Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 20-06-2019, 09:13
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Haha ik denk dat hij wat anders bedoeld
Oud 20-06-2019, 09:29
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is op dit moment online
V3C PoetsWouter

Gisteren de achterlicht units er weer in gezet, na wat polijsten, een kunststof behandel middel, en wat zuurvrije vaseline op de rubber rand.

Ook wat vaseline op het kofferbakrandrubber, hopelijk kan het er dan zo weer eventjes tegen:

De boel weer gemonteerd (na een lampje vervangen welke bij aanraken spontaan desintegreerde en uitgevonden te hebben dat één van de kenteken lampjes het niet doet omdat ik even een massa connector vergeten was...)

Plaatje van 340 met de kont nog net omhoog gehouden door de nieuwe krik:

Wat gaat dat gemakkelijk zo zeg, heerlijk.

Nu alleen de 'wigjes' voor onder de voorwielen even wat aanpassen, want de epoxy vloer is echt fantastisch, maar ook behoorlijk glad.

Komende dagen heb ik de 340 nog twee keer nodig en dan gaat hij weer omhoog voor wat klusjes aan de cvt:

- Beide kappen eraf en reinigen.
- Staat van de riemen bekijken.

- Ruimte rondom en de CVT zelf reinigen.
- Schijfafstand controleren en evt afstellen.
- Schijven reinigen/ontvetten met aceton.
- Olie verversen in primaire en secundaire tandwielkasten/differentieel.
- En ik wil eigenlijk eens even kijken of de doorvoerpotjes nog goed dicht zijn (geen vacuüm verlies)
- Afscherm kappen monteren met nieuwe schroeven en ringetjes.

Misschien kom ik nog wel wat andere dingen tegen, komende zaterdag haal ik de oprijdbruggen weer op na een behoorlijke lange periode (i.v.m de nieuwbouw van de garage destijds)
Dan kan de 340 daar eerst op met de voorwielen en vervolgens de achterkant weer omhoog met krik en assteunen.
Met citaat antwoorden
Oud 20-06-2019, 09:45
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door v0lv0freak Bekijk bericht

Hahahaha ja dat kan natuurlijk ook, en best spannend!

Hoewel dat dan weer niets met naturisme te maken heeft.
Een heel aantal mensen verbinden naakt zijn toch nog vrij direct met seks, dat heeft natuurlijk ook voor een groot deel te maken met onze opvoeding, die weer grotendeels door de maatschappij waarin we leven 'gedicteerd' wordt.

Voor mij begon het met samen met de toenmalige vriendin naar de sauna gaan, daarna samen naar het naaktstrand, en ook bij haar en mij thuis gingen de kleren steeds vaker uit.
Nu ga ik samen met mijn vrouw om de zoveel jaar op vakantie naar een naturisten camping, daarnaast gaan we volgende maand voor de tweede keer weer een paar dagen naar Flevonatuur te Zeewolde, dat is naast een camping ook een soort bungalow park met een hele hoop faciliteiten.

Het is voor mij een heel fijn, bevrijdend gevoel, en zeker bij warm weer buiten en zwemmen ben je wat meer één met de omgeving/natuur.
Althans zo ervaar ik dat, na een dagje naaktstrand baal ik echt als een stekker dat de kleren weer aan moeten als het zo lekker warm is en er dus feitelijk weinig redenen zijn om kleding te dragen (behalve dan om de huid te beschermen bij vallen bijvoorbeeld)
Met citaat antwoorden
Oud 20-06-2019, 10:15
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is op dit moment online
V3C Clublid

Dat kan ik me helemaal voorstellen Wouter. Als roodharige die zeer makkelijk verbrandt in de zon is het voor mij al lastig om zonder shirt buiten te komen als de zon schijnt, dan is het ook balen om een shirt aan te moeten. Als je dat verder door trekt kan ik het me goed voorstellen dat het ook bevrijdend is om helemaal geen kleren aan te hebben.
Als je er over nadenkt is het eigenlijk raar dat wij mensen zo panisch doen over het niet aanhebben van kleren, en dat het eerder vies gevonden wordt, terwijl het eigenlijk de normaalste zaak van de wereld zou moeten zijn. Geen enkel dier heeft (vrijwillig) kleren aan en dat vinden we wel normaal.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Valéra // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 20-06-2019, 11:08
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Dat is inderdaad nogal vervelend voor veel mensen (of alle?) met rood haar.
Ik kan me zeker heel goed voorstellen dat je daarvan baalt en met mooi weer het liefst zonder shirt rondloopt.

Zoals jij er over schrijft is precies zoals ik er over denk, leuk ook om daardoor te merken dat jij er precies zo over denkt.
Ik vind het ook de normaalste zaak van de wereld, er is een tijd geweest (heeeeeeeeeeeeeel lang geleden) dat bloot zijn dat ook was, de Grieken bijvoorbeeld begonnen hun olympische spelen ook naakt

Ik respecteer het feit dat lang niet iedereen zo ruimdenkend is, of er moeite mee heeft ingebakken ideeën los te laten.
Toch ben ik er sinds ik het mensen ben gaan vertellen ook achter gekomen dat een heel aantal eigenlijk ongeveer net zo reageert als jij, of het in ieder geval prima vinden en mijn keuze respecteren.
Met citaat antwoorden
Oud 20-06-2019, 11:44
VolvoDordt's Avatar
VolvoDordt VolvoDordt is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door v0lv0freak Bekijk bericht
Oud 20-06-2019, 11:47
VolvoDordt's Avatar
VolvoDordt VolvoDordt is offline
V3C Clublid

ik denk er overigens het zelfde over hoor Wouter, ik ben niet iemand die gelijk zo'n verbintenis maakt :P
Oud 20-06-2019, 12:24
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Wouter, volgens mij ben jij de eerste die de achterlichten van een Volvo 340 gepolijst heeft. Respect hoe je toch steeds weer dingen weet te vinden om je 340 nog perfecter te maken
Oud 20-06-2019, 15:31
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VolvoDordt Bekijk bericht
ik denk er overigens het zelfde over hoor Wouter, ik ben niet iemand die gelijk zo'n verbintenis maakt :P

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
Wouter, volgens mij ben jij de eerste die de achterlichten van een Volvo 340 gepolijst heeft. Respect hoe je toch steeds weer dingen weet te vinden om je 340 nog perfecter te maken

Dank je Joost, er zaten een paar doffe en vastzittende vuile plekken op, dus ik dacht; laat ik het er gewoon eens op wagen met wat polijst middel (lichtste variant)
En dat werkte heel goed!
Met citaat antwoorden
Oud 07-07-2019, 14:45
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter76 Bekijk bericht

Komende dagen heb ik de 340 nog twee keer nodig en dan gaat hij weer omhoog voor wat klusjes aan de cvt:

- Beide kappen eraf en reinigen.
- Staat van de riemen bekijken.

- Ruimte rondom en de CVT zelf reinigen.
- Schijfafstand controleren en evt afstellen.
- Schijven reinigen/ontvetten met aceton.
- Olie verversen in primaire en secundaire tandwielkasten/differentieel.
- En ik wil eigenlijk eens even kijken of de doorvoerpotjes nog goed dicht zijn (geen vacuüm verlies)
- Afscherm kappen monteren met nieuwe schroeven en ringetjes.

Misschien kom ik nog wel wat andere dingen tegen, komende zaterdag haal ik de oprijdbruggen weer op na een behoorlijke lange periode (i.v.m de nieuwbouw van de garage destijds)
Dan kan de 340 daar eerst op met de voorwielen en vervolgens de achterkant weer omhoog met krik en assteunen.

Dat dus.

Afgelopen week ben ik dus weer eens lekker aan de slag gegaan, de oprijdbruggen opgehaald bij mijn schoonmoeder die ze al zo'n twee jaar in haar schuur had liggen omdat ik toen de oude garage ging slopen...ahem en kuch...

Nu hebben we in de nieuwe garage een prachtige epoxyvloer die makkelijk schoon te houden en vloeistofdicht is, deze voordelen zouden later bij het reinigen van de CVT en opruimen van alle ranzige meuk die er vanaf kwam duidelijk te zien zijn.

een nadeel is echter dat de vloer ook behoorlijk glad is, als je dan bijvoorbeeld een paar oprijdbruggen wil gebruiken om de auto als eerste aan de voorkant wat hoger te zetten dan besef je dat die bruggetjes niet op hun plek zullen blijven liggen als er 950kg aan Neerlandsch staal tegenaan staat te rij(d)en.

Ff denken, nog ff denken, de raderen draaien.....AHA!

Tochtstrip.

U zegt?

Tochtstrip, paar lijntjes aan de onderkant en dat zou genoeg moeten zijn om de boel op z'n plekkie te houden:

Werkt als een tieteliertrein!

Even mijn lieve vrouw gevraagd op te letten of ik niet zo door zou gassen van de bruggetjes af door de garagedeur heen, en daar stond de 340 dan, met de nuus umhoeg:

Voor de zekerheid nog even een spanbandje eromheen, misschien wel 'overkill' , maar ik houd gewoon niet zo van knuffelen met mijn auto terwijl ik (er)onder lig.

Vervolgens de pas aangeschafte krik er weer bij en hup, omhoog die kont.
Dan de tevens net aangeschafte dikke, leipe vette shizzle assteunen eronder (1 zo'n ding kan een 340 met twee vingers in z'n neus omhoog houden...)

Ik moest daarna nog even in de auto wezen, camera terloops op het dashboard gelegd, het raam stond nog open voor de aanwijzingen van mijn vrouw, en dan heb je ineens zo'n lekker maf doen momentje:

Apart gevoel trouwens, net een XC340.

Nou, gaan we dan nu nog eens wat doen?...tjongejongejongejonge...

Jip, eraf met die stukken langzaam afbrokkelend plastic, en eens kijken hoe dat ding erbij hangt:

Die ga ik later nog reinigen en zo goed als in binnen mijn mogelijkheden ligt wat oplappen.

Moar ens emm kiek'n dan (of zoiets)

Meh, dat gaat nog aardig wat 'elbow grease' kosten zo te aanschouwen, vooruit met de geit!

Eerst dan maar eens de oude olie aftappen, kan dat mooi uitlekken tijdens een middagbammetje en de reiniging voorbereidingswerkzaamheden.

De laatste keer is voor zover ik uit mijn hoofd weet toch al zeker zo'n 7 jaar geleden.

Wat eruit kwam zetten viel me qua kleur nog niet heel erg tegen, flink donker wel en wat ijzerdeeltjes aan de magnetische aftappluggen, ook was één van de koper ringen wat vervormd :

Vervolgens, wat plaatjes van de CVT en bodem alwaar zich 31 jaar aan vet/vuil en andere niet nader gespecificeerde stoffen zich hebben verzameld:

Weapons of choice on this cleaning battle:

- Dasty/koude ontvetter.
- Borstels/kwast op lange stam.
- Stoomreiniger van Belgisch fabrikaat (en de eerste ervaring daarmee is zeer positief)
- Veiligheidsbril om rondvliegend vuil en vocht wat uit mijn ogen te weren.
- Grote handdoek om op te liggen en na gedane zaken de bende wat bij elkaar te vegen/op te nemen.

Een soortemet van stilleven welke u getuige maakt van de brokstukken na het geweld:

Van het werken met de stoomreiniger heb ik ook video opnamen gemaakt, deze moet ik nog even in een leuk vaatje gieten ( professionals noemen dat ook wel 'editen')

Deze houdt u dus nog tegoed.

En dan nu hooggeëerd publiek, haal ik uit voor u uit mijn hoge toverhoed wat fotografisch materiaal welke getuigd van het resultaat, die alle moeite en pijn door de rare houdingen welke ik heb moeten doorstaan enigszins verlicht:

Dat was dat, komende dinsdag weer verder met als begeleidend to-do lijstje:

- Doorvoerpotjes/membranen controleren op lekkage m.b.v. vacuümmeter
- Schijfafstand controleren
- Rubber hoezen om de homokineten reinigen en behandelen met siliconenspray
- likjes vet om wat delen zoals de handremkabel incl doorvoer/bevestigingspunten
- Primaire en secundaire tandwielkasten vullen met 0,55 respectievelijk 1,00 liter 80W90 GL5 olie.
- Schijven reinigen met Aceton.

Ik heb wat extra olie besteld omdat het mij wel een goed plan leek een soort van 'flush' uit te voeren, de beide 'bakken' gewoon zoals te doen gebruikelijk vullen, en aangezien de auto nu met de achterpootjes van de vloer staat even de CVT wat oefeningen op de plaats laten doen.~

Dan weer aftappen en wedereom afvullen met hetzelfde goudgele spul.

Één en ander wil ik ook vastleggen door middel van gedigitaliseerde bewegende beelden, ten eerste om de juiste werking te controleren en ten tweede ter lering ende vermaeck.

Wordt vervolgd beste menschen!

Laatst aangepast door Wouter76 : 07-07-2019 om 16:04
Met citaat antwoorden
Oud 07-07-2019, 17:48
Bart Manders's Avatar
Bart Manders Bart Manders is offline
V3C Clublid

Ff vraag van heel andere aard.

Welk programma gebruik jij voor het plaatsen van foto’s?

Ik heb altyd photobucket gebruikt maar die doen nogal vervelend de laatste tyd.
Met citaat antwoorden
Oud 07-07-2019, 18:01
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Ik gebruik al sinds de aanschaf van mijn 340 'mijn album', tegenwoordig natuurlijk in het Engels, dus 'my album'.

Waar het met dit soort vragen vaak op neerkomt is het gratis gebruik maken van (een hoop) opslagruimte en mogelijkheden, het liefst voor een oneindige periode.
Ik denk dat je daarmee vraagt om iets wat niet bestaat, en ik wou vanaf het begin af aan veel opslagruimte en vooral betrouwbaarheid binnen redelijke grenzen.

Mocht je verder nog vragen hebben hierover, dan liever even per PM/PB Bart, om hier zoveel mogelijk 'on-topic' te blijven.
Met citaat antwoorden
Oud 07-07-2019, 19:58
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Werkelijk nog nooit zo'n schone CVT machinekamer gezien
Bij een witte auto valt het ook wel op natuurlijk

Die secundaires zijn altijd vet van de olie en rotzooi.
De grote o-ring die tussen de twee helften zit lekt heel vaak.
Maar om deze te vervangen en mits nog aan te komen, zal wel heel erg veel werk zijn denk ik zo.

Je kunt natuurlijk nu wel mooi zien waar iets lekt, na een snelwegritje weer kijken.

www.naafdopjes.nl
Met citaat antwoorden
Oud 09-07-2019, 17:55
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Dank je Steven, het was ook een behoorlijk smerige klus zeg.

Ik weet niet of jullie je die Discovery serie nog herinneren met Mike Rowe; Dirty Jobs.
Zo voelde ik me, en zo zag ik er ook ongeveer uit na weer een (mid)dagje onder de 340 gelegen te hebben:

Bij mijn CVT lekt het voornamelijk uit de keering van de inkomende as van de primaire bak.
En hij zweet wat op de keering van de steekas links (houdt het metaal van de koppeling net voor de homokineet wel mooi roestvrij ;-)

Het is dat jij het zegt Steven, ik was (nog) niet bekend met het fenomeen lekkage tussen de bakhelften van de secundair, ik heb de bereikbare bouten wel eens een slagje vaster gezet ooit.

Wel mooi te zien is nu dat de aftapplug van de secundaire bak die nu handvast is aangedraaid steeds een beetje blijft lekken, ondanks dat de olie ruime tijd heeft gehad om af te tappen.
Tot zover de functie van de koper afdichtring, frapant is dan wel dat de aftapplug van de primaire bak kurkdroog blijft...
Met citaat antwoorden
Oud 09-07-2019, 22:07
eipmiw eipmiw is offline
V3C Clublid

Je kunt zo de Hornbach-reclame in
Met citaat antwoorden
Oud 09-07-2019, 22:17
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Kammajaajajippiejippie jeeh!
Met citaat antwoorden
Oud 11-07-2019, 18:04
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

Die secundaires zweten altijd; er staan zoveel krachten op dat ze lichtjes ‘warpen’ en dan sluit alles natuurlijk niet meer goed.
'94 BMW R 1100 GS
Met citaat antwoorden
Oud 22-07-2019, 18:53
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Nou héhé, poehpoeh, nounou, fantastisch zeg.

Eindelijk de werkzaamheden afgerond, zo gaat dat nu eenmaal in het leven menschen, de auto hobby is er 'slechts' een onderdeel van.
Één van de redenen voor het lichtelijke oponthoud is ook een auto aangelegenheid, daarover elders op dit magnifieke forum later meer.

Ondertussen zit er weer olie in beide bakken, zijn de schijven gereinigd en ontvet met aceton, heb ik de handremkabel en onderdelen ingevet, de rubber membranen van de secundaire en de binnenste homokineethoezen voorzien van siliconenolie en heb ik de schijfafstand gecontroleerd.
Deze speling was links 0,8mm en rechts 1,4mm.
Ik heb dat gelaten voor wat het is omdat naar mijn idee de schijfspeling rechts al gauw te groot wordt.

Daarna de motor gestart en warm laten draaien, vervolgens het toerental geleidelijk op laten lopen naar ca 4000 t.p.m. en daarna stevig in de ho-ijzers.
Zodoende blijven de secundaire schijven mooi 'open' staan zodat ik het binnenste gedeelte ook goed kon reinigen/ontvetten met aceton, getuige onderstaande plaatjes was dat geen overbodige luxe:

Hierna de camera gepakt en een filmpje gemaakt, zodat jullie kunnen zien hoe zo'n CVT nou precies functioneert (aan de buitenkant dan althans), en voor mij tevens ter controle van een juiste werking.

Voor de mensen die zich het 'terugschakelen boven de 130 km/h probleem' topic nog kunnen herinneren, het opschakelvacuüm blijft zoals ik uit een eerdere test op de weg al vermoedde netjes aanwezig tot de in onderstaande test bereikte 5500 t.p.m.

Aanschouw het wondertje der techniek, door wijlen Hub van Doorne bedacht en ontwikkeld: https://nl.wikipedia.org/wiki/Hub_van_Doorne

Daarna de afschermplaten er weer op, met nieuwe schroeven en ringen:

Beetje kopervet erop zodat ze later weer makkelijk los komen;

Dat was 'm voorlopig weer even, volgend jaar groot onderhoud!
(en misschien tussendoor nog wat kleine updates)

Zij die thee gaan nuttigen met een klein koekje groeten u.
Met citaat antwoorden
Oud 22-07-2019, 20:43
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is op dit moment online
V3C Clublid

Mooi werk en interessant filmpje Wouter! Mijn complimenten.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Valéra // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 22-07-2019, 20:56
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Wouter, ik acht je in staat om op een zekere dag ook de binnenkant van de uitlaat op te poetsen

Schitterend dit!
Oud 23-07-2019, 16:55
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door General Custom Bekijk bericht
Mooi werk en interessant filmpje Wouter! Mijn complimenten.

Dank je Bart!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
Wouter, ik acht je in staat om op een zekere dag ook de binnenkant van de uitlaat op te poetsen

Schitterend dit!

Dat doe ik ook Joost, door af en toe de B14 even goed de sporen te geven

Ook jij bedankt voor jouw compliment!

Bedacht ik me toch ineens dat ik nog wat 'speciale opnames' had gemaakt van de CVT voor mijzelf en om hier te delen, en wel met een zogenaamde inspectiecamera, zeg maar een endoscoop maar dan voor huis/hobby en (semi)professioneel gebruik.
Het is er eentje van Bosch:

Leverde toch wel een aantal interessante beelden op, de resolutie is laag maar het is afdoende om tijdens het kijken op het beeldscherm te zien wat er gebeurt op plekken waar de zo....ehh waar je met het blote oog niet bijkan.

Komen ze:

Hieronder ziet u het bevestigingspunt van de handremkabels boven de CVT, vanaf de handrem loopt er één kabel tot het verdeelpunt boven de CVT, en even verderop gaan ze via dit bevestigingspunt over in de kabels die uiteindelijk bij de trommels uitkomen;

Hieronder ziet de andere kant van dit bevestigingspunt alwaar de handremkabels met mantel beginnen:

Hieronder ziet u het verdeelpunt van de handremkabel:

Hieronder ziet u de schakelgaffel op de primaire tandwielkast en in close up het bevestigingspunt van de schakelstang;

Hieronder ziet u het verfomfaaide ontluchtingstorentje, één maal in zijn geheel en één maal een close-up van de binnenzijde:

Hieronder ziet u een aantal foto's van de primaire en secundaire tandwielkasten aan de binnenkant: (in random order)

Zo, hopelijk vinden jullie bovenstaande leuk en informatief.

Bij het in 2020 gepland staande groot onderhoud ben ik voornemens ook foto's te maken van de binnenzijde van de motor via de carterplugopening, bougiegaten en carburateur.
Met citaat antwoorden
Oud 23-07-2019, 18:25
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Ha dat is leuk speelgoed, je kunt ook mooi die tanden zien zitten waar de P-stand in grijpt (als ik het goed heb)

Mooi om dat zo te zien, heb nog een secundaire liggen met een kapot diff.
Ben benieuwd hoe die er van binnen uitziet

www.naafdopjes.nl
Met citaat antwoorden
Oud 23-07-2019, 20:26
cryowim cryowim is offline
V3C Clublid

diff gaat stuk als je in de sneeuw of blubber veel gas geeft en het slippende wiel krijgt opeens weer grip
Met citaat antwoorden
Oud 23-07-2019, 20:32
Steven340's Avatar
V3C Technische Commissie

Ze lijken me ook niet zo heel sterk nee, deze kwam van iemand die met een 340 croste, gewoon op straat, die gaf niet zo veel om die auto helaas.
Heb toen z'n secundaire vervangen voor eentje met al wat roestige schijven.
Die had ik zelf anders toch al nooit gebruikt.

www.naafdopjes.nl
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: