Discussie: BartJu's nieuwe 340
Afzonderlijk bericht bekijken
Oud 07-03-2020, 20:22
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Vandaag mooi weer, dus lekker bezig geweest op de oprit.

Eerst de deuren, scharnieren, sloten van wat glijmiddel voorzien. Niet spannend, wel effect: de achterdeuren piepen niet meer zo en in het slot 'klikken' klinkt gezonder, minder metalig.

Daarna wat met remmenreiniger gespeeld ronde de carb met draaiende motor. Geconstateerd dat ie af en toe hierop reageerde. Vooral als ik op het kleppendeksel-t-stuk-slangetje-naar-luchtfilter spoot. Ook aande zijden (vooral voorzijde).

Dus luchtfilterhuis eraf om bij de carb te kunnen. Van de 3 bouten bleek een niet meer te pakken in de carb. Deze klemde dus niet meer. Paste wel zo in het gat, dus met contramoertje aan onderzijde geborgd. Zou het houden? Anderzijds, valse lucht ter hoogte van luchtfilter lijkt me niet zo erg, je slaat vooral het filter over, maar het zal niet de valse lucht geven die motor van streek maakt. (of maak ik hier een denkfout?)

Carburateur van buiten wat gereinigd, er zat erg veel en dik vette troep rondom. UIteraard wel een risico, wie weet houdt dat spul de kieren juist dicht. Daarom niet overdreven, maar wel de klodders zand/olie eraf geveegd met een doekje.

Vervolgens alle schroeven, bouten etc die bereikbaar waren nagetrokken, vooral die van vlotterdeksel en bij de voet. Meeste konden toch net nog een kwart soms wel tot halve slag hebben. Niet op moment gezet, maar gewoon opnieuw vast gezet zonder overdrijven.

De choke deed 2/3 van uittrekken niets, laatste 1/3de werd het pas wat. Dus die wat strakker gezet.
Na alles assembleren bleek de motor (warm) niet meer onder de 1200 rpm te willen, wat ik ook met stationairschroef deed.Niet goed dus. Weer losgehaald, choke weer wat losser, weer in elkaar. Stationair toen wel kunnen terugschroeven. Onder 600=700 rpm gaat ie niet meer zo lekker, maar pas net onder 500 rpm (450?) ging het zo onregelmatig en stotend dat ie afsloeg.

Dus weer terug naar de ca 800 rpm. Starten en lopen gaat nu sopeler, lijkt het.

Dus goede hoop dat de eerder genoemde start-issues goeddels door een combinatie van factoren kwamen: valse lucht, slecht choke afstelling, stationair verkeerd.

Wat ook opviel: de econometer duikt bij remmen op motor nu tot geheel onderin, net als bij de 'oude'. Eerder bleef hij hangen ongeveer halverwege eerste 'vakje' (dus minder vacuum, indicatie voor valse lucht?).

Ik hoop dat ik het waarheidsgetrouw en begrijpelijk heb neertypt zo. Maar belangrijker: Zou het echt geholpen hebben?

Will keep my fingers crossed and you posted...