Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Techniek CVT / Variomatic

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 05-04-2012, 16:40
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter76 Bekijk bericht
Op het moment dat het gebeurt geef ik nog geen volgas, de kick-down heb ik overigens vorig jaar onklaar gemaakt (ligt nu continu aan massa ivm defecte schakelaar)

De economy meter zit bij mij aangesloten op het opschakelvacuŁm, op het moment dat het probleem zich voordoet heb ik even tevoren nog vacuŁm (laatste witte streepje in het rode gebied)

Als het probleem zich voordoet valt het vacuŁm helemaal weg en dat is dus altijd bij zo'n 140 km/h op de snelheids meter, het toerental stijgt dan inderdaad ineens behoorlijk en de snelheid loopt terug.

Morgen wissel ik voordat ik weg ga eerst even de slangen op de emvk om, ik ben benieuwd...
ik zou ze nooit omwisselen. als het systeem goed werkt dan zal boven een bepaald aantal toeren teruggeschakeld worden op deze manier - en dat wil je niet, net zoals de bergrem aanzetten bij 80+

gewoon loshangen is dan een veiligere optie. dan doet hij ook niks, en iig niet terugschakelen.
Volvo V90 3.0i '97 [555.555] & 965 2.5i '95 [355.553]
Met citaat antwoorden
Oud 05-04-2012, 22:10
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C PoetsWouter

Dat terugschakelen boven 1800 t.p.m zal niet gaan gebeuren hoor, daar heb ik een caravanschakelaar voor ;-)

Beide zijden blijven zo dus inactief mits ik niet hard rem (activatie hoge druk remschakelaar)

Ik kan dus m.a.w. zelf kiezen op de snelweg wanneer het vacuŁm naar de opschakelkant van de cvt gaat.
Met citaat antwoorden
Oud 05-04-2012, 22:13
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door mastertje Bekijk bericht
Kun je het probleem stationair ook reproduceren door in de neutraal gas te geven tot boven die toerengrens?

Zou kunnen dat het tachorelais boven de x toeren het toerentalsignaal niet goed meer doorkrijgt. Je zou gemakkelijk kunnen kijken in de neutraal of de 12V over de opschakelspoel bij hoge toeren ook wegvalt. De plotselinge drukval is zo absurd dat er wel een klepje of lek moet opengaan ergens, of het is bij de emvk, of het is in de vario.
Een goede tip, met een andere tachorelais die ik een tijd terug heb aangesloten was het probleem nog steeds aanwezig dus die sluit ik even uit, kan het nog zijn dat de Renix raar doet maar dat zou je dan toch ook moeten merken aan de toerenteller en motorloop (tijdstip ontsteking) zou ik zo denken.
Met citaat antwoorden
Oud 06-04-2012, 15:54
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Nou....voordat ik de terugreis vanmiddag aanvaarde vanuit Groningen de slangetjes even omgewisseld op de EMVK en wat later op de A28 het torretje eens flink de sporen gegeven, schakelaar omgezet en eerst rustig naar de 130 op de teller.

Dat ging alvast goed, dan nog wat meer gas om vervolgens net over de 140 op de teller uit te komen, nog geen tekenen van terug willen schakelen.

Ok, dan eens een stukje plankgas....nou bel de krant maar menschen want ik heb de naald heel even tegen de 160 aan zien staan!!

Op de Tomtom was dat goed voor 148 echte kilometers, nou ja de snelheid is ook relatief gezien irrelevant.

Wat me opviel is dat bij volgas en dus 0,0 vacuŁm de snelheid keurig nog iets verder opliep, de toerenteller heb ik daarbij drie keer achter elkaar met wat tussenpozen op 6200 zien staan

Daarna het pedaal weer op laten komen en met ca 120 op de teller weer verder gereden, mooi dacht ik, dat is in ieder geval een resultaat en het torretje en de weber even goed laten werken, wat er echter toen gebeurde.....het_vervolg....
Met citaat antwoorden
Oud 06-04-2012, 20:30
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

nou, dan lijkt het dus toch op een probleem met de tacho schakeling, dat ie zn toerensignaal kwijt raakt boven een bepaald toerental oid.
Met citaat antwoorden
Oud 06-04-2012, 20:53
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

had je dezelfde problemen overigens ook vůůr het aansluiten van de caravanschakeling?
al een ander tachorelais geprobeerd?
Met citaat antwoorden
Oud 06-04-2012, 21:13
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Voordat ik de caravan schakelaar monteerde was het probleem er ook al, verder werkt die schakelaar zoals het hoort, tot zo'n ruim 130 op de teller is er ook niets aan de hand.

Ik heb inderdaad al een ander tacho relais geplaatst vorig jaar, en op weg naar Friesland gebeurde toen hetzelfde; terugschakel effect om het zomaar uit te drukken.

Ook heb ik al eens de economy meter aan de terugschakelkant 'gehangen', maar ja dat was toen ongeveer hetzelfde als wat ik vanmiddag zag.

De hoeveelheid vacuŁm die ik nog had met de bergrem aan bij 6/8 gaspedaal stand was nihil en bij volgas natuurlijk niets meer.

Om kort te gaan, heel veel uitgeprobeerd maar het ritje vanmiddag vanaf Groningen was wel een soort van doorbraak omdat het terugschakelvacuŁm aan de opschakelkant wel effect heeft in positieve zin, het was dat er een hoop wind stond anders had de naald ook wel over de 160 heen kunnen komen (de toerenteller stond op een gegeven moment wel op 6200 en dat lijkt me voor een paar minuten aaneen niet echt gezond)
Met citaat antwoorden
Oud 06-04-2012, 22:30
mastertje mastertje is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Dus ůf de 12V over de opschakelspoel valt weg, ůf je emvk drukbeveiliging is lek (Waardoor er bij lage vacuŁmwaardes er genoeg lucht aan de opschakelkant naar binnen lekt om de balg te vullen, maar ik weet niet hoe dit middenstuk van de emvk precies geconstrueerd is). De eerste kan je in de neutraal testen met een multimeter, de tweede met een blaastest
Met citaat antwoorden
Oud 12-04-2014, 20:49
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Even een kleine update, net op de A1 een stukje 135 km/h gereden op de teller, met langzaam hierheen accelereren gaat dat prima.

Totdat ik een auto die me inhaalde en daarna voor mij weer langzamer ging rijden in wou halen, toerental weer richting 5500 en de snelheid daalt dan meteen aanzienlijk (erg handig als je aan het inhalen bent...)

Op de sleuteldag in Leidschendam wil ik wat ATF op laten zuigen in de primaire en met een spuit+naald wat in de secundair spuiten, wie weet helpt dat wat.

Verder ga ik komende periode ergens alle vacuŁmslangen vervangen, ook die aan de cvt zitten en een EMVK die hier nog ligt reviseren en monteren, wie weet heeft dat ook wel een positief effect.
Met citaat antwoorden
Oud 13-04-2014, 21:49
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Vervelend als ie zo nukkig doet!

Citaat:
Verder ga ik komende periode ergens alle vacuŁmslangen vervangen, ook die aan de cvt zitten en een EMVK die hier nog ligt reviseren en monteren, wie weet heeft dat ook wel een positief effect.
Is er al een howto/garagescene over het vervangen van de slangen? Kon het zo snel niet vinden...

Wel interesse daarin, want ik merk dat er sommige rubberdelen zijn die na 24 jaar wat poreuzer zijn, of scheurtjes vertonen. Niet bij het vacuumsysteem, maar lijkt me geen kwaad kunnen om dat voor te zijn!
Oud 16-05-2014, 00:33
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Binnenkort wil ik dit gaan doen Bart, en het is mijn bedoeling een how-to daarvan te maken, hoewel het echt geen 'rocket-science' is kan het misschien toch best handig zijn voor de beginnende V300 sleutelaar. (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat ik nu zo'n enorm ervaren sleutelaar ben hoor )

En verder ben ik natuurlijk erg benieuwd of het effect gaat hebben op de manier van opschakelen en het '140 km/u' probleem.
Met citaat antwoorden
Oud 16-05-2014, 11:00
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Zie er naar uit.

En ook voor self-explainatory zaken is een korte howto erg praktisch. Al is het maar voor bv een boodschappenlijstje...

Is een van mijn hoogste drempels wat betreft een hoop klussen: er achterkomen dat je het niet af kunt maken omdat je materiaal mist, dat dan weer besteld moet worden, en je auto daar 'open' staat... Dus een boodschappenlijst/benodigdhedenlijst is al zeer welkom. Zie er dus naar uit!
Oud 16-05-2014, 12:44
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Ik zal er zoals te doen gebruikelijk weer veel foto's van gaan maken, dan kan de hoeveelheid tekst vaak ook beperkt blijven.

Het allerbelangrijkste aan een klus vind ik een goede voorbereiding, dus ook goed bedenken welke materialen en gereedschappen nodig zullen gaan zijn.
(bv lengte van de vacuŁmslangen meten en de diameter)
Het is echter desondanks ook voor mij geen garantie dat ik dan echt alles heb om de klus te klaren, maar in dit geval is dat geen probleem, de situatie was om te beginnen al niet problematisch, anders wordt het als je een reparatie als klus hebt.

En dan bij de klus zelf zo gestructureerd mogelijk werken, stap voor stap.

Zo wil ik alle vacuŁmslangen van tevoren even voorzien van een stukje schilderstape zodat ik zo kan zien waar ik ben gebleven, en aan het eind moet er geen stukje schilderstape meer zichtbaar zijn. (bij een cvt ook onder de auto naar de trommels en ontkoppel balg)
Met citaat antwoorden
Oud 18-07-2016, 19:48
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Zoooooo beste menschen, eens even een update over de stand van zaken hier.

Hierboven lees ik het één en ander over het vervangen van de slangen, consider that done, en ook een tijdje geleden al.

Ook staat in bovenstaande reactie van o.a. onze CVT goeroe te lezen dat op één of andere manier ook mijn steeds sterkere vermoeden wordt ondertseund dat er iets mis gaat met het toerental signaal dat het tachorelais bereikt waardoor de componentjes in het tachorelais zelf er geen mooie blokpuls meer van kunnen maken, het signaal niet 'hoog' blijft uiteindelijk en dus de opschakelkant van de EMVK niet meer bekrachtigd wordt.

Waarom schrijf ik dit allemaal, welnu; in Tsjechi√ę kwam ik er tijdens een lange snelweg klim achter dat de plotselinge toerenverhoging en daarmee gepaard gaande snelheidsverlaging niets meer te maken had met de snelheid welke ik als titel voor dit topic heb gekozen.

Reeds bij ca 110 km/h was het probleem nu al aanwezig (ik wou dezelfde snelheid aanhouden al klimmende, dus steeds iets meer gas erbij)

Het toerental waarbij 'het' gebeurt zit zo rond de 4300/4400.

Genoeg gespeculeerd weer vind ik, tijd voor de volgende stap; een lampje bij de caravan/sport schakelaar, de spanning wordt daar toch al aangeleverd dus een led lampje inclusief behuizing (in diverse kleuren en maten leverbaar) is zo gemonteerd.

Dan kan ik zien of de opschakelkant netjes aangestuurd blijft rond dat toerental.

Wordt vervolgd...
Met citaat antwoorden
Oud 18-07-2016, 23:17
Adaf55 Adaf55 is offline
V3C Clublid

Check ook de hoge druk remschakelaar nog eens
Als die goed is dan is het waarschijnlijk het tachorelais

Mvg

André
Met citaat antwoorden
Oud 20-07-2016, 18:38
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Goed dat je daar over begint André, precies in de vakantie bleef die na een wat pittigere rem actie even hangen,die sowieso maar even vervangen.
Met citaat antwoorden
Oud 21-06-2018, 12:28
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Citaat:
tijd voor de volgende stap; een lampje bij de caravan/sport schakelaar, de spanning wordt daar toch al aangeleverd dus een led lampje inclusief behuizing (in diverse kleuren en maten leverbaar) is zo gemonteerd.

Dan kan ik zien of de opschakelkant netjes aangestuurd blijft rond dat toerental.

Wordt vervolgd...

Dat is inmiddels geroggeld, twee lampjes in het schakelpaneel, een rode en een groene die respectievelijk aangeven of de terug en opschakelkant bekrachtigd worden.

Bij een laatste test opweg naar Heerenveen bleek dat de opschakelkant gewoon netjes bekrachtigd bleef toen het probleem met het verhogen van het toerental en het daarbij verliezen van het opschakelvacu√ľm zich voordeed.

Ik verdenk er nu de membranen en/of de doorvoerpotjes van niet meer naar behoren te werken.

Daar dus maar eens actie op ondernemen door de onderdelen daar later dit jaar voor te verzamelen.

Meestal rijd ik niet harder dan ca 110 km/h dus heeft het niet zo heel veel haast, toch wil ik wel graag dat de auto ook op dit gebied functioneert zoals het hoort.

Tot zover weer even voor wat betreft deze update (ondertussen heeft de 340 dit probleempje al zolang als ik de auto bezit, nu ruim 10 jaar...)
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: