Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 26-12-2017, 20:29
Marty360GLS's Avatar
Marty360GLS Marty360GLS is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
Dat stangetje.... roestschade schelen.
Hartstikke bedankt voor de tips, ik ga dat morgen maar 's proberen. Ik heb genoeg dopsleutelsetjes liggen, dus dat moet wel lukken.

Ik was inderdaad al van plan om dat ene boutje maar te laten voor wat het is, de andere boutjes houden dat paneel wel op z'n plek.
Ik ben ook al begonnen om enkele niet-zichtbare onderdelen te bewerken met Hammerite, zoals de binnenkant van het randje onder de koplampen. Dat spul moet ook wel goed zijn toch? Het is de "direct op roest" variant.
Met citaat antwoorden
Oud 26-12-2017, 20:58
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marty360GLS Bekijk bericht
Ik ben ook al begonnen om enkele niet-zichtbare onderdelen te bewerken met Hammerite, zoals de binnenkant van het randje onder de koplampen. Dat spul moet ook wel goed zijn toch? Het is de "direct op roest" variant.
Hammerite is een excellent product. Prima van kwaliteit, en het grote voordeel is dat het taai is dus een stukje lak ergens vanaf stoten zul je niet. Vooral voor tuinhekjes, bankjes, brievenbussen, etc. is het prachtig spul! Je smeert het zo over de roest heen, het bedekt, en je hebt nergens geen omkijken meer naar.
Echter, er zit één grote maar aan Hammerite. Tuinhekjes zijn massief of van staal wat een paar millimeter dik is. Auto's zijn van staal wat een paar tienden millimeter dik is. Als het roestig is en je smeert hammerite op een tuinhekje dan dek je de roest af, komt er geen vocht of zuurstof meer bij, en rem je het roestproces af. Omdat je bij 3 millimeter staal best wat marge hebt en het waarschijnlijk langer duurt voor het doorroest (30-40-50 jaar zou zomaar kunnen) dan dat je uitgekeken bent op je hekje is dat prima.
Plaatwerk van een auto is ontzettend veel dunner, slechts een paar tienden millimeter. Je kunt je voorstellen dat dat veel sneller doorroest. Hammerite werkt hier precies het zelfde als op een tuinhek, maar omdat het staal veel dunner is zal het ook veel sneller doorroesten. Een jaar of 3-4-5 is waarschijnlijk als er al roest zit. Vervolgens zie je het roestgat pas als het écht heel groot is omdat de hammerite ook een gat goed afdekt doordat het zo taai is. Als je op dat moment ziet dat je een gat hebt in dat randje onder de koplampen, kun je het waarschijnlijk niet meer repareren en moet je opzoek naar een andere. In dit geval zal Hamerite dus eerder averechts werken.

Wat kun je dan beter doen?
Gooi die pot hammerite niet weg want die kun je nog prima gebruiken.

Investeer in een slijptol en een komborstel. Als je met zo'n ding losgaat op het metaal krijg je de roest heel makkelijk weg (echt waar, investeer in zo'n ding en doe het jezelf niet aan om uren met een handborstel bezig te gaan). Het hoeft geen hele dure te zijn, die heb je samen voor 3 tientjes als je een beetje zoekt. Ga gewoon los met je slijptol op het metaal tot je geen roest meer ziet zitten, wel ff een veiligheidsbril en mondkapje opzetten.

Investeer ook in een fatsoenlijke roestomvormer. Action heeft prima spul voor niet te veel geld, een oranje bus die bij de spuitverf staat (koop meteen 2 bussen want het spuitmondje raakt vrij makkelijk verstopt). Gebruik dat spul volgens aanwijzing, veel mensen 'vergeten' het te behandelen oppervlak vochtig te maken alvorens de roestomvormer te gebruiken omdat het tegenstrijdig klinkt en dan werkt het bijna niet. Dit spul dient om eventuele laatste restjes roest om te vormen en dient ook gelijk als primer. Hoe paarser het oppervlak wordt hoe beter, roest zal zwart worden.

Ten slotte komt je pot hammerite weer om de hoek kijken. Als het behandelde goed droog is kun je er rustig Hammerite opsmeren. Fijn spul ook voor plaatsen waar steenslag komt zoals de wielkasten. Een stukje lak er af stoten is namelijk zeer onwaarschijnlijk bij hammerite juist omdat het zo taai is, en in tegenstelling tot bitumen zal het niet uitdrogen en scheuren.

Wat verder nog slimme dingen zijn om in te investeren qua roestbehandeling:
-tectyl voor holle ruimen, om bijvoorbeeld de binnenkant van de spatborden mee in te spuiten.
-Tectyl glashelder, voor dingen waarbij je geen tectyl wilt zien maar tóch wilt beschermen. Ik heb bijvoorbeeld alle aluminium delen van mijn motor ingespoten. Je ziet het bijna niet zitten maar het scheelt enorm in schoonmaak- en polijstwerkzaamheden.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 26-12-2017, 21:52
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Die 2 inbusboutjes kunnen gruwlijk vastzitten met als gevolg dat je het zeskant dol draait. Maar je kunt het natuurlijk altijd proberen.

Meestal laat ik die boutjes zitten en tik ik het kleine pennetje eruit.
Werkt over het algemeen veel makkelijker.
Oud 26-12-2017, 21:58
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Dat is inderdaad wel een punt van aandacht. De eerste keer dat ik ze los heb gedraaid heb ik er met een inbussleutel en een stuk stalen pijp spanning op gezet. Daarna ben ik rustig met een hamer gaan tikken op de inbussleutel. Omdat de bout op spanning staat krijg je op een gegeven moment een kreun en draait hij los.
Bij beide auto's is het op die manier goed gegaan. Als deze boutjes de tweede keer los moeten gaat dat wel veel makkelijker heb ik ervaren.

Ik wist niet dat dat pinnetje er zo makkelijk uit te halen is. Dat is dan inderdaad een minder omslachtige methode.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 26-12-2017, 22:01
Marty360GLS's Avatar

Bedankt voor de nuttige info Bart. Ik had eigenlijk gedacht/gehoopt dat Hammerite ook een soort roestomvormer was, maar helaas.
Toevallig heb ik afgelopen zomer met een ruilspel met mijn studievereniging (is die toch nog ergens nuttig voor ) in Delft een slijptol weten te bemachtingen. Dus alleen zo'n komborstel d'r bij halen en ik ben klaar. Zeker de moeite waard om een poging te wagen.

En ik zal eens kijken welke ik er makkelijker uit krijg, die pin of de imbus. De WD-40 zal sowieso van pas komen gok ik.
Met citaat antwoorden
Oud 26-12-2017, 22:13
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Graag gedaan! Als je net begint kun je het niet weten he, het meeste heb ik ook ontdekt door de verhalen van anderen en gewoon eens wat te proberen.

Hammerite is helaas geen omvormer, enkel een stopverf, een afdekker. Wel één van de betere. Het valt een beetje is dezelfde categorie als loodmenie, prachtig spul maar voor de juiste toepassing.
Ik moet zeggen, ik gebruik het zelf ook wel eens op de auto. Ideaal spul voor steenslag butsjes bijvoorbeeld.

Een komborstel vindt je bij de meeste bouwmarkten wel. Als het in prijs niet gigantische veel uitmaakt zou ik er eentje nemen met in elkaar gedraaide staaldraden, dat werkt fijner omdat de draden dan niet zo makkelijk één kant op gaan staan.

Met citaat antwoorden
Oud 27-12-2017, 18:28
Marty360GLS's Avatar

Ik heb vandaag maar eens geprobeerd om die imbusjes los te krijgen, en ik had ze (zoals voorspeld) meteen dol. Met veel moeite heb ik uiteindelijk dat pennetje er wel uit gekregen.
Het armpje dat uit de deur komt is wel helemaal ingeklapt (terug de deur in zegmaar) en kreeg ik zo gauw niet terug de deur uit. Hebben jullie daar nog tips voor if zou ik dan even het hele deurpaneel moeten verwijderen? Erin haken met een imbus en dan kracht zetten had weinig effect...
Met citaat antwoorden
Oud 27-12-2017, 20:13
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Ehm... ja, wellicht vergeten te melden dat je daar mee moet oppassen.
Heb dat zelf niet gehad, je kunt het deurpaneel inderdaad maar verwijderen en kijken of je iets met de veerspanner zelf kunt, de veer omwijt houden met iets van een hefboom en dan de stang naar buiten duwen o.i.d.

Zou zo even niets anders weten.
Oud 27-12-2017, 20:36
Marty360GLS's Avatar

Ik moest de deur even dicht doen zodat ik weer bij de andere kant kon, ik heb niet zo'n grote ruimte om mee te werken. Maar ik zag al dat het deurpaneel d'r snel zat uit is, dus dan doe ik dat maar even.
Met citaat antwoorden
Oud 02-01-2018, 14:11
Marty360GLS's Avatar

Heeft iemand enig idee of dit de originele aftapplug voor de olie is?

Het is een ronde kop met een 10x10mm vierkant in 't midden, maar ik heb zelf dus geen gereedschap wat hier in past. Ik ga vanmiddag maar eens naar de bouwmarkt om een stukje 10x10 staal te halen, maar 't lijkt me sterk dat Volvo zo'n aftapplug d'r in zou doen.
En ik neem aan dat ook hier weer een koperen ring nodig is? Ik zie er op het moment geen zitten namelijk...
Met citaat antwoorden
Oud 02-01-2018, 14:47
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

Is 100% origineel. Er hoort een koperen ring tussen en die zit er ook gewoon.
(Ik zie op de foto een groenige zweem van het koper hydroxide + een duidelijke lijn die aangeeft dat er een ring tussen zit)

Deze carterpluggen kun je met een universele carterplugsleutel zo los draaien. Als je die niet hebt zou ik je NIET adviseren om naar een bouwmarkt te gaan voor 10x10 pisbakkenstaal. Dat ga je gegarandeerd krom draaien. Dus, op naar de automaterialenzaak en een carterplugsleutel voor vierkante pluggen halen. Vaak hebben die dingen 2 uiteinden waarvan 1 kleiner is dan die voor deze blokken nodig hebt. De andere kant is precies goed.
Met citaat antwoorden
Oud 02-01-2018, 16:12
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Die ziet er origineel uit inderdaad. Als je die wel hebt, een wringijzer uit een 3/8'' doppenset werkt ook. Ik heb ook zo'n carterplugsleutel waar Wouter het over heeft, maar die gebruik ik nooit omdat ik het wringijzer makkelijker vind. Als je aan straat sleutelt is de carterplugsleutel in mijn ervaring niet zo handig. Deze schiet makkelijker uit de carterplug als die een beetje vast zit.
Als hij écht vast zit, en aan je foto te zien zou dat best eens het geval kunnen zijn, kun je ook een carterplugdop kopen. Zo'n dop is je op een wringijzer of ratel kunt zetten. Dit is wat duurder dan zo'n carterplugsleutel of een goedkoop 3/8'' wringijzer wat er eigenlijk niet voor gemaakt is, maar de kans dat je hem zonder schade los krijgt is ook aanzienlijk veel groter.
Ik zou ook adviseren meteen een andere plug te kopen. Deze kosten geloof ik een euro of 8, en dan ben je van die bonk roest af.

Met citaat antwoorden
Oud 02-01-2018, 18:55
Marty360GLS's Avatar

Bedankt voor beide reacties, ik las het onderweg en ben gelijk zo'n carterplugsleutel gaan halen, wist niet eens dat die dingen d'r waren. De oliewissel is inmiddels gelukt Het rechter spatbord is inmiddels ook uitgedeukt en terug geplaatst, ik zal daar van de week 's 'n foto van maken.
Ik sleutel inderdaad aan straat op mijn eigen oprit, maar de plug kwam prima los.
Met citaat antwoorden
Oud 02-01-2018, 19:06
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Dat is mooi! Dan zat hij gelukkig niet zo vast als het er uitzag.

Met citaat antwoorden
Oud 05-01-2018, 21:46
Marty360GLS's Avatar

Het binnenkant van zo'n spatbord ziet d'r bij lange na niet zo schoon uit als de buitenkant:

Ik heb de roestige plekken waar nodig bijgewerkt zodat dat weer een flinke tijd mee kan gaan.

Nu waarom ik dit alles aan het demonteren was: een fikse deuk. Ik had voor de gein een offerte aangevraagd via zo'n schade-reparatie site maar daar vroegen ze maar liefst 850 (de goedkoopste) tot 1200(!) euro voor. Ik vond zulke bedragen bizar dus besloot ik het zelf eens te proberen. Hieronder de deuk:

Ik heb de deuk zelf wat uitgedeukt en wat bijgewerkt met lak, en dit is het resultaat:

Bij lange na niet perfect, maar beter dan zo'n deuk.
Met citaat antwoorden
Oud 05-01-2018, 22:44
General Custom's Avatar
V3C Clublid

De binnenkant van het spatbord ziet er echt niet slecht uit hoor. Eigenlijk nog best wel goed! Vaak is de wielkastrand waar het spatbord op het binnenpaneel zit gebout zelfs voor een groot gedeelte weg.

Voor wat de deuk betreft, je zou een advertentie kunnen plaatsen met de vraag of iemand nog wat heeft liggen in de goede kleur (misschien Erik?). Ook een deukvrij roestvrij spatbord in de verkeerde kleur spuiten zal lang niet zoveel kosten als de bedragen die jij noemt. Een spatbord zal je, schat ik, zo'n 50 euro kosten. Spuitbus lak op kleur, primer en blanke lak nog eens 50 euro. Omdat het een los paneel is kun je daar een prima acceptabel resultaat mee krijgen.
Overigens vind ik dat je eigen uitdeuken best aardig gelukt is. Ik kan me voorstellen dat het van een afdtand nu niet meer opvalt.

Met citaat antwoorden
Oud 05-01-2018, 23:53
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is op dit moment online
V3C Clublid

Citaat:
Het binnenkant van zo'n spatbord ziet d'r bij lange na niet zo schoon uit als de buitenkant:

Het ziet er een stuk beter uit dan wat ik te zien kreeg toen ik de spatborden van mijn auto eraf haalde..............

Understeer: The front of the car hits the wall,
Oversteer: The rear of the car hits the wall,
Horsepower: How fast the car hits the wall,
Torque: How far the car pushes the wall.
Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2018, 12:45
Marty360GLS's Avatar

Dat klopt Bart, daar had ik ook over nagedacht, Toch wou ik het wat simpeler voor mezelf houden, en hier leer ik ook weer van. Van een afstand valt het inderdaad niet meer op.

Haha nee oke, maar dit was voor mij ook de eerste keer dat ik echt de binnenkant zag van een auto, vandaar.

Trouwens, heeft iemand nog zo'n kapje liggen die in mijn bumper mist, of weten jullie waar ik deze kan krijgen:

Ik heb geen mistlampen voor op deze GLS, dus er horen kapjes in/op te zitten. In het blauwe rondje (dus links) zit deze wel, maar de andere kant mist al sinds aankoop. Ik heb op verschillende sites gezocht op "mistlampkap' oid maar niks kunnen vinden.
Met citaat antwoorden
Oud 06-01-2018, 17:38
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Zijn erg lastig te vinden maar ik heb 2 kapjes liggen L+R, stuur maar een Pb
Overgens zonder dat beugeltje, maar prima na te maken.
Oud 06-01-2018, 19:52
Frankie Frankie is offline

Ik heb ook nog een net setje kapjes liggen, ook nog een setje mistlampen.
Mocht je interesse hebben stuur maar een berichtje
Met citaat antwoorden
Oud 09-01-2018, 23:04
Alexdepalex's Avatar
Alexdepalex Alexdepalex is offline
Frequente Gast (geen lid)

Ik wil je eventueel wel helpen met het uitdeuken van het scherm, moet je alleen strakmaken en spuiten zelf doen.
Scheelt weer een scherm, zijn volgens mij best schaars.
Ik hoef er geen geld voor, maar je mag wel ruilen met arbeid; 1 schuur moet nog uitgeruimd worden. (staan een paar auto's en een berg met onderdelen in, ongesorteerd) De onderdelen moeten gefotografeerd worden en ter verkoop aangeboden worden. Ik kom er niet aan toe, want het is teveel werk voor 1 persoon.
Met citaat antwoorden
Oud 10-01-2018, 12:23
Marty360GLS's Avatar

Ha Alex,
Zoals in één van de foto's hierboven te zien is heb ik het scherm al uitgedeukt, zo goed als ik kon. Ik zou gerust willen helpen met je schuur, alleen Denekamp is voor mij nogal 'n eindje rijden (215km). Toch bedankt voor 't aanbod.

Oh en ik ben vanaf 1 januari lid vd V3C, dus als iemand van het forum dat zou kunnen aanpassen
Met citaat antwoorden
Oud 10-01-2018, 16:10
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

Citaat:
Oh en ik ben vanaf 1 januari lid vd V3C, dus als iemand van het forum dat zou kunnen aanpassen
gereguleerd
Met citaat antwoorden
Oud 10-01-2018, 20:13
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid

Grappig, jij ziet een 'vies' binnenscherm, ik zie vooral het volgende

en dat is heel goed nieuws!
Volvo V90 3.0i '97 [555.555] & 965 2.5i '95 [355.553]
Met citaat antwoorden
Oud 10-01-2018, 21:29
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Op dat hoekje onderaan de rand na dan, maar dat is ook wel een heel roestgevoelig punt.
Al met al best uitzonderlijk dat dit nog zo netjes is.

Verbaasde me toen met m'n gele 343 ook dat het helemaal roestvrij was, terwijl de rest van die auto een en al ellende is.

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: