PDA

Bekijk de volledige versie : Discussie over wasted spark ontstekingssystemen


Wouter
08-08-2013, 23:02
wegens zwaar offtopic zijn een flink aantal berichten in Anjo's showroomtopic voor de 340 Turbo (http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=7963) afgesplitst naar deze thread.

Dit bericht was waar het allemaal mee begon:

bij wasted spark worden ook bobines gebruikt die per signaalaansluiting 2 bougieaansluitingen hebben. de stroom loopt in serie door deze 2 bougies.

omdat de 2e cilinder in uitlaatslag is, heerst rond de bougie atmosferische druk en verliest de totale ontstekingspuls maar heel weinig kracht door het feit dat ie "loos" vonkt. Dit systeem werkt dus ook niet als je bijv. twinspark wilt aansturen met 1 bobine.

2 Fast 4 U
21-09-2013, 11:52
bij wasted spark worden ook bobines gebruikt die per signaalaansluiting 2 bougieaansluitingen hebben. de stroom loopt in serie door deze 2 bougies.


Sorry Wouter maar dat is onmogelijk dat de stroom in serie door twee bougies kan gaan.
Wat wel kan is dat de twee bobines in serie staan.

Wat ik zeker denk wat jij bedoeld is, dat per bobine twee bougies [parallel] zijn aangesloten en dat de twee bougies tegelijkertijd een vonk geven bij de ene cilinder als ontstekingsvonk en bij de ander cilinder als een losse flodder bij een uitlaatslag.

Wouter
21-09-2013, 15:13
Sorry Wouter maar dat is onmogelijk dat de stroom in serie door twee bougies kan gaan.
Wat wel kan is dat de twee bobines in serie staan.

Wat ik zeker denk wat jij bedoeld is, dat per bobine twee bougies [parallel] zijn aangesloten en dat de twee bougies tegelijkertijd een vonk geven bij de ene cilinder als ontstekingsvonk en bij de ander cilinder als een losse flodder bij een uitlaatslag.

het kan wel en het klopt zoals ik het omschreef.
als je bougies parallel gaat aansluiten loopt de motor helemaal niet meer.

powerflux
21-09-2013, 16:52
sorry, maar bougies in serie is toch echt niet een optie zolang het blok ook aan de minpool hangt.

Eigenlijk staan je bougies altijd al parallel, alleen word er steeds maar eentje 'aangesloten'. Bij wasted spark zijn er twee tegelijk 'aangesloten'.

Wouter
22-09-2013, 22:50
Zodra bougies parallel staan / "tegelijk aangesloten" zal alleen de bougie met de laagste overgangsweerstand vonken. De spanning/stroom zoekt namelijk de weg van de minste weerstand. De bougie in de cilinder die aan het eind van de compressieslag staat heeft een veel hogere overgangsweerstand doordat de druk hoger is. Gevolg zal dus zijn dat alleen in de cilinder die aan het eind van de uitlaatslag staat een vonk te zien is. Die vonk doet alleen niks, want er is daar op dat moment geen druk en geen brandbaar mengsel. resultaat = No start.

de bobine is bij een wasted spark / twinspark systeem anders uitgevoerd dan bij een "normaal" verdelersysteem. De hoogspanningsspoel ligt bij een normale bobine aan de ene kant aan de massa (of aan de B+, maar dat is nagenoeg hetzelfde...) de andere kant is de hoogspannings aansluiting.

Bij een wasted spark bobine zijn de primaire en secundaire winding galvanisch gescheiden en zijn beide uiteinden van de secundaire winding naar buiten gevoerd. Dit zijn de 2 bougie aansluitingen.

de spanningspiek die ontstaat in de secundaire spoel, gaat vanuit de ene aansluiting naar de centrale elektrode van de "positive firing" bougie. Daar slaat de vonk over naar de massa. Vanuit de massa elektrode van de andere bougie slaat de vonk dˇˇr naar de centrale elektrode van de "negative firing" bougie. deze centrale elektrode is weer met een bougiekabel met de andere aansluiting van de secundaire spoel verbonden, en zo is het kringetje rond.

Precies zo werkt bijvoorbeeld het ontstekingssysteem van een citroen 2CV ook... geen verdeler, gewoon een set puntjes die 1x per omwenteling open gaan, en zo'n maffe bobine met 2 aansluitingen. Dat de massa van het blok/auto halverwege tussen de positieve en negatieve kant van de hoogspanning zit maakt geen ene fluit uit :+

powerflux
23-09-2013, 06:19
Zodra bougies parallel staan / "tegelijk aangesloten" zal alleen de bougie met de laagste overgangsweerstand vonken. De spanning/stroom zoekt namelijk de weg van de minste weerstand. De bougie in de cilinder die aan het eind van de compressieslag staat heeft een veel hogere overgangsweerstand doordat de druk hoger is. Gevolg zal dus zijn dat alleen in de cilinder die aan het eind van de uitlaatslag staat een vonk te zien is. Die vonk doet alleen niks, want er is daar op dat moment geen druk en geen brandbaar mengsel. resultaat = No start.


Hier haal je een parallel proces door de war met een parallel circuit. Op geen enkel moment heeft een normale onsteking zoals standaard op de B14 zit meerdere bougies in serie geschakeld. Deze staan altijd parallel, alleen is er slechts 1 tegelijk aangesloten. Als het een serieschakeling was waar steeds 1 schakelaar 'aan' stond, zou er geen enkele werken. Denk maar aan kerstlampjes waar een hele streng uitvalt omdat er 1 stuk is. Dat is serie.

Het proces is serieel, de schakeling is parallel.

[...] Dat de massa van het blok/auto halverwege tussen de positieve en negatieve kant van de hoogspanning zit maakt geen ene fluit uit :+

Dit Klopt voor het door jouw beschreven wasted spark/2cv systeem. Wat er enkel kan gebeuren bij ongelijke bougies is dat een deel van de retourstroom door het blok zal lopen, maar dat maakt het principe niet anders en de werking ook nouwelijks.

Voor het normale systeem maakt het echter wel uit. Wil je daar persÚ bougies in serie schakelen, dan zul je de 2e bougie met 'aarde' moeten verbinden, en het blok laten zweven. Immers heb je daar geen zwevende secundaire winding om een negatieve spanning uit te halen!
--

Teken het maar eens uit. Ik denk dat we het allang eens zijn, er is alleen een woordkeus anders of iets dergelijks.

Wouter
23-09-2013, 21:59
wasted spark werkt met een galvanisch gescheiden secundaire winding. de potentiaal van het blok is irrelevant.

een wasted spark systeem werkt niet met een klassieke bobine. duh.

powerflux
24-09-2013, 06:02
wasted spark werkt met een galvanisch gescheiden secundaire winding. de potentiaal van het blok is irrelevant.

een wasted spark systeem werkt niet met een klassieke bobine. duh.

Ja en Ja :)

ginkelvanmichiel
24-09-2013, 09:43
toch wel, een 2cv heeft wasted spark, en klassieke bobine. Echter met twee uitgangen en meteen dus de verdeelkap. Ongeacht de arbeidsslag worden beide cylinders voorzien van een vonk ;)

powerflux
24-09-2013, 09:44
[tekst weg]
http://www.armisoft.nl/images/2cv/2cv063.jpg

Bart Manders
24-09-2013, 10:11
Jullie zijn me heulemoal kwijt........

Wouter
25-09-2013, 00:12
toch wel, een 2cv heeft wasted spark, en klassieke bobine. Echter met twee uitgangen en meteen dus de verdeelkap. Ongeacht de arbeidsslag worden beide cylinders voorzien van een vonk ;)

Dat is dus geen klassieke bobine! De 2 bougie aansluitingen zitten ieder aan een uiteinde van de hoogspanningswikkeling, niet samen op 1 kant, met de andere kant aan massa.

Het idee dat beide cilinders tegelijk van een vonk voorzien worden waren we het 10 berichten geleden al over eens; de manier waarop dat gebeurt is wel interessant. Zie het laatste plaatje van powerflux, je ziet duidelijk dat de stroom eerst door de ene bougie gaat, via het blok, en dan door de andere bougie. Ze staan dus in serie

ginkelvanmichiel
25-09-2013, 15:47
:D
Klassiek wel, stamt al uit 1948 (maar nu zit ik te stangen - en het is een beetje topicvervuiling)

AvdAkker
25-09-2013, 16:19
http://www.marcovw.nl/Motor/Bobine/DIS2.png

meer informatie in een notendop: http://www.marcovw.nl/Motor/Bobine/bobine.htm

de rest van de discussie is onderhand een tomato tomahto verhaal aan het worden naar mijn idee:)

Wouter
25-09-2013, 20:51
Als je de berichten zo onder elkaar ziet staan in 1 topic vind ik het wel grappig leesvoer. Iedereen beweert aan het eind van de discussie dat ze dat ook bedoelden maar in het begin beweerden ze precies het tegenovergestelde :+

powerflux
25-09-2013, 21:10
zoals ik zei: misverstand. mijn zinsconstructie was niet duidelijk, ik las jouw zin verkeerd. het is dan ook zonde dat ik me weer geroepen voel om te reageren, maar het irriteert me behoorlijk dat je zelf ook niet goed leest. Dus niet doen dat ik in het begin wat anders beweer. Dat is namelijk niet zo. Ik beschrijf een andere methode, gebaseerd op wat ik dacht dat je bedoelde.

Mijn opmerking dat je met een normale bobine een zwevend blok nodig hebt om in serie te kunnen onsteken, is namelijk absoluut correct.
Daarbij, vanaf het moment dat jij opmerkte dat bij wasted spark een bobine met een zwevende secundaire hebt, ben ik het daar ook helemaal mee eens geweest.

In bericht #6 van dit topic doe ik mijn best om na jouw uitleg in #5 dit onderscheid nog eens duidelijk te maken. Lees maar na.

Wouter
25-09-2013, 22:21
ja, gelukkig maken we allemaal wel eens foutjes. mezelf inbegrepen hoor!

Weet niet of Erick het hele verhaal nog gevolgd heeft?

2 Fast 4 U
25-09-2013, 23:00
ja, gelukkig maken we allemaal wel eens foutjes. mezelf inbegrepen hoor!

Weet niet of Erick het hele verhaal nog gevolgd heeft?

Zeker en ik moet ook toegeven dat ik een ander gedachte had en dus ook fout zat.

rwdstudent
26-09-2013, 09:29
Ik heb een DIS bobine op de 360 geknutseld. Endelijk van die stomme verdeler af :p

volvofiel
26-09-2013, 12:09
ik dacht dat de goede bedoelingen allemaal goed bedoeld waren, maar door het vele denken de bedoelingen zodanig overdacht waren dat de bedoelingen wel goed bedoeld waren, maar toch anders werden opgevat dan bedoeld

zo, en nu stoppen met denken eehhh ik bedoel bedoelen (denk ik)

VLVM53
26-09-2013, 12:33
ik dacht dat de goede bedoelingen allemaal goed bedoeld waren, maar door het vele denken de bedoelingen zodanig overdacht waren dat de bedoelingen wel goed bedoeld waren, maar toch anders werden opgevat dan bedoeld

zo, en nu stoppen met denken eehhh ik bedoel bedoelen (denk ik)

Moest 'm twee keer lezen:p