik de 1:25! Gewone ritten altijd standaard 1:17.

Wouter
08-04-2010, 17:01
ik heb er eigenlijk alleen nog maar gereden op de 400 kilometer van Kaiserslautern naar huis. snelweg, stukje autoweg. weinig stop-and-go verkeer iig. Koppel is niet extreem maar een diesel met voetkoppeling is inderdaad wel heel makkelijk in spin te krijgen.

torque steer heb ik zowieso niets van gemerkt.

verbruik op benzine is natuurlijk niet zo gunstig als CDI, automaat neemt ook nog iets. Toch gemiddeld het stuk in duitsland (redelijk vlammen, bergop plankgas 160+ :+) 1 op 9
de rest een stuk zuiniger, want gemiddeld op 400 km beter dan 1 op 11,5

volvofiel
08-04-2010, 20:15
Mooi Wouter!

Nu komt de voorzitter per Mercedes naar meetings? Gelijk heb je, verschil moet er zijn :D

Wouter
29-04-2010, 16:08
het heeft even geduurd (sinds de BPM afhandeling van douane naar belastingdienst overgeplaatst is loopt het allemaal iets minder soepel dan voorheen, helaas)

Maar het is allemaal gelukt:

2303

punkazz
29-04-2010, 16:20
Oef, gelukkig geen LPF ;)

Jos360
29-04-2010, 19:55
LJF, zijn ze al weer zo ver met kentekenplaten in Nederland. Gaat hard.

Bevalt de auto al goed?

huysmans
30-04-2010, 10:43
LJF, zijn ze al weer zo ver met kentekenplaten in Nederland. Gaat hard.

Bij de bedrijfwagens heb ik de volgende reeks al gezien.

Wouter gefeliciteerd met het papiermatig over de grens tillen van de wagen... Veel plezier ermee. (Hopelijk missen jullie de Audi niet te veel ;) )

slb_340
01-05-2010, 08:10
Knappe wagen Wouter! Kunnen ze geen servicehistorie uitprinten nog bij de oude dealer?

Wouter
06-05-2010, 09:53
Ja hij bevalt goed!

We zitten nog te wachten op wat dingen die de garage moet nasturen (oa de instructieboekjes, een nieuwe navi dvd en een stukje sierlijst) maar we zijn nu al heel blij dat we een versie met de volledig automatische climate control gezocht hebben.
Eigenlijk gaat alles automatisch, ruitenwissers, lichten, ventilatie, versnelling, blindering vd spiegel, etc etc. Meer dan gas,rem,stuur en knipper heb je voor 99% vd normale ritten niet nodig.

De audi wordt geloof ik door mijn vader af en toe wel gemist, maar ik deed het onderhoud/reparaties dus ik ben eigenlijk alleen maar heel blij dat ie weg is :)

Inmiddels de mercedes werkplaats documentatie op mn laptop geïnstalleerd, maar ik kan er nog niet echt wijs uit... bééétje gebruiksonvriendelijk programma....

Bodejodel
06-05-2010, 11:07
Wat mist hij aan de Audi dan? Deze auto zal toch op erg weinig vlakken onderdoen voor een "oude" Audi?

huysmans
07-05-2010, 14:48
Eigenlijk gaat alles automatisch, ruitenwissers, lichten, ventilatie, versnelling, blindering vd spiegel, etc etc. Meer dan gas,rem,stuur en knipper heb je voor 99% vd normale ritten niet nodig.

Wat, geen cruise control?

volvo freak
07-05-2010, 22:30
ideale uitvinding..cruise control

2 Fast 4 U
07-05-2010, 22:34
ideale uitvinding..cruise control

Dat zoek ik ook nog voor bij mij in de Volvo, ideaal voor lange afstanden op de snelweg :yesyes:

volvo freak
07-05-2010, 22:38
eenvoudig om te monteren?

Ysbrand
08-05-2010, 03:51
cruise control komt naast het comfort ook je verbruik tengoede. Mijn vader heeft als voordeel ook vaak dat hij minder snel te hard rijdt.

Jos360
08-05-2010, 06:10
Een 240 stuurkolompookje met cruise control is identiek aan een 340 pookje, dan ziet het er dus ook nog eens origineel uit.

v0lv0freak
08-05-2010, 12:10
Er is een topic van Doeke, waarin hij beschrijft hoe hij de cruise controle heeft ingebouwd. Ik zou het zelf in de toekomst ook nog wel eens willen.

Wouter
12-05-2010, 09:42
Wat, geen cruise control?

ja, dat zou je in de weeromstuit haast vergeten. maar ondanks cruise control heb je nog steeds het gaspedaal af en toe nodig. de andere genoemde dingen gaan echt 100% automatisch.

Wouter
12-05-2010, 09:46
@Jeroen, de audi was op klinkerwegen en korte oneffenheden een stuk comfortabeler, en op de snelweg toch wel iets stiller.

De B is juist veel beter bestand tegen die korte kwalitatief uitermate teleurstellende drempeltjes. Doordat er wat meer schokjes doorgegeven worden aan de koets reageert deze dus ook sneller op het wegdek.
De audi had bij die korte drempels de neiging om met zn neus op de grond te slaan als de achterwielen op de drempel kwamen, terwijl de voorkant nog naar beneden veerde.

Bodejodel
12-05-2010, 21:14
Dat laatste heb ik nu ook met mijn slappe dempers... :D

Wouter
12-05-2010, 23:48
ja een v300 heeft ook wat meer oversteek, voor en achter, dus dan krijg je dat. De B houdt bij de wielen al bijna op, natuurlijk...

huysmans
13-05-2010, 08:50
Ik vind de langere 740 overigens wel beter over die kleine krengen gaan. Alleen hebben ze hier bedacht dat op sommige plekken er ook een oversteek moet komen en dan heb je er 2 direct achter elkaar. (die 2e vangt dan net leuk je neus op) Ach ja, het schijnt dat je daar met 70+ geen last van hebt. (Niet zelf getest)

Met die kleine wagens moet je haast wel de wielen op de hoek zetten om nog binnenruimte te hebben. Heeft de B wel een fatsoenlijke draaicirkel? (< 10m)

Wouter
13-05-2010, 10:33
uhm, ja ik geloof het wel. niet zo belachelijk groot als de voorwielaangedreven volvo's iig.

volvofiel 2
19-05-2010, 21:47
Dat hoop ik inderdaad niet, ik moet soms drie keer steken om straatje te keren met de 850 :crazy2:

ZwerverRoodbaard
19-05-2010, 23:14
Ik vind de langere 740 overigens wel beter over die kleine krengen gaan. Alleen hebben ze hier bedacht dat op sommige plekken er ook een oversteek moet komen en dan heb je er 2 direct achter elkaar. (die 2e vangt dan net leuk je neus op) Ach ja, het schijnt dat je daar met 70+ geen last van hebt. (Niet zelf getest)

Met die kleine wagens moet je haast wel de wielen op de hoek zetten om nog binnenruimte te hebben. Heeft de B wel een fatsoenlijke draaicirkel? (< 10m)

Met mijn oude 740 kon ik met volle vaart over de "obstakels" heen knappen.Na de wissel naar verzwaarde veren was het een compleet andere auto geworden. Kon nu wel met gemak 5 mensen meenemen of een beste hanger, maar leeg was die erg nerveus.

Met de 360 merk ik dat die, na het nemen van een drempel, z'n kont best diep laat zakken. Is dat normaal of hebben de dempertjes hun beste tijd gehad?

huysmans
20-05-2010, 11:30
De 3'tjes hebben lichtere veren dan de 7's, dus ik gok dat dit onder 'normaal' valt. (dat verschil herken ik ook namelijk)