PDA

Bekijk de volledige versie : 1992 965 3.0 24V Prestige


Bodejodel
05-09-2011, 13:45
Ik zag dat ik nog geen off-topic showroomonderwerp had aangemaakt hier en dat ik mijn eigen 360 thread aan het vervuilen was.
Bij deze dus!

Ik ben inmiddels trotse vader van 4 kinderen en in mijn Volvo 360 past dat toch echt niet meer. We hebben daarom besloten om de 360 t.z.t. in te ruilen voor een Volvo uit de 700 of 900 serie. De voorkeur lag bij een mooie, in goede staat verkerende 945 LPT. Gezien het beperkt aantal kilometers dat ermee gereden zou gaan worden was benzine de meest geschikte brandstof. Hiervoor moest nog wel even doorgespaard worden.
Ondertussen ben ik me maar weer eens wat gaan inlezen hier op het forum. Omdat ik geen 700/900 meer had was ik hier niet meer zo vaak te vinden. Uiteraard werd daarbij de advertentierubriek niet overgeslagen en de advertenties van de mooie exemplaren uitgebreid doorgelezen. Je moet iets te dromen hebben toch? Plotseling verscheen de advertentie van de prachtige 965 van een verenigingslid op mijn scherm. Een zo op het oog prachtige 965 met beige lederen interieur en behoorlijk wat opties. Voor een bedrag dat we al bijna bij elkaar gespaard hadden... De auto zou ingeruild worden bij de aanschaf van een Peugeot 107. Voor de inruilwaarde - de korting mocht ik hem overnemen. Een koopje! Buitenkansje? Te mooi om waar te zijn? Een B6304, geen Redblock. Foutomaat...? Niet helemaal mijn ding dacht ik, maar wl een auto waar we met z'n zessen in passen. Toch maar meteen met mijn vrouw overlegd en direct contact opgenomen met Jan, de eigenaar. Vasthouden tot het volgende weekend was geen probleem. Kinderen op water en brood gezet, alle spaarvarkentjes geslacht en op naar Noord Holland.

Zaterdag 30 juni 2011 de 965 overgenomen en opgehaald. Gelukkig woont Jan een behoorlijk eind weg dus ik kon de auto meteen uitgebreid aan de tand voelen op de terugweg.

De auto rijdt heerlijk! Ondanks het riante vermogen nodigt hij vooral uit tot heerlijk rustig zoeven. In de Wijkertunnel heb ik de 6 cilinders nog wl even lekker laten brullen met de ramen open. Dat klinkt toch veel lekkerder dan een 4-cilinder, ondanks mijn voorliefde voor de Redblocks. Dat moet ik niet te vaak doen, want dat kost zo elke keer een litertje benzine.

Thuis werd de auto ook erg enthousiast ontvangen. De zitplaatsen waren volgens mij al verdeeld zodra de kofferbak openging met daarin de derde zitrij...

Ik heb meteen even de velgen een flinke beurt gegeven, die waren net zo zwart als de auto.
http://thumbnails41.imagebam.com/14293/1af244142927226.jpg (http://www.imagebam.com/image/1af244142927226)

Het resultaat mag er wel zijn, er zat een dikke laag pek en remstof op, maar het grootste gedeelte is er nu vanaf. Net als de lak... Deze velgen zijn na 20 jaar toch echt wel "opgepoetst". Mooie velgen voor de winterbandjes denk ik.
Stiekem ben ik al aan het zoeken naar een setje Polarissen of Galaxy's. Ook al kan ik die voorlopig eigenlijk helemaal niet betalen... Eventueel wil ik ook wel voor een mooi setje Hydra's zwichten, maar ik wil eigenlijk dat het ontwerp van mijn velgen links en rechts dezelfde kant op wijst... Deze velgen mogen, ondanks het asymetrische beeld dat ze opleveren, alleen blijven vanwege de naam; het zijn Nova's. Zo hebben we onze jongste dochter ook genoemd. +:

Het valt me op dat hij veel lager op zijn pootjes staat dan mijn 745 en 945 deden, vooral aan de voorkant. Qua weggedrag heb ik niks gemerkt. Hij ligt behoorlijk vlak in de bochten en oneffenheden strijkt hij heerlijk vlak. Het is geen raceauto, maar het stuurt al best zo. Ik ben benieuwd hoe hij het doet met 4 gele Koni's, dikkere stabilisatorstangen voor en achter, PU bussen, iets steviger veren, veerpootbrug en chassisbrug aan de onderkant...
Ik heb Jelmar al gepolst voor een RVS uitlaat, de huidige uitlaat is vrij bruin...

Bodejodel
05-09-2011, 13:48
Gisteren ging tijdens het rijden ineens het koelvloeistoflampje branden. Dat is op zich niet rampzalig natuurlijk, maar ik keek meteen achter me, uitgaand van het ergste en vrezend voor grote stoomwolken... De achterruit zat onder de kleine spettertjes, maar de stoomwolken waren niet zichtbaar.
Gelukkis was ik op een paar meter na thuis dus heb hem rustig uit laten lopen. Meteen de motorkap open, niks bijzonders te zien, behalve een leeg koelvloeistofreservoir. Oh nee... radiator lek, koppakking kapot, blok gescheurd?
Ik hoorde niks tikken van de hitte, dus met de temperatuur zal het nog wel goed zitten. Voorzichtig (niet te snel, dan scheurt het blok zeker...) nieuw koelwater bijvullen. Zo zeg, daar gaat veel in, het restant van een jerrycan, zeker 2 liter en nog steeds een leeg reservoir? Die was goed leeg. Nieuwe jerrycan, nog een liter... en nog n. Ineens het geluid van veel klaterend water op de straat... zou er ergens zo'n groot gat zijn?
Bij nadere inspectie bleek het (gelukkig) bij de kachelkraan weg te stromen. Wat blijkt; de kunststof slangnippel van de kachelkraan is volledig afgebroken?! De uitgaande slang hangt er los naast. Ik heb de ingaande zijde ook even gecontroleerd, maar dat is een hele degelijke koperen aansluiting. Het restant van de kunststof nippel kan ik met de blote hand volledig verpulveren, deze is totaal vergaan.

Na het uitvoeren van een by-pass (met 300-onderdeel :+) kon er gelukkig weer gereden worden. Vandaag een nieuwe kachelkraan besteld bij Nordicar, die komt over een dag of wat wel binnen. Hij rijdt nog als vanouds, er is geen sprake van druk op de slangen en hij loopt nog fluisterstil. Geen schade dus.

Wouter76
05-09-2011, 15:14
Pfoeh dat was vast wel even schrikken, gelukkig kan zo een degelijk Volvo blok wel wat hebben en gebeurde het ook toen je al bijna thuis was en de motor dus rustig aan liep.

Misschien een mooie gelegenheid om eens de hele motorruimte na te zien op 'rare' dingen.

Kun je overal nog een beetje fatsoenlijk bij met zo'n groot blok in het vooronder?

Bodejodel
05-09-2011, 15:34
Hij ligt aardig vol, maar er valt nog prima te werken. Het blok is wel groot, maar de motor ruimte is nog veel groter! :D
Ik heb meteen alle slangen nagekeken en die zien er prima uit. Niet lang geleden zijn er een nieuwe radiator en nieuwe slangen geplaatst. Alleen de kachelkraan is toen dus niet vervangen...

nijmegenleeft
05-09-2011, 15:47
Ik heb gisteren ook 3 liter koelwater in de 245 moeten gooien.
Bij mij nog geen lampje maar wel reden om het in de gaten te houden.
Kan natuurlijk zijn dat de vorige eigenaar er nooit naar gekeken heeft.
Dit zijn dingen die ik bijna wekelijks nakijk bij de V70 en bij de oudjes eigelijk altijd als ik ze van stal haal.
Kleine moeite en scheelt veel elende als het mis is.

nijmegenleeft
05-09-2011, 15:50
Plaats eens wat interieur foto`s Jeroen.
Zoals ik nu kan zien van buiten af heb je een prachtig interieur, toch...

Bodejodel
05-09-2011, 16:00
Ik heb nog geen interieurfoto's gemaakt. De voorstoelen zijn ook redelijk versleten hoor. Ik denk dat de auto nieuw door een redelijk zwaarlijvige directeur gereden is met een al even zwaarlijvige echtgenote... Twee vervangende stoelen zijn geen overbodige luxe. (of eigenlijk wel, want ze zitten nog prima...:+)

Bodejodel
06-09-2011, 18:48
Ik heb nog wat interieur foto's van de advertentie geupload, speciaal voor Toon.

http://thumbnails37.imagebam.com/14834/4908b6148330171.jpg (http://www.imagebam.com/image/4908b6148330171) http://thumbnails34.imagebam.com/14834/37af65148330176.jpg (http://www.imagebam.com/image/37af65148330176) http://thumbnails42.imagebam.com/14834/260f60148330180.jpg (http://www.imagebam.com/image/260f60148330180)

volvo liefhebber
06-09-2011, 23:18
mmm ...mooi autotje en interieur hoor :yummie:

lucass
14-09-2011, 17:08
netjes!
tip:
bij de volgende keer dat de riem vervangen moet worden, bouw het om naar een 28mm riem van een v90, die hoeven pas om de 120k ipv de 45k interval die nu is met de smalle 21mm riem!

Bodejodel
28-09-2011, 08:44
Afgelopen weekend had ik heel even wat tijd over (gemaakt) om te kijken of de lak van de 960 te redden was. Over het algemeen glimt de lak nog prima voor een 20 jaar oude auto, ondanks dat je alles ziet op zwarte lak. Het rechter voorscherm en voordeur zijn al eens overgespoten. Hierbij zijn ze voor het gemak vergeten om een laag blanke lak aan te brengen waardoor de lak lekker aan het verkrijten was.
Ik heb de Meguiars krat gepakt en de auto (voor het eerst sinds ik hem heb :o) gewassen. Om het goed te maken meteen maar 3 keer gedaan... Uiteraard met Meguiars Gold Class Car Wash.
Zoals verwacht werden de 2 overgespoten panelen niet veel beter van een simpel drievoudig wasbeurtje.



Toen maar "even" een uitgebreidere behandeling uitgeprobeerd op het voorscherm:

Meguiars Quick Detailer en de Smooth Surface Clay Bar om de lak te ontdoen van harsen, industrile neerslag en andere vervuilingen die zich aan de oppervlakte van de lak hechten. Afnemen met mcrofiber doek.
Deep Chrystal Paint Cleaner "Step 1" met een Soft Foam Aplicator Pad aanbrengen en afnemen met mcrofiber doek.
Deep Chrystal Polish om de lak te polijsten voor een mooie glans. Afnemen met mcrofiber doek.
NXT Tech Wax 2.0 aanbrengen, laten drogen en ook dit weer afnemen met mcrofiber doek.Wt een verschil tussen de ongepoetste deur en het gepoetste paneel er naast!

http://thumbnails33.imagebam.com/15142/1ceada151411045.jpg (http://www.imagebam.com/image/1ceada151411045) http://thumbnails49.imagebam.com/15142/76ca4d151411069.jpg (http://www.imagebam.com/image/76ca4d151411069)

Je kunt zelfs het nummerbord van de Megane lezen die een meter of 5 verder geparkeerd staat!

http://thumbnails54.imagebam.com/15142/0c381e151411075.jpg (http://www.imagebam.com/image/0c381e151411075)

Dat smaakt naar meer... Het minst mooie paneel is nu vele malen mooier dan de panelen die ik al mooi vond glimmen... Nu nog even wat van die beroemde kratten met vrije tijd zien te vinden. Heeft iemand een nog een goed adresje? Deze (http://www.hrworld.com/features/101-ways-to-get-fired/) heb ik al bekeken, maar dat is zo blijvend...

flyhart
28-09-2011, 08:53
wauw goed spul! wat ben je ongeveer kwijt voor zo'n simpel (volgens mij kan je poetsen nog 10 x uitgebreider doen) setje poetsdingen?

Bodejodel
28-09-2011, 09:20
Ik ben voor het 3 keer wassen en het poetsen van het voorscherm wel ca. 2 uur bezig geweest. Je moet er dus wel geduld voor hebben.

In mijn krat zit nu voor ca. 160,- aan poetsspul.
Onderstaand setje heeft me volgens mij ca. 100,- gekost, inclusief microfiberdoeken van de Zeeman. Meguiars verkoopt ze ook, maar dan zijn ze 10 keer zo duur.

http://thumbnails31.imagebam.com/8874/f0be2f88735911.jpg (http://www.imagebam.com/image/f0be2f88735911)

Een fles Meguiars Gold Class Car Wash shampoo kost al bijna 30,- maar dan heb je bijna 2 liter en je gebruikt maar een dopje per emmer (het is zo dik als honing).
Als je het zo in n keer aanschaft is het echt wel even slikken, maar het materiaal werkt veel beter en lekkerder dan wat je bij de Halfords van Valma of Turtle kan kopen. Je hebt minder nodig voor een groter oppervlak en je krijgt geen witte wax-vlekken op je kunststof e.d.

Mijn op de sloop gevonden 745 was volledig verkrijt.
Met een flesje Cartec (ook goed spul) en veel geduld heb ik deze ook mooi aan het glimmen gekregen, maar ik vind Meguiars persoonlijk iets makkelijker werken.

http://thumbnails11.imagebam.com/1499/6eb64f14987567.gif (http://www.imagebam.com/image/6eb64f14987567)

Wouter76
28-09-2011, 10:53
Mooi werk zeg Jeroen!, heb ik dat zeg, jouw 960 glimt nu harder dan mijn 340 :confused:

Moet niet gekker worden zeg :p

Bodejodel
28-09-2011, 11:51
Mooi werk zeg Jeroen!, heb ik dat zeg, jouw 960 glimt nu harder dan mijn 340 :confused:

Moet niet gekker worden zeg :p
Het is wel maar een heel klein stukje van mijn 960 die harder glimt hoor...