![]() |
|
de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent. |
![]() |
|
Discussie Opties | Weergave Modus |
#201
|
|||
|
|||
Carburateur revisie
Na het vervangen van de koppeling heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en de carburateur eraf gehaald! De reden was dat stationair deze slecht liep, en zelfs afsloeg zodra die iets meer op temperatuur kwam. Choke werkte niet zo lekker en ..... ik was benieuwd hoe ie werkte... haha.
Enfin. Hier wat foto's (klik voor groot) Bruine aanslag (roest?) in het luchtfilterhuis ![]() Na loshalen luchthuis ![]() Smerig... ![]() ![]() Vacuumslang gescheurd bij het afnemen ![]() Na verschillende sleutels geprobeerd te hebben, bleek het handiger om de solonoid eruit te schroeven om bij de laatste moer te komen ;-) Schildertape op de verschillende slangen en kabels en boterhamzakje over de motor ![]() Carburateur op de werkbank... daar mist een clipje?! ![]() Boven en onderzijde gescheiden ![]() Exploded ![]() Na rebuild ![]() ![]() Ontbrekend veerclipje na rebuild ![]() Ik heb een webshop aangeschreven in de hoop om een clipje aan te schaffen voor de choke link. Tevens een nieuwe vacuumslang nodig, want die scheurde al bij de lichtste manipulatie. Ook maar gelijk nieuwe luchtfilter, luchthuispakking, isolatieflens en voetpakking. Dan hoeft het hopelijk ook nooit meer los ;-) Ik heb het aantal slagen van de CO-schroef geteld en zodanig weer terug erin gedraaid. De mixschroef ben ik niet aangekomen. In theorie zou het dan toch weer moeten lopen, welliswaar niet zo optimaal, maar voldoende om aan te slaan lijkt me? |
#202
|
||||
|
||||
Stefan, hoe dik is dat stangetje?
Misschien heb ik wel zo'n clipje liggen, dan stuur ik het je op per post. Heb je alles gereinigd met carburateur cleaner of benzine of misschien wel ultrasoon?
__________________
B200: misschien wel de fijnste motor die Volvo ooit gebouwd heeft |
#203
|
||||
|
||||
Een eenvoudige basis afstelling van de CO schroef, deze helemaal indraaien en dan 2 - 2.5 slag uitdraaien...
__________________
Onderstuur: de voorkant van de auto raakt de muur, Overstuur: de achterkant van de auto raakt de muur, Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt, Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt. |
#204
|
|||
|
|||
Dank voor het aanbod Francois, waardeer het zeer, maar ik krijg er al een opgestuurd vanuit de webshop waar ik de rest van de pakkingen / filters besteld heb!
Ik heb alles met "geurvrije" terpentine gereinigd. (ventilator erbij en de deur open met de jas aan). Werkte ook prima, vond dat wat veiliger dan met benzine in de weer te zijn. Daarna alles schoon geblazen. Mbt de CO schroef, good to know! Volgend weekend hopelijk weer een update als ik m weer terug in Victor zet. |
#205
|
|||
|
|||
Hou ook in de gaten dat in de slang vanaf het t-stuk van de carterontluchting naar de carburateur een restrictie zit. Dat is een soort afdichting met een gaatje van circa 1 mm. Die heb je wel nodig omdat het blok anders beroerd loopt.
|
#206
|
|||
|
|||
De pakkingen en borgclip zijn binnen en heb 'm weer succesvol terug aangesloten! Hij startte ook zeer vlot, en met wat gepruts aan de schroeven liep ie redelijk rond de 800 toeren. Bandenwissel uitgevoerd en vervolgens even een proefritje gemaakt. Dat beviel prima :-)
Maar na een half uurtje merkte ik toch dat ie wat bokte als ie laag in de toeren zat. Ik heb even een filmpje gemaakt om het te illustreren. Het blok loopt momenteel vrij beroerd: https://streamable.com/dumf9h Aan het begin van het filmpje staat de fan nog aan (dus motor is op temp), daarna slaat ie af en kan je de motor beter horen. Vrij onregelmatig stationair, het lijkt wel alsof er veel valse lucht is? Meer dan voordat ik n rondje ging rijden in ieder geval. Citaat:
Hmmm ik heb geen idee waar je het over hebt, dus dat is geen goed teken..? ![]() |
#207
|
|||
|
|||
de restrictie hoort in de slang tussen de carburateurvoet en het T-stuk van de carterontluchting te zitten. Op het kleppendeksel zit een ijzeren buisje omhoog. Daar zit het kunststof zwarte buisje op met een dikkere slang rechtstreeks naar het luchtfilter. Aan de zijkant van dat zwarte buisje zit een dunnere uitgang. Daar op aangesloten zit een dunnere slang die naar de andere zijde van de carburateur gaat. In die dunne slang hoort een oranje gekleurd buisje te zitten waarin een doorgang van 1 mm zit.
Bij stationair toerental worden de gassen vanuit het carter via de restrictie afgezogen naar de inlaat. In feite wordt dus ‘vuile’ lucht afgezogen en bij de inlaat mee de motor ingezogen. Als deze restrictie er niet in zit zuig je bij stationair toerental meer vuile lucht mee dan de bedoeling van deze constructie is. Dus zal de motor minder fraai lopen. Ik vermoed nu dat dit een mogelijke oorzaak kan zijn. In elk geval de moeite waard om te controleren. Je kunt dit doen zonder iets te verwijderen, Alleen die dunne slang losmaken. Wees wel voorzichtig met het losmaken van die dunne slang van dat zwarte kunststof buisje. Ze willen nl nog wel eens afbreken. |
#208
|
|||
|
|||
Bedankt voor de duidelijke uitleg, ik heb een metalen busje gevonden in de slang. Hij zit een cm of 5 in de slang geduwd die naar het kunststof zwarte buisje bovenop de kleppendeksel zit. Inderdaad een klein gaatje waar de lucht doorheen gaat. Kleur is alleen niet oranje, maar metaalkleurig.
Slang ging er makkelijk op en af weer dus no harm done :-) Dussss, dat is het niet. Andere ideeen how to troubleshoot op de parkeerplaats? |
#209
|
||||
|
||||
Gouden regel:
Citaat:
Even Anjo's checklist quoten uit het carburateurrevisiegaragescènetopic (drie keer woordwaarde): Citaat:
Onderdeel van je checklist is ook je werk aan je carburateur: alles correct afgesteld (vlotterhoogte), alle kanaaltjes nu schoon? Zeker met die schultenbräu die je tegenwoordig moet tanken kun je er haast wel vanuit gaan dat er het nodige vervuild is.
__________________
'91 Volvo 340 GL Special - Das war einmal '10 Citroën C5 Tourer 1.6 THP '72 DAF 66 Marathon Coupé '11 BMW R 1200 GS |
#210
|
||||
|
||||
Waar staat die openbare biertap, waar je voor 1,50 per liter kunt "tanken"?
__________________
B200: misschien wel de fijnste motor die Volvo ooit gebouwd heeft |
#211
|
||||
|
||||
Tnk bevat tegenwoordig zelfs meer alcohol dan de Schultenbrau.
En dat voor een prijs die lager is, maar 49 cent per halve liter. Terwijl Schultenbrau in tank-termen E5 is: echte premium dus!
__________________
Volvo 340 GL Special, 5 d, 1990, 1.4, CVT | |
#212
|
|||
|
|||
Citaat:
Spruitstukpakking nog nooit vervangen, maar ook nog nooit los gehad. Klinkt rigoreus? Oliepeil ietsjes te hoog (paar mm boven bovenste streepje), lijkt me geen groot probleem? Thermostaat werkt, motor komt op temp + fan slaat aan en heb ik vervangen toen ik m kocht (inmiddels 6 jaar terug alweer ![]() Is er een slimme manier om vacuum te testen? Of trucjes zoals remmenreiniger rondom de wagen spuiten en horen of toerental verhoogd ter indicatie valse lucht? |
#213
|
|||
|
|||
Oliepeil iets te hoog is niet van invloed voor de correcte loop van de motor.
Laat de motor eens stationair lopen zonder choke. Spuit dan eens met remmenreiniger rond de voet van de carburateur. Luister goed of je een verhoging in toerental hoort. Kans dat de voet van de carburateur een lekkage heeft. Anders met de remmenreiniger langs de aansluiting van het inlaatspruitstuk op het blok. Weer goed luisteren. Om ook vast te stellen dat je het alleen in het blok moet zoeken en niet verderop bij bijvoorbeeld het vacuüm naar de rembekrachtiger zou ik die slang zo dicht mogelijk aan het blok afdoppen. Zo weet je met minder variabelen bezig. |
#214
|
||||
|
||||
Wees wel voorzichting met remmenreiniger bij 'n warme motor of waar vonken kunnen overspringen: 't spul is hartstikke vlambaar, dus hou altijd 'n brandblusser bij de hand.
Ipv remmenreiniger kun je ook 'n plantenspuit gebruiken om wat waternevel te spuiten. In dat geval zal 't motortoerental juist gaan zakken bij valse lucht, of de motor slaat zelfs helemaal af. Niet dat ik remmenreiniger helemaal afkap ('t werkt hartstikke goed voor 't vinden van valse lucht) maar wees wel voorzichtig ![]() |
#215
|
||||
|
||||
Citaat:
Duidelijk gevalletje valse lucht. Zoals heel vaak het geval is. Ben bezig met een nieuwe (simpelere) variant van m'n gemodificeerde isolatie flens. Eentje waarbij de boutjes in het midden niet nodig zijn. Zie ook dit topic voor voorafgaand verhaal: http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=11573 Maar buiten dat zouden het ook nog de busjes kunnen zijn van de gasklep asjes. Wegens verhuizen nu even niet zo veel tijd voor, maar straks weer verder oppakken. Ook dit keer een hardere kunstof soort (Peek) waar ik het uit ga halen. Dat is bijna even hard als staal, want het mag absoluut niet vervormen met die nieuwe viton rubberen pakkingen, wat voorgaand prototype wel deed. En is bovendien super hitte bestendig. Enig nadeel, is behoorlijk prijzig. Dus daar nog even mee aan het experimenteren. Wil iets uitbrengen wat dit probleem for once and for all moet oplossen. Ook de B172 zit met hetzelfde probleem. Als het goed loopt haal ik voor nu ook nooit een carburateur eraf, alleen even de moeren aandraaien. Dat is even mijn advies voor als iemand er nog aan wilt beginnen. En eventueel gebreken aan de carburateur in gemonteerde toestand oplossen, membramen kun je prima los vervangen. Evenals de vlotternaald o.i.d. |
#216
|
|||
|
|||
Dank voor alle reacties weer. Ik zal dit weekend met de plantenspuit in de weer gaan (remmenreiniger is op zie ik.. IPA (isopropanol) spray zou mss ook kunnen werken, ook mega ontvlambaar
![]() Voor de volledigheid, ik heb dus reeds nieuwe pakkingen rondom de isolatieflens en voet geplaatst, maar ik begrijp dat dit mogelijk onvoldoende is uit de reactie van jou Steven? |
#217
|
||||
|
||||
Testen met de plantenspuit is wel een beetje tricky. Dat werkt alleen bij hele kleine lekkages (dicht het gaatje voor heel eventjes)
Maar als je carburateur in de hoepelcategorie valt, kun je er liters water zonder effect overheen spuiten
__________________
|
#218
|
||||
|
||||
Wat betreft de spruitstukpakking: mijn ' nieuwe' had hierbij een afegbroken bout (de voorste) en miste dus een deel van de druk. Hierdoor liep de motor ook niet lekker, zeker omdat ook de carb niet meer strak zat en er om dat te corrigeren nogal met de afstelling gerotzooid was.
Er lag niet voor niets een bus remmenreiniger in het reservewiel: werd gebruikt als startpiloot. Daarna nog geen mooie loop tot echt op temp. Ontsteking ook oud. Anyway, verdeler, kabels en bougies vervangen, carb revisie, pakkingen en die missende bout plaatsen deden wonderen. Op gehoor en gevoel afgesteld, en op sleuteldag vond de TC (die hier net ook al gereageerd heeft) het niet nodig om er verder naar te kijken. (beschouw het nog steeds als een leuk complimentje, want had nog nooit eerder de carb losgehaald). Moraal van het verhaal: veel kleinere issues maken grote problemen, veel kleine reparaties geven vaak een groot effect... Nog wel een waarschuwing met remmenreiniger: zorg dat het niet o pde lak komt. Afgelopen jaar ook wat mee bezig geweest, en nu heb ik afbladerende blaren op de bovenzijde van rechtervoorscherm. ![]()
__________________
Volvo 340 GL Special, 5 d, 1990, 1.4, CVT | |
#219
|
||||
|
||||
Spruitstukpakking zou ook goed kunnen, je kunt prima met remmenreiniger rondom de carb. en spruitstuk spuiten. Dan weet je ook waar het lek ongeveer zit en bij welke pakking.
Het ontvlamt niet zomaar, op een heet uitlaatspruitstuk verdamt het meteen. Laat je niet al te bang maken, uiteraard kun je altijd een brandblusser bij de hand houden, dat kan natuurlijk nooit kwaad. Verder weet ik niet of je de voet van de carburateur gevlakt hebt? Er gaat gemiddeld zo’n 0,2 tot 0,3 mm vanaf wil je dat deze 100% vlak is. Enkele gevallen zelfs tot 0,5 mm als de moeren ooit te hard zijn aangetrokken. Dat vlakken is vrij essentieel wil je dat de pakkingen goed afdichten. Vooral omdat deze in het midden niet aangetrokken wordt. |
#220
|
|||
|
|||
Dank voor alle hulp. Bij mij om de hoek zit een zeer vriendelijke volvo monteur die even mee wilde luisteren toen ik het verhaal uitlegde. Hij spoot met de remmenreiniger gaf inderdaad aan dat het bij de voet van de carb zit. Toerental kachelde gelijk in -- motor verzuipt. Ik haal m dit weekend als het weer het toe laat er weer vanaf. Ik heb idd de voet niet gevlakt, ik wist niet dat het zo kritisch komt als 0.2 mm. Dat zal vast het probleem zijn. Weer wat geleerd!
Wordt vervolgd. |
#221
|
|||
|
|||
Gisteren met 10 graden buiten de carburateur eraf gehaald, en vandaag met korrel 800 (600 hadden ze niet) de voorverwarmingsplaat gevlakt op een glasplaat. De spruitstuk-zijde heb ik ruim een uur over gedaan, geduldig 8-jes gedraaid, want hij pakte in het begin alleen de zijkanten, voordat pas bij het midden schuurspoortjes kwamen en uiteindelijk het geheel vlak glanzend werd.
![]() Daarna ook de andere zijde gedaan, die was gelukkig vrijwel vlak, dus duurde niet zo lang. De carburateur-kant kon ik niet op de 'glasplaatmanier' vlakken omdat de asjes/schroeven/veertjes uitsteken langs de zijkant. Ik had geen zin om daar in te duiken met reeele kans op destructie. Handmatig uit de losse pols deze zijde ook glanzend gekregen. Met een waterpas eroverheen zag ik weinig afwijking. Wat is de ''echte'' manier om die zijde vlak te krijgen? Anyways, zojuist de carburateur weer terug geinstalleerd, al met al 20 minuten klussen op de parkeerplaats. Toch alweer een heel stuk sneller dan de eerste keer dat ie eraf / erop ging, haha. Hij startte vrij vlot en liep ook mooi consequent in het toerental. Heb nog geen proefrit gemaakt, maar een wereld van verschil tov het eerder geposte filmpje. Met een koude motor zou ik het meeste invloed verwachten van valse lucht, toch? Problem solved...?? ![]() |
#222
|
||||
|
||||
Klinkt goed, een tip: na een flinke rit nog even de moeren natrekken van de carb.
De pakkingen gaan nog een beetje zetten door temperatuur. Meestal kun je hem dan verder aandraaien. |
#223
|
||||
|
||||
Wat zeiden ze weer in de film, "wash in, wash out"?
In ieder geval loont geduld..... ![]()
__________________
Life is a journey, so sit back and enjoy the ride! Born Built Beauties Parts keeping our cars on the road! www.Born-Built-Beauties.eu |
#224
|
|||
|
|||
Top mannen, het probleem is inderdaad opgelost. Hij loopt en rijdt als een zonnetje!!
![]() |
![]() |
Discussie Opties | |
Weergave Modus | |
|
|
![]() |
||||
Discussie | Auteur | Forum | Reacties | Laatste Bericht |
Eerste topic in het Volvo 400 gedeelte!! :) | Wouter | Algemene Discussie (400 Serie) | 21 | 11-06-2015 20:48 |
Mijn eerste Volvo 340 1.4DL | tomluinstra | de Showroom | 21 | 06-11-2009 13:18 |
Mijn eerste volvo | VOMDordrecht | de Showroom | 120 | 05-05-2006 20:34 |
Na 3x360 mijn eerste 343 ex club auto | Bastti | de Showroom | 20 | 20-02-2006 12:29 |