PDA

Bekijk de volledige versie : Voorruit zelf vervangen of laten doen?

lucass
26-09-2011, 13:20
Beste mensen,
mijn voorruit is 'denk ik' niet meer apk waardig, er zit een vertakte barst in.
nou wil (moet) ik dr dus een andere in hebben.
waar zijn ze te koop? als ze uberhaupt nog te koop zijn....
[knip]

Vermilion
26-09-2011, 13:23
Er zijn een paar bekende onderdelenboeren binnen de club die je kan benaderen, als cliblid krijg je vast ook korting op de onderdelen

volvofiel
26-09-2011, 13:24
voor advertenties is er de advertentierubriek!

Zelf doen of laten doen, tja, als je eventjes zoekt op het forum vind je honderden resultaten (spreekwoordelijk) over hoe je de ruit kunt vervangen

Erik
26-09-2011, 13:37
Wees voorbereid op roestige delen onder de ruitrubbers. Soms zijn er toch onverwachte verrassingen die dan om een oplossing vragen. Heb je een ruit met zonwering of een totaal blanke ruit?

Lucluc
26-09-2011, 14:36
Ik weet dat ze ook nog compleet nieuw zijn te leveren. Ik zeg uit mijn hoofd voor 140 euro.

flyhart
26-09-2011, 15:07
kreeg een half jaar geleden nog een gloednieuw ruitje geplaatst door Carglass..

maar bij mij op de sloop staan er 5 zonder scheuren :)

Bart Manders
26-09-2011, 16:16
Hoe is je auto verzekerd?
Als ruitschade meeverzekerd is dan lekker laten doen!
Als het naderhand gaat lekken heb je in ieder geval iemand die je daar op aan kunt spreken!

lucass
26-09-2011, 21:19
kheb werkelijk geen flauw idee of ik voor ruitschade verzekerd ben, ik heb gewoon WA verzekering...
en ik heb een ruit met zonwering, zo;n blauwe band bovenin....
maar voorruiten kan je dr zelf uithalen? want dan ist misschien de moeite wat sloperijen af te gaan of wellicht wat in de rubrieken te zoeken???

punkazz
26-09-2011, 22:21
WA is niet genoeg.

Ik lees hier genoeg aanknopingspunten, toch?

Mooi topic met antwoorden: http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=7193&highlight=voorruit+vervangen. Je hoeft niet voorzichtig te zijn met eruit halen, dus dat scheelt al.

Als je een advertentie zet denk ik dat je wel een reactie krijgt (als dat al niet is gebeurd). Belangrijkste is eigenlijk nog: wees voorbereid op roest, dat zou ik dan meteen aanpakken.

Erik
26-09-2011, 22:54
Ruit heb je er zo uit en inzetten is ook niet super veel werk, maar je moet het wel bedacht doen.

lucass
26-09-2011, 23:46
oke uit de reacties hier maak ik me niet zo'n zorgen om de raam zelf, maar de roest wel, aangezien die auto nogal krokant is (wss bij de raam dan dus ook)

ik lees in dat topic (van het linkje van punkazz) dat de voorruit niet gelijmd maar gewoon doormiddel van het rubber vastzit...ik heb al 847398475x die lange zijruiten bij 245's eruit gehaald....is dit hetzelvde princiepe?

Bart Manders
27-09-2011, 07:02
...ik heb al 847398475x die lange zijruiten bij 245's eruit gehaald....

Toch niet bij 1 en dezelfde auto hoop ik :lol::lol::lol:

Kijk dan wel dat je een goeie gebruikte ruit krijgt.En dan heb ik t niet over steenslag!

Zaklamp o.i.d. meenemen.............................

Waarom?

Vaak zien oude ruiten er nog heel mooi uit maar zo gauw als de zon dr op schijnt wordt je knettergek van de putjes en krasjes die je zonder die zon(of die zaklamp) niet kunt zien.Dr zijn dr bij die,als de zon dr op staat,uitzien alsof ze gezandstraald zijn en dat is dan wel geen apk afkeur maar die wil je dus echt niet in de auto hebben!

Erik
27-09-2011, 10:42
Een goede tweedehands ruit zal zo ook rond de 90 euro gaan kosten. Als je deze op de sloop zelf haalt is ie misschien goedkoper.

lucass
27-09-2011, 12:42
Een goede tweedehands ruit zal zo ook rond de 90 euro gaan kosten. Als je deze op de sloop zelf haalt is ie misschien goedkoper.

maar dan ben je wel ff aan t sleutelen om t ding eruit te krijgen, want ik lees dat het dashboard een stuk naar voren moet....

maar deen voorruit van een 84'er zit dus niet gelijmd maar zit enkel vast door het rubber (dus net als bij die lange zijruiten van een 245)

volvofiel
27-09-2011, 12:57
ja, maar zoals ook al 324x gezegd op het forum, naderhand moet je de ruit goed afkitten met ruitrubberkit (niet-lijmend), zowel carrosseriekant als ruitkant

als je dit niet doet krijg je geheid lekkage

Erik
27-09-2011, 14:35
Ik heb zelden kit gebruikt in de door mij gezette ramen. Ik heb geen klachten van lekkages. Kit kan natuurlijk helpen om het te voorkomen, maar noodzakelijk?

volvofiel
27-09-2011, 14:55
als je een oud raamrubber opnieuw gebruikt, is het wel aan te raden. Is niet meer zo soepel etc.

je kunt dus beter meteen de zaak afkitten, dan dat je er na 3 maanden achter komt dat de zaak lek is (met evt. elektronicastoringen als gevolg, of een vochtig dashboard waardoor het skai loslaat, om maar iets te noemen)

Erik
27-09-2011, 15:16
Je moet idd. wel een goed rubber gebruiken. Tot nu toe zijn de meeste rubbers uit een 300 serie nog niet hard, gescheurd oid. en heel flexibel. Ook met kit kan een ruit lekken en vocht tussen de kit is ook niet fijn. Belangrijkste is dat de ruit er goed in zit.

Bart Manders
27-09-2011, 15:29
Door de rubber voor de montage goed schoon te maken is meestal al een heel groot gedeelte van de te wverwachten problemen opgelost!.

Let wel op dat je sierlijst die in de rubber zit niet vernaggeld want dan heb je wel n probleem!

Jos360
27-09-2011, 17:39
Ramenkit is juist rotzooi die makkelijk lekkage veroorzaakt als je het niet goed genoeg aanbrengt. Het tilt de rubber op op plaatsen waar het goed zit en waar je een stukje vergeet blijft dus een opening voor vocht.

Beter maak je het oude rubber goed schoon en plaats je het opnieuw ZONDER kit, mits het rubber nog mooi flexibel is.

volvofiel
27-09-2011, 18:29
als je een oud raamrubber opnieuw gebruikt, is het wel aan te raden. Is niet meer zo soepel etc.

[...]plaats je het opnieuw ZONDER kit, mits het rubber nog mooi flexibel is.

dus :f

vind maar eens een goed, soepel rubber met RVS-lijst voor op de oude types!

in ieder geval; bij mij heeft het lekkage voorkomen (roestbobbels hadden het rubber ingedeukt, er was ook al lekkage vanwege roest, en die vervormingen in het stugge rubber hadden zeker weten tot wederom lekkage geleid na het laswerk)

lucass
27-09-2011, 21:12
ruitenkit ga ik zowieso gebruiken, heb er nog nooit problemen mee gehad.
ruitenkit icm met ML moet perfect afdichten, daar ben ik niet bang voor....
wel voor roest....

ronaldromme
03-10-2011, 19:09
ml is voor holle ruimtes!!!!

Erik
03-10-2011, 19:29
Een primer met iets er op zou beter zijn.

lucass
07-10-2011, 08:33
en toch ga ik ook ML gebruiken omdat ik daar zelf goeie ervaringen mee heb!:P