PDA

Bekijk de volledige versie : De opvolger van de 360GLE: Volvo 480S


Doeke Dobma
01-09-2010, 12:42
Tja, na bijna anderhalf jaar dan toch maar een off-topic showroom topic.

In voorjaar 2009 kreeg ik zin in iets anders dan een 360. De 360(de PK-38-JH) was na de restauratie carrosseriematig helemaal af en technisch vrij goed, doch niet perfect. Ik heb altijd al een zwak voor de 480 gehad, van jongs af aan. Een sportievere Volvo met koplampen. Nou ja, een echte Volvo is het wat mij betreft niet, want het blok komt van Renault en het onderstel is deels door Lotus ontwikkeld. Qua bouw- en duurzaamheid is het ook niet een echte Volvo, maar dat neem ik op de koop toe.

Dit is de veelbesproken 360 die inmiddels en gelukkig nog steeds in het bezit van Jan is:

http://i134.photobucket.com/albums/q114/doekedobma/P4180700k.jpg

Goed. Ik keek met een schuin oog naar een 480, maarja, de 360 zou ik nooit voor een goede prijs kunnen verkopen. Zoals jullie zelf wel weten, wordt er al geklaagd als er meer dan 1000 euro voor een 360 wordt gevraagd. Verder wilde ik de 360 ook niet 'gewoon' verkopen, want je weet nooit waar ie terecht komt(sommigen brengen hem al naar de sloop als de thermostaat stuk is, bij wijze van spreken). In een advertentie van Jan stond dat hij op zoek was naar een 360, waarin hij comfortabeler kon zitten dan in zijn 480, vanwege de lagere instap van de 480. Hij bood zijn 480 te ruil aan, tegen een 360 dus.

Aangezien je, net als bij de 300-serie, 480's in zeer uiteenlopende staat vindt, eerst maar eens een mailtje gestuurd. Ja, ik heb wel een 360 die ik evt. wil ruilen, maar wat voor 480 heb je? Mijn 360 is niet direct de eerste de beste. Ik had voor mezelf al wel bepaald dat ik een 480 van het laatste type wilde, liefst met turbo. Op dat moment (her)kende ik Jan nog niet van de V3C. Ik kreeg een erg enthousiast mailtje terug, boodschap was dat hij bereid was om zijn beide 480's te ruilen tegen mijn 360. Dus dan zou ik er ineens 2 hebben. Na wat mail contact over de beide 480's (ik hoefde Jan niets te vertellen over de 360, hij wist van de hoed en de rand omdat ie mijn topic hier op het forum had gelezen) besloten een afspraak te maken om elkaars auto's te bekijken en berijden.

Jan, een uiterst vriendelijke en humoristische man, woont prachtig aan een kanaal, onder de rook van Schiphol, al heb ik daar niets van gemerkt. Hij had 2 480's staan: een in prima staat verkerende Vase Green 480S met 2 liter motor uit 1994, met 145.000km's op de teller en een Dark Green Metallic 480S, eveneens met 2 liter motor uit 1994, met 129.000km's achter de kiezen. Deze donkergroene heeft Jan kunnen redden van de sloop, waar hij door zijn vorige eigenaar bijna naartoe was gebracht. Deze auto had ook veel (kleine) mankementen.

Zo stonden de beide auto's erbij:

http://i134.photobucket.com/albums/q114/doekedobma/untitled_14.jpg

http://i134.photobucket.com/albums/q114/doekedobma/P4190698.jpg

De 480 is er in verschillende uitvoeringen, waarvan de S de meest kale is. De Vase Green S had behalve een infocenter dan ook geen extra's. Wieldoppen, stoffen bekleding, etc. De donkergroene S, de 'donor' genaamd, had weliswaar geen infocenter, maar wel een electrisch en werkend schuif- kanteldak, half lederen bekleding, oliedruk-en volt meter en aftermarket airco. Die was voor mij met name interessant.

De deal was snel gesloten en we ruilden de auto's om. Ik en m'n vader beide in een 480 terug rijden. Wat een lol. De donkergroene had vermoedelijk enkele jaren geen onderhoud gehad, dus we waren wel benieuwd wat ie zou doen, wanneer we hem direct de snelweg op stuurden. Maar hij deed het prima, op de snelheidsmeter na. Hij reed zelfs pittiger dan de Vase Green.

Thuis gekomen de balans opgemaakt. De Vase Green was prima in orde en klaar om in te rijden; de donkergroene had veel werk nodig. Elke dag vond ik meer problemen;) Maar, de donkergroene was wel de mooiste... dus de donkergroene geschorst en in de garage gezet. Dan had ik rustig de tijd om te inventariseren wat er allemaal aan moest gebeuren. In de tussentijd reed ik lekker in de Vase Green rond. Ik had al wel even snel het lichtmetaal omgezet, want dat staat toch een stuk mooier.

http://i134.photobucket.com/albums/q114/doekedobma/P5060720.jpg

Ik had nauwelijks budget, dus het idee was om de Vase Green te verkopen en van de opbrengst de donker groene op te knappen. Dat moest ook wel, want er moest echt veel aan gebeuren:

- koplampen gingen niet meer omhoog, bevestiging met geweld afgebroken.
- afbladderende blanke lak op voorscherm en motorkap
- roest tussen de achterlichten
- roest op de dorpel, wielkastrand
- tellerset werkte slecht
- d-riem etc van 2001....
- remblokken en schijven waren op
- rubbers ophanging waren op, uitgedroogd en gescheurd
- verlichtingsdelen versleten(ingedroogd, gescheurd etc)
- alle slijtagedelen waren eigenlijk versleten

Een paar dagen voor mijn geplande vakantie naar zwitserland, die met de Vase Green had moeten plaatsvinden, was er een koper voor. Die wilde de auto eigenlijk wel gelijk mee... Ik was blij dat er zo snel een koper was, dus maar gedaan. Toen moest ik met de kale 440DL automaat van m'n moeder door de bergen...:snif: Niks ten nadele van de 440, die reed lekker comfortabel, prima reisauto, maar het is natuurlijk wel erg a-sportief.

http://i134.photobucket.com/albums/q114/doekedobma/440zwitserland.jpg

Na de vakantie had ik nog een maand vrij, omdat ik van (bij)baan was geswitched. In die maand veel aan de donker groene verklust. Ook later, zeg tot nu toe, veel aan de auto vervangen en verbeterd. Een opsomming(die vast niet compleet is):

- d-riem en spanrol vervangen (nu de looprol nog, begint lawaai te maken)
- multiriem vervangen
- olie en oliefilter vervangen
- bougies, bougiekabels, rotor, verdeelkap, luchtfilter, accu vervangen
- versnellingsbakolie vervangen
- schakelbussen vervangen
- ashoes bestuurderszijde vervangen
- thermostaat, thermoswitch en koelvloeistof vervangen
- nieuwe achterste motorsteun/versnellingsbaksteun geplaatst
- koplampmechanismes weer werkend gemaakt, motoren gerepareerd
- nieuwe dag rij verlichting en knipper units
- sidemarkers voorzien van een lampje
- achterlichten met 2k lak weer glanzend gemaakt
- andere motorkap in juiste kleur geplaatst
- voorscherm laten spuiten
- koplampkapjes laten spuiten
- roest tussen achterlichten laten herstellen en balk spuiten
- roest op dorpels en wielkastrand verholpen
- roestgaten in kofferruimte uitgeslepen en gedicht
- voorruitrubber lek-dicht gemaakt
- tellerset door laten solderen, voorzien van infocenter
- voor de infocenter ook een olieniveau- en temperatuur sensor en buitentemperatuursensor geplaatst
- oliedruksensor geplaatst(zat alleen nog maar metertje, geen sensor)
- hulpluchtregelaar gereinigd
- gasklephuis gereinigd
- blokventiel airco vervangen(daardoor werkte de airco eerst niet, verstopt)
- kvs temp sensor voor tellerset vervangen
- middendemper uitlaat vervangen
- verschillende interieurdelen vervangen
- kunststof vloerkuipen gekocht
- passagiersstoel GT-spec gemaakt (nu verstelbaar in hoogte)
- leuk speakersetje en versterker geplaatst
- bodem voorzien van extra geluidsisolatie (een 480 is lawaaiiger dan een 300)
- draagarmrubbers voor en achter vervangen
- stabilisatorverbindingstangetjes voor en achter vervangen
- stabilisatorrubbers voor en achter vervangen
- stuk remleiding vervangen
- nieuwe remschijven en remblokken geplaatst
- nieuwe Bilstein gasgevulde schokdempers geplaatst rondom
- veel gekloot met andere veren, nu Fintec voor en standaard achter(nog niet tevreden)
- origineel 3e remlicht geplaatst
- linker electrisch raammechanisme vervangen (kwaaltje 480...)
- nieuwe ruitensproeiers geplaatst

Een heel rijtje en dan ben ik vast e.e.a. vergeten. Dit is allemaal van het afgelopen jaar. Veel onderhoud dus weer ingehaald, de auto staat er technisch gezien nu dus ook prima bij. Het afgelopen jaar heeft de 480 zich dan ook als zeer betrouwbaar bewezen.

In de tussentijd heb ik nog een DBS achterspoiler erop gehad. Mooi in kleur laten spuiten. Een mooi ding, maar toch wel een erg grote vleugel. Mijn vriendin vond hem afgrijselijk, dus er uiteindelijk toch maar weer afgehaald.
Het zag er zo uit:

http://i134.photobucket.com/albums/q114/doekedobma/P1010017.jpg

http://i134.photobucket.com/albums/q114/doekedobma/P1010018.jpg

Deze zomer ben ik met de 480 naar Noorwegen en Zweden geweest. Bijna moest ik de 440 nog pakken, omdat ik een week voor vertrek een heel vreemd en eigenaardig probleem kreeg, wat ik gelukkig de dag voor vertrek kon verhelpen.

Wat foto's van hoe de auto er nu uitziet:

http://i134.photobucket.com/albums/q114/doekedobma/IMG_5075k.jpg

http://i134.photobucket.com/albums/q114/doekedobma/IMG_5073k.jpg

http://i134.photobucket.com/albums/q114/doekedobma/IMG_5081k.jpg

http://i134.photobucket.com/albums/q114/doekedobma/IMG_5077k.jpg

http://i134.photobucket.com/albums/q114/doekedobma/IMG_4788k.jpg

http://i134.photobucket.com/albums/q114/doekedobma/IMG_4786k.jpg


Wat staat er nu nog op stapel?

- Looprol vervangen, begint lawaai te maken (deze week?)
- Waterpomp op termijn, weet niet wat de staat is, maar geeft geen problemen
- Injectoren reinigen, gewoon omdat het kan
- Klepspeling nameten
- Goede veren plaatsen (weet nog niet welke, verlagen of niet?)
- deurvanger linkerdeur plaatsen (is eruit gescheurd, dus geen makkelijk klusje)
- op termijn wielkastranden achter professioneel laten herstellen
- complete airbaginrichting plaatsen (heb alles al in huis...)

Dit was het voor nu, er komen vast wel eens updates;)

Lucluc
01-09-2010, 13:00
Prachtige auto! Ik heb ook een zwak voor de 480. Overweeg ook al een tijdje zoeen voor dagelijks gebruik, maar ik kan niet afkicken van de 360....

punkazz
01-09-2010, 13:04
Mooie wagen, niet mijn genre, maar toch netjes! Mooie tunnel ook! In Aurland op de camping gestaan toevallig?

Doeke Dobma
01-09-2010, 13:10
Ik geloof dat het gebied idd Aurland heet, wij stond op camping Laerdal. De foto is dan ook genomen in de 'Laerdaltunneln', bijna 25 km lang. :)

punkazz
01-09-2010, 13:16
Ja, ik ben er ook eens doorheen gereden. Indrukwekkend, maar de rit over de bergen is eigenlijk nog mooier, vroegâh, met de familie, kon dat niet anders.
Laerdal ligt net aan de andere kant van de tunnel trouwens.

Volgend jaar misschien weer eens die kant op.

setsunakaede
01-09-2010, 13:21
Wat blijven 480's toch schitterende wagens!
Het is dat ik 340 wil blijven rijden en dat de reputatie van die dingen zo ranzig is... maar anders! Mjummie.

Ik vind overigens die spoiler helemaal niet verkeerd staan, Doeke.

Lucluc
01-09-2010, 13:30
Spoiler is een beetje zoals de picknicktafel van een Mazda 323 hatch.

nijmegenleeft
01-09-2010, 14:58
Mooie auto!
Mijn vader heeft in ik meen 1990 kan ook 91 zijn een nieuwe gekocht en heeft deze nog steeds.Hij heeft een 480 Turbo.
De auto staat al die jaren al binnen en heeft nooit pekel gezien.
Hij is nog net zo mooi wit als toen hij hem kocht.
Ik heb ook een enorme swak voor de 480!
Geweldige car!!

Ovlov 3.6L
01-09-2010, 16:48
Mooie wagens!

Alleen zonde van het motorische gedeelte. De 1.7 is goed en rijdt lekker maar als je een 1.7 Turbo hebt, dan kun je weleens een versnellingsbakkie opvreten.

Verder zijn ze netjes en lekker luxe. Zitten vaak leuke snufjes op. Heb zelf een 460 Turbo gehad met elektrische ramen, elektrisch schuifkanteldak, elektrisch verstelbare spiegels, airco enz enz. Hele leuke auto maar hij was me iets te duur om te rijden (niet wegenbelastingvrij ;)).

Misschien ooit.....................

Bodejodel
01-09-2010, 17:20
Hij is flink opgeknapt zeg! Mooi hoor!

Jammer dat die spoiler er af is, dat stond naar mijn mening mooier dan dat kale kontje...

Gekke Gerritje
01-09-2010, 22:11
2670

2672

2673

2674

2675

Hay Douwe, dit was mijn rooie monstertje, door gezinsuitbreiding weggedaan maar absoluut de fijnste auto die ik ooit gehad heb, vooral het turbo blokje liep super, en die zit he, wat een stoelen!! Had daarvoor een 1.7ES van begin 1987 met wel wat roestproblemen en lekkages maar ook dat blok liep als door een ringetje te halen, was ook nog een uitvoering zonder kat dus deze kon zijn vermogen kwijt en had een mooie roffel.

Doeke Dobma
02-09-2010, 08:39
Zo Gerrit, dat is inderdaad ook een mooie. Met cruisecontrol, zie je niet veel! Mooie oplossing ook voor de audio. Had je geen last van vocht op die plek? Je reservewiel heb je hopelijk nooit nodig gehad;)

v0lv0freak
02-09-2010, 09:28
Mooie auto Doeke! Ik zou zelf alleen voor een iets betere basis gekozen hebben. Maar mooi om te zien dat je er zoveel tijd en geld instopt, net als in je 360 destijds :)

Doeke Dobma
02-09-2010, 10:18
Er zit minder geld in de 480 hoor. Ik heb helaas ook minder de besteden nu:(

Wat bedoel je met een betere basis? Niets is toch leuker dan een 'sloper' opknappen?

Gekke Gerritje
02-09-2010, 10:50
Ja Douwe, een heerlijke cruise control, koplampsproeiers, standkachel en nee geen last van vocht daar maar alles zat ook goed dicht, nadat ik de lichten heel fijn geschuurd had en met blanke lak gespoten heb ik ze heel strak afgekit, heb nooit een druppeltje water binnen gekregen in de GT. De originele radio en speakers heb ik eruit gesloopt voor een Nakamichi radio met digitale wisselaar in de kofferbak en Polk speakers rondom inkl. de woofer. De kap over het reservewiel heb ik gewoon laten staan en daar het rooster van de woofer ingemaakt, was alles ook een beetje beschermd. Had natuurlijk ook de rolhoes en middenarmsteun dat snap je wel.

2676

2677

huysmans
03-09-2010, 11:28
Mooie wagen en ik moet je vriendin gelijk geven, die spoiler op de 480... geen gezicht.

Erg mooie foto's ook.

Niels
03-09-2010, 16:16
Mooie foto's heren, allebei. Wel iets meer pluspunten voor Doeke maar de Noordkaap is dan ook iets exclusiever dan het sluisje bij Asperen ;)

Gekke Gerritje
03-09-2010, 21:08
Ik had graag geruild maar Asperen was dichter bij:halo:

huysmans
04-09-2010, 09:21
Tja, je moet iets over hebben voor de perfecte foto. :humor:

Volvo Jan
13-09-2010, 21:52
Aardig verhaal en mooie foto's, Doeke.
Uiteraard had ik ze elders al gezien want was wel benieuwd natuurlijk.
Je heb het 'um weer geflikt..., prachtige auto.
De vorige eigenaar heb ik ook even op de hoogte gebracht, ook van zijn kant complimenten.

Jan

v0lv0freak
25-12-2010, 17:46
Hey Doeke, wat zie ik nu, gaat de 480 er ook al uit? En nu een S60? Opslag gekregen? ;) :)

Doeke Dobma
14-10-2011, 09:06
Na bijna een jaar toch maar weer eens een update. De 480 heeft het veld mogen ruimen. Hij reed leuk, pittig, strakke wegligging, geen problemen gehad die ik niet zelf veroorzaakt had:p maar de degelijkheid viel erg tegen. Veel kraakjes in het interieur, veel windgeruis, veel zwakke punten in de carrosserie. Geen 300-klik:nono:
Er wordt gezegd dat de 480 veel electronicaproblemen kent, maar bij netjes en tijdig onderhoud is daar niets van waar; de auto is, bij mij althans, erg betrouwbaar gebleken.

Maar het echte Volvo gevoel ontbrak wat, inclusief de degelijkheid, de binnenruimte, de goede stoelen en de degelijkheid. Tevens, en dat was ook erg belangrijk, vond mijn vriendin hem echt lelijk.

In december 2010 hebben we dus een S60 gekocht. Weer een echte Volvo! Een 'gewone' 170 pk benzine. Gekocht met 196k en inmiddels 212k op de teller. Betrouwbare onderhoudshistorie, altijd bij dezelfde garage geweest(noemt zich Volvo specialist). Hoewel we bij proefritten met V40's (keken we eerst naar) veel rotzooi tegenkwamen, bleek deze vanaf het eerste moment perfect te zijn. De ditjes en datjes die we tijdens de proefrit ontdekte zijn voor aankoop opgelost en garantie zaken zijn, ondanks dat ik wat moest aandringen, ook opgelost.

Afgelopen jaar heeft de auto zich goed gedragen. Een voor-schokdemper ging stuk, na demontage bleek ie meer als veer dan als demper te werken. Vermoedelijk waren het nog de originele dempers, dus maar vervangen voor een nieuwe originele set incl nivomats voor achter, NOS voor slechts 200 euro!

Verder een parrot carkit geplaatst en auto voorzien van Premium luidsprekers en een PA200 versterker.

Genoeg geluld, hier zijn de foto's:

http://i134.photobucket.com/albums/q114/doekedobma/IMG_6929.jpg

http://i134.photobucket.com/albums/q114/doekedobma/IMG_6942.jpg

http://i134.photobucket.com/albums/q114/doekedobma/IMG_8036.jpg

http://i134.photobucket.com/albums/q114/doekedobma/IMG_7808.jpg

http://i134.photobucket.com/albums/q114/doekedobma/IMG_7222.jpg

http://i134.photobucket.com/albums/q114/doekedobma/IMG_7771.jpg

v0lv0freak
14-10-2011, 09:22
Oud nieuws zeg! Ik wist het allang :p

Maar het echte Volvo gevoel ontbrak wat, inclusief de degelijkheid, de binnenruimte, de goede stoelen en de degelijkheid.


De degelijkheid ontbreekt dus dubbel?!
Nee maar zonder ongein, dit is ook het idee wat ik van de 480 kreeg toen ik een keer met iemand meereed. Ik denk eerlijk gezegd dat een 400 slechter is dan een 300, alhoewel veel mensen een andere indruk hebben.

Je hebt trouwens ongeveer de traditionele weg bewandeld die veel volvisten volgen, van 300 naar 400 naar 700 / 900 en dan naar een S60 / V70. Je hebt dus één stap overgeslagen :p

Maar terug naar de S60, mooie wagen! Leuke velgen ook, alleen een beetje veel hoekjes om te poetsen? ;)
Heb je verder nog plannen met de auto?
Of komt er misschien ooit nog een hobby 360? ;)

Lucluc
14-10-2011, 09:43
Ik heb ook nog steeds een zwak voor de 480. Van het weekend ga ik ff kijken bij een oud studiegenoot die een belastingvrije 480 heeft. Volvo-gevoel of niet, het is geen saaie auto!

Is de S60 nou een Ford Mondeo?

Kevin
14-10-2011, 10:01
De S60 is een hele mooie auto, die ook zeer lang in productie is gebleven, ik vind het een tijdloos ontwerp. Wat mij betreft een klassieker in wording.

v0lv0freak
14-10-2011, 10:52
Is de S60 nou een Ford Mondeo?

Haha dat is nou zo'n punt wat ik op het volvo-forum de laatst tijd ook steeds vaker lees. Toevallig dat een naamgenoot van mij hier in het dorp een S60 rijdt, en sinds kort een tweede heeft (bouwjaar 2000), waar toch ook wel enkele typische problemen mee zijn. Zo schijnen ze allemaal last te hebben van het gasklephuis?? Daarnaast lees ik op het V7V forum veel klachten over rammeltjes, en de voorwielaandrijving natuurlijk :f

Maar ik ben het 100% met Kevin eens, nog steeds een mooi ontwerp en zeker de laatst serie (met heldere koplampen etc) vind ik nog steeds een auto waar je echt mee voor de dag kunt komen.
En ook de 480 heeft natuurlijk een mooi ontwerp, net als zijn voorganger P1800 en opvolger C30 (@ Luc Ford focus?) Wat dat betreft zijn de Chinezen misschien juist beter voor Volvo, nu ze weer zelf hun markten en auto's kunnen indelen (zie repositionering C30 / V30 of V40 volgend jaar, V60 etc).

Kevin
14-10-2011, 11:24
S60 is geen Ford-ontwerp. De S60 was al klaar toen Ford in '99 Volvo overnam. En de oude S80 was natuurlijk al geheel in productie. Dus weinig Ford aan. Gasklephuis is een bekent probleem met slijtende delen. (voor technici, er zit een soort lineaire potmeter in om de stand van de klep te bepalen en die slijten) Met de nieuwe generatie gaat deze detectie contactloos. Maar je kan ze laten reviseren voor niet al te veel geld. Een hele nieuwe gasklep is wat duur.

Lucluc
14-10-2011, 11:28
Ik dacht dat de nieuwe Volvo's allemaal gelijk waren aan Fords. Verder niks mis mee hoor, aangezien onze Volvo eigenlijk ook Dafs zijn.

Doeke Dobma
14-10-2011, 14:05
Het originele gasklephuis (officieel: ETM) zit er nog in, dus die houdt het al behoorlijk lang uit. Tot op heden doet ie het prima. Ik heb hem eens preventief gereinigd maar zolang ie het doet ben ik niet van plan hem te vervangen.

Ik heb niet erg veel plannen met de auto. De dempers en veren zijn dus vervangen, maar door de nivomats staat ie achter nu vrij hoog. De nieuwe voorveren blijken voor een diesel te zijn, waardoor ie voor ook wat hoog staat. Het is een soort pre-XC60 dus. De oude voorveren heb ik nog liggen, gaan er binnenkort onder. Er schijnt een adapterset te zijn om de achterkant met nivomats wat omlaag te krijgen, wil ik dan misschien ook nog wel eens. Ook heb ik een set parkeersensoren liggen(aftermarket, zo'n strip zodat je geen gaten hoeft te boren, hoop dat het werkt) bij goed weer binnenkort monteren. Verder... de velgen zijn in slechte staat, dat wil zeggen, de lak slijt er langzaam af(van binnen uit). Deze winter opnieuw spuiten. Voor de winterbanden zou ik nog wel eens lichtmetaal willen scoren.
Heldere koplampen en in mindere mate heldere achterlichten staan hoog op het wensenlijstje. Ik ben er nog niet over uit of ik xenon wil.
Bij de wielkast links achter zit een buts, dat moet nog eens hersteld worden.

Verder heb ik tijdens mijn vakantie in Zweden een polijstmachine gekocht, zo één met 2 koppen, weet niet hoe dat heet. Ook daar wil ik mee bezig, maar dat zal wel het voorjaar worden...

Edit; al met al toch wel een aardig lijstje:

To do:
- voorveren vervangen
- winterbanden eronder
- uitlijnen
- parkeersensoren monteren
- zomervelgen opnieuw spuiten

Sinterklaaslijstje:
- kijken naar adaptors nivomat
- heldere koplampen en achterlichten
- xenon?
- iMiv/Grom audiospeler
- schadeherstel voor het butsje links achter

Dat wensenlijstje zal ongetwijfeld nog wel eens aangevuld worden;)
- machinale polijstmiddelen

Gekke Gerritje
14-10-2011, 20:31
Ik heb er zelf 2 gehad, de 1e van 1987 roeste weg maar reed super, motorisch en bak heel sterk en super stoelen, wel weinig ruimte en veel waterlekkages, boardcomputer was reeds vervangen.
Daarna een GT turbo van 95, en dat was toch echt de fijnste auto die ik gehad heb, liep zo mooi en alles werkte, super stoelen met leer en geen lekkages, dat scheelt een hoop ellende. De turbo was trouwens niet eens zoveel sneller dan de 1e serie 1.7 zonder kat.