Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 04-12-2009, 09:51
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

kan allemaal, maar dat gaat wel ten koste van de glans

Overigens zit er aan een volvo 300 vrijwel geen enkel stukje "echt" chroom.
het meeste wat je aan glimmend sierwerk ziet is hoogwaardiger, namelijk gepolijst roestvrij staal.
de stukjes die wel chroom hebben zijn vaak al minder mooi geworden. Naafdoppen, emblemen, gls-grille
Met citaat antwoorden
Oud 04-12-2009, 10:13
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Ik heb een set saaie stalen velgen van een 440. Gelukkig heb ik 240 wieldoppen erbij, want die zwarte velgen vind ik oer en oerlelijk.
Met citaat antwoorden
Oud 04-12-2009, 14:06
slb_340 slb_340 is offline
V3C Clublid

240 wieldoppen zijn cool!
Met citaat antwoorden
Oud 04-12-2009, 16:05
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Ik ben benieuwd Jean-Luc!

Volvo 360 injection 1988
Met citaat antwoorden
Oud 31-12-2009, 16:09
arnoud arnoud is offline
**Newbie**

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucluc Bekijk bericht
Afgelopen week heb ik de knoop doorgehakt: de groene 360 GLS, die ik pas twee jaar in bezit heb, gaat binnenkort volledig gerestaureerd worden. Ik heb een tijdje zitten twijfelen of ik niet een grotere Volvo wilde hebben (natuurlijk alleen over Volvo nagedacht...), maar ik kwam tot de conclusie dat wat ik nu heb verreweg de fijnste auto is die ik ooit heb gehad. Even wat positieve dingen opnoemen: fantastische kleur (208 groen metallic), GLS met veel chrome sierdetails, B19A motor, veel koppel en relaxte eindoverbrenging (pas bij 130 km/u 3000 rpm), schitterend interieur met beige streepjes, belasting vrij, spiksplinternieuwe lpg-installatie, geen gebok gestotter of problemen met stationaire loop, kortom een ideale combinatie! De minpunten zitten vooral in het plaatwerk. Tijdens de poetsdag ben ik aardig wat stukjes tegen gekomen die verbetering behoeven, zoals wielranden die beschadigd zijn, krassen bij de tankdop, deukje in de motorkap, op het dak en op de achterklep. Verder zijn twee deuren matig aan het worden aan de onderkant. Ook de voorschermen hebben de typische kwaaltjes.

Alles overwegende heb ik nu een afspraak gemaakt bij een lokale plaatwerken die goed bekend is met de 300-serie. Afgesproken is dat er nieuwe dorpels in komen, de kriksteunen achter gerepareerd worden, nieuwe voorschermen, de deuk uit de motorkap wordt gehaald, beide portieren bestuurderszijde worden vervangen, de wielkastranden worden hersteld, de dwarsbalk boven de achteras wordt gerepareerd en een paar stukjes bij de achterpanelen worden aangepakt. Aansluitend wordt de hele auto overgespoten in uiteraard de originele kleur 208 groen metallic. Dit gaat natuurlijk een lieve duit kosten, maar hij is het sowieso waard! Zoveel belastingvrije 360's zijn er niet. Ook spaar ik dankzij z'n leeftijd 1000 euro per jaar uit aan wegenbelasting, dus..... dat mag wel worden geinvesteerd in deze prachtbak.

Ik zal in dit topic de vorderingen zoveel mogelijk proberen vast te leggen. In de tussentijd gaat de 360 GL injection uit de stalling om weer als dagelijks vervoermiddel te dienen.
Een verstandige beslissing, zeker om de volvo metalic groen is er zijn geen betere.

Groetjes

Arnoud (een blije 340 groen metalic rijder)
Met citaat antwoorden
Oud 17-03-2010, 10:54
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Voor wat betreft de (deel)restauratie is er nog geen nieuwes te melden. De laatste keer dat ik informeerde hoe het ermee stond was er nog niet begonnen.

Graag wil ik de volgende zaken aan jullie voorleggen. Ik wil de wegligging goed krijgen. Ik race niet, dus het kan zoveel mogelijk origineel blijven, of kleine verbeteringen. Ik heb al stuur- en fuseekogels en taatslagers liggen. Ik wil de schokbrekers vervangen en iets doen aan het gewicht van de gastank. De opties zijn hulpveren of een extra bladveer. En voor de schokbrekers gas of oliegevuld. Ik heb geinformeerd en beide zijn nog te krijgen. Wat zal ik nemen? En ik wil alle rubbers van de stuurinrichting vervangen hebben, dus is zo'n set polybushes wel interessant. Ik ben benieuwd naar jullie tips en meningen.
Met citaat antwoorden
Oud 17-03-2010, 10:58
V3C Clublid

Je kan ook zo'n setje iets dikkere stabi's nemen.
Met citaat antwoorden
Oud 17-03-2010, 11:16
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Die rubbers zijn deze maand in de aanbieding, zeker het overwegen waard!
Oud 17-03-2010, 11:58
Jos360's Avatar
Jos360 Jos360 is offline
Frequente Gast (geen lid)

Die Koni's die op Marktplaats staan, is dat niets?
Met citaat antwoorden
Oud 17-03-2010, 12:16
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Nog geen reactie gehad.
Met citaat antwoorden
Oud 17-03-2010, 13:54
Bodejodel's Avatar
Bodejodel Bodejodel is offline
V3C Clublid

Rode koni's rondom op een beetje middenstand instellen geeft al een enorme verbetering zonder te gaan stuiteren. Funs had vorige maand een actie met Koni's, net te laat voor de voorkant dus...
Oud 18-03-2010, 08:07
Doeke Dobma's Avatar
Doeke Dobma Doeke Dobma is offline

Maar met gewone Koni's heb je het probleem van het gewicht van de gastank nog niet verholpen. Ik zou dat niet doen, en op zoek gaan naar Koni's met hulpveren. Geduld is een schone zaak.

Als je het weggedrag wilt verbeteren zou ik niet direct gaan kijken naar polybushes. Gewoon de rubbers vernieuwen voor nieuwe geeft al een flinke verbetering. Als je dan ook de kogels, schokbrekers en taatslagers idd vernieuwt rijd je auto al weer veel beter. Bij normale schokbrekers is gasgevuld stugger dan oliegevuld. Oliegevulde schokdempers kun je vrij makkelijk met de hand indrukken, maar bij gasgevulde dempers wordt dit al lastiger, het gas staat immers onder druk. Misschien is dit ook nog een optie voor de achterschokbrekers, kun je het effect van de gastank misschien een beetje opheffen. Ik zou pas met polybushes gaan rommelen als je al het andere al vervangen hebt.
Oud 18-03-2010, 08:54
Bodejodel's Avatar
V3C Clublid

Ik had inderdaad over de gastank heengelezen. Mijn auto kwam gelukkig met de originele hulpveren. Als load adjusters moeilijk te vinden zijn is een stukje bladveer toevoegen een goede optie...
Oud 18-03-2010, 09:50
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Wat is dan het verschil tussen load-adjusters, hulpveren en een extra stuk bladveer? Ik wil het nu meteen goed aanpakken.
Met citaat antwoorden
Oud 18-03-2010, 12:14
Bodejodel's Avatar
V3C Clublid

Load-adjusters zijn (Koni) schokdempers met hulpveer op de demper gemonteerd. Hulpveren zoals bij mij worden extra tussen de achteras en de bodem gemonteerd en functioneren hetzelfde als de veren op de load-adjusters.
Een extra stuk bladveer monteren zou je kunnen zien als een beunoplossing, maar het resultaat is ook hetzelfde als je de juiste lengte monteert...
Bij vrachtwagens worden bladveren ook gewoon gestapeld, dus het is een goede oplossing.
Oud 18-03-2010, 12:51
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lucluc Bekijk bericht
Wat is dan het verschil tussen load-adjusters, hulpveren en een extra stuk bladveer?
je moet dit bovenstaande samenvatten als mogelijke oplossingen voor het extra permanente laadgewicht van de gastank, samen met een setje nieuwe/stuggere schokdempers (betere demping van het extra gewicht).

ik zou in elk van de gevallen óf of doen, wat dat betreft is een extra bladveer waar je aan elke kant 25cm af slijpt een zeer goede oplossing.
Met citaat antwoorden
Oud 19-03-2010, 09:45
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

als het alleen gaat om het gewicht van een LPG tank te compenseren zou ik persoonlijk zeggen dat een tweede veerblad overkill is.

je moet dan stevige schokdempers plaatsen om 'stuiterneiging' te onderdrukken, en al met al wordt het nogal een oncomfortabel verhaal.

J-L's rijstijl en voorkeuren qua auto kennende is een setje Koni load-a-just op gemiddelde setting al voldoende.

de extra 'caravan' hulpveren zoals ze er bij Jeroen onder zitten is ook een heel mooie oplossing, maar daarbij heb je het probleem dat je er niet aan kunt komen... zelfde verhaal als die lucht schokdempers met compressor etc.
Met citaat antwoorden
Oud 19-03-2010, 10:07
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door antiekeradio Bekijk bericht
de extra 'caravan' hulpveren zoals ze er bij Jeroen onder zitten is ook een heel mooie oplossing, maar daarbij heb je het probleem dat je er niet aan kunt komen... zelfde verhaal als die lucht schokdempers met compressor etc.
Jewel
Met citaat antwoorden
Oud 19-03-2010, 10:16
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Mijn topic nog nooit gelezen Wouter?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door v0lv0freak Bekijk bericht
onderdelen update: setje nieuwe hulpveren binnen (zoals onder JvB's wagen ). Deze zijn bestemd voor de grijze 360
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door v0lv0freak Bekijk bericht
Wie het forum volgt wist het al natuurlijk, maar om dit topic compleet te houden hier een pic van de laatste aanwinst. En zoals altijd komt al het moois in het kwadraad

Hoezo niet te krijgen?
Oud 19-03-2010, 11:16
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

dat zijn dus 'gewoon' de load-a-just dempers!!

er zijn 3 methoden. extra bladveer, load-a-just, en ... de losse caravan veren die jij ook niet hebt
Met citaat antwoorden
Oud 19-03-2010, 11:45
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

de stuiterneiging voor een dubbele bladveer is erg afhankelijk van de lengte die je van de dubbele bladveer gebruikt; buijs heeft ze over de volle lengte; ik heb ze aan elke zijde 25cm korter en dat laatste was icm std schokdempers eigenlijk nog nieteens zo stuiterig
Met citaat antwoorden
Oud 19-03-2010, 12:10
Jos360's Avatar
Jos360 Jos360 is offline

Citaat:
dat zijn dus 'gewoon' de load-a-just dempers!!

er zijn 3 methoden. extra bladveer, load-a-just, en ... de losse caravan veren die jij ook niet hebt
Blijkbaar wel, zie zijn eerste quote

Die luchtgeveerde dempers zijn trouwens ook best aan te komen.
Ik zie regelmatig compressors en bedieningspaneeltjes op MP voorbij komen, die zijn namelijk op een Volvo 240 ook geleverd!
De dempers kun je nog nieuw kopen bij Monroe. Kosten rond de 100 euro per stuk geloof ik. Het is maar net wat je uit wilt geven Typenr. is LA473
Met citaat antwoorden
Oud 19-03-2010, 12:21
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Citaat:
... de losse caravan veren die jij ook niet hebt
Inderdaad, ik moet ze nog ophalen.
Met citaat antwoorden
Oud 19-03-2010, 13:24