PDA

Bekijk de volledige versie : 1992 Volvo 960 - B204FT


ZwerverRoodbaard
16-02-2014, 16:19
Hi, my name is Chris and I'm an addict...nog een 900 erbij :p

Vorig jaar augustus stond er tussen de advertenties van het Volvo 700 vereniging forum een 960 te koop. De advertentie was erg summier en er stond vrij weinig informatie in de advertentie, echter stond er wel bij dat de auto voorzien was van een B204FT motor.
Helaas is de auto toen door m'n vingers geglipt, omdat ik zat te twijfelen...aangezien ik net een 142 voor erbij had gekocht :snif:

De auto is toen wel naar een bekende volvo'er gegaan, welke gelukkig redelijk actief is op het interwebz :p

..dus ik had een 142 aangeschaft...5-6 jaar terug had ik ook een 142 in mijn bezit. Dat was toen een "beleving" om met die auto te rijden en heb 'm ook met alle plezier weer verkocht en er nooit meer over zitten balen...echter begon het afgelopen jaar toch te jeuken.
Wellicht lag het aan de auto dat ik er niet zoveel plezier mee beleefde of zat ik destijds niet met de goede instelling in de auto.
Om de '142' in het algemeen weer een kans te geven heb ik ergens in oktober een 142 gekocht via het Volvolvo-forum, leuk ding, gekke opties, gas enz.
Paar keer in het weekend meegereden toen het lekker weer was en dat was stiekem toch best leuk, veel bekijks met zo'n ding en de duimpjes vlogen in het rond.
Daarna geprobeerd om er ook werkverkeer mee te gaan doen...:loser: de horror :p Ik zat vervolgens om 08:00 op m'n werk met gehoorschade en een paar hartverzakkingen.
Nouja om het '142' verhaal af te sluiten, voor mij nooit..nooit maar dan ook nooit meer een 142 of iets gelijkswaardig.

Maar ik was een 960 misgelopen. Waar ik stiekem wel van baalde, zeker toen er een topic werd geopend op Turbobricks met wat meer foto's van de auto. De auto was in sublieme staat en 100% eigendom geweest van een liefhebber.
Nu wou het zo dat de koper (Borrie) na een paar maanden de auto weer te koop zette i.v.m. aankoop eigen huis en dat de auto toch in de stalling bleef staan...en hij was gevoelig voor inruil van een 40+ oude Volvo :D

Afspraak gemaakt om de 960 te gaan bekijken en dat ik kwam met de 142, zodat hij die kon bekijken. Dit heeft 2 afspraken gekost, aangezien de 142 vier dagen voor de 1ste afspraak doorkreeg dat er iets ging gebeuren en moeilijk ging doen met de brandstoftoevoer en er een z.g.a.n. verdamper gemonteerd kon worden.
Gisteren was het dan eindelijk zover om een kijkje te gaan nemen bij de 960. De 142 heeft op de heenweg prima gepresteerd en het was een mooie dag om er een laatste ritje mee te maken.
Aangekomen in het westen des lands, pal aan zee, stond de 960 al te wachten op me. Door de enthousiaste reactie van Borrie op TB had ik er wel vertrouwen in dat de auto in goede orde was.

De auto is van binnen echt super! Geen gebroken plastic, leder lekker soepel en van goed kleur, tapijt zeer netjes en niet versleten echt een liefhebbers auto geweest. Helaas heeft de lak wel wat geleden door de stalling naast een geploegd zanderig weiland en de harde wind. Hiervoor ga ik van de week even naar de specialist om te kijken of e.e.a. nog weg te polijsten/herstellen is. Tevens zitten er roestblaasjes op het schuif/kanteldak, maar alleen op het dakje zelf!, maar bij de aankoop zit ook een glazen schuif/kanteldak. Technisch is de auto in goede orde, geen kraakjes/piepjes, nieuw nivomats, airco vernieuwd, motor en turbo pakken goed op.
Na het over de vraagprijs te hebben gehad i.c.m. de inruil van de 142 heb ik volgens mij een heel erg redelijke prijs betaald voor de 960.

Borrie was blij dat de 960 naar een liefhebber ging en ik was blij dat ik m'n 142 heb kunnen inruilen. Stiekem jammer, maar ik heb er een unieke 960 voor terug :D

Actielijstje:
- Algehele conditie bepalen van de auto/actielijstje uitbreiden
- Vervangen distributie en oliepomp tandwiel incl. bout (weet iemand Volvo nr.?)
- Lakschade laten beoordelen
- Matten voor interieur aanschaffen
- Uitlaat op dichtheid checken, er sist iets bij een gelaste pijp
- Schuif/kanteldak vervangen voor glazen dakje
- Oude eigenaar achterhalen i.v.m. aanwezige geschiedenis...

Van de week de lak laten beoordelen en onderdelen halen bij de dealer om de distributie te laten vervangen. Riem is nog maar 4000km oud, maar zit er al sinds 2008 op, tevens is het niet bekend of er het nieuwe of het oude type tandwiel met bout op gemonteerd is.

Hier onder een paar foto's uit de advertenties. Goede foto's komen later deze week :)

1992 Volvo 960
Motor: B204FT
Versnellingsbak: M46
Kleurcode: 412-22
Interieurcode: 6910
Bekleding: Volleder, zwart incl. zwarte accenten
Uitvoering:
- Sperdifferentieel, 1041
- Volvo Hydra's, 6,5x16', 205/55R16
- Elektrische ramen, voor en achter
- Elektrische spiegels
- Elektrische antenne
- Elektrisch kantel/dakraam
- Premium geluidssysteem, SC801, 8 speakers
- Zonnerol op achterruit
- Nivomats
- Airco

https://v4s.yimg.com/sj/2894/12566446033_2f2bd845bd_n.jpg (http://www.flickr.com/photos/zwerverroodbaard/12566446033/) http://farm4.staticflickr.com/3741/12566797274_f2b3ac8218_n.jpg (http://www.flickr.com/photos/zwerverroodbaard/12566797274/) http://farm8.staticflickr.com/7458/12566331405_61571c61e3_n.jpg (http://www.flickr.com/photos/zwerverroodbaard/12566331405/)

http://farm3.staticflickr.com/2861/12566446093_fb09047fb6_n.jpg (http://www.flickr.com/photos/zwerverroodbaard/12566446093/) http://farm4.staticflickr.com/3698/12566797514_c1ddae33af_n.jpg (http://www.flickr.com/photos/zwerverroodbaard/12566797514/) http://farm4.staticflickr.com/3737/12566797264_7fa622390e_n.jpg (http://www.flickr.com/photos/zwerverroodbaard/12566797264/)

Groeten,
Chris

powerflux
16-02-2014, 16:24
haha, cool! ik heb op FB Boris nog gecomplimenteerd met die leuke 142 :P

Maar die 960 is een vlotte met die motor hoor.. en met dat sperdiff is ook fijn.

Joris
16-02-2014, 16:49
Toffe bak, met een toffe motor ook! Zit er geen M90 versnellingsbak achter?

volvofiel
16-02-2014, 17:04
Ha, daar is 'ie dan! Mooie bak man, ik rij wel een keer langs :D

Veel plezier ermee!

Lucluc
17-02-2014, 10:08
Ah, die 142 stond ook op de VKB te koop. Deels gerold, meen ik me te herinneren.

Toffe 960; veel plezier ermee!

Steven1
17-02-2014, 15:10
'Daarna geprobeerd om er ook werkverkeer mee te gaan doen... de horror Ik zat vervolgens om 08:00 op m'n werk met gehoorschade en een paar hartverzakkingen.
Nouja om het '142' verhaal af te sluiten, voor mij nooit..nooit maar dan ook nooit meer een 142 of iets gelijkswaardig.'


Waarom dit dan? Een 142 zal toch niet heel slechter rijden dan een 343 en daar voel ik mij nooit echt onveilig in.

Alexdepalex
17-02-2014, 16:01
'Daarna geprobeerd om er ook werkverkeer mee te gaan doen... de horror Ik zat vervolgens om 08:00 op m'n werk met gehoorschade en een paar hartverzakkingen.
Nouja om het '142' verhaal af te sluiten, voor mij nooit..nooit maar dan ook nooit meer een 142 of iets gelijkswaardig.'


Waarom dit dan? Een 142 zal toch niet heel slechter rijden dan een 343 en daar voel ik mij nooit echt onveilig in.

Tja, als je eenmaal die moderne-meuk gewend bent... :loser:

ZwerverRoodbaard
17-02-2014, 19:09
Waarom dit dan? Een 142 zal toch niet heel slechter rijden dan een 343 en daar voel ik mij nooit echt onveilig in.

Die 142 produceert ff iets minder geluid in de cabine dan de gemiddelde opstijgende F16 en bij een plotselinge remactie is het allemaal net iets spannender dan normaal :p
E.e.a. natuurlijk geheel afhankelijk of je wel of niet een ochtendmens bent :+ Ik rij graag in alle rust naar kantoor, daarna begint de drukte wel weer haha

Tja, als je eenmaal die moderne-meuk gewend bent... :loser:

...eigenlijk dit dus :f

Steven1
17-02-2014, 19:16
Nou ja, deels met je eens. Ik pas mijn rijstijl altijd wel sterk aan als ik in de 343 rijdt t.o.v. mijn recente Honda Civic. Moet wel zeggen dat mijn 343 erg goed remt na nieuwe blokken, maar ruimschoots afstand houden doe ik altijd. Geluid is idd wel een stuk sterker aanwezig.

Moet wel zeggen dat ik mijn Honda altijd extreem snel en stil vindt ('t is toch maar een 1.4 overigens) als ik een tijdje in de Volvo heb gereden, dus ik snap het wel een beetje.

volvofiel
17-02-2014, 19:52
meneer rijdt graag in alle rust naar kantoor...

waarom heb je dan een turbo??! :humor:

BartJu
18-02-2014, 15:57
meneer rijdt graag in alle rust naar kantoor...

waarom heb je dan een turbo??! :humor:

Waarschijnlijk om de drukte voor te zijn?

ZwerverRoodbaard
18-02-2014, 22:05
Had ik gezegd dat ik ook van uitslapen hou :halo:

Niels
25-02-2014, 16:39
Hij is gaaf hoor Boris. Klinkt ook goed ;)

Maar DAFUQ - een bak met overdrive??

ZwerverRoodbaard
26-02-2014, 19:32
Hij is gaaf hoor Boris Chris. Klinkt ook goed ;)

Maar DAFUQ - een bak met overdrive??

FTFY :+

Jammer genoeg hadden ze destijds de M90 nog niet uitgevonden, want dat is inderdaad een fijnere bak voor deze motor.
Als ik Philip (760, B204FT+M90) vorig jaar zo zag schakelen bij de EU-Meet lijkt me dat een behoorlijke verbetering t.o.v. de M46.
Maarjah daarentegen is het ook wel geinig om zo'n knopje in te mogen drukken :p

volvofiel
26-02-2014, 19:35
Is dat niet teveel inspanning 's ochtends Chris :+

Maar wat gaat er nu met je 940 gebeuren?

ZwerverRoodbaard
26-02-2014, 19:49
Oh niks die blijft gewoon, ik wacht alleen nog ff op beter weer :p
De laatste tijd te veel de bedrijfswagen mee moeten nemen, dus hij staat een beetje zielig op het grasveldje inderdaad.
Maar daar komt na volgende week ook verandering in.

volvofiel
26-02-2014, 20:02
ik wou zeggen, als dat grasveldje omgeploegd moet worden dan zeg het maar, ik moet toch de auto nog wassen dus tot die tijd kan ik me nog uitleven... :humor:

(ze hebben hier laatst met een of andere ploeg/schaaf de bermen van de landweggetjes "bewerkt" dus momenteel is het ene grote bruine bende)

powerflux
27-02-2014, 06:59
FTFY :+

Jammer genoeg hadden ze destijds de M90 nog niet uitgevonden, want dat is inderdaad een fijnere bak voor deze motor.
Als ik Philip (760, B204FT+M90) vorig jaar zo zag schakelen bij de EU-Meet lijkt me dat een behoorlijke verbetering t.o.v. de M46.
Maarjah daarentegen is het ook wel geinig om zo'n knopje in te mogen drukken :p
Past de M47 niet?

Joris
27-02-2014, 07:35
jawel, die past! maar je kunt het beter in een keer goed doen en een m90 er onder hangen.

flip21
01-03-2014, 18:35
Hey Chris,

mooie bak, ik zal een dezer dagen ff op je pb reageren, ff wat druk

huysmans
02-03-2014, 09:36
Past de M47 niet?

De M46, 4 bak met overdrive, is een versnelingsbak die meer trekkracht aan kan dan de 5 bak M47. Dat is de reden dat de Tubro (diesels) de M46 bak hebben. (totdat de M90 beschikbaar kwam)

volvofiel
15-05-2014, 15:43
He Chris ga t gras es maaien man, je 940 is bijna niet meer te zien :p

ZwerverRoodbaard
15-05-2014, 19:39
I know :woops: over 15 dagen APK, dus ik moet 'm nu echt eens afmaken.
Uiteindelijk is het een karweitje van niks, maar sleutelen op de stoep is zo uber k*t.
Mensen die langs lopen en vragen of de auto stuk is :snif:

De 960 heeft iig wel de nodige TLC gehad:
- Startmotor vervangen;
- Waterpomp vervangen;
- Balansasriem en spanrollen vervangen;
- Vervangen distributie incl. oliepomp tandwiel incl. bout;
- Keerringen vervangen, nokkenassen/voorste krukaskeerring/balansas.

Er staat nog veel meer op het lijstje wat er nog moet gebeuren. Ga een beetje geleidelijk de onderdelen aanschaffen om de voortrein, uitlaat en alle rubber rotzooi te vervangen.
Wat wellicht nog wel op kort termijn gaat gebeuren is de achterste krukaskeerring vervangen, ook een goede kans om een M90 te monteren, maar er zijn andere dingen met voorrang :p

ZwerverRoodbaard
18-09-2014, 20:30
Zo even een kleine update wat betreft m'n 960
Ohja en de 940 heeft inmiddels ook weer een kleine 5000km gereden na een stilstand van ca. 1 jaar...had ik wel gemist :groovy:

De storing van laatst was dus een kapotte dynamo. Het revisie bedrijf zei dat deze een beste opklapper heeft gehad gezien de schade bij de revisie.
Feitelijk is het een nieuwe dynamo geworden gezien alle onderdelen die vervangen zijn. Een echt nieuwe Bosch unit was niet meer leverbaar, dus revisie was de enigste optie.
Hij laadt nu netjes 14,3 Volt met de verbruikers aan. Laatst brande het lampje wel heel zwakjes toen de auto ca. een 30min stationair had gedraaid.
Ik heb de v snaar even wat losser gesteld, maar tot dusver is het niet teruggekomen.

Sinds gisteren zit er ook weer een nieuwe APK op de auto met de complimenten :D
Klein gaatje in de uitlaat moest gelast worden, stofhoesje van de fuseekogel rechts, handrem bijgesteld, remmen vrijgemaakt en 4 nieuwe banden.
De droogtescheuren die in de oude banden zaten bij alle 4 tot op het canvas. Ook bij alle 4 op de overgang loopvlak naar zijkant band, blijkbaar een zwak punt van de Michelin Energy's.
Nu zitten er Vredestein SPORTRAC 5 banden op in de originele maat. Moet nog wel even terug, want de voortrein begint verschrikkelijk te trillen bij 120-140 km/h.

Voor de toekomstplannen ligt er in m'n garage een M90L2 te wachten. Nu nog alle overige randzaken er bij zoeken en dan kan die eronder.
Feitelijk is dit nog een doorn in het oog samen met de lekkage van de achterste krukaskeerring.
De auto schakelt heel erg goed begrijp me niet verkeerd, maar het schakelt zo traag en gevoelloos.
Voor de rest heb ik eigenlijk geen plannen met de auto, wellicht ooit nog is een wat betere uitlaat, maar ik ga 'm niet verlagen of sportiever maken...tenminste nog niet, you never know :p
Ohja en aan de lak moet ik echt een keer aandacht aan besteden, de slijtsporen van één of andere autohoes beginnen me toch ernstig te irriteren.

Dit jaar ga ik denk ik met de auto naar de VKB, maar daarna gaat die de stalling/sleutelruimte in bij m'n 360's.
Van de winter ga ik 'm toch niet gebruiken en zo kan ik mooi de spullen verzamelen voor de M90 swap.

Bijgaand nog een paar foto's voor de liefhebbers :+
...en de link naar het fotoalbum met nog meer foto's, hier klikken. (https://flic.kr/s/aHsk3JTuTw)

https://farm4.staticflickr.com/3835/15093615690_490f23e2da_z.jpg (https://flic.kr/p/oZLJ6h)

https://farm6.staticflickr.com/5584/15257331976_bb76dbc6d4_z.jpg (https://flic.kr/p/pfePeS)

https://farm4.staticflickr.com/3872/15093785768_d3e7c472ce_z.jpg (https://flic.kr/p/oZMADE)

https://farm4.staticflickr.com/3844/15093665830_91ac080f39_z.jpg (https://flic.kr/p/oZLYZL)

https://farm4.staticflickr.com/3897/15093681460_193fbeb413_z.jpg (https://flic.kr/p/oZM4Df)

volvofiel
18-09-2014, 20:42
zie ik de Eiffeltoren van de Achterhoek? :D

Kevin
18-09-2014, 20:52
Goh laten we om de hoogspanningsmast heen een soort rotonde maken... :)

Gave bak overigens!

Wouter
20-09-2014, 23:38
ja das handig zo, een 150 kV mastje midden op de weg :+

grappige fotolocatie in ieder geval

BartJu
24-09-2014, 13:44
Ideaal als je electrisch wil rijden dus!
:humor:

ZwerverRoodbaard
12-11-2014, 21:26
Thnx voor de complimenten :)
Was vandaag weer even daar op 't industrieterrein om ff snel te tanken...blijft een gek ding zo in de weg, maar zo heb je wel de meeste grond om te ontwikkelen :p
Nog een weekje en dan mag de 960 ook in de stalling, dan kan ik de winter mooi gebruiken om het e.e.a. klaar te maken voor de klusjes die nog liggen.