Afzonderlijk bericht bekijken
Oud 06-01-2019, 18:55
Cas340 Cas340 is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Hoi allen,

Update over de vorderingen:

Afgelopen week ben ik met de 104 van GC aan de slag gegaan. De nieuwe onderdelen van mijn 109 overgezet op de 104 en de choke en vlotterontluchting afgesteld. Na monteren bleek dat het inlaatspruitstuk nog valse lucht trok. Ik heb het zekere voor het onzekere genomen en het hele spruitstuk eraf gehaald en alle pakkingen nogmaals vervangen. Tapeinden van de inlaat/uitlaat opnieuw geborgd en spruitstuk met een nieuwe pakking gemonteerd. Bij het monteren van de carb heb ik tussen alle pakkingen wat vloeibare pakking gebruikt om het zeker dicht te krijgen. Nylon borgmoeren vervangen door geheel metalen borgmoer om ervoor te zorgen dat alles ook vast blijft zitten. Normaal zet ik alles vast op gevoel maar deze keer momentsleutel gebruikt om spruitstuk op 23nm en carb op 17nm te zetten.

Heb nu eindelijk een netjes draaiende motor! De auto rijdt prima en zelfs beter dan oorspronkelijk met mijn 109. Ik heb het idee dat de motor wat minder toeren maakt bij dezelfde snelheid. Nog niet perfect, hij wil wel eens afslaan bij het in de versnelling zetten maar daar kan ik voor nu wel mee leven.

Achteraf blijkt dat een combinatie van beschadigde (draad van de) CO-schroef en valse lucht via het spruitstuk het probleem is geweest. Ik denk dat ik alles wel zo'n 10 keer los en vast heb gehad en dat het overhaast, of te vast, terug monteren de problemen alleen maar erger heeft gemaakt.

Met een goed werkende 104 is het uiteindelijke gelukt! Net op tijd trouwens want het zwangerschapsverlof van mijn vrouw is ondertussen begonnen

Hartelijk dank aan iedereen die met me heeft willen meedenken! De aanvraag voor mijn lidmaatschap van de 300 club loopt dus wellicht tot ziens bij een van de aankomende evenementen.

Groet Cas
Met citaat antwoorden