Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 20-06-2017, 12:08
volvomania's Avatar
volvomania volvomania is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert1 Bekijk bericht
Ik denk dat de foto een beetje misleidend is.
Doordat de band plat is ziet het eruit dat het profiel aan de linkerkant erg glad is. Werkelijk is deze band 9 maanden geleden 40.000 km terug er nieuw op gezet (2016), het profiel is nu nog niet dermate laag dat dit direct gevaar oplevert.
Gevaarlijk zou in mijn geval zal zijn geweest om door te rijden met de reserveband (34 jaar oud), dus ben rustig naar huis gereden en heb andere wielen gemonteerd.
Nieuwe banden in 13" of 14" kosten peanuts en onze auto's zijn toch wel nieuw rubber waard?

Als die band er na zo een korte tijd al zo uit ziet zou ik toch ook eens verder gaan kijken of alles ok is. Ik stel me toch enige vragen dan

Born Built Beauties Parts keeping our cars on the road!

www.Born-Built-Beauties.eu
Met citaat antwoorden
Oud 20-06-2017, 15:08
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C PoetsWouter

En als aanvulling; meten is weten, even een bandenprofieldieptemeter (Scrabble!) In de groeven net buiten het midden zetten, 2 a 3 mm is echt wel de grens voor een zomerband om goed te functioneren.

Bij een winterband zo uit mijn hoofd zelfs 4 mm.
Met citaat antwoorden
Oud 20-06-2017, 18:13
Albert1 Albert1 is offline
V3C Clublid

@volvomania: Klopt uitlijning klopt niet zie http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=10844
Ik had al 4 nieuwe Continental zomer banden met lage rolweerstand besteld deze worden gemonteerd nadat de ophang strak is.

@ Wouter Bij winterbanden geldt in het buitenland (Duitsland, Oosterijk enz.) zelfs een minimale profieldiepte van 4mm. In Nederland geld voor de APK 1.6 mm. Maarja ik vind ongeacht de profieldiepte winterbanden niet fijn rijden in de zomer. Heb dit kunnen ervaren met de 306, met dat warm weer lijkt (met hogere snelheid in een bocht) net alsof je op te zachte banden rijdt.
Ook interessant over de rolweerstand van (winter)banden: Een aantal jaar terug had een winterband bij voorbaat al een hogere rolweerstand. Dit kwam onder andere door het minder gunstige profiel voor rolweerstand. Sinds kort hebben sommige merken winterbanden, onder koude omstandigheden (onder 7 graden Celsius) een lagere rolweerstand dan zomerbanden. Waar het rubber van een winterband terugveert heeft de zomerband een dempende werking. Er wordt bij winterbanden dan ook minderenergie omgezet in warmte (hysterese). Doordat het rubber van de band meer terugveert, kost het minder energie om de band af te rollen en dit zorgt voor een lagere rolweerstand.

Met citaat antwoorden
Oud 04-07-2017, 14:49
V3C Clublid

Zo even genoeg info over banden, heb mezelf een tijd terug een paar maanden lang in (vrachtwagen)banden mogen verdiepen, blijft interessant.
Heb zelf overigens kwa banden jaren lang (met de Peugeot 309's) op alles gereden wat rond en zwart was. Gemiddelde betaalde ik voor band met velg 10€ en die gingen vervolgens hooguit 5.000 km mee .

Laatst aangepast door Albert1 : 05-07-2017 om 23:27
Met citaat antwoorden
Oud 04-07-2017, 14:55
V3C Clublid

De vering van de GLE is nu ook helemaal aangepakt.
Was wel nodig, de auto schommelde behoorlijk wat nog wel eens voor minder prettige situaties zorgde bij het nemen van een bocht de ene kant op gevolgd door een bocht de andere kant op.

Ik nam hier eerst een vlugge bocht naar rechts vervolgens naar links. De auto kantelde hierbij veel naar rechts waardoor veel te veel tijd kosten (door de indirecte besturing) om naar links te kunnen gaan. Het werd toen kiezen voor niet remmen en in alle macht de bocht proberen te halen. Of remmen (om zo veel mogelijk snelheid weg te halen) en voor het begin van de vangrail rechtdoor.
Ben blij dat ik voor de twee heb gekozen anders had ik zeker de vangrail meegepakt. Hoewel ik tijdens de weg rechtdoor wel een sprongetje mocht maken waarbij ik met 4 wielen los van de grond ben gekomen.
Gelukkig waren daarna geen obstakels.
Heb daarna mijn stuurhuis mogen vervangen en de auto laten uitlijnen.

Vervolgens rode Koni's achter gemonteerd 0.75 open (vanaf de dicht stand).

Dit reed in combinatie met de slappen voorvering nog beroerder.
Dus ook de voorkant aangepakt. 2,5 cm sterkere verlagingsveren met Rode Koni 1.25 slag open (van dicht stand gemonteerd)

Heb ook Intrax veren geprobeerd maar vond deze te laag dus heb die op een van de andere 360's gezet.

Bij het demonteren van de oude voordempers hing de oude oliekeerring gewoon los in de zitting Dat verklaarde een hoop.

Alles goed ingesmeerd met Hammerride en nieuwe veerpoot lagers gemonteerd. De topmounts waren onbeschadigd en voelde hard aan.

Nu wilde ik graag nieuwe stofhoezen over de schokdempers. In de oude zaten namelijk scheuren. Ik zag het niet zitten om de stofhoezen weg te laten, dan ben ik bang dat ik volgend jaar weer verrotte schokdempers heb met al die vuiligheid.
Nu wist ik dat deze niet meer nieuw specifiek voor de 300 serie verkrijgbaar waren. Maar bedacht bij mijzelf als ik gewoon langs een automaterialenzaak ga en de oude meenemen kunnen ze me ongetwijfeld wel stofhoezen geven van een andere auto met vergelijkbare afmetingen.
Dit viel dus erg tegen. Bij eerst zaak heb ik de stofhoezen laten zien, verteld waarvan ze waren en dat ik graag iets vergelijkbaars wilde. Dus de medewerker vraagt om het kenteken en kijkt op de computer en zegt: 'deze zijn niet meer leverbaar'. ik: 'Dat weet ik maar heb je niet iets vergelijkbaars'? Nee. Volgende automaterialenzaak, laat ik de stofhoezen zien, vertel dat ze niet meer leverbaar zijn en of ze wel zoiets hebben. Weer op computer en komt vervolgens met stuurhoezen van een 340 aan . Bij 3de zaak vroeg ik of ze misschien stuurhuizen van een busje hadden. (dacht wellicht zijn deze wel groot genoeg) Ze vraag wederom om een kenteken en ik vertel dat de stofhoezen niet via de computer te vinden zijn. Vervolgens zeg haar oudere collega, pak eens universele stuurhoezen.

Deze waren perfect. Snap niet waarom dit nu zo moeilijk was voor een automaterialenzaak medewerker en enkel in het systeem werd gekeken.

Nog wel even gaatje gemaakt zodat de lucht er in en uit kan tijdens het veren .

Vervolgens reed de auto al stukken beter. Alleen was achter de vering nog steeds te slap. Dus heb daarvoor de caravan veren gemonteerd. (iets wat me een tijd geleden al werd aangeraden).

Oude beugel van de caravanveer was rot dus heb ik er een nieuw stukje aan mogen lassen. Daarna de remkabel beschermd door middel van een stukje benzineslang.

Aan de kant van de uitlaat raakt de veer soms bij inveren net de uitlaat demper, ga even kijken of ik dit nog kan verhelpen.

De auto stuurt nu echt stukken beter en staat ook bijna recht. Vooral de caravanveren en voorvering + dempers hebben veel verschil gemaakt. Achter is de auto nu 0.5 cm hoger dan voor. Wou eerst nog verlagingsblokken gaan monteren. Maar misschien laat ik het wel zo.

Laatst aangepast door Albert1 : 06-07-2017 om 01:09
Met citaat antwoorden
Oud 04-07-2017, 15:58
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Haha, computer says no Misschien dat je bij de cupracers ook nog interessante tips kan krijgen.

Ziet er goed uit zo! Met name die caravanveren scheelt al een hoop voor het overhellen. Het blijft een beetje trial and error voordat je tevreden bent, maar dat is ook het leuke aan deze hobby.
Met citaat antwoorden
Oud 04-07-2017, 16:30
V3C Clublid

Inderdaad, vooral goed merkbare verbeteringen maken het leuk.
Handig dat vele personen (op dit forum) mij al voor zijn geweest met het uitproberen :P.

Me stuur trilt nog steeds flink als ik boven de 100 km/h rij. Het was al bekend dat de rubbers van de voor ophang niet goed meer waren. Deze ga ik deze binnenkort vervangen door deels PU-bussen en nieuwe rubbers.
Weet niet niet zeker welke Pu worden en welke van rubber blijven. Hier is weinig over te vinden.
Helaas kwam ik bij het controleren van de rubbers er achter dat ook dit huidige stuurhuis wederom speling heeft gekregen.
Dus heb ik een nieuwe besteld, want de kans van een 2dehands stuurhuis (na 30 jaar en vele km) snel weer speling krijgt is groot.
Als dit alles in vervangen komen er 14" velgen met nieuwe banden op en laat ik de auto uitlijnen.
Hoop dat daarna het gehele onderstel helemaal strak is, en ik weer helemaal zonder enkele trilling kan rijden.

Laatst aangepast door Albert1 : 06-07-2017 om 01:15
Met citaat antwoorden
Oud 04-07-2017, 22:30
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Mijn ervaring is dat het toch vaak in balanceren van de wielen zit. En goede banden. Onze auto's zijn daar gevoelig voor. En ik extreem allergisch
Met citaat antwoorden
Oud 05-07-2017, 14:38
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

dat gaatje in die stofhoes moet op het laagste punt, anders krijg je gegarandeerd ophoping van vocht en vuil daarbinnen.....
Met citaat antwoorden
Oud 05-07-2017, 23:26
V3C Clublid

Komen nieuwe (gebalanceerde) banden onder, dus dat komt wel goed moeten komen met die trilling.
Sterk punt van de gaatjes onderin de stofhoes, daar had ik niet over nagedacht, maak er wel gaatje bij, de originele stofhoes heeft idd gaatjes aan de boven- en onderkant.
Vandaag op een erg bochtig stuk weg gereden, ging echt lekker met de de gehele combinatie van vering, en kan nog steeds op een relaxe manier over drempels rijden (zonder dat ik daarvoor hoef af te remmen).
Was eerst bang dat dit niet meer fijn zou zijn door de stugge vering en schokdempers. De veerweg is natuurlijk nog steeds vrij lang doordat de auto vrij hoog op zijn poten staat.

Laatst aangepast door Albert1 : 06-07-2017 om 01:18
Met citaat antwoorden
Oud 27-07-2018, 11:43
V3C Clublid

Jeetje al weer een jaar geleden dat ik iet geschreven heb over mijn auto. Heb er best veel mee gedaan in de tussentijd. Tijd voor wat update's. Gister bleef mijn raam constant open staan op zijn laagste punt. (met 37 C geen probleem) maar met de regen iets minder handig.

2018-07-26 21.42.41.jpg

Ik dacht meteen dat de elektromotor kapot was. Dus wilde deze loshalen. Helaas stond het raam op zijn laagste stand dus was deze er niet makkelijk uit te krijgen. Het eerst de geleiders losgehaald toen het raam verwijderd. Daarna het mechanisme eruit kunnen peuteren. Motor los gehaald en die bleek gewoon te werken. Alles gesmeerd en weer terug gedaan. Waarschijnlijk stonden er twee tandjes op elkaar ofzo. In ieder geval werk het raam weer prima.
Met citaat antwoorden
Oud 27-07-2018, 12:32
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Pff, dat zijn lastige klusjes met die deuren.
Met citaat antwoorden
Oud 27-07-2018, 20:45
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

In zo'n geval is een PowerBooster erg handig. Kun je het mechanisme testen en voor
uitbouw/inbouw eventueel op de juiste stand zetten.
Oud 30-07-2018, 13:03
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door François Bekijk bericht
In zo'n geval is een PowerBooster erg handig. Kun je het mechanisme testen en voor
uitbouw/inbouw eventueel op de juiste stand zetten.
Ik gebruik voor dat soort dingen een motoraccu met krokodillenklemmen, gaat ook prima.

Ik heb nu ook windschermen gemonteerd
2018-07-28 19.04.03.jpg

2018-07-28 19.03.22.jpg
Met citaat antwoorden
Oud 14-10-2018, 12:48
V3C Clublid

2018-10-13 11.23.38-1.jpg

En dan kom je bij de sloop op mijn favoriete plekje voor een paar simpele 300 onderdeeltjes. Weg.... leeg niks. Jammer hoor...
Met citaat antwoorden
Oud 14-10-2018, 18:02
Robert340 Robert340 is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert1 Bekijk bericht
Bijlage 5142

En dan kom je bij de sloop op mijn favoriete plekje voor een paar simpele 300 onderdeeltjes. Weg.... leeg niks. Jammer hoor...
Zo stom is dat, ook hier in bij de sloop in Doetinchem komt er soms een 300 binnen, dan wordt hij na 24 uur al in de schredder gestopt, terwijl er al V70 P26's en een hele rij waardeloze V40's al vele jaren staan. Heb ze al vaak geprobeerd uit te leggen dat er echt wel vraag naar is, ik heb ook gewoon een baan en kan niet dagelijks naar zo'n sloop toe om te gaan kijken of er 300 onderdelen gered kunnen worden.
Met citaat antwoorden
Oud 14-10-2018, 18:17
Adaf55 Adaf55 is offline
V3C Clublid

Ik kan jullie het advies geven je naam en tel no bij die sloperijen
Achter te laten met het verzoek je te bellen zodra er weer een Volvo 340 of 360
Binnenkomt dan ben je er als eerste bij!

Feit is dat het zeker voor sloperijen met een beperkte ruimte alleen interessant is
om de modernere en de meest gewilde oudere auto s te bewaren voor langere tijd

Los daarvan we hebben binnen de club ook zat leden die onderdelen te koop hebben
Dus daar kun je misschien eerst proberen om de ontbrekende onderdelen te vinden

Mvg

André
Met citaat antwoorden
Oud 16-10-2018, 15:06
V3C Clublid

De sloop was het meest dichtbij en had goede prijzen.
Hele land afrijden/zoeken voor een paar onderdeeltjes heb ik al best (te) vaak gedaan. Dat is toch niet echt mijn hobby.
2018-10-10 12.44.25.jpg
Vorig weekend ook nog een bekend 300 probleem verholpen. linker pook los. Door dat ik dit op het forum al een paar keer voorbij had zien komen wist ik meteen wat het was en hoe het moest worden opgelost. Hierdoor wat het letterlijk 5 minuten werk. Enkel stukje metaal, boortje 5 en een kruiskoeschroevendraaier is nodig om het weer goed te krijgen.
Met citaat antwoorden
Oud 17-10-2018, 10:41
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Dat is idd. mooi. Zo'n forum is als een enceclopedie
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: