Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Discussie > Algemene discussie

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 07-03-2019, 19:45
Kevin's Avatar
Kevin Kevin is offline
Forumbeheerder

Dat klopt, je moet je alleen wel realiseren wie dat dan gaat doen en gaat bijhouden.
Met citaat antwoorden
Oud 08-03-2019, 09:12
Cas340 Cas340 is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Mijn reactie inline:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieneB Bekijk bericht
Bedankt Cas!

Om maar meteen antwoord te geven:

Ja dit is de demo server en daarom traag. Ik had dit al gemeld en MEO heeft aangegeven dat de uiteindelijke server sneller is. Dus laten we daar even op wachten tot de definitieve pagina live is.

Goed dat je dat al had gezien is ook een groot verschil!

Dan staat de website ook meteen in https.

Nice!

Persoonlijk vind ik het gebruik van Google Analytics niet erg fijn. Je verplicht bezoekers van jouw website informatie door te geven aan Google. Wat willen we er mee winnen als we meer inzicht hebben in onze gebruikers? Dit doel moet voorop staan willen we iets dergelijks implementeren denk ik. Niet alleen maar doen omdat het kan.

Het blijkt niet uit mijn eerdere post maar zelf ben ik (ook) geen groot fan van Google en de manier waarop ze met data omgaan. De vraag is inderdaad wat de meerwaarde van GA is voor een site als deze. Dat heeft wat mij betreft te maken met vindbaarheid, en vooral hoe belangrijk vinden we het dat de site goed gevonden kan worden?

De centrale vraag is dan eigenlijk: voor wie maak je de website en waarom? Bijvoorbeeld om huidige leden te informeren, potentiele leden te enthousiasmeren of niet leden te voorzien van technische informatie. Ik kan me voorstellen dat het antwoord een combinatie is van het bovenstaande.

We kunnen er niet omheen dat Google veruit markleider is als zoekmachine en het merendeel van organisch zoekverkeer via Google zal komen.
Als je wilt dat een site goed gevonden wordt is het handig om te weten wat je bezoekers doen op je website. Om daarmee bijvoorbeeld de content beter af te kunnen stemmen met het zoekverkeer. GA is een handige tool om dat relatief eenvoudig te doen en zou daarom overwogen kunnen worden. Het morele aspect wat je noemt zou ik persoonlijk niet zo'n problemen vinden gezien de club geen commercieel belang heeft.

MEO heeft op mijn advies de SEO toegevoegd aan de pagina's. Ik hoor graag hoe we die nog verder zouden kunnen verbeteren? Dus goed punt!

SEO is een vak op zich maar wat voor mij goed heeft gewerkt is o.a.:
  • Zorgen dat we 'scoren' op de juiste keywords. Dat zijn woorden waar mensen op zoeken in de zoekmachine. Google probeert de sites met de 'beste' content bovenaan te plaatsen. Keyword onderzoekje kun je bijvoorbeeld doen via: https://keywordtool.io/search/keywor...nl#suggestions
  • Zorgen dat de metatags kloppen. Er zijn verschillende soort tags maar kort samengevat zijn ze een soort label voor je website of pagina. Op dat label staat in een paar woorden waar de pagina over gaat. Zie het als een online post-it.
  • Content management. Dat is o.a. alle bemanningen van tekstblokken en afbeelding gelijk trekken en zorgen voor reguliere content updates.
  • Vergroot de 'linkwaarde' door naar externe (hoog gerankte) pagina's te linken maar vooral te proberen om 'goede' pagina's naar jou te laten linken.
  • Zorg voor een goede laadsnelheid en houd de website responsiee voor verschillende devices.

Bovenstaande kan veel werk zijn als je het allemaal achteraf moet doen. Eigenlijk veel makkelijker om het direct mee te nemen wanneer de website gebouwd wordt. Een paar uurtje de koppen bij elkaar steken en je komt een heel eind denk ik.

[/I][/I]
Met citaat antwoorden
Oud 08-03-2019, 20:23
Robert340 Robert340 is offline
V3C Clublid

Mooie input Cas! Het enige wat ik niet begrijp is
"Het morele aspect wat je noemt zou ik persoonlijk niet zo'n problemen vinden gezien de club geen commercieel belang heeft. "

Ik vind dat een moreel aspect altijd telt, juist wel bij een vereniging.
Of doel je hier dan mee op het GVA en dat dit misschien alleen voor bedrijven geldt?
Moreel aspect is niet of iets legaal of illegaal is wat mij betreft, ik vind het ethisch niet verantwoord om google of welke partij dan ook allerlei informatie te voeren met behulp van een vereniging.

Ik denk dat de meeste potentiële leden via andere leden (mond op mond reclame) binnen komen, al is het via een evenement of een folder, niet zozeer "lone wolves" die via een google zoekopdracht binnen komen.

Als je het zekere voor het onzekere wil nemen en wil inzetten op groei dan zou ik voorstellen dat we eerst een marktonderzoek laten doen door een bureau. Het kan zomaar zijn dat de grootste doelgroep niet eens weet hoe een ipad werkt om maar een voorbeeld te noemen, of dat ze bijv. alleen maar op instagram zitten.
Met citaat antwoorden
Oud 08-03-2019, 21:32
VolvoDordt's Avatar
VolvoDordt VolvoDordt is offline
V3C Clublid

Ik neem toch aan, dat de enthousiaste clubleden zelf de prachtige how-to's gaan ''verplaatsen''? Een aantal van deze zijn de foto's bijvoorbeeld al van uit de lucht, of zijn er nieuwe dingen of manieren ontdekt/bedacht. Een mooi moment om ze opnieuw te plaatsen en de puntjes op de i te zetten.
Oud 08-03-2019, 21:34
VolvoDordt's Avatar
V3C Clublid

Wel vroeg ik me af, word het huidige clubregister met de auto's overgenomen? Of moeten we al de auto's opnieuw invoeren? Opzich ben ik daar wel voorstander van want zoals ook op de ALV dit jaar over gediscussieerd werd, er zijn vele spookauto's die al jaren niet meer op kenteken staan.

Ik moet nog best wel een aantal auto's invoeren.
Oud 10-03-2019, 07:41
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robert340 Bekijk bericht
Ik denk dat de meeste potentiële leden via andere leden (mond op mond reclame) binnen komen, al is het via een evenement of een folder, niet zozeer "lone wolves" die via een google zoekopdracht binnen komen.
Ik vraag me af, hoe moet iemand die nog niet bekend is met de club dan mond op mond reclame krijgen van haar leden?
Mensen kopen een auto, of hebben interesse om er een te kopen, en gaan googelen waar ze op moeten letten of waar ze onderdelen vandaan kunnen halen. Daar ligt ook het bestaansrecht van verschillende onderdelenleveranciers; als hun website niet gevonden wordt kunnen ze het schudden.
Ik zou het heel onverstandig vinden om als club die enorme doelgroep bewust te negeren.

Heel vaak zie je dat leden wel binnen komen via andere leden, maar dat is dan heel vaak naar aanleiding van reclame of contact vanuit het forum.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VolvoDordt Bekijk bericht
Ik neem toch aan, dat de enthousiaste clubleden zelf de prachtige how-to's gaan ''verplaatsen''? Een aantal van deze zijn de foto's bijvoorbeeld al van uit de lucht, of zijn er nieuwe dingen of manieren ontdekt/bedacht. Een mooi moment om ze opnieuw te plaatsen en de puntjes op de i te zetten.
Volgens mij heb ik de how-to's van mijn hand zelfs grotendeels in een Word document staan. Die zouden zo in het ledenmenu o.i.d. gezet kunnen worden.
Om alles op het forum te herschrijven met het risico dat dat over een half jaar weer opnieuw kan omdat een foto-uploadsite alles er af knikkert vind ik dan weer een beetje jammer eigenlijk.

Citaat:
Wel vroeg ik me af, word het huidige clubregister met de auto's overgenomen? Of moeten we al de auto's opnieuw invoeren? Opzich ben ik daar wel voorstander van want zoals ook op de ALV dit jaar over gediscussieerd werd, er zijn vele spookauto's die al jaren niet meer op kenteken staan.

Ik moet nog best wel een aantal auto's invoeren.
Een ander ideetje daarvoor; alles laten staan en met een paar man een middag kentekens natrekken?
Als een auto gedemonteerd staat kan het vinkje "in het clubregister" sowieso uitgezet worden. Als een auto na het toevoegen aan het clubregister is overgeschreven op een andere eigenaar ook.
Voor de auto's waar "in het clubregister" niet staat aangevinkt boeit het niet zoveel. Dat zijn auto's die mensen hebben gehad maar niet meer in bezit zijn. Leuk om te zien, maar telt niet meer mee.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Valéra // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 10-03-2019, 08:19
Albert1 Albert1 is offline
V3C Clublid

Hoe staat het met de vorderingen van de nieuwe Website? Heb weer heel aantal mooie foto's om te delen.
Met citaat antwoorden
Oud 10-03-2019, 10:25
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kevin Bekijk bericht
Forum (oude zal worden bewaard) migreren naar de nieuwe omgeving is niet mogelijk. Binnenkort zitten een aantal leden die betrokken zijn of zijn geweest bij de website een keer bij elkaar om te kijken hoe we dat kunnen aanvliegen.
Dat is denk ik wel een wezenlijk groot probleem, als je het vergelijk maakt naar het volvo300mania forum was dat ook een relatief levendig forum, totdat de admin uit het niets het forum een week of 8 uit de lucht haalde voor een update; in die tijd zijn alle engelsen overgeswitcht naar de facebook groep en dat is heel leuk, totdat je merkt dat er elke week dezelfde vragen gesteld worden en de zoekfunctie in zo'n FB groep niet werkt/niet bestaat. Het V3M forum ondertussen, moet het doen met ±2 posts per maand..

Indien je alle posts/info van het huidige forum niet kan migreren naar het nieuwe, verdwijnt in weze je zoekhistorie/functie; een oud forum archiveren is leuk, maar in oude data terugzoeken is iets wat iedereen overslaat. (het oude-oude forum (ja er was er ook een voor deze) gebruikt ook niemand meer)
Met citaat antwoorden
Oud 10-03-2019, 10:27
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

Website is wel vet trouwens! Prima modern jasje
Met citaat antwoorden
Oud 10-03-2019, 14:44
Kevin's Avatar
Kevin Kevin is offline
Forumbeheerder

Spijker op z'n kop Anjo, mijn voorkeur zou dan ook zijn in te kijken of we het huidige forum kunnen updaten of op een of andere manier migreren.
Met citaat antwoorden
Oud 10-03-2019, 15:33
VolvoDordt's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Een ander ideetje daarvoor; alles laten staan en met een paar man een middag kentekens natrekken?
Als een auto gedemonteerd staat kan het vinkje "in het clubregister" sowieso uitgezet worden. Als een auto na het toevoegen aan het clubregister is overgeschreven op een andere eigenaar ook.
Voor de auto's waar "in het clubregister" niet staat aangevinkt boeit het niet zoveel. Dat zijn auto's die mensen hebben gehad maar niet meer in bezit zijn. Leuk om te zien, maar telt niet meer mee.
Misschien kunnen wij daar eens voor gaan zitten? Dit is leuk om te doen. Ik ben nu ook bezig met de opendata van de RDW. Maar dat is nogal een werk.
Oud 10-03-2019, 15:45
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Citaat:
Misschien kunnen wij daar eens voor gaan zitten? Dit is leuk om te doen. Ik ben nu ook bezig met de opendata van de RDW. Maar dat is nogal een werk.
Goed idee

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Valéra // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 10-03-2019, 16:46
VolvoDordt's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
Goed idee
leuk, gaan we doen. Er moet echt een werk gemaakt worden. Dan kunnen we goed inventariseren wat er binnen de club is en wat niet. Ook naar APK datums kijken, zo kunnen we meer auto's redden.
Oud 10-03-2019, 20:59
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AvdAkker Bekijk bericht
Dat is denk ik wel een wezenlijk groot probleem, als je het vergelijk maakt naar het volvo300mania forum was dat ook een relatief levendig forum, totdat de admin uit het niets het forum een week of 8 uit de lucht haalde voor een update; in die tijd zijn alle engelsen overgeswitcht naar de facebook groep en dat is heel leuk, totdat je merkt dat er elke week dezelfde vragen gesteld worden en de zoekfunctie in zo'n FB groep niet werkt/niet bestaat. Het V3M forum ondertussen, moet het doen met ±2 posts per maand..

Indien je alle posts/info van het huidige forum niet kan migreren naar het nieuwe, verdwijnt in weze je zoekhistorie/functie; een oud forum archiveren is leuk, maar in oude data terugzoeken is iets wat iedereen overslaat. (het oude-oude forum (ja er was er ook een voor deze) gebruikt ook niemand meer)
Citaat:
Spijker op z'n kop Anjo, mijn voorkeur zou dan ook zijn in te kijken of we het huidige forum kunnen updaten of op een of andere manier migreren.

Ik kende dit vorbeeld niet, maar het is wel de reden waarom ik het vroeg. En te grote overgang, waarbij historie weg lijkt te zijn, kan de doodssteek zijn voor een leuk forum.
Ik ben geen web-techneut, maar het is toch van een database naar een database. Probleem zit wrs in de data structuur.

Welke forum software/engine/systeem is het nu, en welke wordt het straks? Met die info kan het een leuk thema zijn voor een avondje surfen...
Oud 11-03-2019, 12:33
Kevin's Avatar
Kevin Kevin is offline
Forumbeheerder

Forum draait nu op Vbulletin, en de nieuwe lijkt te draaien onder wordpress maar mogelijk met een plugin, daar kan Niene vast uitsluitsel over geven.

Lastige is dat overzetten naar elke forum in principe mogelijk is, wat jij zegt in theorie is het van DB A -> DB B maar de structuur etc. maken het lastig en tijdrovend en kostbaar!
Met citaat antwoorden
Oud 11-03-2019, 16:34
V3C Clublid

Website ziet er netjes uit! Is er een realistische datum wanneer hierop wordt overgestapt. Dan wacht ik nog even met mijn profiel hier bijwerken.
Met citaat antwoorden
Oud 11-03-2019, 16:53
NieneB's Avatar
NieneB NieneB is offline
V3C Clublid

Het forum gedeelte van WordPress is nu erg mager. Waarschijnlijk wel uit te breiden maar de vraag is of je dan niet alle historie kwijt raakt en hoeveel werk je je op de hals haalt..
Ik ken het huidige systeem niet. Maar mijn vraag is of we het huidig forum niet gewoon kunnen behouden? Misschien gewoon even opknappen qua uiterlijk, maar als het voldoet aan de technische eisen, waarom dan overstappen?

Binnenkort zitten we samen met een groepje die gaan kijken naar de technische status van alles. Laat me een berichtje achter als je hier bij wilt aansluiten. Gaat over de technische infrastructuur, niet de inhoud.

Invullen profiel of auto's opschonen heeft nu nog geen zin! Dit is een demo. Wel mooi om al jullie enthousiasme te zien!! Maar nog even geduld. Als we echt live zijn kunnen we ons uitleven met foto's etc.
Oud 11-03-2019, 19:42
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Citaat:
Forum draait nu op Vbulletin, en de nieuwe lijkt te draaien onder wordpress maar mogelijk met een plugin, daar kan Niene vast uitsluitsel over geven.

Lastige is dat overzetten naar elke forum in principe mogelijk is, wat jij zegt in theorie is het van DB A -> DB B maar de structuur etc. maken het lastig en tijdrovend en kostbaar!
Citaat:
Het forum gedeelte van WordPress is nu erg mager. Waarschijnlijk wel uit te breiden maar de vraag is of je dan niet alle historie kwijt raakt en hoeveel werk je je op de hals haalt..
Ik ken het huidige systeem niet. Maar mijn vraag is of we het huidig forum niet gewoon kunnen behouden? Misschien gewoon even opknappen qua uiterlijk, maar als het voldoet aan de technische eisen, waarom dan overstappen?

Binnenkort zitten we samen met een groepje die gaan kijken naar de technische status van alles. Laat me een berichtje achter als je hier bij wilt aansluiten. Gaat over de technische infrastructuur, niet de inhoud.

Invullen profiel of auto's opschonen heeft nu nog geen zin! Dit is een demo. Wel mooi om al jullie enthousiasme te zien!! Maar nog even geduld. Als we echt live zijn kunnen we ons uitleven met foto's etc.

5 minuten google en dit gevonden:
https://nl.wordpress.org/plugins/cms...-wp-migration/
maar als ik me goed herinner is er veel 'customized' aan het forum, dat stond eerdere updates al eens in de weg men ik. Dan wordt dit mogelijk ook niet plug&pray...

Even iets verder denkend: je zit mogelijk niet vast aan BBpress of WP voor het forum, kan ook los draaien, doet het nu ook al toch?
Dan is er wellicht wel een mouw aan te passen.
Lijkt me hartstikke leuk en leerzaam om aan te sluiten bi dit groeje, maar tijd is (alweer/nog steeds) de spelbreker. Dat is er gewoon te weinig, en om dus nog meer toe te zeggen gaat hem niet worden, helaas.
Oud 11-03-2019, 22:39
V3C Clublid

Ik heb in het verleden webshops gebouwd met Wordpress en ben hier toen gauw vanaf gestapt, want als je iets net even anders wil dan de standaard loop je gauw tegen dingen aan. En het was best een zwaar pakket.

Misschien is dit ook een goede opvolger voor de forum software: https://fluxbb.org/
Heb ik goede ervaringen mee elders en het is open source:
Citaat:
FluxBB is a fork of PunBB, which was created by Rickard Andersson. In 2007, PunBB was sold to a commercial company. Development continued under the direction of Rickard until April 2008. At that time, Rickard announced he would be ceasing his active involvement with the project.
In light of the changed circumstances the remaining members of the development team decided they needed to exert more control over the direction of the project which meant the only option was to fork the project; that is when FluxBB was born.
En er wordt heel actief in ontwikkeld. Sterker nog de opvolger is ook al in volle gang: https://flarum.org/

Laatst aangepast door Robert340 : 11-03-2019 om 23:10
Met citaat antwoorden
Oud 12-03-2019, 07:23
Kevin's Avatar
Kevin Kevin is offline
Forumbeheerder

Citaat:
Precies dat zou mijn voorkeur ook zijn, er zijn veel modificaties in dit forum gedaan die het mogelijk ook lastig maken om het te migreren naar een ander pakket. Nog los van dat Wordpress in mijn ogen niet bedoelt is als forum, heb er wat ervaring mee op internationaal niveau en we zijn heel snel overgestapt naar phpBB vooral omdat je in wordpress zo beperkt bent en eigenlijk functies wilt hebben die je dan zelf weer moet gaan creëren.

Wat mij betreft is dus inderdaad de beste optie dit forum behouden, maar wel updaten en dan zijn er 2 opties:
1. Migreren naar een opensource forum waarbij de berichten overgezet kunnen worden, er zijn er een paar waarbij het mogelijk is de data te migreren maar daar heb je nog wel je handen aan vol
2. Nieuwe licentie van Vbulletin kopen en dit forum upgraden naar de nieuwste versie zodat hij ook smartphone proef wordt. En dan de skin een beetje in lijn zetten met de nieuwe website. Daarbij moeten we dan wel even kijken naar alle mods die o.a. door Wouter zijn gedaan met de Volvo V in het overzicht bijvoorbeeld.

Optie 2 is kostentechnisch wat duurder, maar als ik het zo inschat wel de mogelijkheid waar de minste uurtjes in gaan zitten. Daarbij is Vbulletin serieus goed ondersteunde software immers draait de forum al jaren maar dan ook echt jaren zonder serieuze problemen dus het heeft zich ook wel bewezen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BartJu Bekijk bericht
Even iets verder denkend: je zit mogelijk niet vast aan BBpress of WP voor het forum, kan ook los draaien, doet het nu ook al toch?
Dan is er wellicht wel een mouw aan te passen.
Lijkt me hartstikke leuk en leerzaam om aan te sluiten bi dit groeje, maar tijd is (alweer/nog steeds) de spelbreker. Dat is er gewoon te weinig, en om dus nog meer toe te zeggen gaat hem niet worden, helaas.
Klopt, WP is niet bedoelt als forum maar als blog ik heb hele slechte ervaringen met een forum in WP dus wat mij betreft geen goede optie, sowieso voor de migratie is dat een drama, zo'n plugin is leuk maar ik vrees dat hij zich gaat stuk bijten op ons uitgebreide en aangepaste forum.

Forum draait nu inderdaad los, zie ook mijn bovenstaande reactie op Niene haar bericht. En wat jij al zegt de handjes van onze club en benodigde tijd hiervoor zijn beperkt dus ik zou opteren voor optie 2. Maar dan loop ik als op de muziek vooruit, overleg moet nog plaats vinden.
Met citaat antwoorden
Oud 12-03-2019, 14:37
V3C Clublid

Alles overzetten wordt hem niet snap ik. Is het geen idee om gewoon het oude te laten bestaan en te bevriezen. Dus dat het alleen kan worden gezien maar niet meer aangepast. Hiermee wordt er een boel werk bespaard en gaat de info toch niet verloren.
Met citaat antwoorden
Oud 12-03-2019, 15:55
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert1 Bekijk bericht
Alles overzetten wordt hem niet snap ik. Is het geen idee om gewoon het oude te laten bestaan en te bevriezen. Dus dat het alleen kan worden gezien maar niet meer aangepast. Hiermee wordt er een boel werk bespaard en gaat de info toch niet verloren.

In eerste instantie leek het mij niet wenselijk, door het voorbeeld wat Anjo noemde.
Maar omdat we hier wel een (h)echte club zijn en niet een constant veranderend groepje zonder vaste standplaats zoals de mensen die op v3m zitten/zaten, denk ik dat het wel goed komt. De club website wijst de mensen immers als een basis in de goede richting.

Ik ben voorstander van een goed open source pakket, zoals wat ik had gelinkt (fluxbb), financieel gunstig voor de club omdat er dan verder geen licentie kosten aan vast zitten in de toekomst en aangezien ze daar ook een developer forum hebben is er ook gratis technische support.

Verder ken ik persoonlijk iemand die met succes een klein forum heeft opgezet met dit pakket en het werkt echt als een tierelier.
Met citaat antwoorden
Oud 12-03-2019, 17:19
NieneB's Avatar
NieneB NieneB is offline
V3C Clublid

Lijkt me een goed plan om de open-source versie eens te gaan bekijken! WP forum gaat nooit zo goed worden als we nu hebben. met open-source moeten we wel zelf goed de ontwikkeling in de gaten houden maar gezien alle technische kennis hier moet dat wel goed komen!
Oud 12-03-2019, 19:13
VolvoDordt's Avatar
V3C Clublid

Ik wil eventueel ook aanschuiven. Kan me er goed in vinden Kevin, Wordpress heb ik niet al te beste ervaringen mee.

Laat het maar weten
Oud 15-03-2019, 10:14
V3C Clublid

Het kan ook handig zijn om alvast wat voorbeelden te bekijken van wat andere gebruikers gemaakt hebben met bepaalde gratis open source forum software.
https://fluxbb.org/forums/viewforum.php?id=13 hier zijn wat voorbeelden te zien van FluxBB.
En hier wat voorbeelden van phpBB: https://www.phpbb.com/showcase/all/?...cbcab9e378843c
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: