PDA

Bekijk de volledige versie : 1991 940GL sedan


volvofiel
08-05-2015, 20:45
Na mijn afstuderen kwam er een mooie baan, waarvoor ik een goede dagelijkse auto nodig had. Dat werd een Nissan Primera uit '99. Prima auto maar hij beviel me niet: toch wel erg sportief en nerveus, en ik wilde graag een automaat.
Vorige week kwam ik deze 940 tegen. Aan de buitenkant is helemaal NIETS op te merken. Gebruikssporen zijn gewoon geheel afwezig. Voor het interieur geldt ook dat het als nieuw is, m.u.v. de hemelbekleding. Daar komen wat plooien in.

De 940 is piekfijn onderhouden (geschiedenis bekend), 6 jaar geleden heeft de auto een uitgebreide tectylbehandeling (!!) gehad, ook de bodemcoating is vernieuwd. Het is echt een plaatje van een auto, rijdt heerlijk. Voorzien van airco en, natuurlijk, een automaat. De 4-traps ZF bak.

De distributieriem is aan vervanging toe, maar dat is eigenlijk het enige dat ik aan de auto hoef te doen. Deze stoomboot mag vanaf nu dagelijks de woon-werkkilometers verzorgen.

Wat plaatjes:
http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/SAM_3246_2.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/SAM_3246_2.jpg.html)

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/SAM_3247_2.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/SAM_3247_2.jpg.html)

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/SAM_3248_2.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/SAM_3248_2.jpg.html)

Morgen de radio aan de praat zien te krijgen, d-riempje en spanrol bestellen en rijden maar :)
Blok is keurig droog, onder de olievuldop is alles honingbruin dus het lijkt erop dat de auto nog even mee kan.

Niels
08-05-2015, 22:43
...en ik wilde graag een automaat

Zie je wel. De wijsheid komt met de jaren ;)

eipmiw
08-05-2015, 22:45
Mooie auto Joost!
Een diesel neem ik aan? En wat voor bekleding?

General Custom
09-05-2015, 08:18
Een sjieke verschijning Joost!

Lucluc
09-05-2015, 09:32
Mooi ding hoor!

ZwerverRoodbaard
09-05-2015, 12:45
Tof ding! Nu ben je ook helemaal hip met een witte auto :+

SanderAchterhoek
09-05-2015, 14:11
Tectyl? Late 740's en 940's zijn toch grotendeels verzinkt?

volvofiel
09-05-2015, 15:22
Geheel verzinkt ja :)
Vandaar ook de uitroeptekens in mijn bericht ;)

Mijn broer heeft een late 740 estate ("tussenneus"), die is een keer achteruit van een heuveltje afgerold, tegen een hek beland. Zit een flinke deuk in de dakstijl (naast de achterruit). De lak is er compleet af. Die auto rijdt al jaren zo rond, maar roesten ho maar :D

Maar goed, moraal van het verhaal is dat er altijd goed is gezorgd voor deze witte bolide!

@ Wim: nee hoor geen diesel, gewoon een 2.3 benzine. Het interieur is blauw. Zal er wel eens foto's van maken.

General Custom
09-05-2015, 16:51
Verzinkt plaatwerk scheelt echt heel veel inderdaad. Nadeel is dat de hechting van lakwerk iets minder is/was dan op onverzinkt staal.

Eigenlijk behoort zo'n 940 wel bij de kwalitatief beste auto's ooit; carrosserie vergaat niet, motorisch gebouwd voor de eeuwigheid, luxe, en nog een tijdloos design ook!

volvofiel
09-05-2015, 17:58
Zooooo, heb net de caravan even opgehaald, heeft een keuring/beurtje gehad. Gelijk een mooie gelegenheid om de 940 uit te proberen.
De 360 trekt de caravan ook prima, maar vanwege het lage gewicht van die auto voel je elke beweging van de caravan. Er zit geen anti-slingerkoppeling op en dan is autorijden heel inspannend!
De Nissan was al wat zwaarder, maar ook bij die auto voelde je elke beweging van de caravan. Met de 940 voel je helemaal niks! Je merkt alleen dat er een caravan achter hangt bij optrekken... dat gaat dus helemaal goed komen deze zomer :)

Ik zag in de onderhoudshistorie dat de schokbrekers aan de achterzijde al eens vervangen zijn (2008) door Monroe gasgevulde exemplaren, ondanks de kogeldruk van 50 kg veerde de auto ook nauwelijks in. Goede achtervering doet al een hoop v.w.b. het "voelen" van een caravan.

volvofiel
23-05-2015, 22:43
Vandaag maar even de distributieriem vervangen. Zat er nog geen 4 jaar op, maar al wel 90.000 km. Ergens toch bijzonder, die auto heeft de eerste 20 jaar 200.000 km gereden en de afgelopen 4 jaar 90.000 :)

Maar goed, de distributie. Gaf gelijk de gelegenheid om eens goed rond te kijken onder de kap. Tot mijn verbazing is het onderblok en de randapparatuur zo droog en vetvrij dat het gewoon roest. Er is nergens, echt nergens ook maar een spoortje olie te vinden. Op het kleppendeksel ligt gewoon stof. Daar werd ik wel even blij van :)
Toch wel vieze handen gekregen, bij de tectyl-behandeling van 5 jaar geleden is echt ALLES rondom de motor dik in de prut gezet...

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/IMG_20150523_122246.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/IMG_20150523_122246.jpg.html)

Ook nieuwe v-snaartjes erop gelegd. Die voor de aircopomp was nog niet binnen, wordt nageleverd. Komt die later wel. Ik moet er toch nog bij om even de spanningsregelaar van de dynamo te vervangen, ik zag vandaag dat de koolborsteltjes erg ver zijn afgesleten. In m'n opslag ligt nog een stapeltje dynamo's, ligt vast wel wat tussen.

Volgende week een to-do lijstje maken om hem voor de vakantie tip-top in orde te brengen. Er staat ook nog een powerflush voor de automaat op de planning.

Verbruik van de eerste tank: 1:10,8. Netjes voor een automaat met alleen verkeer over landweggetjes en provinciale weg :D

Lucluc
25-05-2015, 10:16
Joost, is die waterpomp anders dan van een 360? Ik vond nog een waterpomp bij het opruimen van mijn schuur. Deze paste niet op mijn GLS, omdat de poelie anders was.

En die tool op de spanrol? Was da?

volvofiel
25-05-2015, 12:17
Wat waterpompen betreft zit er vooral verschil tussen B19/21/23 en B200/230 (dus oud en nieuw type redblock).
Er staat me wat van bij dat de 360 een andere poelie heeft (met een extra "trapje") dan de 240/740/940, maar dat weet ik niet zeker.

Die tool op de spanrol is de origineel Volvo-tool om de krukas te blokkeren. Kwam ik een tijdje terug tegen op Marktplaats. Je zet cilinder 1 op BDP, draait de moer van de spanrol los, zet deze tool erop, draait de moer weer op de spanrol en alles staat muurvast. Werkt erg prettig, want nu heb je tenminste de handen vrij om met de wringsleutel en een steigerpijp de bout van de krukaspoelie los te draaien :D

Joris
25-05-2015, 14:36
Waterpomp van een 360 is korter ivm de radiator die lekker dichtbij zit. De poulie van een 360 is ook 'korter' dan die van een 940.

Mooie tool! Kan er weer voor 60.000 km tegenaan nu :)

volvofiel
25-05-2015, 15:04
75.000 :)

Ik kwam er nog achter dat de stekker van de koudestartinjector los lag. Niet veel van gemerkt :humor:

Moet sowieso even wat stage 0 tuning doen. Deze week maar eens wat bestellen:
- Benzinepomp (maakt iets teveel geluid) + filter
- BDP-sensor
- Bougies, rotor, verdelerkap
- Olie + filter
- Luchtfilter
- Klepspeling meten en waarschijnlijk wat bijstellen, kon er in de historie niks over vinden
- En een brandstofpomprelais voor in het dashboardkastje :)

De v-snaar voor de aircopomp komt komende week binnen. 5 juni krijgt de airco een servicebeurtje, in mijn opslag vond ik nog een nieuwe spanningsregelaar voor de dynamo, rest alleen nog het maken van een afspraak voor een flush van de automaatolie.

Dan moet ik daarna zorgeloos op vakantie kunnen en ook zorgeloos een tijdje kunnen rijden!

volvofiel
12-07-2015, 19:34
De vakantie zit er alweer op! Heel wat kilometers gemaakt...
was eigenlijk van plan om met de beige 360 te gaan, maar de 940 rijdt zoveel fijner met de caravan erachter dan de 360 dat ik dus met de 940 ben gegaan.

Ging uiteraard uitstekend, maar wat wil je, met maar 700 kg aan de haak :)

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/IMG_0269_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/IMG_0269_d.jpg.html)

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/IMG_0271_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/IMG_0271_d.jpg.html)

Was nog wel ff bang hoe het met de caravan zou gaan. Hier had ik nieuwe banden onder laten leggen en er is een Bovag-keuring gedaan, met speciale aandacht voor de remmen en lagers. Er was niets aan de hand maar op de snikhete Route du Soleil wordt zo'n ding toch flink op de proef gesteld. Van het wiel aan de "zonkant" sijpelde tijdens de stops toch een minimaal beetje vet onder de wieldop vandaan. Vers vet, de lagers zullen wel riant doorgesmeerd zijn tijdens de beurt. Maar goed, geen problemen dus :)

Eenmaal in Zuid-Frankrijk nog aardig wat kilometers gereden, de Middellandse Zee was dicht in de buurt dus daar ben ik een paar keer geweest. Onderstaande foto's zijn genomen bij Istres, uitloper van de Camargue
http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/IMG_0349_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/IMG_0349_d.jpg.html)

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/IMG_0351_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/IMG_0351_d.jpg.html)

Foto ergens onderweg... helaas is de Photobucket kwaliteit beroerd, de HR-versie op de pc is erg mooi! Leuk voor het clubblad van de V7V ;)
http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/IMG_0314_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/IMG_0314_d.jpg.html)

Dit blijft fantastisch... "Le Colorado Provençal" bij Rustrel. Uniek landschap!
http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/IMG_0375_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/IMG_0375_d.jpg.html)

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/IMG_0377_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/IMG_0377_d.jpg.html)

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/IMG_0383_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/IMG_0383_d.jpg.html)

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/IMG_0389_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/IMG_0389_d.jpg.html)

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/IMG_0384_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/IMG_0384_d.jpg.html)

Dit is hilarisch, kan alleen in Frankrijk: de oude brug met een rijdek van houten balken was afgeschreven. Nieuwe er naast gebouwd, oude nooit afgebroken. De kanovaarders op de Durance zullen af en toe wel een balkje op hun dak krijgen, maar dat boeit blijkbaar niet. Muurtje gemetseld aan beide oeververbindingen en geen haan die er naar kraait :D
http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/IMG_0431_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/IMG_0431_d.jpg.html)

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/IMG_0434_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/IMG_0434_d.jpg.html)

Maar weer terug naar de 940. Meteen aan het begin van de terugreis gebeurde dit:
http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/IMG_0436_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/IMG_0436_d.jpg.html)

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/IMG_0438_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/IMG_0438_d.jpg.html)

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/IMG_0439_d.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/IMG_0439_d.jpg.html)

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/IMG_0442_2.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/IMG_0442_2.jpg.html)

Het ding lijkt onverwoestbaar; geen drupje olie of KVS verbruikt, de automaat heeft aardig op z'n donder gehad (regelmatig plankgas tegen de berghelling op, we willen immers wel 90 km/h blijven rijden :)) maar schakelt nog net zo boterzacht als eerst. Het enige wat ik heb gemerkt is dat de lock-up bij koude olie bij 90 km/h inschakelt en bij gloeiend hete olie bij 92 km/h. Maar da's logisch want de lock-up werkt op oliedruk en niet elektronisch.

Wat een fijne auto :)

General Custom
12-07-2015, 20:38
Gaaf Joost!

Lucluc
21-07-2015, 13:09
Mooi Joost! En airco zeker?

Heb een paar keer met zo'n 940 automaat mogen rijden en dat was idd errug fijn!

volvofiel
21-07-2015, 18:59
Jep, en airco! Maar die gebruik ik vrijwel nooit. Het is een witte auto dus echt heet wordt het niet. Vaak heb ik gewoon het raam open.
Tijdens woon-/werkverkeer rijd ik zowat de helft van de kilometers over landweggetjes waar de max. snelheid 60 km/h is. Kun je rustig het raam een eind open zetten zonder dat het gaat dreunen of klapperen.

Maar goed, afgelopen weekend het stappenplan van Meguiar's maar eens op de 940 losgelaten. Zoals ik al vaker heb geschreven is het poetsen van een auto nou niet bepaald mijn hobby, maar ik zie het als een stukje onderhoud. De lak moet net zo goed onderhouden worden als de techniek. Vaak is uitgebreid poetsen bij een oude auto nogal confronterend omdat de tand des tijds zijn sporen heeft nagelaten.
Nou... deze 940 is echt onwaarschijnlijk strak. Steenslagplekjes zijn simpelweg afwezig, net als krassen. Er zaten wat oppervlakkige krasjes op maar die kon ik wegpoetsen. Het moet haast wel dat deze auto ooit opnieuw gespoten is. 300.000 km en 25 jaar zonder steenslag, krassen of vlekken is gewoon onmogelijk. Nou heb ik een geoefend oog en heb wel wat ervaring met "opgeknapte" auto's, maar ik kan echt NIETS vinden dat wijst op een nieuwe laklaag. Vaak kun je een nieuwe laklaag herkennen als je bijv. een raamrubber of sierstripje optilt, daar moet dan een rand in de lak zitten. Hier niet....

Desondanks lijkt het me heel erg stug dat dit de originele lak is. Ik denk dat iemand ooit serieus geld in deze auto heeft gestoken en de auto geheel heeft laten strippen, overspuiten en toen weer heeft opgebouwd.

Maar goed, mij hoor je niet klagen :)
De 940 glimt nu weer als een spiegeltje en is oogverblindend wit. Mag ook wel na dat kleien, polijsten, behandelen en in de was zetten. Heeft me 6 uur gekost, maar nu kan 'ie wedijveren met de 340 van poets-Wouter :D
http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/940%20GL%20A/IMG_20150719_162659.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/940%20GL%20A/IMG_20150719_162659.jpg.html)

Wouter76
21-07-2015, 19:06
Strak! :y:

Enneee, meer foto's Joost, meeeeer!

:D

volvofiel
21-07-2015, 19:36
Dankje Wouter!

Helaas is het al te laat voor meer foto's... gisteren regende het lekker door en zat ik een stukje achter een trekker, die even daarvoor de akker was afgereden. Dus de eerste modder zit er alweer op. Morgen een retourtje Hilversum voor de baas, dus na al die kilometers is 'ie niet meer zo brandschoon.

Toch is dit wel de reden voor de poetssessie: door al die kilometers en het beperkte aantal wasbeurten dat m'n auto's krijgen (de 360 heb ik dit jaar nog niet gewassen :f) is het belangrijk dat de lak toch in goede staat blijft en vuil niet de kans krijgt om echt vast aan de lak te hechten.

Vogelpoep haal ik trouwens direct van de auto af!

Wouter76
21-07-2015, 20:38
Dat laatste is iets wat veel mensen niet doen, en dan krijg je plekken die nog maar zeer lastig te verwijderen zijn.

Natuurlijk wordt de lak weer vuil, toch, zoals je zelf al aangeeft, die lak heeft ook aandacht nodig, zeker op plekken waar vuil en vocht tezamen komen en dan de oxidatie even een flink handje gaan helpen.

Ja roepen mensen dan ook vaak tegen mij, zonde al dat poetswerk, morgen regent het weer.

Ehhhh dus als je net een beurtje met olie verversen hebt gedaan laat je de auto daarna ook maar staan, want zo zonde als de olie meteen weer bruin (en in geval van een diesel zwart) wordt?

volvofiel
15-08-2015, 13:19
Vorige week een steentje op de ruit gehad... met een sterretje als gevolg.
Gelukkig ben ik verzekerd tegen ruitschade, dus gisteren is het keurig gerepareerd. Er bleek nog een sterretje in te zitten die al eens gerepareerd is, maar dat zag er prima uit.

Inmiddels staat de teller al ver over de 303.000 heen, dit weekend nog een retourtje Amsterdam dus dan gaan we de 304.000 over.
Inmiddels begin ik er wel aan te twijfelen of ik er wel goed aan heb gedaan om die LPG-installatie te laten verwijderen, ik ging uit van 25.000 km per jaar maar als ik zo doorga wordt het 40.000 km per jaar. Het omslagpunt ligt op 35.000 km per jaar... Nou zijn veel kilometers voor rekening van de baas, maar toch.

Vorig weekend de olie ververst, ik heb maar gewoon de 10W40 halfsyntheet van Action gebruikt. Een tientje voor 4 liter! En de specificaties zijn beter dan wat er in 1990 voorgeschreven werd, dus waarom dure olie gebruiken?
Liever elke 10.000 km verversen met goedkope olie dan 15.000 km (het officiele interval) met dure olie...

Lucluc
17-08-2015, 09:53
Hoe kom je bij een omslagpunt van 35.000 km? Ik heb het niet voor een 940 uitgerekend, maar voor een 360 ligt dat punt veel lager, eerder rond de 10.000 km. Het zijn ook geen grote bedragen, maar jouw kilometrage (wat een woord), komt dat al snel op 100 euro per maand uit. Na 4 jaar rijden bijna 5000 euro....

Lucluc
17-08-2015, 10:20
Ik heb het nog even opgezocht: voor mijn 360 (1111 kg) is het verschil bij 30.000 km net geen 1500 euro. Omslagpunt net onder de 10.000 km. Uitgaande van een verbruik van 1 op 12 op benzine (13 cent per kilometer bij 1,60) en een verbruik van 1 op 10 op lpg (6 cent per kilometer bij 0,60).

Bij mijn blauwe 360 reed ik eerst nog belastingvrij en kreeg ik 700 euro reiskostenvergoeding per maand (!), waarvan ik 250 tot 300 euro per maand opstookte aan lpg. Hield ik per maand bijna de aanschafprijs van de auto over :D Ik heb uitgerekend dat 4 jaar in die auto rijden mij inclusief lpg besparing en kilometervergoeding mij 24.000 euro heeft opgeleverd. Kosten van onderhoud meegerekend, het wegenbelastingvrij zijn nog niet eens meegerekend. En dan heb je het nog niet over afschrijving.

Dan snap je dat de kosten van inbouw 900-1200 euro in een heel ander daglicht komen te staan.

volvofiel
17-08-2015, 19:26
de 940 zou in een hogere klasse voor de belasting komen. Daarmee komt de belasting op ongeveer 150 euro per maand... het is immers LPG en geen G3.

Ik heb er een nogal gecompliceerde berekening onder liggen. De zakelijke kilometers tel ik namelijk niet volledig mee. Zolang mijn benzinekosten worden vergoed vind ik het prima, ik hoef er niet aan over te houden.
Zodoende zit er in het kilometrage een "vast" aandeel dat ik niet echt meetel. Officieel ligt het omslagpunt op zo'n 20-25.000 km per jaar. Maar daar komt zo'n 15-20.000 km bij aan woon-werkverkeer. Dan kom je op pakweg 35.000 km.

Het is lastig uit te leggen, misschien vind je me onnavolgbaar, maar zo ben ik nu eenmaal :D

Zolang de privé-component voordeliger blijft op benzine, blijf ik dat doen. Bovendien houd ik nu een fatsoenlijke kofferbak over en red ik het makkelijk om doordeweeks niet te hoeven tanken.

v0lv0freak
17-08-2015, 19:52
ik snap je gedachte Joost, maar het is niet eerlijk wat je doet. Tenzij je de ritten voor de baas tankt met zijn tankpas. Als je een vast bedrag vergoeding krijgt dan moet je deze kilometers meenemen. Met een zuinigere auto houdt je dan namelijk automatisch geld over.

Lucluc
18-08-2015, 10:17
Joost, ik snap je redenatie. Gelukkig hebben we de vrijheid om te kiezen. Ik wilde alleen maar zeggen dat het omslagpunt best laag kan liggen. Lager de dan de meeste mensen denken.

De 19 cent vergoeding, daar zou je eigenlijk ook het onderhoud uit moeten kunnen betalen. Ik heb er de restauratie van m'n 360 van kunnen betalen :D

volvofiel
23-08-2015, 19:23
Klopt helemaal J-L.
Er zat zelfs een G3-installatie in de auto, als dat op kenteken had gekund had ik 'm ook absoluut laten zitten. Maar helaas werkt de RDW daar niet aan mee...

Ik beschouw het als een voorrecht dat ik in zo'n fijne semi-oldtimer mag rijden, eigenlijk is het gewoon hobby geworden. Wat dat betreft heeft 'ie de plek van de 360 absoluut ingenomen.

Het heeft wel een voordeel dat er geen gastank in ligt: er kunnen nu vier winterbanden incl. velgen in de kofferbak :)
En met die hulpveren stuurt de auto echt heel strak voor zo'n sloep!

Ik ben benieuwd hoe het straks in de winter gaat, met zo'n automaat. De winterwielen liggen al klaar! Had twee weken terug een buitenkansje; een complete set voor 80 euro! Banden van 3 jaar oud, profiel 4x 6 mm. De betreffende 940 was in de prak gereden en vanwege een verhuizing moest de set snel weg. Nou, kom maar op, scheelt me op deze manier een paar honderd euro :D
De zomerset heeft wieldoppen, die kunnen gewoon overgezet worden op de winterset want dat zijn ook 15" Volvo-velgen.

volvofiel
02-10-2015, 20:50
vandaag is de olie van de automaatbak ververst. De dealer kon de pakking voor de carterpan nog leveren via GCP. Ze hebben de pan er onder vandaan gehaald en schoongemaakt, en de bak weer afgevuld met nieuwe olie.
De bak schakelde al boterzacht, maar ik merk nu dat terugschakelen van 3 naar 2 net ietsje soepeler gaat. Dat schakelmoment was voorheen iets voelbaar, nu niet meer.

Ze hebben ook even naar de aircopomp gekeken, ik had gezien dat de luchtspleet 0,8 mm was maar had geen gereedschap om de voorplaat eraf te halen. Dus de dealer heeft dit klusje maar gedaan en keurig afgesteld op 0,4 mm. Helaas koelt de airco nauwelijks/niet, dus gelijk een vervolgafspraak gemaakt voor een lektest. Ze gaan dan opzoeken waar het lek zit. Ik verdenk zelf de condensor, ik heb 1 aansluiting gevonden die wat twijfelachtig is. Maar misschien is ook de verdamper wel lek.
Afijn, zodra ze het gat hebben gevonden kan ik aan de slag. Een werkende airco is in de winter erg fijn (tegen beslagen ruiten).

Daarnaast ben ik afgelopen VKB definitief gevallen voor de chromen strips van de 960. Ik heb inmiddels een set stootstrips gevonden met de chromen bies erin (760/960), nu nog de chromen bumperplaten.
Handgrepen met chromen bies zijn nog gewoon nieuw te krijgen, dus die bewaar ik tot het laatst. Kan ik straks lekker sjiek rondrijden :)

Toch was het wel wennen bij Volvo Harrie Arendsen in Doetinchem. Wim ten Brinke, de servicemedewerker, was al 34 jaar een bekend gezicht achter de balie maar helaas is hij vorige week plotseling overleden. In plaats van Wim op zijn stoel achter de balie, staat er nu een foto van Wim op de balie. Inclusief een kaarsje en een zee van kaarten van klanten. Wim was een prachtkerel. De collega's zullen hem vreselijk missen, maar de klanten ook.

volvofiel
17-10-2015, 18:17
Helaas koelt de airco nauwelijks/niet, dus gelijk een vervolgafspraak gemaakt voor een lektest. Ze gaan dan opzoeken waar het lek zit. Ik verdenk zelf de condensor, ik heb 1 aansluiting gevonden die wat twijfelachtig is. Maar misschien is ook de verdamper wel lek.

De condensor bleek nog prima, maar de verdamper heeft sporen van lekkage. Daarnaast is de aircopomp zo lek als een mandje, tussen de twee op elkaar geperste delen.

Een nieuwe aircopomp is €€€€€€, dus ik laat het maar even zo. Dan maar geen airco. En wie weet, als ik komende zomer van gedachten verander, doe ik het alsnog...
maar dan is het denk ik beter om maar meteen alles te vervangen. Droger, filter, condensor, pomp en verdamper. Nouja, voorlopig maar even zo doorrijden. Misschien wel even de snaar eraf, scheelt weer pk's :D

Ik moet zeggen dat het met de beslagen ruiten tot nu toe reuze meevalt. De 360 had daar meer last van.

powerflux
17-10-2015, 18:27
welk aircosysteem zit er in? ik heb voor de 740 recent gezocht naar een nieuwe condensor en had daar weinig succes mee..
snaar eraf zal niet veel uitmaken; de pomp wordt met een magneetkoppeling van de pully afgekoppeld wanneer hij niet in gebruik is.

als ik me niet vergis hebben 7/940's ook geen filter (muf, schimmelig matje) voor de kachel, wat dus ook niet muf of schimmelig kan worden ;)
die dingen waren bij mijn 300's vrijwel altijd de oorzaak van overdreven beslaan.

volvofiel
17-10-2015, 19:34
welk aircosysteem erin zit? Gewoon een origineel Volvo-systeem, met een Behr-condensor. De latere types hebben een andere condensor, zo eentje waar in de hoek linksonder drie aansluitingen zitten. Die van mij heeft meerdere kleine leidinkjes die her en der aan de linker zijkant aangekoppeld zijn.

Snaar eraf halen is om het meedraaien van de pomp/poelie te voorkomen. Er zit inderdaad zo'n vrijloopkoppeling op maar ook die is niet geheel zonder weerstand :)

V.w.b. dat filter: die heeft mijn 360 niet, die kleine boomblaadjes en stuifsneeuw waait dus zo naar binnen :D

General Custom
18-10-2015, 08:46
Is zo'n pomp ook niet 2e hands te koop of te reviseren of zo Joost?

volvofiel
18-10-2015, 10:40
De pomp loopt geruisloos dus alleen de afdichtingen vervangen is al voldoende.
Maar zie t spul maar eens te vinden... dit type airco is alleen op de oudere modellen geleverd. En het beestje is al bijna 25 jaar oud...

volvofiel
09-01-2016, 20:30
Deze 940 is vandaag 25 jaar geworden!
Ik heb 'm maar beloond door er verse koelvloeistof in te doen, morgen ook even verse olie erin.

En ik heb ook eindelijk de bougies vervangen, er lag al meer dan een half jaar en bijna 25.000 km een setje nieuwe in de kofferbak. Nu toch maar eens vervangen, de motor begon stationair een beetje te schudden :p

De oude waren ver heen... en die losse contactstiftjes die erop geschroefd zitten waren alle vier losgelopen! Daarnaast waren er twee kromgebogen (!!) en eentje was er zelfs helemaal af, zat los in de bougiekabel! :humor:
Ik heb er echt weinig van gemerkt... de grapjas die die dingen er ooit in heeft gedraaid heeft vreselijk lopen rommelen. Maar nu zitten er weer goede Volvo-bougies in. De motor loopt weer lekker rustig nu.

General Custom
09-01-2016, 20:32
Proficiat 940 van Joost! :D

Lucluc
12-01-2016, 12:02
Gefeliciteerd Joost! Dat hij nog lang mee mag gaan.

en die losse contactstiftjes die erop geschroefd zitten waren alle vier losgelopen!

Datzelfde heb ik ook een paar keer meegemaakt, met name met die bougiekabels met dikke geribbelde aansluitingen (Beru?). Ik heb die kabels nu vervangen door origineel Volvo en dat blijft beter zitten. Ik denk dus dat jij die Beru kabels hebt. Klopt dat?

leonsteyns
13-01-2016, 10:42
Een zeer mooie wagen, deze 940...
Gefeliciteerd!

Wat betreft de aircopomp: ik had bij de mijne het probleem dat de magneetkoppeling kapot was. De aftermarket versies waren me te duur, maar bij de Volvo dealer hadden ze een NOS-exemplaar voor €400 (incl. BTW).

volvofiel
13-01-2016, 20:52
Dankje!

Magneetkoppelingen gaan bij een 940 niet vaak kapot, vaak is de oorzaak dat de luchtspleet te groot is. Dit is redelijk eenvoudig te verhelpen door de poelie los te halen, de juiste vulring te verwijderen en de poelie weer terug te zetten. De luchtspleet klopt dan weer, en de magneetkoppeling werkt ook weer.
In mijn geval is de pomp echt lek, en wel op de naad van de twee samengeperste helften...

volvofiel
11-07-2016, 19:35
Nou, een jaar en een paar dagen geleden passeerde de teller de 300.000. Afgelopen week gebeurde dit:

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/IMG_20160705_220513.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/IMG_20160705_220513.jpg.html)

Da's toch netjes, precies 30.000 km in een jaar :)
De olie zat er al weer 15.000 km in, dus ik heb maar even de olie ververst en het filter vervangen. Ergens in de komende weken moet ik 'm ook maar weer eens mooi poetsen, de laatste wasbeurt is al ongeveer 15.000 km geleden (eind december?).

Op naar de 350.000! Er is nog geen vuiltje aan de lucht, maar ik ben wel benieuwd hoeveel kilometers een rotor en verdelerkap mee gaan. Die zitten er nu 35.000 km op.

Afijn, ik rijd nu nog veel vanwege de verbouwing van m'n huis (waar ik nog niet in woon), als ik daar eenmaal in zit woon ik ook een stuk dichter bij m'n werk dus dat scheelt al 100 km per week aan woon-/werkverkeer.

volvofiel
23-10-2016, 20:00
Gisteren had ik zowaar panne met de 940 :f

Ik was wat aan de late kant dus reed met een redelijk tempo over de A18. Nou rijd ik hele dagen over provinciale wegen en de enkele keer dat ik op de snelweg kom, gaat het niet harder dan 100/110.
Na een hele tijd 135 km/h te hebben gereden, hoorde ik opeens een schavend/ratelend geluid dat door merg en been ging. En dat was na een paar seconden ook weer weg. Er gingen geen lampjes branden o.i.d. en ik rook niks geks dus in rustiger tempo doorgereden tot de eerstvolgende afrit. Daar even onder de kap gekeken, maar niets te zien.

Ik had haast en omdat het geluid zich niet meer voordeed ben ik, zij het wat rustiger, doorgereden. Onderweg nog twee keer dat geluid gehad maar bij hogere snelheden, dus het was gerelateerd aan snelheid of toerental.

Na een korte stop wilde ik weer wegrijden en het klonk alsof er een bak met spijkers door de motorruimte werd geslingerd. Meteen de kap open gedaan en toen werd duidelijk dat de aircopomp was vastgelopen. Waar de 940 normaal niet boven de 2.500 tpm uit komt, was het bij deze rit toch iets te veel van het goede geworden blijkbaar.

De airco was toch al kapot, dus ik heb ter plekke de riem van de pomp doorgeknipt. Die heeft toch een aparte aandrijfriem. Alle gesmolten stukken rubber even netjes weggeveegd en toen was het weer als vanouds :D

Gelukkig was er dus niets ernstigs aan de hand. Maar goed ook, want ik heb vandaag weer eens tijd besteed aan m'n goede oude 345 :)
http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/343GLS/IMG_20161023_130010.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/343GLS/IMG_20161023_130010.jpg.html)

De B23A ligt al klaar, maar m'n broer wil hem graag gebruiken als trouwauto dus daarom is die ombouw nog even uitgesteld.
De motor doet 't nog prima, maar er zat nogal een schavend geluid in. Alsof er een lager kapot is. Ik dacht aan de waterpomp want die is al minstens 20 jaar niet vervangen. En ik bleek gelijk te hebben, dat lager rammelde aardig. Ik had nog een nieuwe liggen, dus die er in gezet:

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/343GLS/IMG_20161023_172148.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/343GLS/IMG_20161023_172148.jpg.html)

En voor de liefhebbers een close-up van de motorschokdemper:
http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/343GLS/IMG_20161023_172200.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/343GLS/IMG_20161023_172200.jpg.html)

Om de pomp te vervangen is het wel zo makkelijk om even de radiateur eruit te halen. Dat was ook wel verstandig want het viel me op dat er schimmel onderaan op groeide. En da's niet goed :)
Radiateur dus aan de kant gegooid:
http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/343GLS/IMG_20161023_132755.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/343GLS/IMG_20161023_132755.jpg.html)

Daar moet ik maar even een nieuwe voor bestellen.

De remmen heb ik kort geleden rondom nog compleet vernieuwd, heb alles even los gehad maar het zag er meer dan prima uit. Remt ook nog soepeltjes en je pakt de trommels er met de hand af, dus niets meer aan doen.

Nou, dus even een nieuwe radiateur en wellicht een ontstekingsrondje doen, en dan maar naar de APK sturen. De auto is knetterhard en met name de laatste twee jaren dat ik er mee reed heb ik er veel aan gedaan, dus daar pluk ik nu de vruchten van.

En ik kan niet wachten om er weer mee te rijden!
Nog wel even afstoffen voor die tijd:
http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/343GLS/IMG_20161023_172133.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/343GLS/IMG_20161023_172133.jpg.html)

http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/343GLS/IMG_20161023_132823.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/343GLS/IMG_20161023_132823.jpg.html)

En dan maar zien dat ergens in 2017 dan toch eindelijk die B23 erin gaat!
Al sinds ik de auto heb (inmiddels bijna 8 jaar alweer) loop ik te verkondigen dat er een 2.3 in moet. Dat ding ligt nu naast de auto, echt waar :D

Lucluc
23-10-2016, 21:13
Ga je dan ook de opdruk op de motorkap aanpassen?

volvofiel
23-10-2016, 21:24
Die striping heeft niet voor niets een apart middenstuk ;D :D

Wouter
23-10-2016, 21:49
En voor de liefhebbers een close-up van de motorschokdemper:
http://i29.photobucket.com/albums/c255/Volvofiel/343GLS/IMG_20161023_172200.jpg (http://s29.photobucket.com/user/Volvofiel/media/343GLS/IMG_20161023_172200.jpg.html)


mijn dank is onmetelijk :yeah:

volvofiel
28-11-2016, 19:13
Inmiddels is de 940 de 340.000 gepasseerd! Nog altijd niets aan de hand :)
Nog een paar duizend km en dan heb ik er alweer 50.000 km mee gereden!

De 345 is een kleine 2 weken geleden APK goedgekeurd, op het afstellen van het CO na was er niets aan de hand. Dus weer 2 jaar sturen!
Leuk compliment van de Volvo-dealer (die hem met veel plezier van een nieuwe APK voorzag): als ik nog eens overweeg om de auto weg te doen, zouden ze het op prijs stellen als zij als eerste gebeld worden :D

Ik heb maar geantwoord dat ik nog zo'n zelfde auto heb maar dan in driedeurs uitvoering, en dat ik voorlopig alles zelf hou :)

Lucluc
28-11-2016, 19:30
Doe je alleen apk bij de dealer, of ook klussen? Ik woon nu op loopafstand van de dealer, dus misschien is dat een keer een optie bij weinig tijd. Maar misschien zien ze zo´n gebakje liever gaan dan komen.

volvofiel
28-11-2016, 20:41
Ik ga alleen nog maar naar Harrie Arendsen, niet meer naar andere garages. Soms ook voor klussen. Goed werk, vriendelijk geprijsd en met de kennis zit het wel goed. Oude auto's worden absoluut niet weggekeken, en er wordt ook niet zomaar iets vervangen. Alles gaat in goed overleg.

Lucluc
29-11-2016, 11:16
Nou, dat klinkt wel goed dan. Als tijd schaars wordt is het fijn dat de dealer op loopafstand zit, bijvoorbeeld ivm halen en brengen. Onderdelen haalde ik er sowieso al.

volvofiel
29-11-2016, 19:35
Sinds wanneer woon je dan in Doetinchem? Heb ik iets gemist? :D

Lucluc
29-11-2016, 21:51
Nee, nee, 30 km verderop: nog steeds in de Gelderse hoofdstad.