PDA

Bekijk de volledige versie : Ringtank LPG ipv reservewiel

menneke76
27-04-2011, 14:16
Misschien wel een domme vraag, maar heeft niemand er ooit aan gedacht om een ringtank in het vooronder van 340 te plaatsen ipv 't reservewiel? Of mag dat niet ivm de warmte die de motor afgeeft?

Ben eigenlijk wel benieuwd of het kan en vooral of het mag.

elpee
27-04-2011, 17:19
Het mag niet ivm de warmte. Tank hoeft maar een klein beetje lek te zijn en in de wijde omtrek weten ze dat je auto ontploft is.

Het is ook ten strengste verboden om zelf tanken te maken van gasflessen en mag je geen gasflessen bijvullen bij een pomphttp://www.district8.net/dak-eraf-na-ontploffing-lindelaan.html

menneke76
27-04-2011, 19:12
Het mag niet ivm de warmte. Tank hoeft maar een klein beetje lek te zijn en in de wijde omtrek weten ze dat je auto ontploft is.
Dat vermoeden had ik al...

Wouter
27-04-2011, 19:48
in het lpg keurings verhaal staat specifiek dat de tank niet in de motorruimte mag zitten.

Erik
27-04-2011, 22:10
Mag je een gastank onder je auto hangen. Bijvoorbeel in plaats van de benzinetank van een 340?

Jos360
27-04-2011, 22:19
Ja, dat mag.

Erik
27-04-2011, 22:21
Bied perspectief. Bij de 240 stationcar deden ze ook altijd een kleinere benzinetank, waardoor de gastank onderbouw geplaatst kon worden.

AvdAkker
27-04-2011, 22:26
wat wel mag is een schot maken in de motorruimte en een dubbele motorkap maken, 1 waaronder de LPG tank in een gesloten ruimte komt te liggen en 1 waar de motor ligt.

omslachtig, maar wel een leuke manier om regels te omzeilen enzo, dat blijft leuk natuurlijk:)

Dutchie
28-04-2011, 20:03
Hoeveel liter is zo'n ringtank? Ik overweeg om gas in te bouwen in de 360, maar wil natuurlijk niet al teveel ruimte kwijt zijn. Zal hooguit een liter of 40 zijn?

J-L, wat heb jij voor tank in je GLS die bij Rob staat? Zat laatst even te kijken hoe jij dat had, en zo'n tank vind ik nog nt acceptabel.

Bodejodel
28-04-2011, 21:59
Ik heb er een van 53 liter in liggen. Deze steekt ca. 5 cm boven de kofferbak bodem uit. Ik wilde eerst een kleinere, die van 40 liter ligt vlak met de bodem, maar dan is je actieradius zo klein...

Lucluc
28-04-2011, 22:54
In mijn GLS zit een tank van 80 liter. In m'n GL van 60 liter. In een sedan kan je de bank toch niet klappen, dus dan maakt het minder uit. De ringtank blijft voor een 360 toch een leuke optie. Voor een hatch zou ik dat zeker doen!

menneke76
29-04-2011, 07:45
Ja, voor een 360 wel. Maar voor een 340 niet.
Ik ben ook wel voor de optie zoals Erik voorstelde; ipv de benzinetank en met een kleine noodtank.

Dutchie
29-04-2011, 17:29
Ik heb er een van 53 liter in liggen. Deze steekt ca. 5 cm boven de kofferbak bodem uit. Ik wilde eerst een kleinere, die van 40 liter ligt vlak met de bodem, maar dan is je actieradius zo klein...

Zou je niet zo'n 40-liter tank niet kunnen plaatsen i.c.m. nog een tankje van 20 liter ofzo tegen de achterbank? Weet helemaal niet of het mag en of het handig is, maar zit ff hardop te denken :+

In mijn GLS zit een tank van 80 liter. In m'n GL van 60 liter. In een sedan kan je de bank toch niet klappen, dus dan maakt het minder uit. De ringtank blijft voor een 360 toch een leuke optie. Voor een hatch zou ik dat zeker doen!

Oke, ik vond het al een beste jongen in je GLS :D Vind het overigens nog steeds wel jammer van de ruimte, de sedan heeft ontzettend veel ruimte achterin. Eigenlijk jammer om er ook maar ets in te leggen, ook al is het een rugtasje :crazy1:

flyhart
04-05-2011, 09:24
Ik wil ook wel graag een ringtank achterin m'n 360. maar zit ontzettend te twijfelen of het financieel voordelig is. Berekeningen spannen er steeds om..

punkazz
04-05-2011, 09:36
Ik wilde eerst een kleinere, die van 40 liter ligt vlak met de bodem, maar dan is je actieradius zo klein...
Ik vond een 40 liter tank best te doen eigenlijk. Ok, je staat wat vaker aan de pomp (ik reed 1 op 8-11). Maar zelfs een rit naar Nantes heb ik makkelijk alleen op LPG weten te voltooien. Met een onzuinige CVT - zoals ik nu heb - heb je bijna dezelfde actieradius :+

De tank zat (zit) zijdelings in de achterbak. Zodat het opklappen van de bank nog zijn voordeel had. Van de rare gewichtsverdeling heb ik ook nooit last gehad. Ik had er zelfs nooit bij stil gestaan, totdat iemand van hier mij erop wees.

menneke76
04-05-2011, 09:55
Ik wil ook wel graag een ringtank achterin m'n 360. maar zit ontzettend te twijfelen of het financieel voordelig is. Berekeningen spannen er steeds om..
LPG-tank installeren = 1100,-
1L euro 95 = 1,68
1L LPG = 0,75
Verbruik = 1 : 9

Oftewel; verschil per liter is 0,93. De LPG-tank's break-even-point is dan 1183L. Hiermee kun je dan 10645km rijden. Dus na 11.000km heb je zeker je tank eruit. Dat is dan wel bij een oldtimer.

Wij gaan het zeker doen, de vraag is alleen hoe en waar. Ben op de RDW-site een beetje de regelgeving van LPG aan het doorspitten, maar kan nergens een regel vinden waarin staat dat je verplicht bent een benzine-tank met minimale inhoud te hebben. Dus je benzine-tank vervangen door een LPG-tank is geen probleem (tenzij iemand mij een RDW-regel kan laten zien waar het wel in staat).

punkazz
04-05-2011, 10:05
De brandstof op je kenteken = 'keuringsbrandstof', dus je hoeft idd maar n brandstofvoorziening te hebben.

punkazz
04-05-2011, 10:15
Of het verstandig is, is een tweede. De carburateur kun je dan ook alvast gaan afschrijven (mocht je de auto ooit nog willen verkopen). Zonder LPG komen te staan is ook not done. Ik weet niet of het handig is.

elpee
04-05-2011, 18:24
Het is verstandig om een brandstoftank met benzine er bij te houden. Auto's starten op benzine om dan pas over te schakelen naar LPG.

Lucluc
04-05-2011, 18:29
Volgens mij is het goed te doen. Ik schakel nooit over op benzine en de auto start in de winter ook op lpg. Ik rij nu toch een paar jaar op lpg en ik heb er nog geen nadeel van ondervonden. Mocht ik nog met deze auto op vakantie gaan, dan zorg ik ervoor dat ie ook op bezine loopt, al is in Frankrijk lpg tanken ook nooit een probleem geweest voor mij.

btw: mijn huidige daily 360 loopt ongeveer 1 op 11 op lpg.

punkazz
04-05-2011, 18:50
Ik heb enkel nadeel ondervonden van het droogstaan van de carburateur, wat als gevolg had dat de bodem van de vlotterkamer enorm is uitgeschuurd door de vlotter. Op benzine wilde hij daardoor niet meer lekker lopen. Dit zou opgelost kunnen worden d.m.v. een soort 'bodemmatje', maar dit idee is nog niet uitgewerkt geloof ik :+ Ben er nu ook al een tijdje 'vanaf'.

Met starten op LPG had ik ook geen enkel probleem. Ik vond zelfs dat het beter startte.

menneke76
04-05-2011, 19:07
Maar met een kleine "noodtank" met benzine kun je dan ook niet ver in Frankrijk komen...
Voorlopig zal de 340 alleen in Benelux worden gereden, daar is genoeg LPG te krijgen, dus ik maak me geen zorgen. Nu alleen bedrijf vinden die voor ons zo'n onderbouw tank kan leveren.

Lucluc
04-05-2011, 19:56
Tank verwijderen, bak van het reservewiel van een 360 erin lassen en daar kan mooi de ringtank in.

menneke76
06-05-2011, 09:51
Heb een mail naar Orsouw gestuurd met de vraag of een onderbouw in een 340 met CVT mogelijk is. Heel kort antwoord terug gekregen; niet mogelijk...

Lucluc
06-05-2011, 11:46
Iets creatiever meedenken mag ook wel. Natuurlijk is dat wel mogelijk op de plek van de benzinetank!

Bodejodel
06-05-2011, 17:34
Als je aangeeft op basis van een uurtarief te willen betalen voor een custom built LPG-installatie met de daarbij behorende onderzoekstijd voor het passen en meten willen ze vast wel wat proberen.

Vermilion
06-05-2011, 17:57
Maar dan ben je wel flink genaaid als ze alsnog zeggen dat het niet mogelijk is..

Erik
06-05-2011, 18:27
Zelf de voorbereidingen treffen, zoals bak inlassen en kleine benzinetank regelen. Kan ook een tank van een andere auto zijn.