Discussie: Volvo 1.7 injectie
Afzonderlijk bericht bekijken
Oud 01-05-2018, 01:22
Robert340 Robert340 is offline
V3C Clublid

Volvo 1.7 injectie

Er is al weleens gesproken over ombouw naar injectie op dit forum, ik heb er al best wat dingen over gevonden uit het verleden.

Ik was hierover in gesprek met Bart, maar omdat dit in het advertentie subforum was en ik vandaag eens wat foto's gemaakt heb maak ik maar even een nieuw onderwerp hiervoor in het correcte subforum.

Om nog even op de discussie terug te komen:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robert340 Bekijk bericht
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
Ik heb eens gekeken naar een ombouw van 1.7 naar injectie. Met de onderdelen van een 1.8i moet het zelfs te doen zijn om enkel het inlaatspruitstuk en alles daarboven over te zetten, een aansluiting voor de lambdasonde te maken op de uitlaat, injectie-brandstofpomp monteren, en het bijbehorende computerspul aansluiten. Voor het mooie is zelfs de originele pannekoek-luchtfilter pas te maken op de injectiecarburateur. Als je het écht mooi wilt doen kun je ook de nokkenas wisselen, maar dat houdt wel in dat ook de distributieriem los moet.

Eigenlijk is zo'n monopoint-injectie gewoon een veredelde computergestuurde carburateur, deze werkt nog steeds op het principe van benzine in het spruitstuk kwakken en hopen dat het op de goede plaats terecht komt.

Weet je zeker dat de cilinderkop gelijk is? En de aansluiting van de carburateur en de monopoint hetzelfde is bedoel ik.
Heb hier ook een discussie gerelateerd eraan gevonden: https://www.volvo-480-europe.org/for...hp?f=11&t=9151
De aansluiting van de carburateur en monopoint is niet hetzelfde, vandaar dus het spruitstuk overzetten. De spruitstukken heb ik visueel vergeleken en ik denk dat het passend te maken moet zijn.
Een adapterplaat tussen het carburateur-spruitstuk en de monopoint gaat in elk geval niet werken ivm de afstand tot de motorkap.
Er zal in ieder geval een ander luchtfilter gebruikt moeten worden want dit gaat zo te zien niet samen.
Volvo 340 B172 1.7 blok uit 1989 met Solex carburateur:

zij aanzicht (inderdaad geen ruimte om het 340 luchtfilter hoger te plaatsen):

En nu vergeleken met een '86 B172 injectie cilinderkop van een Volvo 480 1.7i:

Dan het bovenste gedeelte van het inlaat traject eraf gehaald, zie hier nog het onderste gedeelte van het inlaat spruitstuk met eronder een injectorrail:

De injectoren gaan in deze gaten:

Erboven zitten ook bevestigingspunten:

Zo gaan ze erin:

En ten slotte nog een andere Renix dan we gewend zijn:

Als ik dit zo bekijk dan lijkt het erop dat dit inlaat spruitstuk alleen als gecontroleerde lucht toevoer gebruikt wordt en de benzine via de injectorrail wordt geïnjecteerd, heeft iemand hier meer kennis van?
Als dit zo is dan kan er denk ik wel een efficiëntere verbranding en meer power worden gerealiseerd dan met een carburateur, zeker in combinatie met bijv. een megasquirt (in plaats van die renix): http://megasquirt.info/

Ik heb deze spullen van iemand overgenomen die een 480 uit 1986 naar de sloop ging brengen en ze er nog zelf van af kunnen halen.

De injectorrail stond vol met benzine toen ik hem los haalde dus ik weet zeker dat het voor benzine is gebruikt.

Ik ga de nokkenas er in ieder geval ook uithalen, heeft iemand misschien nog een losse nokkenas van een b172 uit een 340 waar foto's van gemaakt kunnen worden ter vergelijking of een naslagwerk ervan? Ben benieuwd of er verschil tussen zit vergeleken met de carburateur versie.

Groeten Robert

Laatst aangepast door Robert340 : 01-05-2018 om 13:53 Reden: details discussie toegevoegd, aanleiding van dit onderwerp.
Met citaat antwoorden