PDA

Bekijk de volledige versie : Volvo 244 GLE van Buijs!


Ovlov 3.6L
07-10-2010, 20:14
Ik zat zo eens effe te kijke...........ik heb eigenlijk m'n 244 nog nooit echt officieel voorgesteld volgens mij (of het topic moet al flink sterk verouderd zijn ;))

Bij deze:
Dit is mijn dagelijkse vervoer waar ik nu alweer bijna zo'n 2 jaar mee rijdt. De Volvo 244 GLE!!!
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/Afb016.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC02198.jpg

Aangezien het een GLE uitvoering is, dus rijk uitgerust met:
.........elektrische ramen.........
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC02214.jpg
........elektrisch verstelbare spiegels..........
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC02218.jpg
.......stuurbekrachtiging en AIRCO!.............
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC02213.jpg
...........daarnaast nog elektrisch schakelbare overdrive.........
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC02216.jpg
...............cowboyhoed op de hoedenplank..........
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC02203.jpg
..........ruimte voor 2 extra cilinders of een turbo ;)............
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC02208.jpg
...........vulmond achter de kentekenplaat.........
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC02202.jpg
.......... een 80 liter LPG tank, subwoofer, gereedschap en reserve onderdelen en nog plek genoeg...........
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC02210.jpg
Heb er alweer bijna 30000km bij op de klok gezet.
Toentertijd heb ik hem overgekocht van een een gast uit Limburg. Hij had hem in 2006 geïmporteerd vanuit Italie en vervolgens een LPG-installatie in laten leggen. Nog geen 2 maanden nadat ik de wagen had gekocht begon het eerste mankement: olieverbruik/lekkage. Hier heb ik nog zo'n 8 maanden mee door gereden, maar toen het me 45 liter olie in 2 maanden ging kosten, werd het me te gortig. Zodoende ging de de originele B19E (115pk) eruit.............
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/Afb018.jpg
......... wordt de kop gereviseerd en voorzien van een M-nokkenas........
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/Afb019.jpg
........ en wordt het onderblok vervangen door die van een B230F........
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/Afb022-1.jpg
..........klaar om erin te lepelen dus..............
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/22112009001.jpg
..............dat gaat dus net ;)

Deze flinke klus leverd zo een vlot trekkende auto op maar met een laagtoerig karakter. Dat was een hele verbetering!

Voor de rest is er niet zo heel veel aan de auto gedaan (buiten regulier onderhoud). Alleen heb ik hem gisteren nog voorzien van een setje nieuwe velgen:
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC02199.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC02201.jpg

Ik ben alleen bang dat deze wagen ook weer een project-auto zal worden......ik zit er namelijk sterk aan te denken om hem te gaan voorzien van een turbo ;)

nijmegenleeft
07-10-2010, 20:49
Prachtig mooie auto.
Als ik dit zie denk ik meteen aan nog een auto erbij:D.
Dit is echt een genot om in te rijden. Maarja welke Volvo is dat nou niet:zzz:.
Heel mooi hoor!!

Gekke Gerritje
07-10-2010, 21:17
Heerlijke bak zeg, het gaat gelijk weer kriebelen om er een luxe grotere belastingvrije bak bij te kopen voor het mooie weer en veel kilometers mee te maken op lpg natuurlijk!!:)

punkazz
07-10-2010, 22:39
Supervet, mooie velgjes, voorspoiler, kleur, etc. Allemaal om jaloers op te zijn.

Wouter76
08-10-2010, 09:33
Mooi zeg, en vind het één van de mooiste serie's Volvo de 200, het karakter straalt er vanaf.

Airco en stuurbekrachtiging, wat een luxe zeg voor die tijd!

volvofiel
08-10-2010, 13:34
Schitterend!
Heb je al eens gekeken of de stoelen daarvan ook in een 343/345 passen en in hoeverre opties uitwisselbaar zijn?

Lucluc
08-10-2010, 14:41
Ik meende dat je een vroeg type had met B20 motor.

Ovlov 3.6L
08-10-2010, 19:28
Ik meende dat je een vroeg type had met B20 motor.

Nee het was toch echt een B19.
De B20 staat namelijk precies rechtop en dat is niet bij deze wagen. Deze wagen is ook nog eens een overgangsmodel; de eerste met de echte vierkante grote koplampen. De B20 is daarentegen rond 1980 niet meer geleverd. Daarnaast is het een B19E. De E is naar mijn weten hier niet geleverd maar specifiek voor de italiaanse markt. Daar wordt de wegenbelasting namelijk berekend op motorinhoud zoals de meeste weten (boven de 2.0L zit je daar een wegenbelastingcategorie hoger). Vandaar een B19 met relatief veel pk's. Dat wil zeggen: K-jet ipv carburateur en een D-nokkenas in plaats van een A of L.

Het is inderdaad een hele lekkere wagen om mee te rijden. Ik heb vorig jaar overigens ook de achterveren vervangen door de aller stijfste exemplaren: overloads voor een station. Daardoor is hij toen een heel stuk stijver geworden en dat was nodig. Het kwam geregeld voor dat, met een trailer erachter met auto d'rop en de achterbank en kofferbak vol spullen, hij bij stilstand al op de bumpstops zat ;).
Helaas zijn nu de achterdempers aan het verslijten waardoor het rijcomfort weer aan het afnemen is.

Ook de lak is heel slecht. Doordat hij in Italie bijna 6 jaar lang op de sloop in de zon heeft gestaan laat op heel veel plaatsen de blanke lak los. Ook de lak daaronder is heel poreus waardoor de roest er gewoon doorheen trekt. Vorig jaar heb ik alle plekjes al bijgewerkt maar de wagen wacht nog op een totale spuitbeurt (net als de 343) alleen weet ik nog niet wat voor kleur. Moet hij nu zwart worden (chique) of juist gifgroen (rally-groen ;)
of knaloranje:
http://www.therallysite.com/joomla/images/stories/Rally/PBrouwer/242-9_7.jpg

hmmmm, ik weet 't nog niet ;)

nijmegenleeft
08-10-2010, 19:57
Ik zou hem echt zwart maken.
Das echt gaaf bij deze auto`s.

volvofiel
08-10-2010, 20:04
Ik stem voor de originele kleur of 150 metallic groen, zoals m'n 345 :D
Staat ook erg goed denk ik, past ook wel bij het bouwjaar.

huysmans
08-10-2010, 22:00
Deze kleur dan, staat een 244 erg goed. (de uitbouw vind ik overigens niks)

http://jan.huijsmans.nu/old/Trip/VROM-2005/vrom-2005.02.17-0.jpg

Ja echt, 244 :D. (beetje onscherp)

http://jan.huijsmans.nu/old/Trip/VROM-2005/vrom-2005.02.39-0.jpg

Volgens mij past dit ook erg goed bij het interieur, al zou ik wel eerst kijken bij iemand met de lak nog in goede staat. (je originele lak ziet er namelijk ook wel geinig uit)

ZwerverRoodbaard
09-10-2010, 01:08
Ik zou toch voor een lekkere diepe zwart gaan, lekker leasewagens pesten zonder extra op te vallen :)

Ruben
09-10-2010, 09:13
Misschien een beter uitlaatspruitstukje en een 405 kop zoeken (meteen dunne koppakking monteren), iets andere nokkenas en misschien een Biltema/2e hands turbo uitlaat ivm de iets grotere diameter.
zul je toch wel 30-40pk extra kunnen, halen. Geen grote ombouw, kunt gewoon lekker op LPG blijven rijden, simpel, relatief low budget uit te voeren en waarschijnlijk/mogelijk zuiniger dan nu.

Ik zou de wagen netjes houden, hij heeft weinig roest. Als je een rally, turbo, drift, race project wilt hebben kun je beter een slechtere basis kiezen (staan genoeg sub 1000 euro hokken op MP). De 244 is nu toch een leuke auto die met een nette lak nog een beste prijs kan opleveren.

BTW: hoe komen al die spetters water in je motorruimte?

Volgens mij staat er op marktplaats ook nog een setje Koni overloads. Anders evt. Biltema gasgevuld aanschaffen.

rwdstudent
09-10-2010, 11:35
BTW: hoe komen al die spetters water in je motorruimte?


Door een niet nader te noemen zandpad met een niet nader te noemen hoeveelheid water :D

v0lv0freak
10-10-2010, 13:59
Er staat op marktplaats ook een B234F nu. Dat was toch de beste non-turbo redblock die er is? (qua vermogen dan) :)

Wouter
10-10-2010, 15:16
2.3 liter met 16 klepper kop. mja dat is wel leuk spul

Bodejodel
10-10-2010, 20:31
Dat rijdt lekker! Balansassen er af en dan is het een hele vlotte motor! Je moet hem wel flink op z'n donder geven, want het meeste vermogen komt pas los boven de 4000 rpm...
Als je er een turbo op bouwt met 0.3-0.5 bar dan heb je denk ik een hele lekkere motor (+/-200 pk) die ook bij weinig toeren veel koppel en vermogen levert.

Ovlov 3.6L
11-10-2010, 18:43
Zitten jullie me nu NOG een project aan te praten? ;)

rwdstudent
11-10-2010, 19:32
Nee, want dat idee trap ik er toch uit...

Net zo goed als ik van plan ben om een nieuwe of extra auto te kopen....

Wanneer is de cardanas af van de 343? ;) Je weet het ouwe...

Ovlov 3.6L
12-10-2010, 14:00
Leuk dat je me weer eens met m'n neus op de feiten drukt...........fijne vriend.........











:+

Ovlov 3.6L
19-10-2010, 19:52
Al vanaf ik de wagen heb gekocht had ik al een klein probleempje met de stuurinrichting. Hij trok namelijk altijd naar links. Vorige week heb ik geconstateerd dat het aan een lekkende klep moet liggen van de stuurbekrachtiging.
Opzich niet erg dus, maar sinds gisteren leek het stuur weleens vast te gaan zitten: het sturen ging af en toe weleens plotseling een stuk zwaarder.....en da's af en toe best schrikken :crazy1:
Volgens mij is er dus iets met de tandheugel aan de hand.

Ben al een ander stuurhuis wezen halen, maar die blijkt ook lek te zijn. Nu zag ik dat er ook nog revisiesets verkrijgbaar zijn. Vanavond dus eens bestellen.

Met die oude auto's blijf je ook altijd bezig ;)

Bodejodel
19-10-2010, 20:55
Met die oude auto's blijf je ook altijd bezig ;)Leuk he! :D

Ovlov 3.6L
11-01-2011, 09:35
Heb dus al die moeite gedaan om 't stuurhuis te reviseren.............ik kwam alleen 2 keerringen tekort die nergens, maar dan ook nergens verkrijgbaar zijn. Uiteindelijk dus maar een ander stuurhuis gekocht (van een V240T) en eronder gezet.
Na een week ofwat; weer hetzelfde probleem. Het blijkt van het top-mount-lager te komen.
We kijken nog wel of ik een keer zin heb om hier wat aan te doen ;)

Ovlov 3.6L
11-01-2011, 09:44
Gewoon effe wat foto's van 'n tussendoor-projectje:
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC03027.jpg
Gehoonde B23; degelijkste onderblok

http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC03031.jpg
Oude zuigers maar met M-rods; dikste drijfstangen

http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC03032.jpg
Nieuwe zuigerts van Mahle.

http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC03022.jpg
405-kop. Samen met de 531 de beste flowende kop

http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC03024.jpg
Geen gekke vernauwing dus

http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC03025.jpg
Alleen wel EGR. Gat dus opgeboort.............

http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC03036.jpg
..........en draad in getapt en afgedopt.

http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC03035.jpg
Maar wel met dubbele injectorgaten! Ideaal voor een LPI / EFI combinatie.

http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC03029.jpg
Kei-gigantisch-snel Penta kleppendeksel

http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC03037.jpg
Goede gesmede krukas; afkomstig van B21ET

http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC03033.jpg
ENNNNN...............ITB's (Individual Throttle Bodies)!!!!

ZwerverRoodbaard
11-01-2011, 10:07
Zo'n projectje tussen door wil ik ook wel :)
Dat gaat zeker lekker klinken met die ITB's!

Ovlov 3.6L
11-01-2011, 12:34
Ik weet alleen eerlijk gezegd nog niet precies wat ik met het blokje wil doen.............. Als ik hem in de 244 leg (+1500kg) heeft het niet veel zin vrees ik :P.

Misschien leuk als ik de aandrijflijn van de 343 heb geupgrade met de aandrijflijn van een 360 :+

Veel toekomstmuziek dus ;)

Ovlov 3.6L
13-01-2011, 20:33
Update:
nog een paar dingen te doen:
- zuigerkoeling plaatsen (oil-nozzles)
- zit nog te twijfelen tussen een GT6 of een K nokkenas. GT6 is nog nieuw verkrijgbaar maar kost wel 139 euro's.
- ben er ook achtergekomen dat twee verschillende soorten oliepompen zijn. Op dit blok moet er natuurlijk één komen met de hoogste opbrengst. Eventueel de bleed-valve aanpassen zodat de oliedruk nog iets hoger zal zijn.
- zit ook nog te twijfelen aan de compressieverhouding (welke gemakkelijk is te bepalen door de dikte van de koppakking.

Helaas heb ik deze week niets kunnen doen vanwege een lichte darminfectie, daarnaast is de 244 weer eens afgekeurd:
- uitlaat hangt los (shit, da's waar ook ja, was een half jaar geleden al ;))
- ruitenwissers zijn slecht (kapot getrokken wanneer ze vastgevroren zaten :P)
- koplampen stonden te hoog afgesteld (opzich niet gek wanneer er nog 100kg aan gewicht in de kofferbak ligt)
- bandenspanning te laag (had met de sneeuw de spanning op 1,8 bar gezet, maar vergeten terug te zetten )

..........maar hoop volgende week weer aan de slag te kunnen.....

ZwerverRoodbaard
13-01-2011, 21:06
Wat ben je eigenlijk met de auto van plan? Die GT6 assen zijn nou niet echt bepaald gangbaar voor het dagelijkse gebruik :p
Echt lekker statonair draaien doen ze ook niet op die as.

Ovlov 3.6L
13-01-2011, 23:00
Wat ben je eigenlijk met de auto van plan? Die GT6 assen zijn nou niet echt bepaald gangbaar voor het dagelijkse gebruik :p
Echt lekker statonair draaien doen ze ook niet op die as.

Daarom zit ik er ook steeds meer en meer aan te twijfelen of ik hem wel in m'n 244 wil............met een K-nokkenas zou het nog gaan (al zou 't op throttlebodies ook wel lastig afstellen worden ;))

Ovlov 3.6L
15-01-2011, 19:42
Zit voorlopig nog even te twijfelen tussen een K- en GT6-nokkenas. Indien ik geen GT6 zou willen, kan ik altijd nog voor de K of D gaan. Een D-nokkenas heb ik nog liggen en deze is slechts een tikkeltje trager dan de K. Volgens mij zelfs verwaarloosbaar.

Andere leuke update. Zuigerkoeling/olienozzles:
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/DSC03038.jpg
Alleen de gaten nog even doorboren richting het oliekanaal en optappen en klaar is Erik.
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/DSC03039.jpg
Heb deze nozzles bij BMW-dealer gehaald. Mooie van deze nozzles is dat er een soort overdrukklepje in zit. Wanneer de oliedruk te laag wordt (beneden 2,1 bar) dan zullen de olie-nozzles sluiten. De smering van de lagers is per slot van rekening belangrijker dan het koelen van de zuiger ;)

Vervolgens moet er nog een andere oliepomp komen. Er zijn namelijk twee verschillende types. De oudere oliepompen geven namelijk minder cc's. De nieuwere (welke in de B230FT's en latere B230F's na 93' zitten) geven dus meer. Zit te twijfelen om deze nieuw te bestellen. Kosten zijn ongeveer 120 euro. Niet zo gek veel dus.
De grotere oliepompen zijn doorgevoerd toen de turboblokken de olienozzles kregen. Misschien niet onverstandig om een nieuwe te kopen dus.

AvdAkker
15-01-2011, 19:47
jup, zou ik ook doen; anders staat die drukbeveiliging op de nozzle's toch constant dicht:p

Blabla
16-01-2011, 21:43
Vet project!

Als je op zoek bent naar een leuke nokkenas zou ik eens kijken naar een regrind. Veel voor weinig.

http://www.bilcross-shop.com/prod02.htm

Misschien heb ik het ergens gemist, maar wat gaat dit aansturen? MS?

Gr. Martijn

Ovlov 3.6L
18-01-2011, 13:02
Weet ik nog niet.

Het is afhankelijk waar het in komt. Misschien in de 244, misschien ooit in de 343. Misschien komt hij wel gewoon op "de plank" te liggen; wachtend op een goede auto ;)

Ruben
20-01-2011, 17:10
Weet ik nog niet.

Het is afhankelijk waar het in komt. Misschien in de 244, misschien ooit in de 343. Misschien komt hij wel gewoon op "de plank" te liggen; wachtend op een goede auto ;)


Lijkt me verstandig! Leuke 142 of een vette 242....

Ovlov 3.6L
20-01-2011, 20:21
Lijkt me verstandig! Leuke 142 of een vette 242....

In 'n 242 zou toch wel ultieme uitdaging zijn :)

rwdstudent
20-01-2011, 21:00
Ja, koop er nog een 142 bij!! :p

Kijk pap, nummer drie :D

Ik probeer zelf nu een strategie toe te passen (alhoewel...) Terug naar het beginsel; wat wil ik nu eigenlijk?

1: In ieder geval een aardige kilometervreter tegen minimale kosten. (bij mij de 360 GLS, bij jou de 244)
2: Een "play"car, waarbij kosten minder relevant zijn, maar wel maximaal lol mee te beleven is. (mij de rally 360, bij jou 343)

Meerdere auto's voor de lol schiet eigenlijk niet op.... (waarom heb ik een Winner gekocht?....)

Aangezien je nieuwe redblock niet in je 343 past, en je aan je 244 geen gezeik / extra kosten wilt, lijkt het me verstandig deze motor als "spare" te houden voor de 244.... Ombouwen voor de 343 lijkt me de onverstandigste keuze ooit....

Dus.. Of voor dik geld verkopen, of op de reserveplank laten liggen voor de 244.

Maarja, wie ben ik? :p

Zeker wel complimenten voor je werk Buis!

Ruben
21-01-2011, 11:06
Je moet eigenlijk eens een stukje rijden/meerijden met de 245 van Jan-Willem. Denk dat je dan wel een betere keuze kunt maken wat betreft de bestemming van de B23 en de plannen met de 244!

Ovlov 3.6L
21-01-2011, 13:14
AAAARRRRRGGGGHHHHHHHH!!!!!!

Nee, hij blijft voorlopig lekker op de plank :)

EDIT: en de 244 heeft weer een fijne 2 jaartjes APK!

Ruben
23-01-2011, 11:57
Wat B23 inspiratie! (8v!)
http://vimeo.com/17260404
Afhankelijk van de trim 700pk op 700kg!!!! (tussen 500 en 700pk)
Samen met Jens Gustavsson getuned.

0-100 : 1.3 sec


http://hahlin7.se/hahlin7fakta.html

Ovlov 3.6L
23-01-2011, 13:43
Da's toch wel uber!

Hmmm, ik heb m'n doel iets lager gesteld ;)

volvofiel
23-01-2011, 19:35
Je moet eigenlijk eens een stukje rijden/meerijden met de 245 345 van Jan-Willem Joost. Denk dat je dan wel een betere keuze kunt maken wat betreft de bestemming van de B23!

Fixed :D

Gekke Gerritje
23-01-2011, 19:51
Wat B23 inspiratie! (8v!)
http://vimeo.com/17260404
Afhankelijk van de trim 700pk op 700kg!!!! (tussen 500 en 700pk)
Samen met Jens Gustavsson getuned.

0-100 : 1.3 sec


http://hahlin7.se/hahlin7fakta.html

3,1 misschien??

Ruben
23-01-2011, 20:03
Fixed :D

Zo langzaam dat je een B23 nodig hebt?:p

3,1 misschien??

Eeuhm nee, 1.3.

1/4 mijl= 9.30 sec @236km/h

AvdAkker
23-01-2011, 20:45
in 1,3 sec naar de 100 en vervolgens 8 volle seconden om tot 236kmh te komen?

lijkt me ook wel dat hij in 3,1 naar de 100 sprint. alsnog retesnel overigens!

ZwerverRoodbaard
23-01-2011, 20:56
Nouja Top Fuels Dragster gaan in ong 0,5s naar de 100 en 4,7s over een 1/4 mijl met 510km/h, maar kan toch best die 1,3s?
Setje slicks eronder en die dingen gaat strak vooruit en maar hopen dat je geen kunstgebit inslikt :+

Ruben
23-01-2011, 20:58
Anjo, lijkt me moeilijk om zo'n conclusie te trekken. Ik weet in ieder geval niet genoeg van luchtweerstand e.d. zaken om aan die tijd te twijfelen. Kitcar/open auto zal daar boven 120 aanzienlijk meer last van hebben dan een gesloten auto.

60ft tijd klopt verder ook gewoon met die specs. Daarbij heeft een 700KG/700PK kitcar waarschijnlijk veel last van wheelspin. Met meer grip kan het mogelijk nog sneller.


Iedereen kan ook gewoon die link aanklikken:+
Staat heel duidelijk
1.3 0-100 in dragtrim
3.0 tot 100 met straatbanden

Check savarturbo maar voor meer info van de Hahlin broers. Zijn niet de mensen die het nodig hebben incorrecte data op het Net te zetten.

Erik, sorry voor het off topic geneuzel!

AvdAkker
23-01-2011, 21:03
ja 't zou best kunnen maar vind het verschil wel heeeel groot. lijkt me gevoelsmatig ook moeilijker om met 700pk op 700kg van z'n plek te komen (en dan in 1,3 naar de 100 sprinten; zelfs op volslicks) als van 100 naar 236kmh doortrekken; het klinkt zo uit balans..

is ff wat googlen:p

Ruben
23-01-2011, 21:11
Ik denk dat het doortrekken naar een topsnelheid veel moeilijker is. Vooral voor zoiets.
Luchtweerstand neemt vanaf snelheid X kwadratisch toe (of iets in die richting).

v0lv0freak
23-01-2011, 21:44
luchtweerstand neemt altijd kwadratisch toe tov de snelheid :)
Dus 2 keer zo'n hoge snelheid is 4 keer zoveel luchtweerstand.

Ruben
23-01-2011, 22:06
luchtweerstand neemt altijd kwadratisch toe tov de snelheid :)
Dus 2 keer zo'n hoge snelheid is 4 keer zoveel luchtweerstand.

Ja zoiets ja. Klok en klepel verhaal:)

Ovlov 3.6L
23-01-2011, 23:10
Zitten jullie hier effe m'n topic te hi-jacken? ;)

Maakt niet uit, dit ligt toch weer effe stil aangezien ik zit te wachten op gereedschap........

Dan maar weer door met de 343 ;)

Ovlov 3.6L
11-02-2011, 20:55
Eindelijk weer een beetje kunnen doen aan de B23:

Gaatjes geboord, draad getaps en gat lichtjes verzonken (zodat het op glad metaal beter af kan dichten:
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC03090.jpg

En de olie-sproeiers erin gezet!
http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE/DSC03091.jpg

Nu verder met het opbouwen van het blok!

Ovlov 3.6L
26-02-2011, 11:44
Weer wat spulletjes ingekocht:

http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE%20B230%20Turbo/DSC03163.jpg
>'90 turbo uitlaatspruitstuk

http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE%20B230%20Turbo/DSC03169.jpg
T3 :)

http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE%20B230%20Turbo/DSC03181.jpg
Bijbehorende olie aan- en afvoerslangen

http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE%20B230%20Turbo/DSC03179.jpg
Intercooler van een Mercedes Viano (en wat slangen en slangklemmen)
Daarboven ligt ook het venturi-stukje voor de verdampert.

http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE%20B230%20Turbo/DSC03180.jpg
2,5" Simons-absorptie-dempert.

http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE%20B230%20Turbo/DSC03183.jpg
Een Lovato Turbo verdampert.

Helaas zit er nog wel wat werk aan het spul:

http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE%20B230%20Turbo/DSC03166.jpg
Scheurtje in het uitlaatspruitstuk moet nog dichtgelast worden.

http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE%20B230%20Turbo/DSC03168.jpg
Origineel gat in het spruitstuk is te klein. Zal dus enigszins verder opengefreesd worden voor een betere afvoer van de uitlaatgassen (en dus minder warmteontwikkeling in het spruitstuk wat weer het scheuren tot nadeel heeft).

http://i246.photobucket.com/albums/gg118/Ovlov343/244GLE%20B230%20Turbo/DSC03170.jpg
Onze beste vrind Ruben heeft al netjes een V-band adapter op de uitlaatflens gelast. Moet alleen nog effe bijgewerkt worden met de freestol.
Daarnaast moet ook de flens, aan de uitlaatzijde, uitgedraaid worden zodat er 2,5" pijp in past.

Wat is nu de bedoeling van deze spulletjes?
Een leuke upgrade van de 244 :):
- Het B230 onderblok blijft hangen. Misschien nog even de voorste krukaskeerring vervangen aangezien deze een beetje lekt.
- Heb nog een 1000530-cilinderkop liggen welke wordt afgevlakt zodat de compressie van 9,8 naar 10,5 gaat. (stijging van 'n kleine 10%) om het rendement van rijden op LPG te verhogen. Daarnaast lekker veel koppel onderin.
- M-nokkenas blijft erin. Voordeel van deze nokkenas is: sneller (op hoger toerental) dan originele turbo-nokkenas; goede rijdbare eigenschappen van een non-turbo. Ook ademt de "M" bovenin beter en dus iets meer vermogen dan originele T-nokkenas. Waarom geen A-nokkenas?; die is namelijk iets sneller. Op lager toerental minder koppel en in hogere toeren ademt die beter en dan heb je dus een hogere dynamische compressie op hoge toerentallen; meer kans op pingelen/ high speed knocks (op LPG natuurlijk zomaar geen probleem, maar op euro 95 misschien wel, wanneer ik op hogere boost wil gaan draaien). Over het laatste punt ben ik nog niet helemaal uit.
- T3: redelijk efficiente turbo die niet te vroeg in komt. Gewoon lekker op een lage druk (<0,5 bar) laten draaien zodat het motortje lekker rijdbaar blijft. Heb nu verschillende waste-gate-actuators tot m'n beschikking dus dan kan ik daar nog effe lekker mee spelen. Ik kan zo mooi van 0,4 tot 1,,0 bar afstellen.
- Compleet RVS uitlaat (op de demper na natuurlijk). Gewoon 2,5". Da's genoeg om max 300pk mee af te voeren, en zo hoog ga ik lang niet zitten ;). Alleen eind demper van het type "absorptie". Weinig tegendruk dus efficient. Daarnaast zal de turbo al genoeg dempen. Voordeel van al het RVS is minder problemen met APK ;).
- Ontsteking blijft gewoon origineel B19E. Redelijk vroeg dus. Wanneer ik later meer boost wil gaan draaien moet ik daar meer aandacht aan besteden.
- Inlaatspruitstuk blijft origineel. Heeft namelijk een veel betere doorlaat (=ademt beter) dan een turbo-spruitstuk en heeft langere runners voor een hoger koppel op laag toerental. Ook origineel gasklephuis blijft zitten.
- Koppeling zal nog vervangen moeten worden aangezien het pedaal al steeds hoger komt te zitten ;). Twee jaar geleden is deze al vervangen door een 2de handse. Drukgroep blijft hetzelfde.
- Als ik dan toch de koppelingsplaat vervang, kan ik meteen de pakking vervangen welke tussen de versnellingsbak en het koppelingshuis zit.
- Versnellingsbak blijft zolang hetzelfde. Lekker korte overbrenging (3500rpm bij 120km/h ;)).
- Carterpan zal worden gebruikt van de originele B19E. Hierin moet namelijk de afvoer van de turbo worden gelast. Wanneer ik daar dan toch mee bezig ben, las ik er meteen ook een olie schot in (wat ook aanwezig is op de latere modellen B2xx) om te voorkomen dat de oliepomp gemakkelijk droog draait. De huidige carterpan kan ik dan mooi gebruiken voor de B23 ;).
- De oude verdamper maakt plaats voor een Lovato Turbo wat geschikt is voor turbo-motoren. Geen extra electronica dus.

Het venturi-stukje in inlaat voegt een bepaalde hoeveelheid LPG bij de voorbij stromende lucht. In het venturi-stukje ontstaat namelijk een vaccuum. Hoe sneller de lucht door het venturi-stukje stroomt hoe hoger dit vaccuum. Hoe hoger het vaccuum hoe meer LPG er mee wordt getrokken.
Ofwel: De hoeveelheid voorbijkomende lucht (=flow) bepaald de hoeveel LPG die wordt toegevoegd.

Normale verdampers werken onder een vaste druk. Deze druk is afhankelijk van de omgevingsdruk om ons heen (0 bar). Hoe meer toeren de motor draait, en hoe verder de gasklep open is, hoe meer lucht er nodig is; daardoor daalt de druk in het inlaattraject. Daardoor wordt er dus meer LPG toegevoegd: Perfect!

Bij een turbomotor is de inlaatdruk soms hoger dan de omgevingsdruk; dus het gas wordt dan terug de verdamper ingedrukt.
Dees turbo-verdampert meet constant de druk die zich in het inlaattraject bevind en past hierop de gasdruk aan. Hierdoor kan de LPG WEL mee worden getrokken in de inlaat.
- Het benzine injectie-systeem..........daar ben ik nog niet helemaal over uit. Er zijn twee opties: LH 2.4 van een B230FT oid. Dat wordt weer een aardig ombouw waar ik niet op zit te wachten. Of de K-jet van een B23FT ofzo. Dat zal een stuk gemakkelijker worden denk ik. Misschien kan ik wel de huidige K-jet gebruiken (hoewel ik dat betwijfel).

Aangezien m'n 244 m'n dagelijks vervoer is, kan ik het project niet helemaal afronden natuurlijk.
Lekker stapsgewijs doen dus:
1. Heb nog wel ergens een carterpan liggen waar ik een slangtule op kan lassen voor de olie-afvoer.
2. Carter verwisselen (en uiteraard tijdelijk de olie-afvoeraansluiting afdoppen).
3. Andere koppeling zetten en pakking tussen versnellingsbak vervangen. Hopelijk is die dan weer lekvrij.
4. Intercooler inbouwen (en uiteraard afdoppen zodat er geen vuil in kan komen).
5. Uitlaat voorbereiden: of huidige uitlaat tijdelijk gebruiken, of meteen een nieuw exemplaar maken.
6. Turbo erop en aansluiten.
7. Huidige cilinderkop wisselen met de afgevlakte 530-kop.

Klinkt simpel toch?
Deadline: begin 2012?

Bodejodel
26-02-2011, 12:44
Ik zou je onderschrift maar alvast aanpassen... Met 3 kratten haal je dit nooit...

Ovlov 3.6L
26-02-2011, 15:08
Ik zou je onderschrift maar alvast aanpassen... Met 3 kratten haal je dit nooit...

Check!

Bodejodel
26-02-2011, 15:24
Daar zul je nét genoeg aan hebben denk ik... :+

Ovlov 3.6L
26-02-2011, 16:04
Hoop 't ;)

De komende tijd ga ik 't, als 't goed is, een stuk rustiger krijgen met m'n werk, dus dan hebben we weer tijd voor deze ontspannende hobby.........eindelijk :)

huysmans
01-03-2011, 19:19
Hoop 't ;)

De komende tijd ga ik 't, als 't goed is, een stuk rustiger krijgen met m'n werk, dus dan hebben we weer tijd voor deze ontspannende hobby.........eindelijk :)

Vind je klussen aan je wagen niet ontspannend dan? Ik vind het heerlijk. (toch weer eens de garage uitmesten zodat het ook binnen kan :hmmz:)

Ovlov 3.6L
01-03-2011, 20:13
Vind je klussen aan je wagen niet ontspannend dan? Ik vind het heerlijk. (toch weer eens de garage uitmesten zodat het ook binnen kan :hmmz:)

Zeker, jammergenoeg had ik de laatste weken weinig tijd om te kunnen sleutelen. Had 't te druk op m'n werk. Da's ook de reden dat ik nu in de ziektewet zit............omdat ik dus ook niet kon sleutelen aan m'n auto's. 'T wordt tijd dat de balans weer wordt hersteld.

huysmans
05-03-2011, 08:07
Zeker, ik ken het. Ik ben de laatste weken te druk met solliciteren. Wel resultaat, maar heb wel een weekje 'vrij' genomen met de start van werk. ;)

Beterschap en leef je uit.

Ovlov 3.6L
05-03-2011, 14:03
En de plannen zijn weer eens veranderd!

De B23 gaat de deur uit. Zal de boel vandaag of morgen een op marktplaats zetten. Waarom? Best leuk om een blokje op te bouwen hoor, maar:
- Kost tijd
- Ik weet nog niet eens in welke auto het blok moet komen
- Ik kan er nu wel tijd en geld in pompen, maar dat krijg ik niet terug wanneer ik de boel compleet opgebouwd heb en dan verkoop.

Ofwel; weg ermee!

Ovlov 3.6L
08-05-2011, 20:06
Effe een kleine update:

De B23 is dus de deur uit. Heeft nog lekker wat geld opgeleverd. Ideaal!
Ben nu nog altijd bezig om 't één en ander voor te bereiden voor de turbo-ombouw.
Heb m'n plannen toch weer helemaal omgegooid.
Ik ga voor zuinig rijden! Maar toch met een dot vermogen! Gaan die dingen samen dan? Denk 't wel......... Er zijn namelijk meerdere manieren om meer rendement te behalen:
- Compressie omhoog brengen
- Singh Grooves
- goed motormanagement
- tragere nokkenas

Die compressie omhoog brengen, da's geen probleem. Aangezien ik al op LPG rijdt mag die best omhoog zonder dat er gevaar bestaat dat de boel gaat pingelen. Mijn doel: van 9,8 naar 11,0. Ofwel; de cilinderkop moet aangepast worden. In plaats van de huidige kop komt er een zogenaamde 405-kop op. Bijkomend voordeel is dat deze grotere inlaatkanalen heeft; een betere cilindervulling dus.
Gisteren ben ik hem eens uit gaan literen om te bepalen hoeveel er van de kop af moet. Effe wat meten en narekenen gaf: 1,2mm.
Binnenkort dus eens even de freesmeneer op 't werk een vragen of hij dit voor mij wil doen ;).

Singh Grooves gaan toegepast worden (voor meer uitleg: http://www.google.nl/search?q=singh+grooves&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nl:official&client=firefox-a)
Of 't echt werkt? De meningen zijn verdeeld, maar baat het niet, dan schaadt het niet.

Qua motormanagement ben ik er al over uit: MegaSquirt 2/3.
Voor de LPG wordt gewoon een gas-injectie-systeem gebruikt en voor de benzine een injectie-systeem van de B230F. Alleen worden beide systemen door de MS aangestuurd.

Nokkenas wordt een standaard T-nokkenas. Waarom? Simpelweg omdat dit de "traagste"" nokkenas is. Weinig klepoverlap, korte openingstijd en een vrij late timing; ofwel goed geschikt voor lagere toeren.

Heb by the way gisteren ook nog maar effe nieuwe remblokken gezet aan de voorkant. Helaas kwam ik erachter dat de remschijven nogal scheef waren ingesleten. Ook zat er een trilling "in het rempedaal". Deze was afkomstig van de linker schijf. Aangezien ik geen zin had om te prullen ben ik maar even naar m'n goede vrind Tractor Tonny gereden en daar de schijven even afgedraaid in de draaibank; weer zo goed als niet :+.

Wouter
08-05-2011, 22:22
mooi spul is dat, als het motormanagement adhv de geactiveerde brandstofsoort een andere mapping kan kiezen :P

Ruben
18-05-2011, 09:30
Buijs vergeet tight squish niet, dat doet waarschijnlijk wel meer dan de groeven. Leuke bijkomstigheid is dat je met de dunste koppakking ook meteen .5 omhoog gaat wat betreft de CR!
Motor wordt efficienter, pingelvaster, koppelrijker etc. Daarnaast hoef je minder van de kop te halen. Met een turbo is het toch wel fijn om zoveel mogelijk vlees over te houden. Naar mijn mening is dat voor een dergelijk project wel de moeite/$$ waard.

Als je trouwens voor zuinigheid gaat zou ik overwegen een 530 te gebruiken. De grotere kanalen van een 405/531 zullen met een T niets/nauwelijks iets opleveren. 405 kun je waarschijnlijk wel voor een leuke prijs verpatsen. Daarbij is de verbrandingskamer van een 530 iets kleiner= minder materiaal verwijderen voor een hogere CR.

Achteras met andere eindoverbrenging eronder..

Ohja mocht je die verdamper van de hand willen doen, ik weet nog een mogelijk geinteresseerde! Kan je wel met hem in contact brengen.

Vet project!

Ovlov 3.6L
18-05-2011, 14:29
Buijs vergeet tight squish niet, dat doet waarschijnlijk wel meer dan de groeven. Leuke bijkomstigheid is dat je met de dunste koppakking ook meteen .5 omhoog gaat wat betreft de CR!
Motor wordt efficienter, pingelvaster, koppelrijker etc. Daarnaast hoef je minder van de kop te halen. Met een turbo is het toch wel fijn om zoveel mogelijk vlees over te houden. Naar mijn mening is dat voor een dergelijk project wel de moeite/$$ waard.

Als je trouwens voor zuinigheid gaat zou ik overwegen een 530 te gebruiken. De grotere kanalen van een 405/531 zullen met een T niets/nauwelijks iets opleveren. 405 kun je waarschijnlijk wel voor een leuke prijs verpatsen. Daarbij is de verbrandingskamer van een 530 iets kleiner= minder materiaal verwijderen voor een hogere CR.

Achteras met andere eindoverbrenging eronder..

Ohja mocht je die verdamper van de hand willen doen, ik weet nog een mogelijk geinteresseerde! Kan je wel met hem in contact brengen.

Vet project!

Dankje Ruben, k heb de kop dus nog eens goed bekeken en wat blijkt: de compressieruimte van de 405-kop is dus het zelfde als die van de 530-kop!

Er zijn dus blijkbaar verschillende 405-koppen, allemaal hebben ze de grotere inlaatkanalen maar er zit ook verschil in:
- grote en kleine koelkanalen (de mijne heeft de kleine)
- grote en kleine compressie-ruimte (heb hiervan ook al weleens iets gelezen op turbobricks)
http://people.physics.anu.edu.au/~amh110/Head/530-531%20diff.jpg
Mij 405-kop heeft dus die roze verbrandingsruimte.


Heb inderdaad ook al over tight-squish zitten te denken. icm turbo heb ik ook al wat mindere verhalen gelezen. Betrouwbaarheid van die dunne koppakkingen heb ik toch m'n twijfels over........... Daarnaast kan tight squish ook problemen opleveren wanneer de motor begint te verslijten. (Dan kan dus de zuiger gemakkelijker tegen de kop komen. Dat wil je niet.)


Maar we zullen een even gauw rekenen:
Voor tight squish heb je een afstand nodig tussen de kop en de squishrand (van de zuiger) van maximaal 1,02mm. Hoe kleiner deze ruimte, hoe beter de squish, hoe meer voordeel je eruit kunt halen.
Daarnaast heb je altijd nog onregelmatigheden in de maatvoering en vorm van verbrandingsruimte enzo. Vandaar dat met ervan uit gaat dat je de squish juist krapper moet pakken, zeg; 0,889mm.

Jammer genoeg rekken de drijfstangen enzo op door de middelpuntvliegende krachten. De oprekking van de drijfstangen kan worden bepaald door een vuistregel: 0,102mm bij elke 1000rpm stijging. Aangezien wij uitgaan van 7000rpm, rekken de drijfstangen enzo dus 0,714mm op. De Squish moet hier dus altijd boven zitten, anders kunnen de zuigers de kop raken!

Dit alles wil zeggen dat we een speling overhouden van zo'n 0,889-0,714 = 0,175mm (voor bijvoorbeeld lager spelen en dergelijke).

De standaard koppakking heeft een gecomprimeerde dikte van 1,2mm (aldus gegevens van de fabrikant "Elring").
Wanneer ik er daarnaast even van uit ga dat de zuiger exact gelijk zitten met de bovenkant van het onderblok moet de afstand van de kop naar het onderblok 0,889mm bedragen.
Ofwel; we hebben een dunnere koppakking nodig. Kosten 110 dollar.

Dan ben ik ook nog benieuwd wat precies de maat is tussen de squishrand en de bovenkant van het onderblok. Dat wordt dus effe meten.

Daarnaast zit ik ook nog met het de vraag hoeveel speling er nu op de krukas- en drijfstanglagers zit. Ik weet 't niet. Reviseren zou de beste oplossing zijn, kost weer extra.........

Op die manier krijg ik twijfels over de betrouwbaarheid van een redblock met tight squish. Daarnaast ben ik op 't internet nog niemand tegen gekomen die tight squish heeft toegepast in combinatie met turbo.

En dan heb ik ook nog eens een V343 turbo-project ;).

Ruben
18-05-2011, 16:43
Met de dunste mls pakking zit de rev limit op 6500/6800rpm. Er zijn echter ook verhalen van mensen die nog boven de 7000rpm uitkomen. Veilig lijkt me dat niet. Hoeft geen probleem voor de betrouwbaarheid te zijn, gewoon te toerenbegrenzer goed afstellen.
Met een T nokkenas en alle andere modificaties optimaliseer je het blok toch al voor max 5000 rpm en dat is al best hoog.
B** is negative deck, late redblocks, weet niet precies vanaf welk jaar zijn vaak gelijk of zelfs positive deck. Mja verstandigste is natuurlijk meten als je de kop eraf haalt.

Ovlov 3.6L
19-05-2011, 17:36
Ik denk dat ik dan ook eens effe na moet zoeken hoeveel speling de krukas- en drijfstanglagers kunnen krijgen. Ik zou begod niet weten hoeveel dat zou kunnen zijn. Moet je natuurlijk wel rekening mee houden.

Klinkt misschien heel raar, maar ik ben nog een beetje sceptisch over de principes "tight squish" en "singh grooves", omdat het gedeeltelijk lijnrecht tegenover elkaar staan.

Wat zou een combinatie van beide dan opleveren?

Wouter
20-05-2011, 22:30
dat hele tight squish verhaal is toch ook alleen leuk als je met een hele lage cilindervulling en arm mengsel toch een goede verbranding wilt krijgen?

is in ieder geval één van de redenen waarom de 340's met 1.7 motor zo'n schrale afstelling van de carburateur kunnen verdragen. De randen van de zuigers hebben t.o.v. de vlakke cilinderkop precies die 'squish' werking die het mengsel zo wervelt dat het nog nét mooi verbrandt.

motor wordt er in lage deellast heel zuinig mee, maar of het iets uitmaakt voor topvermogen??? kgeloof het nog niet zo eigenlijk...

Ovlov 3.6L
25-05-2011, 21:10
dat hele tight squish verhaal is toch ook alleen leuk als je met een hele lage cilindervulling en arm mengsel toch een goede verbranding wilt krijgen?

is in ieder geval één van de redenen waarom de 340's met 1.7 motor zo'n schrale afstelling van de carburateur kunnen verdragen. De randen van de zuigers hebben t.o.v. de vlakke cilinderkop precies die 'squish' werking die het mengsel zo wervelt dat het nog nét mooi verbrandt.

motor wordt er in lage deellast heel zuinig mee, maar of het iets uitmaakt voor topvermogen??? kgeloof het nog niet zo eigenlijk...

Als ik me niet vergis werkt de 1700 niet volgens het tight squish principe maar meer volgens het "Heron" principe. Lijkt een beetje op elkaar maar aan de andere kant toch weer niet.
Het Heron principe wil zeggen dat de cilinderkop vlak is en de verbrandingsruimte juist in de zuiger zit. Voordeel hiervan zou zijn dat de er meer turbulentie plaats zou vinden wat een homogener mengsel tot gevolg zou hebben. Dat zou dan weer resulteren in een lagere kans op pingelen wat op zijn beurt weer een hogere compressieverhouding toe zou laten. En DAT zou dan weer een verhoging van het rendement betekenen.

Tight Squish houdt meer in.
Voor een verbranding heb je warmte nodig. Onttrek je de warmte van een verbranding, dan wordt de verbranding slechter. Dit gebeurt ook in de motor. In IEDERE motor. Wanneer er een verbranding plaats vind naast een aluminium oppervlak dan onttrekt dat aluminium warmte van deze verbranding. Dat is zelfs zoveel dat er een heel dun laagje gas tegen deze wand gewoon helemaal niet tot verbranding komt. Dit laagje schijnt in een verbrandingsmotor ongeveer een halve millimeter dik te zijn.

Ik een gewone normale 8-klepper is de verbrandingsruimte (in de kop) altijd kleiner dan de oppervlakte van de zuiger. Met andere woorden; er zit een vlak stuk aan de kop. Wanneer je er nu voor zorgt dat de zuiger heel dicht in de buurt komt van de kop (minder dan 2 x 0,5mm= 1mm) dan zal daar tussen die zuiger en dat gedeelte van de kop geen verbranding plaatsvinden. En da's mooi! Dan betekend namelijk dat er minder warmte ,van de te verbranden gassen, in de cilinderkop en de zuiger gaat zitten! Deze warmte betekent namelijk: verlies. Wanneer deze warmte niet de cilinderkop en in de zuiger gaat zitten, blijft het dus in het mengsel. En een hogere temperatuur van het mengsel betekend dus druk en dus meer kracht op de zuiger; meer vermogen.
Een bijkomend voordeel is dat de thermische belasting van de motoronderdelen lager wordt.
Niet alleen zorgt dit op deze manier voor meer warmte in het mengsel, maar deze tight squish zorgt ook nog eens voor een heleboel turbulentie.
Stel je voor; de zuiger gaan omhoog en perst het mengsel samen. Net voordat de zuiger bovenin is, zorgt de bougie voor de verbranding van het mengsel. De zuiger gaat richting de cilinderkop en drukt net op het laatst voor het BDP nog eens een flinke stoot brandbaar mengsel tussen de squishrand uit. Daar komt een heleboel turbulentie bij vrij. Deze turbulentie zorgt ten eerste nog eens voor:
- een betere menging van het mengsel (homogener mengsel)
- en daardoor een snellere verspreiding van het vlamfront
Bij zorgen zij ervoor dat de temperatuur in een kortere tijd nog hoger oploopt; meer vermogen dus en een volledigere verbranding.

Daarbij heeft dat goede homogene mengsel nog eens als voordeel dat de kans op pingelen minder wordt. Dit zou dan weer een hogere compressie toelaten en dus een hoger rendement.

Met andere woorden:
- Heron-principe zorgt alleen voor meer turbulentie
- Tight Squish doet hetzelfde, maar dan een stuk beter.

In theorie zou je dus met beide principes weer op een armer mengsel kunnen draaien. Daar heb ik echter m'n twijfels over. Het schijnt namelijk dat een AFR van 14.7 optimaal zou zijn voor benzine. Waar dit op gebaseerd is weet ik niet precies. Volgens mij is het een empirisch bepaalde waarde welke is gebleken uit een aantal scheikundige proeven.

Wouter
25-05-2011, 21:43
dat getal van 14.7 is het resultaat van een stoichiometrische berekening adhv de scheikundige samenstelling van de brandstof. Dit is eigenlijk gewoon een kwestie van waterstof en koolstof atomen tellen en kijken hoeveel atomen zuurstof je ervoor nodig hebt om iedere koolstof+waterstof atoom te kunnen verbouwen tot CO2 en H2O.

Omdat O2 in verse lucht zowieso maar 20% is blijft er eigenlijk van die 14.7 omgerekend naar zuurstof nog maar een factor van minder dan 3 over, en dit klopt redelijk met de aantallen koolstof en waterstof atomen in Octaan verhouding, gecorrigeerd met de betreffende molecuulgewichten.

omdat je de preciese samenstelling van benzine nooit weet kun je ook nooit 100% voorspellen hoe de aantallen atomen zull zijn, dus ook de ideale mengselverhouding niet. Daar hebben ze later de lambda sonde voor uitgevonden :)

Ruben
25-05-2011, 21:57
Lijkt me dat Buijs wat dat betreft wel goed voorzien is met een wideband om zijn MS af te stellen. Ik vind lamdawaardes sowies altijd makkelijker om mee te werken, helemaal met verschillende brandstoffen. Wanneer het te scheikundig wordt, haak ik meestal nog af.

Tight squish zal voor zover ik weet inderdaad niet veel voor topvermogen doen, meer voor verbruik en rijdbaarheid en beschermen tegen pingelen. Maar met de setup zoals Erik in gedachten heeft ga je sowieso niet voor topvermogen. 175-200PK lijkt me echt de max, wel met veel koppel. Hoge cr, kleine turbine, low boost, T nokkenas dat zijn allemaal zaken die het max toerental (zinnig) begrenzen op 5000rpm en dat is al optimistisch. Met een T nokkenas is 4000rpm realistischer. Met een dergelijk toerental is het onmogelijk om veel paarden uit een motor te halen.

Wouter
25-05-2011, 22:21
owja, om het verhaal tussen lambda waarde en de 'schrale' carburateur instelling nog even "rond te breien";

wat ruben eigenlijk al zegt, de uiteindelijke lambda waarde is wat telt.

De 'squish' werking van de HERON verbrandingsruimte wordt in de servicedocumentatie (zie o.a. het introductieboekje van de 1.7 op het ledenmenu) duidelijk aangegeven. De opstaande rand van de zuiger komt ook inderdaad behoorlijk dicht bij de cilinderkop, dit valt ook te zien als je kijkt hoe krom de kleppen zijn als de d-riem eraf gelopen is.
Dus dat is zeg maar 'gewone squish', in tegenstelling tot 'tight squish'

Het mooie van het squish effect is dat het de lambda waarde van de verbranding naar 1 brengt terwijl die met een andere layout van de verbrandingskamer lager geweest zou zijn (overmaat zuurstof)

Dit komt namelijk omdat als het mengsel NIET gewerveld zou zijn door de squish werking, er een deel van het mengsel (in de hoeken etc) onverbrand zou zijn gebleven en er daar tegenover dus ook een deel zuurstof zou zijn achtergebleven.

Omdat je zo'n effect niet aan of uit kunt zetten is het lastig vergelijken, maar ik vermoed dat als je het zou kunnen uitzetten en verder niets veranderen, het mengsel schijnbaar veel te arm zou worden en er een hogere HC uitstoot zou zijn.

Ovlov 3.6L
04-06-2011, 17:04
Weer effe terug op het tight squish verhaal:
Ben dus nog eens effe lekker aan het rekenen gegaan. Als ik dan toch voor tight squish zou gaan dan zal ik dus gebruik moeten gaan maken van een MLS (Multi Layer Steel) koppakking. Eentje van 0,8 mm zou dan dus een goede keuze zijn. Mits tenminste zuigers een deck-height hebben van 0 (gelijk met het onderblok dus).
Qua compressieverhouding zou ik al van 1: 9,8 naar 1:10,3 gaan. Ofwel; 0,5 hoger. Da's opzich voor een turboblok al wel genoeg lees ik overal..........zelfs op LPG.

Wat denkt deze jongen dus: niks aan de cilinderkop aanpassen maar gewoon voor een dunnere koppakking gaan. Ik zou nog een paar tienden van de kop af kunnen halen, maar daardoor haal ik alleen maar meer werk op m'n hals terwijl de winst (hoogstwaarschijnlijk) miniem. Plus het feit dat het waarschijnlijk nog ten koste gaat van de betrouwbaarheid.
Ander voordeel is ook nog eens dat ik me minder druk hoef te gaan maken over eventuele hogere dynamische compressieverhouding (indien ik een A-nokkenas wil leggen, welke mee wat meer vermogen kan brengen bovenin).

Dus, plan de campagne:
- Als eerste kan ik dus het blok al gaan voorzien van de 405-kop icm de goede MLS-koppakking. Aangezien er ook K-jet injectorgaten in zitten kan ik hem al vervangen voordat ik het gehele blok op de schop gooi!
- Carterpannetje vervangen door eentje met olieretour aansluiting
- Uitlaatspruitstuk verder openfrezen met de freestol, scheur dichtlassen en frenzen eventjes vlakfrezen.
- Intercooler alvast inbouwen
- compleet inlaatspruitstuk met injectoren en injectorrail zoeken
- uitlaatdelen bestellen (lasbochtjes en rechte buis)
- effe kijken of ik genoeg intercoolerslang enzo heb.
- eventuele intercoolerbuis voorbereiden
- een keer een lang weekend opzoeken en de boel compleet ombouwen en de uitlaat maken!
Planning: over 'n jaar klaar?

Ruben
05-06-2011, 20:02
Inlaatspruitstuk heb ik nog wel liggen mocht je er een nodig hebben. Mag je voor niks hebben.

Een B230 heeft ook de mogelijkheid om de retour in het blok te boren, misschien iets om te overwegen. Bij een N/A B21-23 is dat niet mogelijk en daarom is de carterpan de enige oplossing. Bij een B200/230 kun je wel een retour in het blok zelf zetten, zorgt meestal voor een nette/lekvrije oplossing.

Ben benieuwd, met de dunne pakking en de 405 kop zul je toch ook weer wat extra vermogen en koppel krijgen.

Ovlov 3.6L
06-06-2011, 16:52
Inlaatspruitstuk heb ik nog wel liggen mocht je er een nodig hebben. Mag je voor niks hebben.

Een B230 heeft ook de mogelijkheid om de retour in het blok te boren, misschien iets om te overwegen. Bij een N/A B21-23 is dat niet mogelijk en daarom is de carterpan de enige oplossing. Bij een B200/230 kun je wel een retour in het blok zelf zetten, zorgt meestal voor een nette/lekvrije oplossing.

Ben benieuwd, met de dunne pakking en de 405 kop zul je toch ook weer wat extra vermogen en koppel krijgen.

Waar zou je die MLS-koppakkingen eigenlijk het beste kunnen bestellen? Beetje betaalbaar? Ben al een beetje aan het rondkijken geweest, maar 120 euro is toch wel een beetje veel eigenlijk.

Ruben
06-06-2011, 20:57
Kijk eens bij KL racing.
De bijkomende douanekosten bij bestellen vanuit de VS, dat is gewoon vervelend.
Om tight squish te krijgen kun je ook het onderblok vlakken, meer werk maar wel veel goedkoper....

Ovlov 3.6L
13-06-2011, 14:53
Kijk eens bij KL racing.
De bijkomende douanekosten bij bestellen vanuit de VS, dat is gewoon vervelend.
Om tight squish te krijgen kun je ook het onderblok vlakken, meer werk maar wel veel goedkoper....

Inderdaad, da's goedkoper. Maarja dan moet ik wel heel m'n onderblok uit de auto halen, uit elkaar slopen, wegbrengen, 60 euro betalen voor het afvlakken. Nee, dan is die koppakking alsnog goedkoper.

Heb van Stealthfti ( 'n één of andere Tight-squish goeroe op turbo-bricks) iig wel twee adressen gekregen van waar ik een betaalbare MLS koppakking kan krijgen:
www.cometic.com (http://www.cometic.com/) (fabrikant)
www.r-sportinternational.com/ (http://www.r-sportinternational.com/) (leverancier)

Ben toch nogmaals aan het meten en berekenen gegaan (alweer? Ja, alweer ;)).

Nu ben ik eindelijk zo ver: Het wordt een koppakking van 0.030 inch. Waarom? Heb berekend dat de deck-hoogte (hoogte van de zuiger boven het onderblok) 0,1mm is.
Daarnaast denk ik dat met mijn hardware het genoeg is om 6400rpm max te draaien. Dat resulteert in een aardige squish dus. Standaard was die 1,1mm en wordt nu een dikke 0,65mm.
De compressieverhouding zal stijgen van 9,84 naar 10,29. Niet zoveel als ik had verwacht, maar vooruit; 't kan ermee door. En anders kan ik altijd nog 0,3mm van de kop af halen om aan een CR van 1:10,5 te komen.

Zit alleen nog effe met die koppakking in m'n maag.
Wil er wel één bestellen bij R-sport international maar k vraag me wel af welke kosten er bijkomen. Kost nu al zo'n 77 euro's. Verzendkosten gok ik op zo'n 20 euro. Douanekosten?

rwdstudent
13-06-2011, 15:37
Uit welk land moet die komen?

Verzendkosten is geen peil op te trekken, bedrijven berekenen gewoon zelf wat ze aan verzendkosten in rekening brengen. Gewoon bellen, mailen met de vraag.

Ovlov 3.6L
14-06-2011, 12:59
Uit welk land moet die komen?

Verzendkosten is geen peil op te trekken, bedrijven berekenen gewoon zelf wat ze aan verzendkosten in rekening brengen. Gewoon bellen, mailen met de vraag.

Is vanuit de -unijted-steets-of-amerika.
Kzal idd weleens effe nun mailtje sturen.
Raar trouwens dat de koppakking bij een leverancier goedkoper is dan bij de fabrikant. Ach, lekkah boeiend. Gewoon bij R-sport bestellen dus........

Lucluc
14-06-2011, 13:19
Met gitaarparts vraag ik wel eens of ze 'repairparts' op de verpakking zetten. 9 vd 10 keer gaat het kosteloos door de douane.

Joris
14-06-2011, 15:22
Als 'gift' gaat ook kosteloos, alleen een koppakking als gift..:)

Ruben
14-06-2011, 17:58
Laatste keer dat ik er een kocht bij RSI waren de verzendkosten $75 en de douanekosten achteraf nog eens 35-45 euro. Best prijzig.

Wouter
15-06-2011, 11:09
nope, gift dingen worden tegenwoordig standaard als waarde van 45 euro gefactureerd.

komt het in NL nog met de tpg naar je deur komt er ook nog eens 13 euro rembourskosten bij, dus 20 euro ben je dan zowieso kwijt.

Dit is mijn ervaring met meerdere verzendingen vanuit USA met diverse omschrijvingen zoals gift, aan werkelijke waarde, of onder vermelding spare parts. Als het met United States Postal Service verzonden wordt ben je gewoon altijd de sjaak om te betalen aan TPG.

sommige andere vervoerders schijnen dit beter te doen. Kan dus interessant zijn ook al is de basisprijs van de verzending hoger.

Jos360
16-06-2011, 21:17
nope, gift dingen worden tegenwoordig standaard als waarde van 45 euro gefactureerd.

komt het in NL nog met de tpg naar je deur komt er ook nog eens 13 euro rembourskosten bij, dus 20 euro ben je dan zowieso kwijt.

Dit is mijn ervaring met meerdere verzendingen vanuit USA met diverse omschrijvingen zoals gift, aan werkelijke waarde, of onder vermelding spare parts. Als het met United States Postal Service verzonden wordt ben je gewoon altijd de sjaak om te betalen aan TPG.

sommige andere vervoerders schijnen dit beter te doen. Kan dus interessant zijn ook al is de basisprijs van de verzending hoger.
Ligt puur aan de verpakking. Als het er commercieel uitziet ben je bij USPS en alle anderen gewoon de lul. Ziet het er niet commercieel uit (geen barcodes en andere labels) heb je vaak gewoon geluk als je het als gift met lage waarde bestempeld.

Ovlov 3.6L
08-07-2011, 13:03
En we hebben weer slecht nieuw:
Eergisteren met de achterkant even een lantaarnpaal flink geraakt. Resultaat: flinke deuk in het achterscherm links achter. Precies waar ook het reservewiel in zit. Die bak is ook ontzet en bumper hangt aan de linkerkant los.

Alles is te repareren, maar helaas kost het allemaal tijd, en dat heb ik juist niet.....

Gisteren was het ook noodzakelijk om de linkervoorwielophanging eens te inspecteren, en het was goed dat ik dat had gedaan: De schokbreker stond namelijk helemaal los in de veerpoot en de bumpstop was aan gort. De bumpstop heeft er zo weer voor gezorgd de keerring van de schokdemper was beschadigd met als gevolg: schokdemper aan gort.

Goed dat ik nog een setje koni's op voorraad heb liggen; dan kunnen die er mooi even onder. K zit er ook meteen aan te denken om de voorkant en achterkant te verlagen, alles te voorzien van koni's en een aantal bussen te voorzien van poly. Als ik dan toch bezig ben ;).......................

Lucluc
08-07-2011, 13:19
Je had toch geen tijd???

flyhart
08-07-2011, 15:34
lijkt me een heel stark, en niet geheel overbodig plan :)

Ovlov 3.6L
08-07-2011, 17:52
Je had toch geen tijd???

Daarom moet je ook dingen meteen combineren :+

lijkt me een heel stark, en niet geheel overbodig plan :)

Inderdaad, gezien mijn rijstijl, zou het niet verkeerd zijn om deze dingen aan te pakken, aan de andere kant lokt een stuggere wegligging ook weer een dito rijgedrag uit............

Ik weet nog goed m'n gedachten toen ik de auto kocht: "Ik moet een langzame auto hebben die rijdt als een woonboot, da's veiliger voor mij en m'n rijbewijs". Het bloed kruipt toch weer waar het niet gaan kan......

Ovlov 3.6L
21-07-2011, 18:43
Heb de koni's eronder gezet en lekker straf afgesteld.....................en wat een verschil! De auto stuurt zo een gigantisch stuk strakker en is een heel stuk comfortabeler geworden! Geen poly-bushes meer! Ik ben dan alleen maar bang dat ik in ga leveren op comfort. Verlagen zet ik ook maar uit m'n hoofd aangezien een bekende zich beklaagd over de drempels, met zijn 4cm verlaagde 245.

Wel ben ik nog op zoek naar een leuk setje 15 inch. Dan zijn de wielkasten wat mooier gevuld (en is verlagen een beetje overbodigerderder).

Ofwel: Buisken is weer dik tevreden over z'n 244 :)

Lucluc
01-08-2011, 14:24
Waarom geen poly bushes meer? Wordt dat te strak?

Heb je rode koni's in de stugste stand gezet?

Ovlov 3.6L
01-08-2011, 23:24
Waarom geen poly bushes meer? Wordt dat te strak?

Heb je rode koni's in de stugste stand gezet?

Nou ik vindt de poly-bushes te duur voor het te behalen resultaat.
Ik ben nu al meer dan tevreden met het resultaat wat de Koni-dempers me hebben gegeven. Ik zie op dit moment de meerwaarde van de poly-bushes niet (vooral omdat de auto nog altijd dagelijks vervoer is).

Voorheen was het weggedrag ronduit belabberd aan het geraken. De achterkant begon soms spontaan uit te breken, remmen blokkeerden gemakkelijk (vooral linksvoor) en bochten waren heel onsecuur in te sturen. Daarnaast had ik last van die "klap die je in je rug krijgt" bij het afrijden van een drempel.

Bovenstaande punten zijn nu al enorm verbeterd.
Ik durf nu gewoon weer die bocht vanaf de A59 naar de A16 bij zonzeel (Adviessnelheid: 50km/h) met 90km/h plankgas in te gaan en de volledige bocht met piepende banden te nemen zonder het gevoel te hebben dat ik de controle over de auto kwijtraak.
Da's een goed gevoel, dus Buis is tevreden.

Aangezien ik gemiddeld 35000km per jaar rij, hecht ik ook wel waarde aan comfort. Bij poly-bushes lever je in principe in op comfort aangezien die stijver zijn en dus trillingen gemakkelijker doorgeven naar de carrosserie.

Daarnaast wordt ik er nogal vaak op gewezen door "een goede vriend" dat ik me beter met de 343 bezig kan houden dan met m'n daily-driver......... En verrek......hij heeft eigenlijk gelijk ;)

Een vollediger antwoord kan ik je niet geven :P

Lucluc
02-08-2011, 08:22
Ik was idd met name zo geïnteresseerd omdat je er dagelijks mee rijdt. Je weet dat ik ook veel kilometers maak met m'n 360 en ik vroeg me ook af of polybushes voor mij zouden werken. Ik ben nu al tevreden met het rijgedrag, maar de koni's liggen nog op de plank voor m'n GLS.

Ovlov 3.6L
20-10-2011, 22:39
ZO! Gisteren weer een leuk akkefietje meegemaakt
't viel me op dat de 244 laatst zo'n vreemd geluidje maakte. Gisteren zag ik de uitmonding van de uitlaat een beetje schuin zitten. Even er tegenaan tikken resulteerde dat plots de complete einddemper los op de grond stuiterde :+.
De boel was compleet weggerot en heb de overige (losse) delen, tot aan de tussendemper, er maar onderuit gehaald. Hopelijk heb ik van 't weekend weer tijd om 'm te fixe.

Tijdelijk nog maar met een sportuitlaat rijden dus :yesyes:

Ovlov 3.6L
30-12-2011, 14:56
Ondertussen in de uitlaat alweer vervangen en ook de winterbanden zijn eronder gegaan (voor 195/60-15 Pneumant Wintec en achter 195/65-15 Star Performer SPTS).
Had eigenlijk verwacht dat Star Performer een baggerslecht merk zou zijn, maar ze doen daarentegen totaal niet onder voor de Pneumant, welke toch in een heel wat duurder segment vallen. Ben benieuwd wat ze in de voorspelde "Horrorwinter" gaan doen.......

Helaas wordt ik de laatste tijd weer gekweld door gedachten aan een nieuw project: B6304 (3 liter 6-cilinder 24-klepper) in m'n 244!!!

Heb er laatst het één en ander van gelezen. Het schijnt een gemakkelijkere swap te zijn dan een B18FT in een 343.
Zie: http://volvolvo.nl/showthread.php/4118-B6304-conversie-%283.0-24V-met-204PK-in-een-245%29
En: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=41789

'T blok ligt standaard in een 960. En die zijn af en toe echt spotgoedkoop (lees: onder 1000 euro). Daarnaast schijnt er met een andere chip al vrij snel zo'n 240pk uit te halen; zonder turbo.
Mocht dat dan nog eens te weinig zijn, dan kunnen we er altijd nog een twin-turbo van maken; ik heb nog een paar T2's liggen ;). 300-350pk moet dan een eitje worden........

Wordt tijd dat ik eens wakker wordt ;)

Joris
30-12-2011, 19:17
Vet! Maar volgens mij kun je die blokken nog veel goedkoper krijgen, denk dat je voor 3-400 euro klaar bent?!

Ovlov 3.6L
31-12-2011, 12:43
Hmm, ik zou dan toch liever een complete auto halen omdat:
- je dan op je gemak alles over kan bouwen
- je meteen eventueel de aandrijflijn over kunt zetten
- je meteen een goede grote radiator hebt
- elektrische koelfan
- eventueel ABS overzetten
- aangezien mijn bekleding flink naar de knoppe is, zou ik kunnen proberen om de stoelen over te zetten; meteen lederen bekleding en stoelverwarming
- interieurdelen mbt schakelpook enz.

Complete auto kopen is dan voordeliger.

Bodejodel
31-12-2011, 16:57
De radiator in mijn 960 is toch niet veel groter dan die in mijn 360...

Je mag mijn blok wel overnemen, dan leg ik er een T6 in... :D

Ovlov 3.6L
31-12-2011, 17:27
De radiator in mijn 960 is toch niet veel groter dan die in mijn 360...

Je mag mijn blok wel overnemen, dan leg ik er een T6 in... :D

T6-swap is te doen, maar dan moet je wel de huidige carterpan houden.........en die heb ik dus ook nodig ;).

T6 is niks anders dan je huidige motor icm turbo, intercooler en iets lagere compressie door andere zuigers.

Bodejodel
01-01-2012, 02:24
Stiekem is er in die jaren behoorlijk veel verbeterd aan die 6-cylinder...
Zeker de eerste jaren zijn het wat kwetsbaarder motoren, al doet de mijne het na 270.000 nog steeds. Aan de T-6 is bijna alles net even anders, maar bijna alles is nog wel uitwisselbaar.