Volvo 300 Club Forum

Volvo 300 Club Forum (http://forum.volvo300club.nl/index.php)
-   Techniek overige (http://forum.volvo300club.nl/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Volvo 340. Airco + stuurbekrachtiging (http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=10947)

Rotger 22-10-2017 18:20

Volvo 340. Airco + stuurbekrachtiging

Goedenavond allen!

Gister mijn eerste 340 gekocht, van iemand hier op het forum.

Nou zou ik deze eerst opknappen en meer niet. Maar ik kwam thuis met de 340 en vrouwlief was nog gekker op de 340 als ik! Nu is het dus de bedoeling om mijn 940 na de winter te verkopen, dan kan ik deze winter werken om de 340 te upgraden en op te knappen.

Ik wil graag airco, ik lepel waarschijnlijk een 440 Turbo blok in de 340, is het mogelijk om airco te monteren?

Stuurbekrachtiging, mogelijk? Zo ja welke onderdelen heb ik nodig?

Zal ongetwijfeld veel werk zijn maar wil ik deze auto als daily gaan rijden is dat wel een puntje voor mij en heb alle tijd om het te bouwen

Gr Rotger

François 22-10-2017 19:17

Is de aandrijfas (alu met gevulcaniseerde spievertanding) na 25 jaar opgewassen tegen
de 120pk uit die 440 Turbo motor?

General Custom 22-10-2017 19:19

Proficiat met de nieuwe aanwinst!
Komt er ook een showroomtopic van?

Over je plannen...
Uiteraard is het mogelijk, maar je hebt het wel over enorm zeldzame onderdelen. Als je er een 440-blok in legt wordt het al iets simpeler, een stuurbekrachtigingspomp is voor een 440 helemaal geen probleem en een aircopomp ook niet echt hard to find.
Verder heb je een bekrachtigd stuurhuis voor je 340 nodig, die liggen niet voor het oprapen. Het fijne weet ik er verder niet van, maar stuurbekrachtiging moet te doen zijn mits je zo'n stuurhuis vindt.
Airco is ook zo'n zeldzaam accessoire, maar daar komen wat meer componenten bij kijken. Bovendien kun je er bij bepaalde onderdelen vanuit gaan dat ze niet meer werken als ze een tijdje niet gebruikt zijn.

Mocht je concreet wat van plan zijn, ik heb de officiële Volvo greenbooks liggen waar de airco en stuurbekrachtiging in staan. In deze boeken kun je concreet vinden welke onderdelen je nodig hebt en hoe je het inbouwt. Misschien staan ze ook wel in ons ledenmenu (voor als je clublid bent of wilt worden), maar anders mag je ze ook wel van me kopiëren.

General Custom 22-10-2017 19:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door François (Bericht 247343)
Is de aandrijfas (alu met gevulcaniseerde spievertanding) na 25 jaar opgewassen tegen
de 120pk uit die 440 Turbo motor?

Dit zou je kunnen (laten) aanpassen naar een traditionele kruiskoppeling of schuifverbinding o.i.d, dat is vaker gedaan. Het is jammer dat de aandrijfas altijd zo'n zwak punt is gebleven in de 340's en 360's, maar het voordeel is dat er altijd al mensen voor je zijn geweest die hier oplossingen voor hebben bedacht.

v0lv0freak 22-10-2017 20:39

Alle 3 je projecten zijn enorme plannen, waarvan de stuurbekrachtiging het makkelijkste is in te bouwen. Onderdelen zijn zeg maar gewoon niet te vinden, vooral airco is enorm zeldzaam. In principe is veel nog universeel leverbaar, maar je moet wel het kachelhuis hebben.
Voor de turbo ombouw heb je een 1.7 sloper nodig. Zoek maar eens op het forum, is eerder gedaan.

Ik denk dat je iets te veel hooi op de vork neemt. Zeker voor 1 winter, of je moet heel veel vrije tijd hebben.

Alexdepalex 22-10-2017 21:28

Je kunt met een beetje technisch inzicht en aftermarket spullen ook een hoop bereiken.
Matt Stapper is iemand die je hiermee een beetje op weg kan helpen, hij bouwde dit vroeger altijd in zijn Dafjes.
Je moet dan even contact zoeken via de DCN.
Succes.

Rotger 23-10-2017 07:35

Voor de motorwissel ben ik al aardig ver,over 2 weken een 440 turbo halen. Heb inmiddels ook contact over alle 1.7 onderdelen die ik nodig heb. Heb nu ook wat contact over aftermarket airco en electronische stuurbekrachtiging.

Ik zal ergens deze week wat betere foto's van t spul maken en dan komen deze in de showroom :)

LMogyorossy 23-10-2017 08:55

Voor de stuurbekrachtiging zou je ook kunnen informeren bij bedrijven, die personen auto's ombouwen voor besturing door een invalide.
Heb zelf niet alleen goede ervaringen met elektrische bekrachtiging.
Het 'plakt" nogal eens bij rechtuit rijden.

Lucluc 23-10-2017 09:47

Als je 340 zwaar stuurt, dan kan je het beste de topmounts van de veerpoten vervangen. Op zich hoort een 340 heel licht te sturen.

Persoonlijk denk ik dat je het beste je energie kan richten op het technisch goed maken van je 340. Dus eerst schokdempers, veren, remmen, rubbers in de wielophanging, etc. Ik rij zelf ook dagelijks met een 360 en dat gaat prima met standaard spul.

Maar als je handig bent dan kan je alles maken natuurlijk. Leuke plannen!

En natuurlijk welkom op dit forum!

Rotger 23-10-2017 14:22

Ik heb al een lijstje met polyurethaan rubbers, schroefset verlagingsblokken etc bij classic swede even sparen en dan bestellen

Volvo360glt 25-10-2017 21:20

Pu rubbers moet je van van Super Pro bestellen, al die namaak is verder rommel. Top Mounts van Classic Swede zijn "nog" niet van goede kwaliteit. Dan kun je beter camber plates gebruiken / pasmaken.

SimonVolvo 08-04-2019 17:15

is het allemaal gelukt?
Waar zijn de PU "rubbers"te krijgen?
Ik wil ook stuurbekrachtiging in de 343,desnoods electrisch is dat hier al eens gedaan? Bij de Volvo Amazon gebruiken ze die van een Opel Corsa.

Robert340 09-04-2019 05:18

Ik heb een jaar geleden een prijs bij EZ Electric Power Steering gevraagd voor stuurbekrachtiging en airco.
Dit bericht kreeg ik:

Bedankt voor u interesse in ons product. EZ power steering heeft een stuurbekrachtiging voor de Volvo 340. Hiermee heeft u veel assistentie bij lage snelheden (bijv. parkeren of haarspeldbocht) en weinig ondersteuning bij hogere snelheden waardoor het stuur “gevoel” blijft.
EZ power steering producten zijn goedgekeurd door Duitse TÜV een kenmerk van hoge kwaliteit en waarborg voor een veilig product. EZ power steering geeft 2 jaar garantie op materiaal en arbeid.

Wij kunnen de gehele inbouw uitvoeren voor € 1495,- excl. Btw.

De airco unit kunnen wij ook produceren en inbouwen voor € 1900,- excl. Btw.

General Custom 09-04-2019 05:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Robert340 (Bericht 254100)

Wij kunnen de gehele inbouw uitvoeren voor € 1495,- excl. Btw.

De airco unit kunnen wij ook produceren en inbouwen voor € 1900,- excl. Btw.

Ik kan dat beamen. Bij een ander bedrijf heb ik een paar jaar geleden prijzen opgevraagd en die kwamen daar bij in de buurt. Het voordeel was wel dat de stuurbekrachtiging onzichtbaar werd weggewerkt onder het dashboard.

SimonVolvo 09-04-2019 12:28

Belachelijke prijzen! Een tweedehands unit onaangepast heb je voor 150 Euro dat passen ze in +/- een dag aan en gaat dan bijna 10x over de kop.
Blijft mijn vraag wie heeft het hier zelf gedaan
Bij de Amazon is dat al wel gedaan lijkt me sterk dat het bij de 340-360 niet is gedaan.

v0lv0freak 09-04-2019 12:57

Nou ik vind het anders heel erg goedkoop! Enige idee hoeveel originele onderdelen kosten om in te laten bouwen en hoeveel werk het is?
Ik heb het zelf bij een 850 laten repareren. Nieuwe compressor: 600 euro inclusief inbouw. Nieuwe condensor en verdamper (dashboard moet er compleet uit) was nog eens 900 euro.
Samen komt dat al aardig in de buurt van het bedrag hierboven, en dan was de auto al uitgerust met airco.
Ook als je een tweedehands airco gaat inbouwen, dan zou ik zeker een nieuwe verdamper en condensor installeren.

Robert340 09-04-2019 15:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SimonVolvo (Bericht 254103)
Belachelijke prijzen! Een tweedehands unit onaangepast heb je voor 150 Euro dat passen ze in +/- een dag aan en gaat dan bijna 10x over de kop.
Bij de Amazon is dat al wel gedaan lijkt me sterk dat het bij de 340-360 niet is gedaan.

Waar haal je vandaan dat ze tweedehands spul aanpassen en monteren?
Je hoeft het niet te kopen en als een liefhebber de keuze maakt om het in te laten bouwen dan heeft die er zekerheid en plezier van.
Ik kan me voorstellen dat sommige mensen liever goede kwaliteit en nooit gezeur ermee (en garantie) willen en andere mensen graag voor een duppie op de eerste rang zitten en de kans op gezeik of onveilige situaties hierbij voor lief nemen, of hier blind/koppig voor zijn.
Iedereen mag zelf die keuze maken. En ik informeer hier alleen maar.

Ga maar zelf een gecertificeerd bedrijf draaiende houden voor 150 euro per unit incl inbouw, kijken wat je dan nog van die prijzen zegt.

Ze bieden trouwens ook units aan om zelf in te bouwen, dat is iets goedkoper, maar dan heb je niet 2 jaar garantie geloof ik.

General Custom 09-04-2019 18:02

Ik ben het helemaal met Robert eens.
Als je alles gaat tellen, onderdelen met de prijzen die Mark noemt, veel maatwerk, werkplaatstarief zit ook snel tegen de 50 euro per uur, etc. Eigenlijk is het best knap dat ze zo'n systeem voor dat geld kunnen inbouwen. Dat dit bedrag niet in verhouding staat tot de aanschafprijs van onze bolides is een ander verhaal, daar kan het bedrijf dat deze service aanbiedt ook niks aan doen.

SimonVolvo 09-04-2019 19:40

Sorry lezers het was niet mijn bedoeling een discussie op gang te brengen. Ik ga hier ook niet op reageren. maar verder sleutelen aan mijn 343, Amazon en 242, ik doe het namelijk graag zelf.

Alexdepalex 11-04-2019 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SimonVolvo (Bericht 254103)

Hoezo belachelijke prijzen?
Het wordt volledig ingebouwd, niet zichtbaar afgedekt/weggewerkt, volledig nieuw en 2 jaar garantie op materiaal én arbeid! (Arbeidsloon inclusief!)
Ik vindt het nog wel meevallen.

Wat ik wel begrijp, ik zou het overwegen voor mijn Rekord met taxatiewaarde van 25.000 euro, maar voor mijn Volvo van 2500 euro... Nah, dan maar spierballen kweken... ;)

SimonVolvo 11-04-2019 19:49

Het gaat me erom of iemand het zelf heeft gedaan. De meningen van anderen op een opmerking van mij vind ik onbelangrijk.

General Custom 11-04-2019 19:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SimonVolvo (Bericht 254165)
Het gaat me erom of iemand het zelf heeft gedaan. De meningen van anderen op een opmerking van mij vind ik onbelangrijk.

Misschien is het dan handig, als je de meningen van anderen niet interessant vindt, om ook zelf je mening niet te geven over de kosten van zo'n installatie :hmmz:

Over de vraag of iemand zoiets al eens heeft gedaan; ons forum heeft ook nog een zoekfunctie die je kunt proberen. Misschien is er ooit wat over geschreven.

v0lv0freak 11-04-2019 20:14

Ik weet dat op V3M (het engelse forum) een Duitser (Tom Schields) jaren geleden gepost heeft dat hij het zelf heeft gedaan. Dit was meer dan een dag werk.
Volgens mij heeft hij toen de materialen in Weert bij een clublid gehaald van een sloper.

SimonVolvo 11-04-2019 20:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door General Custom (Bericht 254167)
Misschien is het dan handig, als je de meningen van anderen niet interessant vindt, om ook zelf je mening niet te geven over de kosten van zo'n installatie :hmmz:
.

Zal m eruit knippen kennelijk triggert het iets�

General Custom 11-04-2019 20:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door SimonVolvo (Bericht 254169)
Zal m eruit knippen kennelijk triggert het iets������

Niet voor mij hoor, het is maar een tip ;)

Alle tijden zijn in GMT +1. De tijd is nu 19:07.

vBulletin® Classic - Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft