Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Foto's, Info en Projecten > de Showroom

de Showroom show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 05-06-2014, 13:45
huysmans's Avatar
huysmans huysmans is offline
V3C Clublid

Dan zal ik eens een pot kopervet inslaan. Nog nooit gebruikt. (Misschien toch eens doen )

Maar zelfs het kogellagervet heeft het prima gehouden. Vandaag even snel langs m'n apk man (lekker bij gekletst met een V700 lid die daar was met een 960), de wagen de remmenbank op, 2x remmen (1x voet, 1x handrem) en afmelden maar. Toch eens wat vaker Lijntje uitlaten, net geen 1000 km tussen beide APK's.

Oo meteen even nagevraagd hoe dat nou zit met de 2 jarige APK bij 30+. Gaat dat al in op de dag dat de wagen 30 jaar op de weg staat (22 mei 2015 voor beide 340's hier) of de dag erna. De keurmeester kon dat niet met zekerheid zeggen, dus voor 23 mei 2015 staat de volgende apk gepland. Wordt wel oppassen dat ik in 2016 niet weer een afspraak maak.

Tweeling 340 RAI special Streepje & Lijntje 22-5-1985
Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2014, 18:59
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Mooi dat ie weer mag.
Van die 30 jaar, dat werkt automatisch.
APKman geeft door dat ie weer mag, RDW meldt terug tot wanneer het dus weer goed is. En dus inderdaad niet net dag te vroeg gaan, want da's zunt...
Oud 05-06-2014, 19:35
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Dat was inderdaad mijn punt. Exact op de 22e zou leuk zijn, maar als het niet 100% goed gaat, dan de 23e of later. Ach ja, is iets voor volgend jaar.

Met citaat antwoorden
Oud 08-06-2014, 17:38
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Gisteren op de sleuteldag een poging gedaan de antenne van Lijntje te repareren. Dat is op zich gelukt. Het demonteren was redelijk eenvoudig, zodra je weet waar je moet zijn en daarna werd een gedoneerde antenne gemonteerd. Alles weer aangesloten en... nog steeds geen ontvangst. Nu er toch een andere antenne op zat, meteen maar gekeken of de oude antenne te demonteren was. De spriet draai ie er zo af en daarna kan de voet uit elkaar.

Alles schoon gemaakt, in elkaar geschroefd (nu wat strakker) en weer ingebouwd.

Daarna ging de radio open om te kijken of ik last had van een vuil contact.

Radio schoongemaakt en weer ingebouwd, want een leeg gat is ook niet alles. Helaas is de radio niet meer dan een opvulling. Doet het nog steeds niet op de fm band. Ach ja, het ziet er weet leuk uit.

Vandaag de CR-201 die ik no heb liggen opgegraven.

Helaas doet die het nog slechter, dus dat wordt op jacht gaan naar een goede stereo Volvo radio of verloop naar iso en een iso inbouw frame voor de 300. Ach ja, weer wat te klussen.

Met citaat antwoorden
Oud 08-06-2014, 22:41
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

fotos werken bij mij niet. in het sleuteldagtopic ook niet overigens.
Met citaat antwoorden
Oud 09-06-2014, 14:35
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Als het goed is nu wel weer. M'n server was z'n ipv4 adres weer eens kwijt. (ipv6 werkt wel altijd)

Vandaag verder, niks zo irritant als ruim een jaar met een slechte radio rond te rijden terwijl je denkt dat het de antenne is. De CR-201 maar eens gedemonteerd. Ziet er leuk uit zo zonder z'n bekleding.

Na schoonmaken en het vinden van enkele losse stekkers die aangesloten zijn weer proberen. Drat, de wagen heeft geen geschakelde + in de stekker zitten (toch eens maken), dus geen wonder dat ie het niet doet. Permanente + op de geschakelde aansluiting geknoopt... nop, dat was 'm ook niet. Deze is ook al echt ftuk.

En dan slaat de irritatie toe. 2 Verhuisdozen vol met autoradio's en de eerste die je pakt (en gelukkig de juiste stekkers heeft) en die doet het niet... Hele voorraad naar beneden en testen. resultaat:

Van de 4 Volvo raidio's maar 1 met de juiste stekkers, dat was de 201, die doet het niet (goed) in een 340. Daarbij 3 equalizers, 1 CD wisselaar met bediening, 2 power amps waarvan degene met de juiste stekkers voor de 340 het niet lijkt te doen. Dus alles in de doos voor onderdelen.

Dan de volle ISO radio doos eens aanvallen. 2 Pioneer wisselaars met radio. Radio's willen niet, wisselaar onbekend, dus op voorraad. (heb nog een wagen met een Pioneer en wisselaar, kan nuttig zijn), 1 Kenwood (geen iso stekkers, later eens testen), 1 JSP (nooit van gehoord, bagger schermpje, maar deed wel wat), 3 JVC's (Allen werkend) en 2 Sony's (een zonder frontje, dus waarom ik die nog heb...) en 1 werkend met RDS.

Al met al goede buit. De Werkende Sony gaat Lijntje in. Nu nog op jacht naar stekkers. Flink spitten en ja hoor, de oude 7 serie heeft dezelfde stekkers en daar had ik nog diep in een doos een verloop naar ISO voor. Het ISO inbouwframe uit de 780 diesel getrokken en aansluiten maar. Nog een extra verbinding maken tussen geschakeld en permanente + in de iso stekkers (daar bleef ie wel netjes zitten) en testen...

Het resultaat:

Yeah, werkt en valt niet uit het dashboard.

Daarnaast is m'n autoradio collectie gehalveerd, want 5 radio's liggen klaar om naar de kringloop te gaan. Alles past nu in 1 verhuisdoos, al moet ik nog wel wat klussen, Nog 3 losse inbouw frames en ik heb geen flauw idee bij welke radio deze horen.

Met citaat antwoorden
Oud 09-06-2014, 15:53
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is op dit moment online
V3C Clublid

Ligt het niet toevallig aan de stekker?
Ik heb een CR201 gekocht als ''ik weet niet of hij werkt'', a.k.a. gegarandeerd kapot. Deze bleek niet te werken omdat de originele Volvo stekker slecht was. Kogelstekkertjes er aan, en ik had voor een 10-tje een geweldige radio

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL+ // Daihatsu Valéra // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 09-06-2014, 16:09
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Die van mij gaat aan, geeft 100.0 op het display, dat komt er snel iets als 'FAULT' of 'ERROR' langs flitsen en daarna slaat ie vast op 100.2 Uhf. Reageert op geen enkele toest op het apparaat. De enige manier waarop ik de radio enigzins heb kunnen laten reageren is de band knop ingedrukt houden terwijl ik 'm aanzet. Dan kan ik net aan de middengolf vangen, maar slaat ie ook weer vast.

Cassette in het apparaat en je hoort de motor draaien, met rev. pakt ie de andere kant en spoelen werkt ook prima. Alleen geen geluid. (wel een plop als je 'm aan doet)

Ik ga er vanuit dat of de radio niet wil meewerken of een deel van de bedrading mist. In Lijntje heb ik een permanente plus, de min en de beide voor speakers. Voor de rest is de connector leeg. (Dit i.t.t. die van de CR-201)

De 201 kwam overigens met versterker en equalizer uit een sloop 7 serie in Zweden en zou een werkend exemplaar zijn, dus ik verdenk vuil of de stekkers. (vuil is opgelost, elk contact dat ik heb kunnen vinden is gereinigd met contact spray) Met het aanbieden van 12V op de geschakelde + bleef het apparaat overigens geheel dood. (vaag, ik zou juist zonder een nietw erkende radio verwachten) Ik val 'm later wel een keer aan.

Met citaat antwoorden
Oud 09-06-2014, 16:19
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Toen we tijdens de sleuteldag mijn radio er even op aansloten deed alles het prima, dus dan lijkt mij dat de stekker van de auto goed is.

www.naafdopjes.nl
Met citaat antwoorden
Oud 09-06-2014, 16:31
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

laatst heb ik bij de dealer een hele hoop stekkertjes (kogeltjes) meegekregen, heb je geen verloopstekkertjes meer nodig, gewoon stekkertje aanzetten met krimpkous etc., aansluiten en het werkt feilloos

die stekkers zijn vaak niet meer te vinden, soms in slechte staat, maar met deze losse kun je eindeloos combineren. Misschien een tip voor de volgende keer.
Oud 10-06-2014, 15:28
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Nu doet ie het in elk geval. Ik kijk wel hoe het een en ander verder gaat.

Met citaat antwoorden
Oud 10-05-2016, 11:16
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Het is al een tijdje geleden dat ik iets gepost heb. Helaas ook weinig nieuws. Bij de APK vorig jaar helaas toch wat issues met de remmen achter. Alles schoon gemaakt en weer gemonteerd, voor remdrukverschil van 4 (<1%) achter 0. Ze mag tot 2017 toeren.

Voor die tijd moet wel de voorbalk gelast worden. Dat ga ik zelf doen. Om dat te kunnen moet echter eerst Streepje naar de stalling, samen met de 780 diesel.Om die plekken vrij te krijgen heb ik m'n 2 Toyota Celica GT4's verkocht. Was op zich wel jammer, maar eindelijk een liefhebber die er verder mee wilde.

Daarna de garage uitmesten, elektra aanleggen zodat ik een eigen groep heb voor het lassen (de 3 fase, 8 groepen groepenkast hangt al) en dan eens wat staal halen. Misschien ook nog investeren in een goed lasapparaat, maar dat weet ik nog niet, eerst die van een vriend lenen, samen met de gasfles.

Dus tja, het is meer voorbereiden op de volgende (grote) klus aan Lijntje.

Met citaat antwoorden
Oud 03-06-2019, 10:27
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Van het uitmesten van een garage aanleggen van electra en lassen van een voorspoiler is nog weing gekomen. de 740, op de foto hieronder, vrat iets meer tijd en is als klap op de vuurpijl afgelopen najaar total los gereden door een leaserijder die door rood denderde. Niet mijn schuld, dus wel wat vergoed gekregen, maar dat dekt de kosten die gemaakt waren (en voor een vervanger nodig waren) natuurlijk voor geen meter.

Helaas, dingen gaan niet zoals gepland, Lijntje moest in de tussentijd zelfs 2x op een ambulance naar een sleuteldag...

Krijg je als je start in de P en de wagen slaat op hol, dat kost je je koppeling.

Maar ze rijdt nog... wel al 2x de teller los gehad om het beruchte asje terug te duwen. De laatste keer zelfs een poging gedaan het asje te blokkeren...

Helaas heeft het slechjts 3 km gewerkt... de teller mag weer los om te kijken waar ie de mist in is gegaan. Ik gok dat de blokkering eruit geduwd is, al zou ik dat apart vinden. Deze had ik boven en onder verlijmd en on stak er nog een stuk ader in de bak ter versteviging.

Met citaat antwoorden
Oud 03-06-2019, 11:57
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Ik heb hetzelfde probleem met dit asje!
heb er een schroef voor gezet (in het plastic geschroefd) zodat het asje niet eruit kan. Soms telt hij 150 km, andere dagen slechts 900 meter.
Ik heb (in mijn geval) wel al ontdekt dat bij hogere temperaturen de teller minder lang / niet werkt.
Het blijft een waardeloze constructie
Oud 08-06-2019, 07:11
huysmans's Avatar
V3C Clublid

De vorige rit was het inderdaad 900 meter. Nooit problemen met de apk gehad?

Met citaat antwoorden
Oud 08-06-2019, 09:17
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Mijne telt wel meer. Ik had in 2 jaar tijd 10K geteld. Precies goed voor de verzekering.

Voor de APK maakt het niet uit. Mijn pa heeft een 850 waarvan de teller niet telt, dat mag gewoon. Zolang je snelheidsmeter maar werkt.

Je raakt hooguit je NAP kwijt, maar die kijken alleen of de stand hoger is dan bij de vorige registratie. En dat kan ook best 1km zijn. Dus dan houdt je auto zelfs NAP
Oud 09-06-2019, 07:28
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Dan zit ik goed, er zit bijna 2 jaar tussen waarin de teller het ruim 1.5 jaar gedaan heeft. Ik doe ongeveer 2k/jr met Lijntje.

Met citaat antwoorden
Oud 12-06-2019, 09:38
VolvoDordt's Avatar
VolvoDordt VolvoDordt is offline
V3C Clublid

Streepje & lijntje, haha. Leuke bijnamen voor een auto

ik heb meer ervaring met een ander soort lijntjes
Oud 13-06-2019, 11:34
huysmans's Avatar
V3C Clublid

De namen zijn door Tabitha (m'n vrouw) bedacht, Streepje omdat de wagen zo'n leuk streepje opde zijkant had. (was voor haar bedoeld) Lijntje is erbij gekomen als donor, maar bleek vele malen beter te zijn. Streepje 2 was zo voorspelbaar, dus dat werd Lijntje.

Medam gaat morgen voor de APK, de lampjes bleken gewoon slecht contact te maken. Ben benieuwd of ze er nu weer in 1 keer doorheen komt. (vorige keer had ik wat handremmen schoon te maken)

Met citaat antwoorden
Oud 14-06-2019, 12:50
huysmans's Avatar
V3C Clublid

*snif* afkeur, de vulslang naar de tank moet vervangen worden, de overloop slang heb ik blijkbaar iets te krap genomen in 2016 (die is nu door indrogen te kort en van de aansluiting af geschoten) en zowel de voorbalk als de dorpel moeten gelast worden. De voorbalk zat er al een hele tijd aan te komen, de dorpel is een lichte tegenvaller. De zag ik net ook voor het eerst en had al zoiets van 'oeps'.

Op onderdelen jacht maar. Dafhobby heeft de vulslang tot 1984, maar volgens Serva is de slang voor alle jaren het zelfde. Morgen maar eens bestellen en eens kijken of ik hulp kan regelen voor het laswerk. Het zou mooi zijn als het binnen 2 weken afgetikt is. (scheelt herkeuringskosten an zonder apk rijden )

Laatst aangepast door huysmans : 14-06-2019 om 13:00 Reden: Info vulslang aangepast, is zelfde bestelnummer voor alle jaren.
Met citaat antwoorden
Oud 14-06-2019, 15:33
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C PoetsWouter

Succes met de herstelwerkzaamheden Jan!
Met citaat antwoorden
Oud 14-06-2019, 18:44
Robert340 Robert340 is offline
V3C Clublid

Jammer, heb je niet gezegd Niet zeuren maar goedkeuren?
Met citaat antwoorden
Oud 15-06-2019, 10:30
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Helaas niet echt een optie, je reguliere APK station moet je te vriend houden. Dit wordt gewoon stukken vervangen. Zal ik na al die jaren na de las cursus toch echt moeten gaan lassen. Gelukkig is de voorbalk uit het zicht en her het ergst aan toe, dus dat wordt m'n eerste aanval.

Met citaat antwoorden
Oud 16-06-2019, 07:15
huysmans's Avatar
V3C Clublid

Het plan is getrokken, Lijntje wordt geschorst.

De planning was al om het plaatwerk onder de voorbumper ergens in 2020 te vervangen voor een nette, al was de planning dat te doen met een geldige APK. Helaas is de dorpel ind e tussentjid ook gaan roesten en is de balk nu al te ver heen om die APK te halen.

Nu kan ik wel gaan jagen op iemand die me kan helpen met de laswerkzaamheden, maar dat gaat teveel tijd kosten. Zelf doen is nu helaas nog geen optie, mwant daarvoor moet ik de garage eerst vrij maken. De total loss van de 740 heeft geresulteerd in het gedeeltelijk demonteren van de wagen en die onderdelen staan nu behoorlijk in de weg. Inventariseren en alles wat niet op een 780 kan gaat weg, zodat Lijntje de garage in kan voor laswerk.

Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: