Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Techniek CVT / Variomatic

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 04-06-2018, 21:31
HenkP HenkP is offline
**Newbie**

Diagnose opschakelprobleem

Ik heb mijn met 340 GL special (uit 1991) en toe een probleem met opschakelen, het doet zich eigenlijk alleen voor wanneer je flink remt waardoor de auto terugschakeld. De Vario wil daarna niet meer opschakelen, soms helpt even flink remmen, maar lang niet altijd.

In 1e instantie dacht aan een probleem met de remdrukschakelaar, Erik en Steven (waar ik voor wat andere dingen was) hadden hetzelfde idee. De remdrukschakelaar vervangen door een ander (wel gebruikt) exemplaar, probleem blijft hetzelfde. Verder even een andere (gebruikte) EMVK geprobeerd, ook dat verandert niets aan het probleem. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn en hoe ik het beste (eenvoudigste) een diagnose kan stellen?

Alvast bedankt voor alle hulp/suggesties

Laatst aangepast door HenkP : 04-06-2018 om 21:33 Reden: type + bouwjaar
Met citaat antwoorden
Oud 04-06-2018, 21:57
cryowim cryowim is offline
V3C Clublid

denk dan aan tachorelais zie storingtabel : http://www.volvo300club.nl/berichten...&menu=techniek
Met citaat antwoorden
Oud 04-06-2018, 22:03
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

Lees deze pagina vanaf Controle Elektrische schakeling.

Daar staat in hoe je met een multimeter de afzonderlijke schakelaars kunt doormeten, maar ook een en ander over het tachorelais, en hoe je dat kunt repareren als het stuk is. Dat laatste was uiteindelijk bij mij de boosdoener.
'94 BMW R 1100 GS
Met citaat antwoorden
Oud 04-06-2018, 22:26
HenkP HenkP is offline
**Newbie**

Dank allebei voor de tips, daar kan ik zeker iets mee! Zo m'n multi-meter maar eens opduikelen, dan morgen meten.
Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2018, 07:59
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is op dit moment online
V3C Clublid

Probeer eerst eens om de 2 aansluitingen van de remdrukschakelaar door te verbinden. Omdat het een normaal gesloten schakelaar is omzeil je deze op die manier. Is het probleem nu weg, dan is je 'nieuwe' gebruikte schakelaar ook defect.
Aangezien die schakelaars vaker kapot dan werkend zijn, én de symptomen die je beschrijft exact passen bij zo'n defecte schakelaar, acht ik de kans aanwezig dat hier nog steeds het probleem zit.

De volgende test is om de bergremschakelaar te bedienen (bij max. 50km/h) als de auto het beschreven probleem van niet opschakelen vertoont. Reageert de auto hier niet op dan zit je probleem in het circuit bergrem/kickdown/remdrukschakelaar. Reageert de auto wel dan zit je probleem waarschijnlijk in het tachorelais.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2018, 08:17
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Ik zie wel vaker dat de remdrukschakelaar omzeilt is.
Maak je dan een noodstop of zelfs als je al hard remt dan staat je CVT in een hoog verzet en wordt wegrijden erg lastig.

Om te testen prima, maar doe dit niet permanent.
Oud 05-06-2018, 11:27
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is op dit moment online
V3C PoetsWouter

De riemen zullen bij hard afremmen altijd weer terug getrokken worden naar het laagste verzet, het vacuüm helpt daar alleen extra bij om af te remmen op de motor.
Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2018, 18:41
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Ik vermoed dat het veel aan de rijstijl ligt.
Zelf heb ik de remdrukschakelaar permanent doorverbonden en daar nooit last van gehad. Toen deze nog werkte ondervond ik er bovendien meer ongemak dan gemak van.

Het is wat Wouter zegt; de riemen zullen altijd naar het laagste verzet worden getrokken, geholpen zelfs door het wegvallen van het opschakelvacuum en het ontkoppelen van de koppeling. De remdrukschakelaar helpt hier enkel bij door dit proces geforceerd (lees sneller) te laten verlopen.
In het geval van hard remmen tot stilstand (noodstop) zónder aangesloten remdrukschakelaar is de kans groot dat de riemen niet snel genoeg naar het laagste verzet worden getrokken en is wegrijden moeilijker, zoals Steven terecht opmerkt, het is alsof je met een handgeschakelde auto in de 2e versnelling wegrijdt.
Op het moment dat er enigszins beweging in de aandrijflijn zit zullen de varioriemen alsnog naar het laagste verzet worden getrokken en kun je na de eerste 1 á 2 meter dus weer sneller optrekken. Mocht dat te lang duren dan trap je automatisch het gas verder in waardoor de kickdown in werking treedt welke exact het zelfde doet als de remdrukschakelaar had moeten doen en kun je dus vrijwel meteen snel wegtrekken.
(Ik vind het leuk die dingen uit te proberen dus neem van mij aan dat ik dat zeker niet zal laten )

"Maar Bart, welk ongemak had je toen de remdrukschakelaar nog goed werkte?"
Het is een dom systeem, in de zin dat het niet kan detecteren of je daadwerkelijk een noodstop gaat maken. De kickdown, remdrukschakelaar en bergremschakelaar op de middenconsole bedienen allemaal exact het zelfde geforceerde terugschakelsysteem. Stel je rijdt dus 80km/h in de file en je moet ineens fors afremmen naar 50km/h, dan schiet je 340 onnodig in kickdown en schieten de toeren ineens omhoog. Dat kwam bij mij regelmatig voor toen ik de auto nog dagelijks reed en was behoorlijk comfortverlagend.

Bottomline vind ik, voor wat de remdrukschakelaar betreft, dat dat ding gewoon goed werkend aanwezig moet zijn tenzij je er hinder van ondervindt. Geen hinder, dan is het een extra stukje veiligheid wat in sommige gevallen nuttig kan zijn.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2018, 19:44
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Precies de reden dat ik na het 'incident' in Tsjechië de rem drukschakelaar heb vervangen voor een 'aftermarket' Suco exemplaar.

Inderdaad net dat beetje extra 'remkracht', je weet nooit waar het goed voor kan zijn.
Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2018, 20:09
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter76 Bekijk bericht
Precies de reden dat ik na het 'incident' in Tsjechië de rem drukschakelaar heb vervangen voor een 'aftermarket' Suco exemplaar.
Dat is de enige echte goede manier van reparatie.
Waar heb je dien vandaan Wouter? En is vervangen/monteren een lastig karwei?

Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2018, 20:12
Wouter76's Avatar
V3C PoetsWouter

Ergens in 'mijn' topic heb ik beschreven hoe ik één en ander toen heb aangepakt.

Als je 'Suco' als zoekopdracht invoert kom je er denk ik wel.

Natuurlijk ben ik ook meer dan bereid je persoonlijke uitleg hieromtrent te geven in een barbecue consult.
Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2018, 20:18
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter76 Bekijk bericht
Natuurlijk ben ik ook meer dan bereid je persoonlijke uitleg hieromtrent te geven in een barbecue consult.
Daar hou ik me voor aanbevolen Wouter. Weer iets nieuws om los te laten op de vario, gaaf!

Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2018, 21:49
HenkP HenkP is offline
**Newbie**

Probleem is opgelost, de oorzaak bleek het Tachorelais te zijn. Even testen met de slang van het terugschakelvacuüm los; Eerst remmen, goed hoorbaar zuigen dat kortere of langere tijd door bleef gaan na loslaten van de rem. Daarna dezelfde test gedaan met de bergrem schakelaar (voor de zekerheid met de remdrukschakelaar er tussenuit), precies hetzelfde effect; na uitzetten van de schakelaar werd het vacuüm niet direct onderbroken. Tachorelais vervangen, nu werkt alles weer zoals het hoort. De remdrukschakelaar laat ik er netjes tussen zitten, ik heb er zelf geen last van. Allemaal bedankt voor jullie wijze raad en andere opmerkingen, ik zal een aantal van jullie vast wel op de BBQ zien.

Laatst aangepast door HenkP : 05-06-2018 om 21:50 Reden: Typo's
Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2018, 22:06
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

Mooi!

Ouwe tachorelais NIET wegduvelen want dat is vast nog te fiksen: heb je een werkende reserve
'94 BMW R 1100 GS
Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2018, 22:16
HenkP HenkP is offline
**Newbie**

Ik gooi eigenlijk nooit iets weg, je weet nooit of het nog eens van pas komt. Het relais breng ik even samen met de reparatie instructie naar elektricien die bij mij in de straat woont, dus dat komt ook wel goed.

Laatst aangepast door HenkP : 05-06-2018 om 22:18 Reden: Aanvulling
Met citaat antwoorden
Oud 06-06-2018, 05:41
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Dat is mooi om te horen

Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: