Afzonderlijk bericht bekijken
Oud 23-07-2019, 18:10
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Na zo'n 4000km begon van de een op de andere dag m'n grijze '91er weer valse lucht problemen te krijgen.

Dus met een gevlakte carburateur > N.O.S. bovenste isolatieflens met verlijmde pakkingen > N.O.S. onderste isolatieflens met verlijmde pakkingen (allemaal al af fabriek)

En dan toch weer dit....... *zucht*

Vervloekte B14 ellende.... krijg wat van die dingen.
Maarrrrrrrrrrrrr ik was nog lang niet uit geëxperimenteerd.
ik ga "vrolijk" verder.

Welnu, die hele voorverwarmingsplaat weggehaald, koelslangen eraf.
Bij een kunstofboer even om tafel gezeten over welke kunstof soort ik het beste kan gebruiken voor jawel, een compleet nieuwe flens.

Had al eerder een eigen flens gemaakt, maar deze bleken na verloop van tijd toch te smelten, en dat waren gewone flensen op basis van het origineel.

Dus nu een andere kunstof soort zoeken die aan de volgende eigenschappen voldoet:
- hoge temperatuurs bestendigheid. (spruitstuk wordt zo'n 100 tot 110 graden)
- Chemisch bestendig (benzine)
- hard van zichzelf, maar zacht genoeg dat het zich naar de carburateur vormt en niet verder gaat. Ja das een lastige maar ik wil dat het zichzelf kan afsluiten bij kleine lekages.

En jawel, dat laatste was ook mogelijk.

Uiteindelijk kwam ik uit op PVDF (Polyvinlylideenfluoride) dat dus...............

Vervormt pas bij 140 graden, en er is nog heel veel meer over te vertellen maar daar heb je google voor.
Wordt dan wel heel erg techniesch ingewikkeld, kijk liever wat het in de praktijk doet.

En het kost wat, 3x zo duur als aluminium (voor m'n naafdopjes)

Aller eerst begin ik met een gevlakte carburateur.
Daarna tap ik er een extra M5 draadeind in.
Zo kan ik de nieuwe flens ook mooi in het midden aantrekken in geval van krom trekken. En vervolgens de nieuwe dikke flens er op, nu met standaard 0,5mm papieren pakking.

En gemonteerd, nu vragen jullie je natuurlijk af waar ik nu m'n vacuüm slang op aansluit?
Nou gewoon een extra T-stukje bij de slang naar de rembekrachtiger. Hoe minder aansluitingen, hoe minder pakkingen, des te minder kans op valse lucht.
En na even puzzelen ziet het er dan bij mij zo uit:
De koelwaterslang naar de flens bij het bochtje afgesneden, die paste nu mooi op de waterpomp.

En dan natuurlijk testen...........

Motor liep bij de eerste start gelijk als een zonnetje, mooi het CO kunnen afstellen op gehoor, liep allemaal zoals het hoort.
Toen ongeveer 30km gereden, waaronder een stuk snelweg met constant 120.
Nadat ik van de snelweg kwam begon de motor licht te bokken.
Bij stilstand liep hij heel erg laag stationair, sloeg nog net niet af.
Naar huis gereden en het luchtfilter er weer afgehaald.

Helemaal naar mijn verwachting kon ik alle 4 de moeren weer een heel stuk aandraaien.
Het kunstof is nu heet geweest en is lichtjes vervormd wat ook helemaal de bedoeling is.
Nu neemt het de vorm aan van de carburateur voet en van het spruitstuk.
En inderdaad, de motor liep daarna gelijk weer zoals het hoorde.

Hoe weet ik dit nou? Van die vervorming? Heb deze test al eerder gedaan maar dan met een dunne flens in combinatie met die voorverwarmingsplaat. (op de foto te zien naast het expansievat)
Na deze verwijderd te hebben kon ik mooi zien wat dit type kunstof deed.
Het patroon van die verwarmingsplaat zat er mooi "lichtjes" in.
De pakking doet de rest.

De volgende dag, koude start geen probleem.
Naar het werk gereden zo'n 20km, voornamelijk 80 gereden.
Bij aankomst lichte valse lucht.
Maar liep eigenlijk nog best netjes.
Nog een tijd stationair laten draaien tot 3 keer toe de fan laten draaien.
Nu is hij maximaal heet geweest, motor afgezet en zie het vanmiddag wel weer.

Die middag, koude start, geen probleem, de hele terug weg met zelfs een stukje file (fan sloeg zeker 4 of 5 keer aan) geen problemen.
En de rest van de rit ook niet.

Loopt goed, nu kijken voor hoelang.

Ga nog wel een kleine aanpassing doen, nu moest ik zeker een eind rijden, flens heet laten worden todat het goed vervormd etc....
Aangezien ik de flens eerst in het midden vastschroef trekt de flens een klein beetje hol doordat hij hier in de pakking wordt gedrukt.
Dit zou weer opgeheven moeten worden als ik het geheel met de 4 moeren aantrek.
De voet van de carburateur is immers vlak.
Nou ga ik de onderkant van de flens vlak frezen terwijl hij gemonteerd op de carburateur zit.
Zo creeër ik een soort "voorspanning" dat deze bij het spruitstuk ook goed in het midden aangedrukt wordt.

Uiteindelijk doet hij dat dus zelf ook door die vervorming, maar dat duurt dan wel wat langer. Zo blijkt.

Dus hier ga ik nog even verder mee experimenteren, ook wat het natuurlijk in de winter doet.
Kwa verwarming geloof ik het wel.
Zolang die luchtslang naar het uitlaatspruitstuk aangesloten is en de klep met de bimetaal in het luchtfilterhuis naar behoren werkt, verwacht ik geen bevroren carburateur in de winter.

Ook heb ik de temperaturen nog even opgemeten, de carburateur blijft zo'n 80 graden, dit was ook MET de voorverwarmingsplaat er tussen.
Dus het isoleert wat dat betreft prima.

Als het te heet zou worden bestaat er ook kans op vaperlock, maar goed, eerst nog verder testen en ontwikkelen.
Maar krijg hier wel steeds meer vertrouwen in

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden