PDA

Bekijk de volledige versie : Ode aan een Avensis

volvofiel
27-02-2013, 15:20
Zoals al aangekondigd in TZO is de scheepsdiesel van pa de magische grens van 400.000 km voorbij.
Kilometerstanden van 300.000 zie je nog wel eens voorbij komen, maar meestal worden ze dan geexporteerd of verkeren ze in dusdanig afgeragde staat dat er weinig "leuks" meer aan te beleven valt.

Het bijzondere van het exemplaar van pa is dat hij nog bij de eerste eigenaar is en nog altijd de originele wielophanging, uitlaat, koppeling, schokbrekers etc. heeft. En alles is nog prima! De wagen ligt superstrak op de weg, heeft uitstekende vering, trilt/trekt niet, noem maar op.
De wagen heeft in 14 jaar tijd helemaal niets aan comfort ingeboet.

Nou, even bij het begin beginnen dan maar. In 1998 werd de Carina II (RP-22-YJ) dusdanig slecht dat er naar een opvolger gezocht moest worden. Mijn vader rijdt altijd al naar volle tevredenheid Toyota (Starlet, Corolla Sprinter, Carina, Carina, Corolla, Carina II) dus dat het weer een Toyota moest worden was duidelijk. Vanwege het gezin dit keer echter een stationwagon.
Na wat occassions bekeken te hebben, leek het erop dat het een jong gebruikte Carina E station zou worden. Het was een bordeauxrode uit 1996, dat weet ik nog :+.
Echter bij een andere dealer werd een flinke inruilprijs geboden voor de oude Carina II. Toen werd een heel nieuwe auto ook mogelijk.
Ik kan me nog goed herinneren dat we op een zaterdag met het hele gezin een dorp verderop naar de (toen nog) Toyota-dealer gingen, Ten Have in Silvolde. Daar stond een nieuwe Avensis sedan te glimmen. Van het een kwam het ander en de week erop gingen we, weer met z'n allen, een proefrit maken in een Avensis. De stations waren niet voorradig dus het werd een sedan.
Die auto was toen twee jaar oud maar had al 250.000 kilometer gereden. En het was nog gewoon een demo-auto! Moet je tegenwoordig eens proberen. Die auto reed echt nog als nieuw. Dat maakte zoveel indruk op m'n ouders dat besloten werd een nieuwe Avensis station te kopen. Het was de bedoeling om er minstens 10 jaar/250.000 km mee te rijden, dus werd gekozen voor het topmodel, de Linea Sol. Alles elektrisch (ook achterin), cv met afstandsbediening, houtinleg, airco, chromen details, nou noem maar op. Er was helaas maar één dieselvariant verkrijgbaar, een 2.0 turbodiesel. Een schamele 90 pk, maar wel een berg koppel (voor die tijd :+) en een verbruik van 1:17 gemiddeld.
Met name die airco was een dure optie, maar we hebben er nooit spijt van gehad. Elk jaar met de caravan naar Zuid-Frankrijk, 3 kinders op de achterbank... ik kan me nog goed herinneren hoe heet dat was. Met die airco was dat verleden tijd, echt zalig.

Sinds 1999 zijn we elk jaar weer met die auto naar Zuid-Frankrijk geweest. Echte Hollanders; de caravan steevast overbeladen, auto bomvol, later zelfs nog een dakkoffer erop. Die caravan woog steevast 1600-1700 kg. Bomvolle auto erbij, nou ik wil niet weten wat de treinmassa is geweest :D

Toch ging het elk jaar weer prima. Tussen de vrachtwagens, in de bergen vaak in de 4, bij Luik soms de 3. En dan het verbruik: nog altijd 1:11.

De eerste jaren heeft de auto nog met de geheel gele platen rondgereden. We hebben natuurlijk de volledige onderhoudsgeschiedenis nog, dus ik heb eens opgezocht wanneer die vervangen zijn. Op 25 januari 2002, bij kilometerstand 76.486. Een jaar later, 11 maart 2003, kilometerstand 97.788, kreeg ook de caravan een eigen kenteken: WV-68-YZ.

In de eerste jaren reed de auto steeds zo'n 20.000-25.000 km per jaar. De laatste jaren echter veel meer; steeds zo'n 40.000 km per jaar.
Het verbruik is in al die jaren niets veranderd. 1:20 is geen uitzondering.

Gelukkig heeft de auto het de zomers wat rustiger gekregen. De laatste jaren steeds maar 2 personen en een wat lichtere caravan, vanwege de veel kleinere hoeveelheid bagage. De 5-persoons Dethleffs is toen ook ingeruild op een Fendt met een vast bed. Ik noem het maar een seniorencaravan :p

Wat zijn er in die jaren nou voor gekke dingen gebeurd?
- 1 februari 2006, kmstand 175.322 is de motorsteun vervangen na een iets te harde confrontatie met een verkeersdrempel.
- 27 januari 2005, kmstand 146.961, is een kleine olielekkage aan de hogedrukleiding verholpen
- juni 2011 is de startmotor gereviseerd, omdat die af en toe haperde.

Verder NIETS buiten het reguliere onderhoud. Mijn vader heeft zich altijd strikt aan de onderhoudsintervallen gehouden.
Omdat er op een gegeven moment een blunder gemaakt werd bij de garage, is er medio 2009 overgestapt naar een andere. Helaas heeft die niets bijgehouden, althans we konden er niet naar vragen want die garage is een jaar geleden failliet gegaan. Gelukkig heeft mijn pa wel de hoofdlijnen op papier gezet dus is de geschiedenis redelijk compleet. Helaas geen exacte omschrijvingen, hoeveelheden en prijzen meer...
Bovendien had de auto de 3 ton al gehaald, en ging al langer mee dan oorspronkelijk de bedoeling was. Vorig jaar leek het er dus even op dat er iets anders zou komen.

... tot 3 maanden geleden :+
APK kwam er weer aan, maaaaar de kilometertjes begonnen te tellen (390.000). Dus maar naar de oude garage terug met de opdracht de auto compleet door te lichten. Er was inmiddels weer een olielekkage.
Toen bleek de wagen nog prima te zijn. Omdat de waterpomp nog nooit vervangen was, net als de thermostaat, is die ook vervangen. De olielekkage bleek van de keerring van de oliepomp te komen. Die waren niet los verkrijgbaar. Omdat de auto verder nog zó goed was, is besloten dan maar de hele oliepomp te vervangen. Daarvoor moest wel het halve blok uit elkaar... oeps!
Al met al een flinke rekening, nog nooit zo hoog geweest, maar de auto rijdt weer als nooit tevoren. Veel stiller, schoner, sneller en ook zuiniger.
Leuk detail was dat die oliepomp nergens te krijgen was; hij moest uit Verweggistan komen.

En vorige week was het dan zover... 400.000 km!

Nou, een hele fotoserie uit de periode januari 1999 - januari 2013
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QG7FCUZB-D.jpg

Alles net nieuw:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-KBL8Z8M7-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6VI6CITB-D.jpg

Mijn vader zette tijdens de pauzes altijd de motorkap open zodat alles even frisse lucht kon krijgen
http://www.mijnalbum.nl/Foto-3W8E778A-D.jpg

Ik kan me nog herinneren dat Ten Have zei dat bij flinke belasting, de motor nooit zomaar afgezet moest worden maar eerst een tijdje moest blijven draaien zodat de turbo kon afkoelen.

Nog nét plek voor de hond...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-VW3IFEWQ-D.jpg

Zomer '99
http://www.mijnalbum.nl/Foto-Y8CN7YMQ-D.jpg

Zomer '99
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OJ6UMOBR-D.jpg

2010: bijna 300.000 km
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UEAF7VGS-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7BFHZVUC-D.jpg

Jaja... en in april 2010 ging de auto op voor de keuring voor "Klokje rond", een rubriek in Autoweek. We hadden de auto flink gepoetst vooraf
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DD6AK4LU-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-FQQQDM7B-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-SBYO4VOO-D.jpg

De bewuste Autoweek is ingelijst :)

http://www.mijnalbum.nl/Foto-OQTCY8D8-D.jpg

Hij trekt het allemaal :D
http://www.mijnalbum.nl/Foto-RXOHJPQF-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-TDV8F7C7-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-MULQF8I6-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-7NHZQYVX-D.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-6UXY47ZG-D.jpg

Oneerbiedig genoeg noem ik deze auto "de scheepsdiesel". Geheel onterecht. Deze auto was toentertijd de stilste diesel in zijn klasse. Als je in de auto zit hoor je de motor nauwelijks. Iedereen die meerijdt denkt dat er gewoon een benzinemotor in ligt.

Overigens heeft de auto eigenlijk nooit harder dan 130 gereden. Jaren geleden een keer een stuk 160 km/h, maar dat was echt een uitzondering.
Tegenwoordig rijdt de auto elke dag snelwegkilometers, en wordt in principe dus eigenlijk elke dag goed warm gereden. Tjah, hij wordt eigenlijk gewoon elke dag gebruikt. Alleen bij hoge uitzondering staat 'ie langer dan 1 dag stil.

Verder heeft 'ie ons nooit laten staan... hoewel we wel 2x pech hebben gehad: 1x was de multiriem geknapt omdat er een eikeltje tussen was gelopen (bizar, hoe verzin je het). De motor was koud dus we konden gewoon naar de garage rijden die er ter plekke een nieuwe opzette. De tweede keer was bij een tolpoortje in Frankrijk. Pa zette de motor af, toen hij weer wilde starten bleek dat de accu intern sluiting had gemaakt waardoor die nog maar 5V leverde. Te weinig dus.
Perfecte service van de Wegenwacht; auto + caravan zijn naar de camping gesleept en de volgende dag kwam een garagemonteur langs met een nieuwe accu, werd netjes gemonteerd en de reis kon weer verder.

Om een lang verhaal kort te sluiten; deze auto is écht de kampioen betrouwbaarheid. Hij is beter dan een Volvo :y:

Jos360
27-02-2013, 15:38
Mooi verhaal en leuk dat jullie hem al zo lang hebben. Dat zijn toch herinneringen.

Qua kampioen betrouwbaar valt het toch te nuanceren. Er zijn nog altijd, ondanks dat je andere verhalen hoort, veel auto's die met gemak 4 ton lopen. Hier op het werk knallen de vertegenwoordigers Passats in 4 jaar tijd naar de 450.000 en er zijn nog nooit problemen geweest met geen van die auto's.

volvofiel
27-02-2013, 16:24
Natuurlijk heb je daarin gelijk Jos.

Het verschil is hier echter dat het een auto is die al 14 jaar lang gebruikt wordt. Van zware aanhangers tot verhuizingen. Na al die jaren is er nog altijd niets aan de hand.

De meeste Avensissen worden na 3 ton al geëxporteerd. Die VAG-diesels zijn knikkerbakken na een koude start. Bovendien zit er behoorlijk verschil qua comfort tussen die auto's. Ik ben verschillende keren meegereden in een Passat TDI.

Het mooiste is gewoon het complete verhaal, inclusief de foto's en de (onderhouds)geschiedenis.

Als je op marktplaats gaat zoeken naar vergelijkbare auto's uit die tijd, is er heus wel wat te vinden met 4 ton op de teller. Maar zo netjes als deze? Nee.
Alleen de versnellingspook is bovenop afgesleten. Verder zijn er geen gebruikssporen. Wat steenslag, meer niet.

Die VW diesels zijn ook erg goed hoor, daar niet van. Een kennis had een Vento diesel met 5,5 ton op de teller. Helaas mankeerde daar het een en ander aan en de roestgaten zaten erin.

Iig, als we in dit tempo doorstomen staat over 2,5 jaar de teller op 5 ton. Wel staat inmiddels vast dat de opvolger een Volvo V70/S80 wordt. De Toyota's van tegenwoordig zijn helaas niet meer wat ze ooit waren... en Volvo is gewoon een klasse hoger.
Ik zie nog wel gebeuren dat over een jaar of twee een V70 of S80 D5 aangeschaft wordt. Mijn broer rijdt sinds een jaar in een S60 en sindsdien is mijn pa helemaal om. Alleen is de S60 voor hem niet zo praktisch vanwege de kleine kofferbak. We waren laatst bij de dealer en toen was ik pa ineens kwijt...
hij stond even te kwijlen :D
http://www.harriearendsen.nl/volvo-occasions/voorraad-occasions/volvo-v70-d5-geartronic-summum-navigatie-cd-wisselaar-bluetooth-2008/

Wouter
27-02-2013, 18:40
Leuk verhaal Joost!

Ygis67
27-02-2013, 18:41
Je bent terecht trots op je Toyota. Geweldig zo'n ding, en leuk om al de herinneringen die je ermee deelt. Elke auto heeft z'n nukken en streken, maar kunnen helemaal top zijn. Mooi toch? En Japanners kunnen nu eenmaal echt goede auto's bouwen. [behalve dan de Prius, hihi]

volvofiel
27-02-2013, 18:52
Nou, er zaten in het begin wat kinderziektes in hoor!
De auto is in Engeland gebouwd dus de elektronica is niet geweldig. Er gaan regelmatig lampjes kapot, en toen de auto nog nieuw was is hij enkele keren teruggeweest naar de garage.

De eerste keer wegens een irritante piep in het stuurwiel, de tweede keer vanwege roest aan de portieren (!!), de derde keer was er iets met de verlichting aan de hand.
Die roest is trouwens goed hersteld, er is tot op heden geen spoortje roest te bekennen. Geldt voor de hele auto overigens.

Helaas heb ik geen foto's kunnen vinden van de aflevering...
Ik weet iig nog wel dat dit een van de eersten is met airco, dat m'n pa heel trots keek toen zowat alle opties op het lijstje waren aangevinkt, en vooral dat we heeeeeeel lang moesten wachten voor het ding eindelijk afgeleverd werd!

Overigens was ik in de eerste jaren niet zo'n fan van de auto. Het is echt een gruwelijk ontwerp, die station. De sedan is veel mooier.
Leuk detail is dat onze buurman iets later een groene sedan bestelde, een 1.8 benzine. Die werd veel sneller geleverd en zo kwam het dat wij de XR-VP-28 hadden, en de buurman de XR-VP-20!

Ik heb destijds de oude nummerplaten van de auto van de buurman gekregen en de oude nummerplaten van onze eigen heb ik ook nog steeds. Ja dat was toen hè, toen in 2001 (denk ik?) die nieuwe nummerplaten ingevoerd werden kreeg ik als autofan ineens van jan en alleman oude kentekenplaten kado. Er zijn er heel wat geeindigd op de skelter... maar op die van de Toyota was en ben ik heel zuinig :D

TimTim
27-02-2013, 18:53
Zeker een mooi verhaal:y:. Ik heb zelf ook 5 jaar in een avensis 1.8 (leanburn motor) uit '99 mogen rijden en heb in die periode ook nog nooit pech gehad maar die auto had ook pas 210.000 km gelopen.

Steven1
27-02-2013, 18:54
Mooi verhaal van een eveneens mooie auto. Zou 'm gewoon houden en echt helemaal oprijden, ben ik ook van plan met mijn Civic. Dat ding doet het ook altijd en kost buiten het reguliere onderhoud ook niks.

volvofiel
27-02-2013, 18:57
"Houden wat je hebt en daarin investeren" is wel een beetje het credo hier :)
De buren zijn al tig keer van auto gewisseld, maar die Avensis is er nog altijd.

Overigens hebben we sowieso een verouderd wagenpark... maar daardoor word je wel altijd herkend :D

Laatst kwam de krantenbezorger nog aan de deur. Of ik de 345 soms verkocht had, want die zag 'ie nooit meer. Hij was gerustgesteld toen hij hoorde dat 'ie alleen maar gestald stond wegens tijdgebrek.

General Custom
27-02-2013, 19:02
Zo heb ik een scooter die maar niet kapot gaat :p
Ondertussen heeft dat ding loodvervanger nodig en moet er elk kwartaal carburateurreiniger doorheen, maar niet kapot te krijgen.

Leuk verhaal Joost! Met mooie foto's :D
Ook leuk dat je die nummerplaten nog hebt! Als je die dingen tegenwoordig wilt laten namaken in de oude stijl (zonder blauw vakje), dan ben je een flinke smak geld lichter...

Lucluc
27-02-2013, 20:14
Mooi ding hoor. Ik zag je vader eerder nog wel eens rijden. Met 100 op de Duitse snelweg en dan knalde ik er met m'n GLS hard voorbij.

Heb ook warme herinneringen aan m'n eerste autotje: een starlet.

volvofiel 2
27-02-2013, 21:35
Weet je nog, die keer dat we hem als lijkwagen hebben gebruikt?

http://img.photobucket.com/albums/v401/Stef2809/02052012444.jpg

v0lv0freak
28-02-2013, 08:43
Leuk verhaal Joost! :)

Heeft je broer die mooie 850 T5 niet meer? :O

volvofiel
28-02-2013, 08:57
haha, ohja die oude badkuip.
achterin geschoven, douchedeur erop, garnituurtje erbij en toen misten alleen de vlaggetjes voorop nog...

@ J-L zo zie je maar dat hard rijden eigenlijk niet nodig is om een auto in goede conditie te houden. Ook met -20 start deze Avensis nog letterlijk na de eerste omwenteling van de startmotor. Laatst is de compressie gemeten en die is nog perfect.
Ik zeg er wel gelijk bij dat het ding elke zomer flink op z'n staart getrapt wordt. Maar er is geen verschil in rijgedrag voor/na de zomer.

@ Mark: jawel hoor. Mijn andere broer heeft vorig jaar zijn 850 10-klepper ingeruild op een S60 ;)

v0lv0freak
28-02-2013, 09:54
@ Mark: jawel hoor. Mijn andere broer heeft vorig jaar zijn 850 10-klepper ingeruild op een S60 ;)

Oeh 10klepper, ervaring mee :worship: Dat valt tegen om dan in een S60 te rijden (qua geluid). De rest zal natuurlijk een vooruitgang zijn.

volvofiel
28-02-2013, 10:08
Geluid interesseert hem niet zoveel. Hij heeft in 4 jaar tijd 150.000 km met die 850 gereden.

Die S60 bevalt erg goed. Zolang hij met 160-170 in alle comfort over "Die Strecke" kan jagen vindt hij het prima.

setsunakaede
28-02-2013, 10:35
Mooi verhaal Joost!

Overigens, wbt kilometerstanden: Onze V40 staat na het weekeind op 327000, still going strong. Mijn intentie is om hem over de 500K heen te gaan tillen... Op LPG!

Spurt
28-02-2013, 21:59
Hier op het werk knallen de vertegenwoordigers Passats in 4 jaar tijd naar de 450.000 en er zijn nog nooit problemen geweest met geen van die auto's.

Wordt hier niet maar wat getoetert? Per jaar is dat 112.500 km. Per week 2.163 km. En bij een 5 daagse werkweek 432 km per dag.

General Custom
28-02-2013, 22:30
Wordt hier niet maar wat getoetert? Per jaar is dat 112.500 km. Per week 2.163 km. En bij een 5 daagse werkweek 432 km per dag.

Kan best hoor. Wij krijgen in de supermarkt gemiddeld zo'n 2 keer per week een vertegenwoordiger over de vloer, en die mensen komen ook van door heel het land, en zijn er telkens maar maximaal zo'n 2 uur. Als ze zo 3 of 4 winkels op een dag hebben, komen ze makkelijk aan zoveel kilometer per dag.
Ik zal binnenkort voor de grap wel eens vragen hoeveel kilometer ze per jaar rijden.

Spurt
01-03-2013, 13:58
Kan best hoor. Wij krijgen in de supermarkt gemiddeld zo'n 2 keer per week een vertegenwoordiger over de vloer, en die mensen komen ook van door heel het land, en zijn er telkens maar maximaal zo'n 2 uur. Als ze zo 3 of 4 winkels op een dag hebben, komen ze makkelijk aan zoveel kilometer per dag.
Ik zal binnenkort voor de grap wel eens vragen hoeveel kilometer ze per jaar rijden.

Als zo een vertegenwoordiger die bij jullie komt in plaats van twee uur, maar 1 1/2 uur bij jullie op bezoek is en hij of zij per dag maar twee klanten 'doet' en bij elke klant ongeveer even lang vertoefd als bij jullie, dan gaat er voor het kunnen autorijden per dag al drie uur af. (Correct toch? Autorijden en tegelijk bij een klant op bezoek zijn, kan toch niet samengaan?) Dan wordt het nog ongeloofwaardiger.
Om enigszins een voorstelling te geven wat 432 km is: afstand Maastricht -->> Den Helder is volgens Google ca. 300km.
Verder is het ook nog zo dat men vaak in een file vastzit in dit pokkenland. (En dat tikt dus ook niet aan voor de kilometrage.)
Met vriendelijke groet.

v0lv0freak
01-03-2013, 14:07
Het kan wel. Ik doe elke zaterdag 700 km, Sittard - Helmond - Lichtenvoorde - Emmen - Zwolle - Nijmegen - Sittard. Soms zit Kampen hier nog bij, dan is het 700+ km. Hierbij bezoek ik ongeveer 10 klanten. Wel maar 5 tot 10 minuten per klant. Door de week rijdt een andere chauffeur op deze bus, waarbij 2 maal dezelfde route wordt gedaan en 3 maal een kortere route. Deze bus maakt dus ongeveer in 6 dagen tijd 3.000km per week. Per jaar dus 150.000km :)

Wouter
01-03-2013, 20:19
Sinds ik ooit in een 9 maanden oude auto met 170.000 km op de klok gereden heb verbaas ik me nergens meer over :) die wagen zat later dus met ongeveer 2 jaar aan de 4 ton.

Spurt
01-03-2013, 23:20
Sinds ik ooit in een 9 maanden oude auto met 170.000 km op de klok gereden heb verbaas ik me nergens meer over :) die wagen zat later dus met ongeveer 2 jaar aan de 4 ton.

- 170.000 km in 9 maanden. Komt neer op ± 944 km per dag (bij 5 daagse werkweek). Dat is ook geen kattenpis. Was er niet iets mis met de teller?

- Ongeveer 2 jaar later 400.000 km op de teller. Is ± 230.000 km verder; op jaarbasis ± 115.000 km. Bij een 5 daagse werkweek komt dat neer op ± 442 km per dag.

Wouter
01-03-2013, 23:39
die auto reed dan ook geen 5 dagen tijdens kantooruren, maar praktisch gewoon 24/7, en iedere nacht minstens 1x op en neer naar schiphol
hij had trouwens blauwe platen ;)

Spurt
01-03-2013, 23:46
die auto reed dan ook geen 5 dagen tijdens kantooruren, maar praktisch gewoon 24/7, en iedere nacht minstens 1x op en neer naar schiphol

Bedankt voor de aanvulling. Dat maakt het allemaal plausibeler.

Spurt
02-03-2013, 23:09

Die blauwe platen hebben die een bijzondere betekenis? Ik ken alleen de blauwe platen die we vroeger allemaal hadden, die van voor het tijdperk van de 'gele retroreflecterende kentekenplaten' waarin we ons nu dus bevinden.

Maurits
03-03-2013, 07:10
Taxi? Veel kilometers maken kan rap gaan hoor, als de route maar een beetje inefficiënt is ingepland rijd je sommige stukken dubbel en dat tikt fors aan.

Spurt
03-03-2013, 13:05
Taxi? Veel kilometers maken kan rap gaan hoor, als de route maar een beetje inefficiënt is ingepland rijd je sommige stukken dubbel en dat tikt fors aan.
Och ja, natuurlijk. Bedankt voor het wakker maken!

Jos360
03-03-2013, 16:37

Nee hoor, vertegenwoordigers in Duitsland en Frankrijk halen dat gewoon. In een vrachtwagen wordt van 100.000 per jaar niet eens opgekeken.

Spurt
03-03-2013, 17:09
Nee hoor, vertegenwoordigers in Duitsland en Frankrijk halen dat gewoon. In een vrachtwagen wordt van 100.000 per jaar niet eens opgekeken.

Maar vrachtwagens is toch net even iets anders dacht ik, in het bijzonder internationaal vervoer. En zitten ze daar niet dikwijls met twee man op de bok die elkaar aflossen?

Maar daar hebben ze, dacht ik, ook nog zoiets als verplichte rusttijden. Als ze zich daar aan houden en single rijden zal dat zeker het dag-kilometrage drukken.

volvofiel
03-03-2013, 18:39
Heren, zouden jullie die kilometerdiscussie elders willen voortzetten?
Een beetje offtopic vind ik niet erg, maar dit gaat nu tamelijk een eigen leven leiden :)

Spurt
03-03-2013, 19:40
Heren, zouden jullie die kilometerdiscussie elders willen voortzetten?
Een beetje offtopic vind ik niet erg, maar dit gaat nu tamelijk een eigen leven leiden :)

Voor mij hoeft het niet verder.

volvofiel
27-04-2013, 18:08
Hm, vandaag een ritje van 200 km gemaakt (Achterhoek-Tiel-Nijmegen-Achterhoek), veel snelweg maar ook redelijk wat secundaire wegen met rotondes, verkeerslichten e.d., stukje stadsverkeer erbij.
Maar toch 1:21,6 hè :)

Zodra ik eens een keer een lange snelwegrit ga maken met deze wagen ga ik echt mijn best doen, eens zien welk verbruik er dan uit komt rollen.

Ja, al die lui met hun eco-auto's... (ok, er hangt een spreekwoordelijk permanente zwarte wolk van dood en verderf achter de uitlaat van deze Toyota, maar ik doel meer op het verbruik :D)

setsunakaede
27-04-2013, 21:55
Och Joost, zo lang die zwarte wolk niet zichtbaar is hoor je mij niet klagen hoor.

Van de week weer "op de tast" zo'n milieuramp op wielen gepasseerd... Vanaf ca. 200m achter die auto tot pal er naast was het rijden op goed geluk en hopen dat de weg rechtdoor ging, zo weinig zicht was er. Vreselijk.

volvofiel
27-04-2013, 22:00
Nou Diede... als je lange tijd rustig/constante snelheid hebt gereden en je geeft een keer flink gas, haalt de roetwolk het weerbericht in het 20 uur journaal :)

Op vakantie met de caravan erachter is ook leuk, op de plaats van bestemming is deel van het front van de caravan dat voor de uitlaat zit, helemaal zwart uitgeslagen :D
Maar dat gaat al ruim 14 jaar en 4 ton zo, hoort erbij.

setsunakaede
27-04-2013, 23:02
True, true, dat is ook een beetje de aard van het (olie)beestje.
Ik heb het meer over die auto's waar een kettingroker nog stil van wordt... Zo af en toe kom je ze tegen, dat je echt al een kilometer áchter die auto zoiets hebt van "hmmm.., het zicht wordt wat slecht, maf?!?" en dan op een gegeven moment zie je zo'n zwarte rookpluim op de rechter weghelft...

huysmans
28-04-2013, 12:10
Wel opvallend dat de wagens, naar mate ze nieuwer zijn, meer roeten. Dat oude spul met de mechanische inspuiting doet het nog best netjes vergeleken met al dat electronische injectie geweld. (en gechip ;) )

volvofiel
02-07-2013, 10:24
inmiddels komt de 415.000 in zicht dus maar even de olie + filter vernieuwd gisteren

ook viel het de laatste tijd op dat de turbo behoorlijk aan het fluiten was. Ik dacht dat dat altijd al zo was, maar het viel me ook op dat als je met open raam reed er een roet-/diesellucht te ruiken was. Toch maar even gekeken, en bleek de luchtaanvoerslang naar de turbo los te hangen. Oeps :p
vandaar dat gefluit en die uitlaatgasdampen (want de carterontluchting zit er ook op aangesloten, die hing dus los)

even hersteld en nu is alles weer prima. Wel binnenkort even Wynn's reiniger in de tank erbij gooien, want we hebben weer flinke "diesel smoke outs" bij het optrekken :D
http://www.superclydesdale.com/Wordpress/wp-content/uploads/2010/03/dieselsmoke1.jpg

setsunakaede
02-07-2013, 10:49
Hmmm..., gekke Avensis, Joost?
Nooit geweten dat die ook als pickup te koop geweest is? :D

ZwerverRoodbaard
02-07-2013, 17:48
Ze hebben sinds kort een lasapparaat in huize Ruizendaal, dus tjah... :+

volvofiel
02-07-2013, 17:58
haha, heb je 'm niet in actie gezien Chris?
we zijn afgelopen zaterdag 5x voor je huis langsgereden. De rode 343, de 345 en de 850 moesten naar de nieuwe stalling en de rode 343 en 850 werden vervoerd per aanhanger. En die Avensis maar werken :+

maar geen mistwolken gezien dus?

ZwerverRoodbaard
02-07-2013, 18:32
Nu je het zegt, moeders zat wel te klagen over smerige ruiten :p

volvofiel
02-07-2013, 18:56
ik zag dat ook de was buiten hing, ik hoop dat je nu geen gerookte kleren aan hebt :D

volvofiel
06-07-2013, 22:33
nou, hier ook nog maar even dan; ik heb vandaag een retourtje Drenthe gedaan en heb 1:25 gehaald. Da's beter dan in de folders en m'n pa is jaloers, want hij heeft dat nog nooit voor elkaar gekregen :)

Goed, dat 'streven' is ook weer gehaald. Volgende streefpunt: 1:15 halen met mijn 360

Lucluc
07-07-2013, 11:39
Eh, hoe hard heb je gereden? Ik probeer vaak lange afstanden met het verkeer mee te rijden. Inhalen op goede snelheid (dus geen 110 op de linker baan...) en vooral gelijkmatig rijden. Maximaal haalbare blijft toch wel een ruime 1 op 10 op lpg. Ik rij wel minimaal 100, meest 110.

Wouter
07-07-2013, 12:19
haha, zie het gespot topic.. hij heeft geschuild achter een fokking caravan :+

volvofiel
07-07-2013, 15:52
[bert visser modus]nee! nee![/bert visser modus]

die caravan was al vrij snel weer weg, het was ook vrij rustig onderweg dus ik heb nauwelijks in andermans slipstream gereden :)

het is niet alleen met 100 km/h rondtuffen, het is een combinatie van factoren. Weinig/geen wind, 24 graden, geen airco aan of ramen open, geen andere verbruikers aan, heeeeeel gelijkmatig rijden en rustig optrekken

ohja, en de techniek moet in topstaat zijn :)

Maar geloof me, ik kan rijden met een fluwelen rechtervoet, gewoon op het zeikerige af. Als Stefan naast me zit haal ik 'm het bloed onder de nagels vandaan (hij rijdt altijd plankgas)

vincentengel1990
07-07-2013, 16:27
Volvofiel,

Heeft de Avensis nog wel zijn volle vermogen? Omdat je het gevoel krijgt dat de turbo meer fluit. Het zo immers kunnen dat een van de turbo slangen kapot is. De auto kan dan niet zijn max. turbodruk halen. De motor krijgt echter wel het volledige diesel deel binnen. Er komt dan dus te veel diesel voor de hoeveelheid lucht. Nu zal de motor flink roken, en de boel zal gaan fluiten.

volvofiel
07-07-2013, 16:47
sinds die slang weer vastzit doet de turbo zijn werk weer fluisterstil :)
met het vermogen zit het wel goed. Roken doet 'ie nog steeds. Er zijn gisteren zo'n 600 zuinige kilometers mee gereden dus de eerstvolgende keer dat het gas eens goed ingetrapt wordt...

... wil ik NIET degene zijn die er achter rijdt :D

Ygis67
07-07-2013, 21:26
Joost laat je niet opnaaien, dat ding loopt als een zonnetje.

volvofiel
08-07-2013, 08:41
o, begrijp me niet verkeerd, als er weer eens een wolk uit komt heb ik een grijns van oor tot oor :)

hij loopt inderdaad als een zonnetje, vorige week nog een aanhanger van 2 ton getrokken.

volvofiel 2
08-07-2013, 22:03
Bij een beetje gasgeven komen de donderwolken wel tevoorschijn :+

Maar waar ik met diezelfde auto 1 op 17 haal met mijn rijstijl, doet hij gewoon effe 1 op 25 :wtf2:

vincentengel1990
08-07-2013, 22:51
Ik hou me mond wel als het toch niet wordt gewaardeerd.

Echter een garage zal ik geval van de gemoede klachten: zwart roken en sis/fluit geluid. Als eerste gaan kijken naar turbo lekkage. Maar als jullie daar niet mee eens zijn is dat natuurlijk ook prima. En heb ik gewoon weg niets gezegd.

setsunakaede
08-07-2013, 23:15
Volgens mij heeft Joost anders gedaan wat je zei, al eerder? Een luchttoevoerslang die los ligt lijkt me de grootst denkbare lekkage die je je maar kan voorstellen?

vincentengel1990
09-07-2013, 00:03
Hij rookte daarna toch ook nog??? Klein schuurtje is immers al genoeg. Om deze problemen te geven. Maar ze kunnen het blijkbaar ook zonder mijn hulp. En daar is niets mis mee. Echter een persoon niet mijn verhaal als opnaaien vertaald. Maakt me niet echt blij. Ik studeer als sinds 2007 autotechniek dus weet echt wel waar ik het over heb.

volvofiel
09-07-2013, 08:33
en wij rijden deze auto al sinds 1999 en kilometerstand 0.
zoals al eerder gezegd doet deze auto het altijd al. Lees maar eens terug. Ik denk dat ik dus beter waar ik het over heb dan jij ;)

deze diesel stamt al uit de jaren '70 of '80, het is echt nog een ouderwetse diesel waar ze een turbo op geschroefd hebben. er zit ook geen roetfilter o.i.d. op.

je bent zelf ook niet al te vriendelijk in je bewoordingen trouwens, los dit de volgende keer s.v.p. even via een privébericht op.

Ygis67
09-07-2013, 18:04
Mensen, het is niet mijn bedoeling tegen schenen te schoppen. Met opnaaien doelde ik op het gepraat over langzaam achter caravans aanrijden, gewoon een gebbetje dus. Sorry dus.

volvofiel
03-03-2014, 11:25
Kleine update: 435.000 and counting.
Vorige maand is de complete koppelingsset vervangen (drukgroep werd minder, de platen waren nog prima) incl. preventief de achterste krukaskeerring (de zaak lag toch open).

De kosten per kilometer lopen hierdoor wel wat op (vorig jaar is het blok half uit elkaar geweest voor het vervangen van de oliepomp en wat keerringen, de lekkende keerring van de oliepomp was niet los te vervangen dus moest 'ie in zijn geheel vernieuwd worden...), maar er staat tegenover dat er nu naar verwachting nog zeker tot 500.000 km mee gereden kan worden zonder bijzondere reparaties.

volvofiel
16-07-2014, 10:54
inmiddels bijna 450.000 km!
en voor het eerst in jaren weer eens startproblemen. De laatste keer was 5 jaar geleden, rond de 300.000 km. Dat was ook de eerste keer. De accu had toen intern sluiting gemaakt en daarom ging de startmotor niet meer rond.

De laatste tijd ging de startmotor de eerste slag al wat moeizaam, we dachten zelf aan een (te) grote overgangsweerstand ergens in de bedrading (gare accuklemmen). Vanmorgen ging 'ie ineens helemaal niet meer rond. Spanning over de polen was 12,4 V, leek dus nog wel in orde. De bedrading zag er prima uit, op de accuklemmen na. Deze goed schoongemaakt, accu even bijgeladen, maar helaas...
toen maar eens de spanning gemeten over de polen tijdens het starten. Bleek er een behoorlijke spanningsval te zijn; binnen een seconde liep het voltage terug tot 5V. Conclusie: patiënt overleden.

In bijna 450.000 km en ruim 15 jaar dus 2x startproblemen gehad, en beide keren vanwege een gare accu! Toch respect voor die Toyota :worship:

Maar de vakantie staat voor de deur (gelukkig gebeurde het dus nu! En niet weer ergens in Frankrijk), dus er moest z.s.m. een nieuwe accu in. En een goede, welteverstaan. De vorige is er in Frankrijk door een lokale garage (ingeschakeld door de reisverzekering) een nieuwe accu in gezet van een of ander vaag merk. Maarja, er was geen andere keuze.
Nu zijn we maar gauw naar de Volvo-dealer gereden en daar hebben ze wel het een en ander op voorraad. Nu kan pa vast wennen aan Volvo-rijden! Die accu doet het geweldig, en natuurlijk gaat deze wél vele jaren mee. Het zijn ook gewoon Varta accu's in een ander jasje natuurlijk. Maar toch liever de dealer, zit er nog een leuke korting op ;)

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/360/accu.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/360/accu.jpg.html)

DanteG
16-07-2014, 12:25
Geinig verhaal. Retebetrouwbaar die Toyota's :y:
En zolang-ie niet zo rondrijdt...
cbAhfThNoco
:humor:

Wouter76
16-07-2014, 16:08
Mooi verhaal zeg, en ik kan aan jou schrijven wel merken dat je de elektro-techniek ook steeds beter onder de knie krijgt!

Soms moet je om iets te weten gaan meten, en als je dan ook nog eens weet wat je meet repareer je auto elektra bij de vleet. :)

volvofiel
27-08-2016, 16:59
Na meer dan 17,5 jaar en op een haar na 500.000 km (495.000...) is er dan toch een einde aan het Avensis-tijdperk gekomen.
Er zat weer groot onderhoud aan te komen maar op zich was dat nog niet eens zo'n probleem. Groter probleem was dat de blanke lak hier en daar begon los te laten. Het was nog maar heel klein, maar dit is een proces dat niet te stoppen is. Daarom heeft mijn pa besloten om er dan toch maar afscheid van te nemen...
De Avensis is verkocht voor export en zal waarschijnlijk binnenkort in Libië staan.

Gelukkig is er een pareltje voor teruggekomen. Een S80 D5, handgeschakeld, met slechts 143.000 km op de teller. We wilden er graag een van het eerste type, omdat die degelijker aanvoelen en wat zuiniger zijn. En wat ook belangrijk was; er zit geen roetfilter in. Daar heeft de mens neusharen voor gekregen, zeg maar :+

Het was lang, lang zoeken om een handgeschakelde D5 te vinden met een lage kilometerstand en een zeer fraai uiterlijk. Maar we hebben de speld in de hooiberg weer gevonden! :D
Is een Belgische auto, 1e eigenaar, altijd binnen gestaan, dealer onderhouden, volledige geschiedenis bekend etc. enz. Je kent het wel.
Voor aflevering een grote beurt gekregen, een Forté motorbehandeling, een nieuwe trekhaak gemonteerd en uiteraard een verse apk.

Nu is het dus alleen nog maar Volvo wat de klok slaat.

Maar het moet gezegd worden; wat was die Avensis een taaie rakker!

volvofiel
27-08-2016, 17:16
http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/343GLS/IMG_0043.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/343GLS/IMG_0043.jpg.html)

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/343GLS/IMG_0045_2.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/343GLS/IMG_0045_2.jpg.html)

General Custom
27-08-2016, 21:16
Jammer dat de Avensis weggaat Joost, maar je pa heeft er iets moois voor terug!

Maar waarom per se een handgeschakelde S80? Ik denk dat de zoektocht in dit segment makkelijker is met een automaat,

volvofiel
27-08-2016, 22:32
Vanwege de caravan :)

leonsteyns
29-08-2016, 10:02
Wat een mooie wagen, die S80!
En de D5 is een fantastisch dieselblok, daar ga je zeker ook met de caravan nog heel veel plezier van hebben...

v0lv0freak
29-08-2016, 11:59
Fijne wagen, zo'n S80. Mijn schoonpa heeft een paar maanden een 2.9 benzine gehad. Ben ik toen mee naar Parijs op en neer gereden, echt een fijne reiswagen. Niemand wil ze hebben, dus ze gaan voor '300 serie prijzen' weg :)

Waarom zou een automaat niet icm een caravan kunnen? Daar generatie automaten kun je ook zelf bedienen, om zo het juiste verzet te kiezen.

Jullie hebben echt weer een pareltje gevonden, zeker met deze km stand! Ik lees regelmatig verhalen van 5 a 6 ton met dit blok, dus jullie kunnen er weer 15 jaar tegenaan ;)

Wouter
29-08-2016, 14:26
Automaten en caravans is meestal gewoon geen goede combinatie.

Met name de koppelomvormer zorgt voor veel warmteproductie; Sommige types automaten hebben optioneel extra koelvoorzieningen voor gebruik icm trekhaak.

Wat wel goed kan gaan is bijv. een DSG of CVT automaat. Een volvo 340 cvt trekt aanhangers beter dan menig moderne auto met handbak

v0lv0freak
29-08-2016, 14:40
Met name de koppelomvormer zorgt voor veel warmteproductie; Sommige types automaten hebben optioneel extra koelvoorzieningen voor gebruik icm trekhaak.

Dat klopt bij lagere snelheid. Maar vanaf 80 / 90 km/h schieten die dingen toch in de lock-up? Tenminste zo werkt het bij de 850 / X70 classic. Daarom wordt ook geadviseerd minimaal 90 te rijden met aanhanger op de snelweg.

leonsteyns
29-08-2016, 15:47
Ik heb inderdaad een extra oliekoeler voor de ZF-bak op mijn 940, dat was indertijd als optie verkrijgbaar. Maar blijkbaar niet eentje die gekoppeld was aan de trekhaak-optie, want toen ik 'm kocht zat er een Volvo-trekhaak op zonder die extra oliekoeler... :crazy2:

De lock-up zit inderdaad tussen de 80 en 90 km/h.

volvofiel
29-08-2016, 17:22
Dank voor de complimenten!

Dat klopt bij lagere snelheid. Maar vanaf 80 / 90 km/h schieten die dingen toch in de lock-up? Tenminste zo werkt het bij de 850 / X70 classic. Daarom wordt ook geadviseerd minimaal 90 te rijden met aanhanger op de snelweg.

Probeer dat maar eens vast te houden in de heuvels/bergen.

Mijn 940 B230FB met ZF-automaat krijgt dat iig niet voor elkaar. Bij 90 km/h schakelt 'ie in de lock-up en draait dan 2.200 tpm. Gaat goed op de vlakke weg, maar daar houdt het ook mee op. Op de heuvels op de Autoroute du Soleil zet ik de bak handmatig in 3, dan heeft 'ie vermogen genoeg (het zou nog mooier zijn als ik de lock-up kon uitschakelen, want in de 4e versnelling heeft 'ie al genoeg kracht). Maar de koppelomvormer krijgt dan flink op z'n donder. Bovendien heeft de mijne geen extra oliekoeler, alleen de warmtewisselaar in de radiateur. Gelukkig heb ik een lichte caravan (max. 850 kg).

Voor het trekken van een caravan heb je gewoon een "droge" aandrijving nodig waarbij je ook zelf de volledige controle over de versnellingen hebt.

@ Mark: wat is dat toch met die 2.9? Was mij ook al opgevallen. Zijn die dingen zo slecht?

leonsteyns
29-08-2016, 21:09
Met een turbo gaat het ook prima bergop... :D

Zo'n oliekoeler voor een 940 is nog best aan te komen, hoor. Was volgens mij maar een paar tientjes en het is veel beter voor de automaat.

volvofiel
29-08-2016, 21:22
Ja, maar hoe zit het dan de rest van het jaar? Blijft de olie dan niet te koud?

leonsteyns
29-08-2016, 21:30
Geen idee, eigenlijk... :wtf2:
Ik heb bijna vier jaar en ruim 200K probleemloos rondgereden met.
Volgens mij is extra koeling van de automaatbak altijd goed. Maar ik laat me graag bijpraten/corrigeren door iemand die er wel verstand van heeft... :D

Volgens deze post http://forums.lr4x4.com/index.php?showtopic=87704&p=754558 is "consensus of opinion on an auto is to keep the thing as cool as possible and it will extend it's life."
Even helemaal vergeten dat die ZF4HP22 bak ook op LandRovers, BMWs, etc. is gebruikt... :D

v0lv0freak
30-08-2016, 07:04
@ Mark: wat is dat toch met die 2.9? Was mij ook al opgevallen. Zijn die dingen zo slecht?

Ik bedoelde het eigenlijk voor de complete S80 serie, vooral de pre facelift. Prijzen zijn echt laag, 2 jaar terug heeft mijn schoonpa nog 1600 betaald (en hem daar ook weer voor verkocht na 3 maanden). Nu gaan ze voor onder de 1000. Ik denk dat het de combinatie gewicht (= belasting) + verbruik + gedateerd uiterlijk is. Verder is het 2.9 blok gewoon prima en rijdt heerlijk rustig. Ik denk dat jij dat ook een geweldige auto zou vinden! ;) Ik vond hem zelfs fijner rijden dan de V70N t5 die hij nu heeft, ondanks dat die veel sneller is.
Enige zwakke punt dat ik op fora kon vinden is de automaat icm de T6. Die schiijnen toch moeite te hebben met het vermogen :D

De D5 gaat hem wel op snelheid houden hoor, ook bergop :)

General Custom
31-08-2016, 17:44
Het is een beetje bangmakerij dat je met een automaat minder goed aanhangers kunt trekken. In de jaren 80 had je zelfs Amerikanen die met een bepaalde motor enkel als automaat besteld konden worden omdat de handbakken het koppel niet aan zouden kunnen. Dan praat je over (minimaal) 400-500Nm koppel.
ZF maakt bovendien goede en fijne versnellingsbakken, misschien wel de beste. Ik zou me dan ook niet zo'n zorgen maken om het trekken van een aanhanger. Als je de olie goed bijhoudt en je aan het maximale trekgewicht houdt kan je eigenlijk niks gebeuren.
Een extra oliekoeler kan ook geen kwaad, zo'n versnellingsbak moet in principe gewoon zo 'koud' mogelijk blijven. vaak geeft de fabrikant van de auto ook verschillende trekgewichten op naargelang je een oliekoeler hebt. Voor mijn Camaro is dat bijvoorbeeld +-750kg ongeremd, +-950kg geremd, en iets van 1800kg geremd met extra oliekoeler voor de bak.

volvofiel
31-08-2016, 18:46
Als je de olie goed bijhoudt en je aan het maximale trekgewicht houdt kan je eigenlijk niks gebeuren.

99 van de 100 gestrande vakantiecombinaties waarbij de trekkende auto een automaat heeft, is het niet met je eens :+

General Custom
31-08-2016, 20:03
99 van de 100 gestrande vakantiecombinaties waarbij de trekkende auto een automaat heeft, is het niet met je eens :+

Dan zeg ik 98 van de 100 doet het zelf.
De ene helft daarvan rijdt met te weinig olie, slechte vieze oude olie, of op een andere manier slecht/geen onderhoud uitgevoerd.
De andere helft weet niet hoe ze met het spul omgaan. Je wilt ze niet de kost geven hoeveel mensen, bijvoorbeeld, geen idee hebben waarvoor die cijfertjes langs de pook zijn, of mensen die het gewoon niet zo interesseert omdat ze een auto leasen, of mensen die hun sleurhut tóch met de helft overladen, of mensen die op wat voor manier dan ook hun verstand niet gebruiken wanneer ze vakantie hebben...
Los van automaat of niet, hoeveel mensen staan er sowieso in ze zomer met hun auto aan de kant omdat ze eens per jaren menen dat ze hun gebrekkig onderhouden sleurhut-combinatie menen 10 minuten eerder in Frankrijk te moeten zijn :crazy1::humor:

v0lv0freak
31-08-2016, 21:45
Bart ik ben het helemaal met je eens! Zie op het 850 forum topics geopend worden over hoe te rijden met aanhanger en automaat terwijl het ook in het boekje staat!
En ook met handbak, hoeveel er met sleurhut erachter gewoon in de 6 rijden. Veel mensen stranden door onkunde.