PDA

Bekijk de volledige versie : volvo 66 ombouw


kraap
22-03-2012, 19:19
hallo mede volvorijders.

ik ben van plan mijn volvo 66 te voorzien van een b14 motor.
nu heb ik een sloop 340 cvt staan met al de benodigde onderdelen. Nu heb ik een paar vragen voor dat ik alles ga overzetten en er achter kom dat er toch dingen aangepast moeten worden. want ik weet dat de vario van de 340 een stukje sterker is en dat de vertanding van de cardanas anders zijn. dus nu ben ik benieuwt wat ik allemaal we zou kunnen uit wisselen en wat niet.

dus hoor graag van jullie als er mensen zijn die het vaker hebben gedaan en dan vooral met de vario van een 340.

groeten daan

Alexdepalex
22-03-2012, 19:32
Ik weet niet of je hier veel antwoorden krijgt, mensen van de diverse daf-fora kennen er meer over.
Wellicht de schrijver van de B14-bijbel, die zit hier wel op het forum.

Groeten.

Erik
22-03-2012, 21:57
Wat doe je met de rest van de (carrosserie)onderdelen?

Alexdepalex
23-03-2012, 13:05
en met name de voorpoten.
(@Erik; heb er ook nog een paar liggen, moet ik nog eens langsbrengen)

mrborrie
23-03-2012, 15:17
dafclub moet je zijn, ik heb dit idee ook gehad met mijn 66.
Hun weten er veel, die B14 bijbel is ook goede om te leven indd

kraap
23-03-2012, 17:49
Bedankt voor de reacties en zal op de daf fora is reageren en eric met het carroserie niet heel veel heb je interesse?

Erik
23-03-2012, 19:59
Laten we daarover iets regelen. Eindhoven is nie zo weit van mich.

Bart Manders
26-03-2012, 08:58
Je kunt de vario van de 66 lekker laten zitten waar die zit,die is meer dan sterk genoeg voor veel meer dan die B14 zal leveren!
Wat heb je nu voor motor in de 66 B11 of B13?

kraap
27-03-2012, 19:58
er lag een b11 in die maar op 3 cilinders liep dus dat ging niet zo snel.

Bart Manders
27-03-2012, 20:42
Hm ja,dan is n B14 wel n vooruitgang ja!

En wat was de oorzaak van het"op 3 cilinders lopen" ?Is niet echt een veel voorkomend euvel bij die blokjes.

kraap
28-03-2012, 22:16
De rede waarom die op 3 cillinders liep was. Toen ik hem gekocht was de koppakking lek. En daardoor overal water gaan zitten zelfs waren er een paar stoterstangen helemaal verroest. En waarschijnlijk ook 1zuiger hele kapot gegaan daardoor. Bart heb jij ervaring met het inbouwen van b14 in een 66. Want n wil ik graag weten hoe en waar ik de vertanding van het aandrijfas kan vermaken. Of als ik alles overzet motor vario en cardanas ik het ook red door de staart van de koppelinghuis van de 66 te plaatsen op het koppelongshuis van de 340. Groeten daan

kraap
28-03-2012, 22:18
Er zitten n aan een kant electrisch bediend raam in de 66 was wel even klussen maar heb je ook wel wat speciaals

Wouter
28-03-2012, 22:30
ga eerst deze pagina eens lezen, je bent het wiel opnieuw aan het uitvinden nu:

http://users.edpnet.nl/antiekeradio/project_b14.html

Bart Manders
29-03-2012, 07:45
En daarmmee zijn de meeste vragen wel beantwoordt denk ik zo!

kraap
29-03-2012, 13:51
Heb ik al lang en breed gelezen maar zit ik nog met een aantal vragen. Anders zou ik het niet vragen. Omdat de cardanas van de volvo 340 bijna even lang,is als de cardanas van de 66 dus vraag mij af of k dan wel het aandrijfasje moet aanpassen.

Alexdepalex
29-03-2012, 19:17
Hoeft niet, je kunt ook kiezen voor koppelingshuis V66 + drukgroep V66 + tussen-as V66 i.c.m. price-as V66.
Ik weet het niet precies meer, is al een aantal jaren geleden, maar er was een methode om dat moeilijke bak&braad-werk te omzeilen.
De B14-bijbel van Wouter is namelijk gebaseerd op een DAF en niet op een VOLVO.
De vliegwielen van Volvo en DAF zijn nl. verschillend.

Wouter
29-03-2012, 21:33
dat laatste kun je inderdaad doen, mits je een bus in het toplager zet.

kraap
29-03-2012, 23:51
Maar dan kan ik niet makkelijk de renix erop monteren zal ze is naast elkaar leggen en nadenken. Ik zal wat fotos maken en voorzien van commentaar in het verloop van mij volvo 66 hotrod projectje.

Alexdepalex
01-04-2012, 12:05
Je kunt de BDP-sensor ook op een V66 vliegwielhuis monteren.
Kwestie van positie bepalen, een gaatje boren en zelf een beugeltje maken.
Op diverse DAF-fora zijn er al velen je vr gegaan.
Daar zou ik rond gaan vragen, gezien er veel kennis is over dit onderwerp.

kraap
03-04-2012, 23:23
Miss zie ik het over het hoofd maar wil ik op de daf fora komen moet ik eerst 60 euro lidmaatschap betalen. Of zie ik dit fout.

Wouter
04-04-2012, 20:25
uh, nee hoor. er zijn diverse communities (waarvan siteje volgens mij een van de meest actieve is) waar je gewoon gratis kunt registeren.

lidmaatschap van de dafclub geeft wel toegang tot een mooi clubblad, onderdelenvoorziening, zeer goedkope taxatie, veel sleuteldagen, etc

Alexdepalex
05-04-2012, 00:49
60 euro lidmaatschap bestaat geloof ik alleen eerste jaar uit 20 euro inschrijfgeld en 40 euro lidmaatschap, dat ieder jaar weer op 40 eu. neerkomt.
wat je ervoor terug krijgt is het waard, vooral nu er een webshop geregeld is voor de meest voorkomende onderdelen om je daf/volvo rijdend te houden.