Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 22-07-2018, 08:55
Alexdepalex's Avatar
Alexdepalex Alexdepalex is offline
Frequente Gast (geen lid)

Met citaat antwoorden
Oud 22-07-2018, 09:06
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alexdepalex Bekijk bericht
Ik had altijd een hekel als personeel de term 'handvast' gebruikte, wat voor mij handvast is, kan voor jouw nogal losjes zijn en wat voor jou knoervast is, kan voor iemand anders handvast zijn.
Daar heb je helemaal gelijkt in Alex. Ik heb wel eens olie laten wisselen bij de garage, bij een 340 dan, waarbij ze het filter vanaf de onderkant er op hebben gezet. Dan is handvast al vaster dan wanneer je dat vanaf de bovenkant doet, waardoor ik hem er dus bijna niet vanaf kreeg.
Als je altijd zelf olie wisselt dan maakt het natuurlijk niet zoveel uit, wat je zelf vast draait moet je ook weer losdraaien.

Maar ehm, buiten dat, volgens mij staat er in het handboek officieel ook een aanhaalmoment voor het oliefilter(?) Ik dacht rond de 20Nm of zo.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 22-07-2018, 10:13
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is op dit moment online
V3C Ledenadministratie

Nee niet zo een met een ketting Alex, die slipt sneller door. De mijne heeft een stalen band met ingestanste punten. Dus dat zijn 30 schroevendraaiers tegelijk, zeg maar

De reden dat een dop niet werkt is de ruimte; je hebt maar beperkte ruimte, dus je kunt het filter niet genoeg verdraaien om de dop op de volgende nok te zetten. Als je begrijpt wat ik bedoel

Volvo 360 injection 1988
Met citaat antwoorden
Oud 22-07-2018, 22:24
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Deze gebruik ik vaak, https://www.google.nl/search?q=olief...48pIvd5sW9NuM: of deze: https://www.google.nl/search?q=olief...v0hwel_HFi3GM: of bij een aatal filters dop een dop. En dan heb ik ook nog een apparaatje, met twee vlakken met veel ribbels samengetrokken door een mechanisme, hierop kun je een ratel zetten. Zeer makkelijk voor kleine ruimte.
Oud 05-08-2018, 12:58
Marty360GLS's Avatar
Marty360GLS Marty360GLS is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

3545 kilometer later zijn we terug van onze reis om de Alpen! Het was echt prachtig en de Volvo deed 't geweldig. Ze heeft zeker 'n goeie poetsbeurt verdient. Zonder enige moeite legde ze elke kilometer af.

Wel zijn er toch 2 dingen die nodig zijn na de rit. Ten eerste heb ik door mijn eigen schuld een klapband gereden, en moet ik dus 2 nieuwe banden halen. Niet heel erg, het profiel raakte toch al onder de 2mm.

Wat dan wel een groter probleem is: de wegen (vooral de slechte lokale wegen in Italië)hebben de einddemper het leven gekost, deze begon langzaam af te scheuren van de pijp die vanaf de middendemper komt en zo'n 20km voor huis hing deze alleen nog maar aan de ophangrubbers. Eenmaal thuis maar gedemonteerd zodat ik 'm niet kan verliezen. Ik ga zsm een oplossing zoeken (lassen of passende einddemper vinden, iemand suggesties?) maar ondertussen klinkt 't even alsof ik in 'n rallywagen rijd. Niet bevordelijk voor mijn populariteit in de straat, maar gelukkig geef ik niet vaak vol gas en merk ik er dus weinig van.
Met citaat antwoorden
Oud 05-08-2018, 19:36
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Als de rest van de demper nog goed of redelijk is, dan lassen. Ik zou de tijd nemen om een einddemper te zoeken en dan deze op voorraad leggen. Houd er rekening mee dat ook het eindstuk van je middendemper een keer ernstig gecorrodeerd kan raken.
Oud 05-08-2018, 20:20
Adaf55 Adaf55 is offline
V3C Clublid

Volgens mij heb ik nog zo' n eindemper liggen
Mag weg voor een zacht prijsje
Is niet origineel Volvo maar van Walker of bosal

Woon in Tiel dus op een steenworp afstand

Mvg

André
Met citaat antwoorden
Oud 06-08-2018, 12:11
Marty360GLS's Avatar

Ik heb nog maar weinig ervaring met lassen, maar dit is een prima kans om het eens te proberen. Ondertussen zal ik André even 'n berichtje sturen zodat ik in ieder geval een goede achter de hand heb.

Verstopt tussen de tenten en caravans in Tirol afgelopen week:

Met citaat antwoorden
Oud 14-08-2018, 10:45
Marty360GLS's Avatar

Even een technische vraag voor de wat meer ervaren onder ons: ik heb 't idee dat schakelen steeds wat lastiger gaat, en dat wil ik natuurlijk verhelpen. Ik denk dat het afstellen van de koppelingskabel al veel doet, maar ik vraag me af of ik niet ook eens de bak-olie en differentieel-olie moet vervangen.

Ik las op het forum ergens een bericht van Anjo die ATF-A/A voor de bak en GL-5 80W90 voor de diff de goeie is. Echter lees ik op andere fora (voornamelijk van de 240 en V300 Mania) dat Redline MTL de enigste juiste olie voor de bak is, en weer ergens anders raden de Ford ATF type F aan.

Weet iemand wat daadwerkelijk de juiste is? Het lijkt me 'n leuke klus voor aankomende week om toch maar 's aan te beginnen.
Met citaat antwoorden
Oud 14-08-2018, 11:08
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Meteen de pakking van het dif meenemen.

Als schakelen wat lastig lijkt te worden helpt het soms om de pook zelf af te stellen. Bij het mechanisme voor de achteruitrijlampschakelaar zit soms wat verloop. Ik heb er al eens een lastig te schakelen auto mee geholpen
Met citaat antwoorden
Oud 14-08-2018, 11:29
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is op dit moment online
V3C Ledenadministratie

Wat is precies het probleem? Het vinden van de versnelling of het inleggen van de versnelling?

Als de pook heel los aanvoelt kan het ook aan de vork van de schakelstang liggen. Die wil nog wel eens losschieten.

Volvo 360 injection 1988
Met citaat antwoorden
Oud 14-08-2018, 12:05
Marty360GLS's Avatar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucluc Bekijk bericht
Meteen de pakking van het dif meenemen.

Als schakelen wat lastig lijkt te worden helpt het soms om de pook zelf af te stellen. Bij het mechanisme voor de achteruitrijlampschakelaar zit soms wat verloop. Ik heb er al eens een lastig te schakelen auto mee geholpen

Ohja goeie. Hij lekt opzich niet, maar je ziet dat 'ie langzaam wel begint te zweten. Eerst de aanmelding als lid maar eens rond zien te krijgen (zijn ze nu mee bezig als het goed is ) en dan kan ik die pakking bestellen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
Wat is precies het probleem? Het vinden van de versnelling of het inleggen van de versnelling?

Als de pook heel los aanvoelt kan het ook aan de vork van de schakelstang liggen. Die wil nog wel eens losschieten.

De versnelling vinden lukt wel, maar ik moet (naar mijn idee) flink wat kracht geven op de pook voordat 'ie d'r in wilt gaan. Ik snap dat het bij oudere auto's minder soepel gaat als tegenwoordig, maar het begint voor m'n gevoel erger te worden. Op de pook zelf zit niet veel speling oid.

Ik hoef alleen maar de juiste vloeistoffen te weten, dan kan ik deze week nog aan de slag voor de vakantie voorbij is
Met citaat antwoorden
Oud 22-08-2018, 21:14
Marty360GLS's Avatar

Vandaag eindelijk het ellendige gat onder de voorruit afgemaakt. Het duurde even (iets meer als een jaar sinds aankoop, oeps) maar dan heb je ook wat.

Zo zag het gat er in eerste instantie d'r uit. Het was nog niet allemaal door en door rot, ik heb veel oppervlakteroest weggehaald en 't onderliggende staal weten te reden met goeie roestomvormer, ook aan de binnenkant. Rondom het gat begonnen ook al een paar bobbeltjes te onstaan, die ik maar meteen heb meegenomen.

Ik wist al dat ik het gat tussen de twee platen moest opvullen, maar dit zou teveel zijn om alleen met plamuur te doen. Daarom heb ik 't gat voorzien van een skelet van voorbehandeld kippengaas, waar de glasvezelplamuur goed opvult en aan kan hechten. Het lijkt erg houtje-touwtje, maar het is ontiechelijk sterk! Het kippengaas is erin "gepropt" en zette zichzelf vast, in combinatie met de plamuur gaat dat nergens naartoe.

De plamuur erin en gelijk de gaatjes rondom meegenomen. De zwart-bruine uitslag is de hechtende laag die de roestomvormer aanmaakt samen met het roest en kale staal. Op deze plekken is de roest dus gestopt en verspreid het (als het goed is) niet verder.

Afijn, 'even' het groffe glasvezelplamuur opschuren en bijvullen met 1-componentplamuur (klei-achtig spul) zodat 't mooi vlak wordt. Heel wat keren moeten overdoen en steeds laagje voor laagje opbouwen, want de vorige keer heb ik al geleerd dat je dit spul echt niet te dik erop moet smeren. Hierna nog alles voorbehandeld, en daarna kon de eerste laag primer erop, spannend!

Afplakken is ook een vak apart, je bent er altijd langer mee bezig dan je verwacht, maargoed. Langzaam verdwijnt alles onder de eerste laag primer. Steeds 15-20 minuten wachten en dan de volgende laag. Ik heb dit keer besloten om 4 lagen te doen, zodat echt alle miniscule gaatjes goed opvullen en ik het nog licht kan opschuren voor de lak en blanke lak er overheen gaat. Deze laatste 2 bestaan ook ieder uit 4 lagen.

Maar daar is dan het eindresultaat:

De motorkap ligt nog onder de stof van al het schuurwerk, rechts zit een hoekje waar de blanke lak niet goed op is gevallen en opnieuw moet (verkeerd afgeplakt, bah) maar verder mag het er best wezen, al zeg ik het zelf. Dat randje onder de het ruitrubber is ook niet optimaal, gelukkig is het niet roest maar roestomvormer wat te zien is. Toch (alweer) net niet helemaal goed afgeplakt.

Ondanks dat er toch 10-15 uur werk zit in zo'n klein stukje auto geeft 't wel 'n voldoenend gevoel. Nu nog 1 raamrand te gaan en dan is de auto bijna roestvrij op de carrosserie
Met citaat antwoorden
Oud 22-08-2018, 21:58
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Nog best netje afgewerkt, maar moet zeggen dat ik zelf meer van stukken erin lassen ben dan gaten dichtsmeren.

Dat gat is best groot, dat druk je daar toch gewoon zo kapot?
Voor kleine gaatjes snap ik het wel.

Heb hier wel ervaring mee, heb toen zelf voor het eerst zo'n stuk paravaan uitgeslepen en een donorstuk in gelast.
Zie je niets meer van, maar is vooral het kwestie van aandurven, en gelijk mooi wat las ervaring opdoen
Het is wel wat meer werk, had hier zo'n 3 dagen voor nodig inclusief de ruit en dashboard eruit halen.
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg IMG_6835.jpg (75,9 Kb, 11x gelezen)
Bestandstype: jpg IMG_6836.jpg (68,0 Kb, 13x gelezen)
Oud 22-08-2018, 22:39
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

Ik vind dat je het met beperkte middelen echt netjes hebt afgewerkt.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik zelf ook wel eens houtje-touwtje oplossingen heb toegepast op carrosseriegebied toen ik mijn auto net had. Soms met succes maar vaak ook zonder. Mijn advies zou dan ook zijn om deze plek erg goed in de gaten te houden, met name op scheuren in de lak en plamuur.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 23-08-2018, 10:17
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Allereerst, knap gedaan met de middelen en kennis die je hebt!
Dat gezegd hebbende is dit wel ‘beunwerk’. Mooi beunwerk, maar toch beunwerk

Roest kun je op deze manier niet te lijf gaan. Daarnaast is dit een bekende plek, die onderhuids zeker 2 keer zo groot is. Die roestplekjes rondom verraden dit ook. Als je het raam en dashboard verwijderd zul je schrikken, onderhuids zal er aardig wat rot zitten.
En roest gaat gewoon door, ook met roestomvormer. Dit zijn tijdelijke lapmiddelen. Prima als je een paar jaar ermee wil rijden. Mocht je de auto langer willen houden, dan maak je hiermee de uiteindelijke reparatie alleen maar groter mee

Beschouw dit niet als een aanval, maar als een tip. En verder, geniet van de auto zoals je nu ook al doet!
Oud 23-08-2018, 10:43
Marty360GLS's Avatar

Bedankt voor de tips (en complimenten), ik weet dat lassen inderdaad een veel betere optie is op lange termijn. 't probleem is voornamelijk dat ik de auto niet 'n paar dagen kwijt kan zijn, en een paar dagen rijden zonder voorruit is ook zoiets

Het is inderdaad geen reperatie om een eeuw mee te gaan. Misschien maar eens een 300-carosserie van carbon fibre maken, dat roest wat minder, hoef ik ook geen gaten meer te vullen

Het is houtje-touwtje, maar anders zou de auto uiteindelijk toch maar op de schroot belanden of in de 300cup (als ze daar uberhaupt mogen rijden met roest). Dan houd ik 'm liever nog wat jaartjes op de weg

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steven340 Bekijk bericht
Dat gat is best groot, dat druk je daar toch gewoon zo kapot?
Voor kleine gaatjes snap ik het wel.

De roestomvormer die ik gebruik maakt een extra laagje aan zodat 't staal behoorlijk stevig wordt en 't nauwelijks nog meegeeft. Dat viel dus nog reuze mee gelukkig.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: