Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Remmen, Wielen en Wielophanging

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 12-04-2019, 10:56
SimonVolvo SimonVolvo is offline
**Newbie**

remmen ontluchten

Bij de APK liep het rechter achterwiel wat zwaarder,na inspectie bleek de remcilinder lek te zijn. Van buiten niets te zien maar even het rubbertje opzij en drup drup, duidelijk. Meteen de andere kant bekeken en ja hoor ook lek. Daarna wilde ik ontluchten, dat heb ik met een enkele hoofdremcilinder vaak gedaan.
Eerst een slang op de achterremcilinder met ontluchtingsnippel een slagje open, genoeg vloeistof in het reservoir en trappen maar.
Er kwam veel oude drap uit en tot mijn verbazing ook stukjes rubber. Waarschijnlijk te lang met oude vloeistof doorgereden.
Na veel trappen en nieuwe vloeistof toevoegen blijven er luchtbellen komen,ook de voorremen ontlucht die waren snel luchtvrij.
Kennelijk is de hoofdremcilinder aan nieuwe rubbers toe, dus die eraf en uitelkaar gehaald en een revisiesetje besteld. De rubbers zagen er nog goed uit maar hij is er toch af en 20Euro is niet veel voor een nieuwe begin van de rem.
Alles monteren en het hele riedeltje opnieuw, maar nog steeds lucht wat na 10x trappen bleef komen. Kennelijk de rubbers verkeerd gemonteerd dacht ik dus het laatste rubber omgekeerd, de rest kon maar op 1 manier. En ja hoor weer luchtbellen en schuim.
Dan maar een nieuwe remcilinder bestellen, de volgende dag die erop en trappen maar. Wat denk je weer lucht en lucht na 30x trappen....
Op het VKV forum had ik gelezen dat je het reservoir onder druk kan zetten en zo sneller kunt ontluchten . Dus een oude dop gepakt, gaatje erin autoventiel metrubber erin gelijmt met lijmpistool en de compressor erop, omdat bij poging 1 de dop eraf vloog 2 grote knijpers erop gezet van de Action, alle nippels open en 1 bar erop, langzaam kwam de vloeistof in de potjes totdat er geen lucht meer kwam pfff na 3 dagen eindelijk suc6.
Blijft de vraag waar die lucht vandaan kwam, hoofdremcilinder kan ik uitsluiten, zou de remdrukverdeler dat veroorzaken, ik ga iig een andere erop zetten. Er lijkt namelijk nog wat lucht ingekomen te zijn, maar ik heb mijn APK wel weer voor 2 jaar
Met citaat antwoorden
Oud 12-04-2019, 17:16
cryowim cryowim is op dit moment online
V3C Clublid

heb de zelfde ervaring weet niet wat de maximale druk op het reservoir is maar 1 bar werkt zonder dat reservoir van de hoofdremcylinder komt.Werkt beter dan pompen en je kunt het alleen doen Heb ook vac├╝├║montluchten geprobeert maar met nieuwe remcylinder lekt er lucht langs de schroefdraad van de ontluchtingsnippel en lijkt het alsof er nog lucht in het systeem zit, misschien werkt het wel met een stukje teflontape om schroefdraad van de nippel
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: