PDA

Bekijk de volledige versie : Inbouw LPG installatie


2 Fast 4 U
08-08-2011, 20:58
Vandaag ben ik naar de LPG inbouw garage geweest en heb een LPG installatie besteld.
Nadat ik met de garagehouder wat over de plaatsing van de diverse componenten hadden gesproken, liet ik de garagehouder de draden zien die ik al tegelijkertijd getrokken had voor de installatie toen ik draden had getrokken voor de luidsprekers achter. Hij vroeg hoe ik aan die verschillende kleuren draad was gekomen, ik zei van mijn vroegere werk als panelenbouwer. Gaande weg kreeg ik het idee dat ik het zelf mocht inbouwen, wat ik ook uiteindelijk vroeg. Dat kon en de installatie zou, inclusief keuren, afstellen motor en het verzorgen van de nieuwe kenteken papieren, dan €200.- goedkoper worden, als het goed is kan ik as vrijdag alles halen en ik heb geen wachttijd van 3 weken.

Ik zal de nodige foto's maken en hier laten zien, maar eerst moet ik een motor en versnellingsbak wisselen eer ik daar aan begin. :yesyes:

Volvo343Luuk
08-08-2011, 21:10
Succes, ik heb het ook zelf ingebouwd. Het is goed te doen, ik had er ook nog nul ervaring mee. Heb er een hoop van geleerd, kan het iedereen aanraden! Ik ga je topic in de gaten houden, wellicht kan ik je hier en daar wat tips geven/ervaringen delen.

2 Fast 4 U
08-08-2011, 21:15
Is goed :y:

AvdAkker
08-08-2011, 21:52
Ik zal de nodige foto's maken en hier laten zien, maar eerst moet ik een motor en versnellingsbak wisselen eer ik daar aan begin. :yesyes:
weet niet of je het al bij het LPG-inbouwstation vermeld is, maar hou er rekening mee dat onderdelen als de vulslang, tank etc. maximaal een jaar oud mogen zijn voor een geldige keuring/kentekenpapieren

Lucluc
09-08-2011, 07:18
Zo, je bent lekker voortvarend bezig, repect! Wat kost nou zo'n compleet setje? 700 euro?

2 Fast 4 U
09-08-2011, 09:45
weet niet of je het al bij het LPG-inbouwstation vermeld is, maar hou er rekening mee dat onderdelen als de vulslang, tank etc. maximaal een jaar oud mogen zijn voor een geldige keuring/kentekenpapieren

Het is compleet nieuw set, bij een RDW erkend LPG installatie bedrijf, maar ik zal alles toch nakijken op datums en certificaten.

Zo, je bent lekker voortvarend bezig, repect! Wat kost nou zo'n compleet setje? 700 euro?

op een cent na voor €850.-, installatie incl. keuring, aanmelden en opsturen kenteken, afstellen motor, klap beugel voor de kentekenplaat,

Lucluc
09-08-2011, 11:16
Als alternatief voor de vulopening achter de kentekenplaat, kan je hem ook rechtsonder de bumper doen. Ik rij nu in m'n 3e 300-serie met de vulopening op die plek, deze zelfs door de dealer op lpg geleverd.

flyhart
09-08-2011, 17:18
oei, dat is geen geld!
Dan gaat ik dat zeker ook doen! (ff sparen na de vakantie)

Gekke Gerritje
09-08-2011, 17:24
Eigenlijk vind ik het best wel veel want voor 200 euries meer heb je een compleet ingebouwde installatie.

flyhart
09-08-2011, 17:39
ik vind voor 850 euro een LPG tank achterin je auto, niet veel geld

2 Fast 4 U
09-08-2011, 19:12
Eigenlijk vind ik het best wel veel want voor 200 euries meer heb je een compleet ingebouwde installatie.

Maar dan heb ik geen 200 euries om aan andere dingen uit te geven :lol: , trouwens ik heb anders toch niets te doen [WW].

powerflux
09-08-2011, 20:13
psst, wat is dat voor adresje? ik dacht dat je meer richting de 2000 moest rekenen voor een LPG installatie.

mag per PM

Gekke Gerritje
09-08-2011, 21:30
Ehhh, zowat elke gasboer! Op een carburateurmotor kan gewoon een simpele installatie met Venturi.

2 Fast 4 U
09-08-2011, 21:44
Hier (http://www.autoservicerr.nl/) kan je de site zien, tis wel in Limburg, ± 10 km noordelijk van Maastricht

Erik
09-08-2011, 23:52
Hoeveel liter tank heb je? en welke kwaliteit verdamper komt er in?

2 Fast 4 U
10-08-2011, 00:07
Tank van 80 liter.
Kwaliteit verdamper? :S wat bedoel je? :confused:

Lucluc
10-08-2011, 07:27
Er zijn nogal wat merken en types verdamper. Als ik bij de gasboer aankom met dat ik een Vialle verdamper heb, dan is het advies: meteen vervangen.... en dat ik nog zo'n oud ding heb, maar zolang het werkt ben ik happy.

Ik meen dat ik net geen 1000 euro kwijt was voor LPG in m'n GLS. 80l tank en OMVL verdamper en indicator met ledjes. Volgende keer ga ik voor een ringtank, mocht mijn witte 360 nog belastingvrij worden.

Voordeel als je het zelf kan inbouwen is dat je zelf bepaalt hoe de leidingen komen te lopen en waar je de verdamper plaatst.

2 Fast 4 U
10-08-2011, 09:10
Voordeel als je het zelf kan inbouwen is dat je zelf bepaalt hoe de leidingen komen te lopen en waar je de verdamper plaatst.

Dat klopt.

Erik
10-08-2011, 18:39
Dan is voor onder de pannenkoek een mooie plek. Koelleidingen kunnen dan mooi achterlangs de motor lopen en de aanvoergasleiding kan mooi in 1 lijn doorlopen.

2 Fast 4 U
11-08-2011, 22:37
Vandaag alles opgehaald en ik ben begonnen met het inbouwen. Het was mm werk eerste gaten van de zichtbare bouten voor de tank frame gingen in de koker, die heb ik 5 cm naar binnen geboord [ook in de frame].
Twee boutgaten zitten zo kort langs de koker balk dat ik de schijven [Ø 30 x 3 x Ø 8] wat haaks moest omzetten. Dit kwam wel ten goede dat de moer / bout geborgd was.
Hier wat foto's:

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/M4100001-2.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/M4100002-3.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/M4100003.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/M4100004.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/M4100005.jpg

Morgen gaan we verder [hoop ik]

Erik
12-08-2011, 08:56
Het gaat goed, zie ik. Mooi project. Als ik zo dat formaat in de achtbak zie, denk ik dat ik voor mijn GLS en mijn 343 onderbouw kies.

Succes met het leidingwerk en de steuntjes.

François
12-08-2011, 11:48
Waar komt de vulaansluiting? Achter het kenteken? Wat wordt dan de lengte?

2 Fast 4 U
12-08-2011, 12:55
@ Erik, bedankt.

@ François, weet ik nog niet, ik heb alles om de vulopening achter het kentekenplaat te monteren, maar dan moet ik door twee stukken plaatstaal een gat ponsen en als ik de vulopening ergens onder de bumper kan monteren hoef ik geen groot gat te boren maar dan kan ik door een bestaande gat in de kofferbak vloer naar buiten gaan. Wat bedoel je met "Wat wordt dan de lengte"?

Bodejodel
12-08-2011, 13:16
Met een gatenzaag kun je hier prima je vulopening maken.psst, wat is dat voor adresje? ik dacht dat je meer richting de 2000 moest rekenen voor een LPG installatie.

mag per PMIk was 1100 kwijt omdat ik een ringtank wilde, die zijn iets duurder.
Ik mocht ook zelf aangeven waar ik het liefst verdamper, leidingen, indicator/selector en vulopening (uiteraard achter het kenteken) wilde.

2 Fast 4 U
12-08-2011, 18:47
@ Bodejodel, ik heb gaten zagen maar die zijn voor hout, :confused: geloof ik.

Ben vanmiddag weer verder gegaan:

Opstelling frame, de tank moest er van af dus heb ik gelijk een fotootje gemaakt. :D
http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/M410.jpg

Ontluchtingsslang doorvoer voor de tank aansluit kast.
http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/M411.jpg

Niveau indicatie draden doorverbonden met de draden die van voren komen.
http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/M412.jpg

Draden geïsoleerd met krimpkous.
http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/M413.jpg

Draden van niveau indicatie en elektrisch tank klep samen in een krimpkousje.
http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/M414.jpg

Draden naar buiten door middel van een wartel door de wand van de tank aansluit kast,
http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/M415.jpg

Wordt vervolgd.

François
12-08-2011, 19:45
Erick, ik bedoel de lengte van de vulslang. Die mag toch maar maximaal
1 meter zijn van de vulopening tot de tank?
Met een ringtank in een 360 en de vulopening achter de scharnierende
kentekenplaat is dat geen probleem, maar met een 340 en tank tegen
de achterbank, red je dat dan qua maximale lengte?

2 Fast 4 U
12-08-2011, 21:32
@ François, :confused: dat weet ik niet. De vulslang die ik heb is langer, ik zal nog eens kijken in de pdf file van de RDW of daar wat vermeld wordt.

Vanavond de 5 bak onder de donor uit gehaald en de donor weer uit de garage geduwd zodat ik morgen weer de garage in kan om verder te gaan met mijn in-om-bouw project :y: :D

Wouter
14-08-2011, 16:26
Vulslang mag bij keuring maximaal 1 jaar oud z?n en moet keurmerk hebben. Maximale lengte weet ik niet hoor...

2 Fast 4 U
14-08-2011, 19:11
Ik denk dat de lengte wel in orde is anders was die vulslang niet geleverd.

Het was een productieve weekend geweest alles wat met vloeibaar LPG te maken heeft is mechanisch aangesloten, hier wat foto's:

Vul opening.

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/012.jpg

Nummer plaat klep open,

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/013.jpg

gesloten.

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/014a.jpg

Vulslang met rubber huls, [het was ontzettend moeilijk om de huls op de vulstuk te monteren met een slangklem.]
Eerst een rond gat "geboord" met een boor van 4 mm en toen met de haakse slijper recht naar onder en toen een horizontaal snede en mijn "doorvoer" was klaar en afgewerkt met carrosserieband, het rubber huls steek hooguit 15 mm uit:

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/015.jpg

Zo is de vulslang gelegd:

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/016.jpg

Flens aan de LPG leiding maken:

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/017.jpg

LPG leiding aangesloten op de afsluit klep

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/020.jpg

Vulslang en LPG leiding netjes met ty-rapps met elkaar vast gemaakt:

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/019.jpg

Keurig de mat kleiner gemaakt, en dit is het resultaat in de kofferbak:

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/021.jpg

2 Fast 4 U
14-08-2011, 19:22
En het gaat verder:

Onder de auto:

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/025.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/026.jpg

En weer omhoog daar de LPG leiding binnen 10 cm van de uitlaat zit heb ik een metalen bescherm plaat aangebracht [is niet erg duidelijk te zien, rechtse kruiskopschroef]:

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/033.jpg

LPG leiding op gas klep aangesloten:

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/032.jpg

Gas klep en verdamper met elkaar verbonden:

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/034.jpg

En de benzineklep bevestigd aan de reservewiel steun:

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/030.jpg

2 Fast 4 U
14-08-2011, 19:25
:S Ik heb een probleem met het gasstuk.

De luchtfilter wordt naar buiten geduwd, zie foto:

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/036.jpg

Kan iemand met LPG een foto maken van zijn gasstuk, want ik denk dat ik iets anders nodig heb dan dit. :sad:

Bodejodel
14-08-2011, 20:59
De doorvoer door de binnenplaat achter je kentekenplaat is netjes gedaan. Beter nog dan bij mijn installatie vind ik.
Dit ziet er uit als een universeel mengstuk. Niet echt een charmante pasvorm... Als ik mijn schuur een beetje heb opgeruimd moet er ergens wel een speciaal Weber gasmengstuk tevoorschijn komen. Die heeft de vorm en het gatenpatroon van de bovenflens van de carburateur en monteer je tussen carburateur en luchtfilterhuis. Als je dit niet kunt vinden mag je die wel overnemen, ik had hem destijds voor mijn Daf met B14 liggen, maar die is reeds lang verdwenen.

Lucluc
14-08-2011, 21:09
Erg netjes! Die vulopening, moet je daar telkens een bajonetverlengstuk op draaien als je wilt tanken?

Voor wat betreft de koffermat, leverde Volvo ze destijds zo af:

http://i19.photobucket.com/albums/b192/Lucluc/IMG_0323.jpg

De mat omhooggevouwen tegen de gastank aan. Ook een charmante oplossing wat mij betreft.

Bodejodel
14-08-2011, 21:18
Vulstuk moet je er elke keer opdraaien inderdaad. Dat vond ik meer dan de moeite waard. Zo'n lelijke gasvuldop op je zijscherm is geen gezicht...

2 Fast 4 U
14-08-2011, 21:34
@ Jeroen, wat die gasstuk betreft houd ik me aan bevolen, ik ga eerst met de leverancier praten want dit bevalt niet.
Jammer dat ik dat niet eerder heb gezien, ik heb het te veel afgeknipt, ik denk dat ik een andere maak van tapijt of iets dergelijk. Het ziet er wel erg netjes uit.

@ Jean-Luc, ja de vulstuk moet je er elke keer opdraaien, maar dat is geen probleem ik moest altijd een "Belgische" vulstuk op de vulpunt draaien.

2 Fast 4 U
17-08-2011, 09:11
Zo alles is klaar, hier zijn de laatste foto's, ik ben helemaal niet tevreden met de gasmengstuk zoals die hier is gemonteerd (Jeroen je hebt een PB) maar het zij voorlopig zo, tot ik een ander oplossing heb gevonden.

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/M4100001-3.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/M4100004-1.jpg

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/M4100002-4.jpg

:wtf2: Ik verbaasde me toen ik de doorzichtige slang kreeg maar na de verdamper mag je schijnbaar alles gebruiken. :confused:

Voor de verwarming van de verdamper heb ik de slangen van de voet verwarming van de carburator aan de pomp los gemaakt wat ingekort en in de leiding van de verdamper gelijmd dit is met solutie gelijmd eerst schuren dan solutie aanbrengen aan beide oppervlakten dan in elkaar schuiven en dan een slangklem er omheen. dit heb ik gedaan omdat je bij een LPG installatie zo weinig mogelijk warmte aan de inlaat wil toevoegen, ook zal ik de regelklep in de filter huis eruit halen en die opening afsluiten Voor de normale luchtinlaat heb ik al een stukje flexibele slang naar de opening aan de voorkant geplaatst [dit is wel ergens op een foto te zien].

http://i24.photobucket.com/albums/c49/2Fast4U2/Volvo%20Erick/M4100003-1.jpg

Wat nog rest is de motor en versnellingsbak verwisselen dan wat LPG tanken, een zekering plaatsen en laten keuren. :yesyes:

Bodejodel
17-08-2011, 10:20
Ziet er goed uit!
Die flexibele slang van je luchtinlaat mag volgens mij niet "geforceerd" door rijwind lucht je motor in blazen. Dit zou bij schakelen je motor kunnen uitblazen is mij verteld. (als ik het goed begrepen heb)
Pb ontvangen, hoop deze vakantie nog mijn schuur op te ruimen, maar het wordt al krap...

2 Fast 4 U
17-08-2011, 13:29
Zit nog iets voor een of ander schot, ik wacht het af met de gasmengstuk, alvast bedankt

Ovlov 3.6L
17-08-2011, 17:55
Ziet er goed uit!
Die flexibele slang van je luchtinlaat mag volgens mij niet "geforceerd" door rijwind lucht je motor in blazen. Dit zou bij schakelen je motor kunnen uitblazen is mij verteld. (als ik het goed begrepen heb)
Pb ontvangen, hoop deze vakantie nog mijn schuur op te ruimen, maar het wordt al krap...

Inderdaad Jeroen,
Door de overdruk wordt de LPG terug in het mengstuk gedrukt en komt het dus niet in de motor terecht. En dat rijdt echt zwaar bagger!
Heb hetzelfde probleem bij de 244 gehad......

Lucluc
17-08-2011, 20:14
Da's toch gek, want bij m'n 360 pakt ie lucht van de voorkant:

http://i19.photobucket.com/albums/b192/Lucluc/IMG_0320.jpg

http://i19.photobucket.com/albums/b192/Lucluc/IMG_0319.jpg

Dat pijpje aan de voorkant van het luchtfilter pakt lucht aan de voorzijde van de auto. Bij uitrollen en koppeling intrappen daalt het toerental wel tot 500, terwijl ie stationair 900 draait. Het gekke is dus dat de installatie zo is ingebouwd, MET die sticker. Loopt prima, dus ik laat alles zo zitten.

2 Fast 4 U
17-08-2011, 20:30
Bij mijn Opel had ik de zelfde opstelling, alleen zat mijn gasmengstuk tussen de gasklep en de carb gemonteerd [Solex carb] en ik heb daar nooit problemen me gehad.

2 Fast 4 U
24-08-2011, 18:53
Gisteren mijn auto door de gas boer laten nakijken en alles was goed, motor en verdamper op elkaar afgestemd, het loopt lekker. :w00t:
LPG installatie aangemeld en kenteken opgestuurd naar de RDW voor papieren met brandstof aanduiding G :groovy: Nu nog op mijn nieuwe papieren wachten.

Bodejodel
24-08-2011, 19:06
Gefeliciteerd!!!

Gekke Gerritje
24-08-2011, 20:47
Toppie!! Nog wat aan de vering/dempers gedaan??

2 Fast 4 U
24-08-2011, 21:21
@ Jeroen, bedankt

@ Gerrit, nee nog niks aan gedaan, maar ik ben er wel er over na aan het denken. Ik heb een stel bladveren van een 340 liggen voor die toepassing.