PDA

Bekijk de volledige versie : Pekelbak Volvo 460GL AUT '92

Kevin
02-12-2010, 16:25
Ja pekel en behoudt van je 300 gaan niet goed samen. De GLE staat vanaf heden zoveel mogelijk in de parkeergarage, warm en droog binnen.

http://www.flex-it.net/volvo300/460/1.jpg

http://www.flex-it.net/volvo300/460/2.jpg

En voor de boodschappen enzo wilde ik toch al eens een ander autootje aanschaffen. Via Van Vliet kon ik deze 460GL AUT voor niet al te veel geld overnemen. Een 460 uit '92. Kenteken is van '96. Auto is dus eens geïmporteerd of heeft ergens heel lang stil gestaan. Desalniettemin een zeer net exemplaar. Zo zie je ze niet meer. Het is geen duwband maar een conventionele automaat. En dat rijdt eigenlijk best wel goed. Het is duidelijk geen 300, het piept en kraakt wat meer. Maar hé hij brengt je van A naar B. De koplampen zijn in hoogte verstelbaar van binnen uit, een optie die je bij de oudere types maar weinig tegenkomt.

http://www.flex-it.net/volvo300/460/3.jpg

Het zwart van de wijzerplaten van het dashboard is helemaal verdroogd en aan het scheuren. Binnenkort even een ander tellersetje er in. Uit een sloper. En wat lampjes in het dashboard vervangen. De winterbandjes zitten er onder.

http://www.flex-it.net/volvo300/460/4.jpg

De vorige eigenaresse kon haar rechterbeen niet gebruiken. Daarom is deze 440 voorzien van een extra luxe optie! Een 2e gaspedaal! Gelukkig als je hem niet gebruikt kan je hem wegklappen.

Wouter76
02-12-2010, 16:54
Jij hebt waarschijnlijk al wat ervaring met automaten (op de bus), toch is het misschien verstandig dat pedaal inderdaad weg te klappen, je zult het maar eens per ongeluk gebruiken als koppelingspedaal...

Dat jij de GLE droog weg kan zetten is wel erg fijn zeg (verder ben ik helemaal niet een tikkie jaloers hoor ;))

Nu kun je lekker onbezorgd de winter door, de kleur van de 460 vind ik hem goed staan.

Veel (rij) plezier met de nieuwe aanwinst Kevin!

v0lv0freak
02-12-2010, 17:17
De koplampen zijn in hoogte verstelbaar van binnen uit, een optie die je bij de oudere types maar weinig tegenkomt.

De auto komt dan waarschijnlijk uit Duitsland. Pap heeft namelijk 2 maal en nieuwe 460 besteld via Nedcar vroeger, en heeft een keer per ongeluk een Duits exemplaar gekregen, waar deze optie ook opzat. In NL was deze optie niet leverbaar des tijds.

Om door de pekel te jassen is zo'n 400 meer dan prima :y:

Kevin
02-12-2010, 17:37
@ Wouter,

Ja komende zaterdag ga ik nog e.e.a. aan de 460 doen. En dan ga ik denk ik het pedaal demonteren niet nodig en je kan inderdaad per ongeluk mis trappen. Nou rijd ik regelmatig automaat inderdaad. Ook op de bus. Maar moeders niet en zit niet op brokken te wachten :)

@ Mark, dat vermoedde ik ook al inderdaad.

Niels
02-12-2010, 18:19
Foutomaat :y:

Blijft voor mij toch wel wat nostalgie houden, zo'n 460, het was toch mijn eerste auto.

setsunakaede
02-12-2010, 19:56
over fout trappen gesproken: ik heb altijd moeite met die rempedalen van foutomaten. Wil ik de koppeling intrappen, ga ik met mijn kop door de voorruit, ondanks de gordels :no_comment:

v0lv0freak
02-12-2010, 19:58
gelukkig valt dat met dit weer wel mee Diede :D

setsunakaede
02-12-2010, 20:01
valt zeker mee, want ik rij momenteel alleen maar in roer-rij-ijzers, en die hebben dus een écht koppelingspedaal :y:

Kevin
02-12-2010, 20:04
Na al die vreemde voertuigen, met bijvoorbeeld gas in het midden, rem rechts, dubbelklutsen, automaat, elektrische rem, retarder, telmarem of een keertje geen rem. Sta ik nergens meer vreemd van te kijken :)

Wouter76
02-12-2010, 20:22
Rem rechts...:wtf:, best knap dat je daar mee kunt rijden zeg.

Ik heb ook voor een vorige werkgever veel in dan weer handgeschakeld en dan weer automaat gereden, eerste keer zei m'n collega: "die linker voet onder de stoel en daar laten!! "
(was ook nog zo'n Caprice, hengel aan het stuur en een V8 die de eerste meters nogal bruusk van zijn plaats wil )

Morgen ga ik weer even weg met de auto van mijn vader om de winterbanden te laten monteren, en schakel dan eigenlijk automatisch weer over op standje koppelen en schakelen.

Heb je op de 460 ook winterbanden zitten?

Kevin
02-12-2010, 20:57
Jep, snowtracs van Vredestein.

Weet je wat het is? Je moet gewoon meteen goed achter het stuur gaan zitten. En dan moet je de eerste paar meter gewoon even bewust met je ding bezig zijn. Daarna gaat het automatisch goed. www.haagsbusmuseum.nl/wagenpark/142 (http://www.haagsbusmuseum.nl/wagenpark/142) (rechts sturen, rechts remmen én dubbelklutsen :))

Erik
02-12-2010, 21:17
Dat dubbel klutsen is leuk als je een lange, stijle helling op gaat......

François
02-12-2010, 21:17
ZF HP4-bak? Dan heb je een 2-liter met oranje peilstok. Niks mis met die automaat.

volvofiel
02-12-2010, 21:52
Jep, snowtracs van Vredestein.

Weet je wat het is? Je moet gewoon meteen goed achter het stuur gaan zitten. En dan moet je de eerste paar meter gewoon even bewust met je ding bezig zijn. Daarna gaat het automatisch goed.

Daarom heb ik er een hekel aan om in de 850 automaat te rijden... je gaat automatisch met je linker voet de rem bedienen en dat is dé manier om, zoals Diede al zegt, de voorruit eruit te koppen.

Veel plezier met de 460, staat er nog mooi bij zo. Wees er maar zuinig mee, dan kun je hem nog vele winters gebruiken.

Kevin
02-12-2010, 22:21
@ Erik,
Ja als je het dan niet snel genoeg doet rol je achteruit terug :)

@ Francois,
Nee geen 2 liter, het is een 1.8.

@ Joost,
Zoals ik zei gewoon meteen goed gaan zitten en dan gebeurt er niks. Ik heb ook bij een automaat nog nooit de koppeling proberen in te trappen.

Het is inderdaad de bedoeling om de auto voorlopig te houden. Tenzij er de motor in de soep loop ofzo.

François
03-12-2010, 17:21
Maar dus wel een conventionele ZF automaat?
Die combinatie was in Nederland nooit leverbaar, dacht ik.
Vandaar die import uit Duitsland.

Niels
03-12-2010, 23:45
Ik zat nog even in Autoweeks Carbeest te kijken: die is niet altijd correct maar vermeldt wel de combinatie van de 1.7 injectie (dus niet de 1.8, zie ook de RDW-gegevens) met de ZF 4-trapsautomaat. Echter wel in combinatie met alleen de DL-trim, wat betekent dat de GL 1.7 automaat hier niet leverbaar was (wat de import verklaart) of gewoon is vergeten in Carbase. De CVT is er sinds 1993 als ik het goed heb, die is nog heel kort in het pre-faceliftmodel te koop geweest.

Enne, automatisch met je linkervoet de rem bedienen? Je remt normaal gesproken toch met je rechtervoet mag ik hopen?

Bodejodel
04-12-2010, 00:01
Totdat je in een automaat probeert de koppeling in te stampen... dan stamp je op de rem... :D

Kevin
04-12-2010, 00:10
Ja remmen met je linker voet is inderdaad niet handig. Gewoon met rechts. Maar proberen te koppelen in een automaat lijdt tot een flinke rempoging :)

Het is inderdaad een 1.7 zag ik zonet in het kentekenbewijs. Maar hij lijkt toch zo in de auto zeer veel op een 1.8, maar goed lekker belangrijk hij rijd en ik heb geen verstand van de 400 :)

Wouter
04-12-2010, 00:25
ik rem regelmatig met links. en voor een stoplicht de rem erop houden bijv.

wel gedoseerd natuurlijk, niet het 'missende koppelingspedaal' idee :)

punkazz
04-12-2010, 01:10
Eén keer geprobeerd op m'n werk op de parkeerplaats, onder het mom van "kijken hoe dat is". Ik reed nog geen 10 km per uur, maar toen ik remde zat ik toch met mijn hoofd zowat tegen de voorruit...ik stond meteen stil. Tricky business.

[prank-modus]Als je iemand afzet: de auto een beetje laten doorrollen (<5 km per uur), wachten tot hij/zij de gordel heeft afgedaan en dan opeens vol op de rem gaan staan :D Niet met oude mensen doen natuurlijk, maar met vrienden ofzo. Ik kan er altijd smakelijk om lachen, helemaal van hun à propos, maar niks bezeert.[/prank-modus]

On-topic:
Goeie pekelbak, lekker doorbanjeren.
"Als er maar volvo op staat" ;)

Ovlov 3.6L
04-12-2010, 13:16
Als je beide gaspedaals intrapt.........is hij dan ook sneller? :yesyes:

flyhart
04-12-2010, 18:48
Ik rem heel vaak met links..ff op de snelweg, maar ook in bochten, zeker als je te hard door de bocht gaat, kan links bijremmen goed helpen!

Ook krijg je een voorwielaangedreven auto (GAY) toch nog een beetje dwars als je links bijremt:D

ontopic; goede optie voor een pekelbak, ik rij gewoon door met m'n 360:(

Kevin
15-03-2011, 21:15
Zo even topic kick!

Inmiddels zijn de winterbanden er onder vandaan en staat hij op niet hele nette LM velgen die onder een sloper vandaan komen. Zo ook de stuurbekrachtiging uit dezelfde sloper overgebouwd in de bolide. Verder wat lampjes van het dashboard vervangen toen ik dat toch had uitgenomen voor het vervangen van de kilometerteller. Ook een andere radio er in die wel zijn zenders ontvangt.

Enigste wat nog moet is een setje speaker achterin. Gezien de afwezigheid van roest en hij nu stuurbekrachtiging voor moeders heeft is het voorlopig een blijvertje!

Zal binnenkort even een plaatje posten.

O, ja het 2e gaspedaal is verwijderd, dit om eventuele nare situaties te voorkomen!

volvofiel
15-03-2011, 22:10
Kevin, heb je toevallig wel eens een lampje vervangen van een van de schakelaars links van het stuur?

Ik zoek nog een lampfitting voor de middenconsole van de 345, niet meer leverbaar bij Volvo, maar de dealer zei me dat 'ie dacht dat op eerdergenoemde plek in de 400-serie dezelfde fittingen zitten. In de buurt staan momenteel geen 440's op de sloop dus ik kan zelf niet kijken, misschien heb je het al eens losgehad...?

Jos360
15-03-2011, 22:48
Dat stuurhuis van de 460, heb je dat bekeken? Ik las laatst op ebay iets van een bedrijf dat voor een 460 en 360 dezelfde typenummers stuurhuizen hanteert.

Kevin
15-03-2011, 23:14
Nee dat is alles behalve hetzelfde. Anders had ik dat wel gemeld :-)

Kevin
15-03-2011, 23:18
Kevin, heb je toevallig wel eens een lampje vervangen van een van de schakelaars links van het stuur?

Ik zoek nog een lampfitting voor de middenconsole van de 345, niet meer leverbaar bij Volvo, maar de dealer zei me dat 'ie dacht dat op eerdergenoemde plek in de 400-serie dezelfde fittingen zitten. In de buurt staan momenteel geen 440's op de sloop dus ik kan zelf niet kijken, misschien heb je het al eens losgehad...?

Jawel vaak los gehad. Heb een paar van die schakelpanelen liggen. Kan me alleen niet voorstellen dat dat er bij jou in zit/past. Zal binnenkort even een fototje voor je maken.