PDA

Bekijk de volledige versie : 1998 Volvo 940 Limited Edition


volvofiel
01-12-2014, 17:06
De nieuwste aanwinst van de familie :)
Een van de laatste 940's, met het befaamde 2.3 LPT redblock. Gekocht omdat de Toyota scheepsdiesel tijdens de vakanties met caravan (1300 kg) niet meer met het verkeer mee komt zodra er heuvels zijn. Omdat die Toyota verder nog uitstekend bevalt (en vooral erg goedkoop is...) vonden we het zonde om hem in te ruilen op een nieuwere, enkel en alleen vanwege de vakantie. Na 15 (inmiddels bijna 16) jaar en 460.000 km hebben we er nog steeds geen genoeg van.
Wat doe je dan? Een auto erbij voor alleen de vakanties is gekkenwerk. Vanwege de oldtimerregeling en de lage zit in de Volvo 460 van mijn moeder is besloten om de 460 weg te doen en een 940 terug te kopen. De 460 is doorgeschoven naar mij, ik heb de blauwe 360 "opgeruimd" omdat het anders echt teveel werd.

Toen dus op zoek naar een 940. Met een best specifiek wensenlijstje op pad gegaan (sedan, 2.3 LPT, M90 bak, climate control, trekhaak en vooral GEEN werk), en uiteraard blijk je dan toch concessies te moeten doen. Na een aantal wrakken te hebben bekeken die in de advertentie en aan de telefoon als "mooie auto" werden aangeprezen, kwamen we een exemplaar tegen dat ook écht mooi en goed was. Maar wel een Estate....
De auto was niet goedkoop, maar zou wel perfect worden afgeleverd. Dat bevatte een nieuwe koppelingsset, nieuwe sierstrips, nieuwe voorruit, grote beurt, nieuwe distributie, keerringen, kleppen stellen etc. Al met al een prima deal.
We hebben er even op moeten wachten (dat krijg je met hobbygarages), maar zaterdag was het dan zo ver.

Sinds dit weekend staat er dus een 940 op de oprit, in de Limited Edition versie. Daarnaast nog een aantal leuke opties zoals grijs lederen bekleding (in zeer goede staat), houtinleg, 4x elektr. ramen, climate control, 4 (!!) airbags, lederen stuur, cruise control, koplamphoogteverstelling, koplampwissers, etc. Te veel om op te noemen. En het werkt allemaal nog ook!
Met 365.000 km is de auto net ingereden, het dunste klepstelplaatje is 3,75 dus de cilinderkop kan nog door tot minstens 700.000 km. Met een gemiddeld jaarkilometrage van 5.000 km (+ vakantiekilometers, maar die rijd je binnen een maand weg) zit dat dus wel snor.

De auto kon een goede poetsbeurt gebruiken, dus gisteren en vandaag heb ik er zo'n 10 (!) uur aan besteed. Het volledige Meguiar's programma... nu nog te doen: rubbers insmeren met vaseline, vloermatjes schoonmaken, stofzuigen en het leer een behandeling geven. Dat komt van het weekend wel. De auto glimt nu weer als een malle, helaas is dit op de foto's niet te zien. Mobiele telefoon he... zodra het zonnig is neem ik de camera wel eens mee, die zal vast mooiere foto's maken.

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940/IMG_20141201_160435_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940/IMG_20141201_160435_d.jpg.html)

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940/IMG_20141201_160503_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940/IMG_20141201_160503_d.jpg.html)

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940/IMG_20141201_160518_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940/IMG_20141201_160518_d.jpg.html)

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940/IMG_20141201_160447_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940/IMG_20141201_160447_d.jpg.html)

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940/IMG_0143_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940/IMG_0143_d.jpg.html)

Het interieur, alleen even afgezeemd, verder nog niets aan gedaan
http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940/IMG_0141_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940/IMG_0141_d.jpg.html)

Dit bakbeest zal de caravan wel wat beter kunnen trekken denk ik zo, mag ook 1.800 kg geremd trekken (de auto is voorzien van een Volvo-versterkingsset voor de trekhaak, vandaar de 200 kg extra). Eventueel kunnen we er een MBC van een paar tientjes in zetten, dan is er 30 pk en 30 Nm extra. Maar of dat nodig is.... ik denk het niet.

De auto rijdt heerlijk, heel stabiel en vooral stil. Beproefde techniek, het echte Volvo-karakter en toch voorzien van alle luxe. Mooie combinatie.

Maurits
01-12-2014, 18:34
Toffe kar Joost! Veel veilige (vakantie-)kilometers gewenst.

General Custom
01-12-2014, 18:41
Gaaf ding Joost!
Echt een classic in wording ook.

v0lv0freak
01-12-2014, 19:47
Ik heb hem gisteren al in het echt gezien, leuke kar! Zag er na het poetsen inderdaad mooi uit!

volvofiel
01-12-2014, 19:51
danku!
Kun je nagaan Mark, dat was pas na stap 2 ('paint cleaner')... vandaag is 'ie nog gepolijst en vervolgens in de was gezet :D

ZwerverRoodbaard
01-12-2014, 20:01
Als je dan toch aan het oefenen bent op een 940 :+

Mooi ding ook lekker compleet! Ik zou btw nog wel opzoek gaan naar mogelijke roestplekjes.
De laatste jaren zitten vol met opties, maar kunnen ook soms een klein plekje roest hebben.

PS: volgens mij zijn de voetmatten nog nieuw bij de dealert te bestellen, knapt het interieur ook weer een stuk van op mocht je ze niet netjes meer krijgen :)

volvofiel
01-12-2014, 20:29
ow, die vloermatten krijgen een behandeling met de all-american steam cleaner :)

ik weet dat Volvo na 1995 is gaan bezuinigen op de roestbescherming, dit exemplaar is goed bewaard gebleven. Er begint wel iets te bobbelen onderaan de wielkastrand links en rechts achter, maar dat is het haakse stukje en is maar een paar centimeter. Stelt dus weinig voor, gaat ook niet hard, komt van de zomer wel :)
Moet sowieso ook even met de lakstift over de achterbumper. Je moet erg goed zoeken, maar ook deze auto heeft een enkel gebruiksspoortje :D

Lucluc
01-12-2014, 20:49
Mooi ding!

Bodejodel
12-12-2014, 05:50
Mooi, mooi, mooi!

Die extra 30pk/NM merk je goed, heb ik ook gedaan bij mijn LPT!
Volgens mij had ik ook het extra luchtgat in de filterbox opengesneden.
Zeker als je gaat trekken geen verkeerde investering.
Als je het goed wilt doen schaf je 2 nieuwe chipjes aan zoals Chris Kobes heeft gedaan, dan schiet je richting een zeer betrouwbare 180-200 pk en heeeel wat extra koppel.

volvofiel
12-12-2014, 09:14
Vertel vertel vertel!
Nog gevolgen voor de levensduur/betrouwbaarheid? Kwestie van twee chipjes of moet er dan nog meer gebeuren?

ZwerverRoodbaard
12-12-2014, 22:34
Daarvoor verwijs ik u door naar de mannen met kennis (http://bijlsmatechnicalinnovations.nl/) :)
Sinds kort heeft Fabian een eigen bedrijfje gestart voor een aantal tuning-onderdelen voor de Volvo's.
Hij maakt/verkoopt nu o.a. de chips van z'n broer Martijn (Blabla) voor de EZK's.
En zoals iedereen weet ook erg bezig met de 300-serie, waar hij ook het e.e.a. voor aan het ontwikkelen is (zie website).

Chipjes zijn pas nodig als je de turbodruk op gaat schroeven, dan kun je vervolgens de injectiecomputer (ECU) en de ontstekingscomputer (EZK) laten chippen.
Verstandig om bijv. fuel-cuts of pingelen te voorkomen of bij montage van een grotere dan standaard turbo (13C naar 15G bijv.).

..en zo zijn er nog veel meer leuke upgrades voor een B230FK, maar hoe ver wil je gaan en wat is het doel.
MBC (boost controller) monteren en de druk opschroeven tot 0.5/0.6 bar is al een leuke upgrade naar een 'HPT'.
Er zijn echt tonnen aan leesvoer m.b.t. het tunen, bijv. hier (http://www.volvo700vereniging.nl/node/2530), hier (http://b230fk.de/category/volvo/b230fk/940tuning/) en één (http://www.hcwsegers.nl/volvoturbo/b230ft_tuning/) van mijn favoriete sites (http://www.stonis-world.com/).

General Custom
12-12-2014, 22:53
Je hebt overigens ook nog een stukje 300-serie in je 940 Joost. Een héél bekend schakelpaneeltje voor elektrische ramen :humor:

http://i58.tinypic.com/343sz8p.jpg

Colin Haselaar
14-12-2014, 11:11
Strakke bak!!

Interieur wil ik ook wel in mijn 900 :D

volvofiel
15-11-2015, 15:26
APK afgekeurd!
De uitlaat lekte iets op meerdere plekken. Nog niet hoorbaar, maar ik moet het de dealer nageven: er zijn ook wat zwarte spoortjes te zien bij de koppelingen :)

Dus maar gelijk een nieuwe uitlaat gekocht, vanmorgen boven de smeerput gezet en er onder gehangen. De oude kwam vlotjes los, vooral op plekken waar 'ie eigenlijk niet los hoort te komen :+

Nu is alles weer glimmend nieuw. Even een weekje de tijd geven om dicht te branden en het uitlaatcement zijn werk te laten doen, dan begin volgende week afmelden voor de APK. Ik moet zeggen dat een uitlaat voor een 940 aangenaam goedkoop is!

Kevin
17-11-2015, 23:03
Ik moet zeggen dat een uitlaat voor een 940 aangenaam goedkoop is!

Zelfde categorie als van mijn 240 vermoed ik, 120 euro incl. BTW :yeah: