Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1400)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 28-06-2013, 10:38
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid

Angry Drijvende drab in het expansievat 2 oftewel hoe een motor uit en in bouwen

Vanmorgen op weg naar werk merkte ik dat de auto niet harder dan 120 km/h kon en dat de snelheid zelfs nog langzaam terug liep en toen zag ik de rode led van de temperatuurmeter knipperen foute boel dacht ik en schakelde gelijk de motor uit en heb de auto op de vluchtstrook laten uitrollen.

Nadat ik gestopt was ben ik onder de motorkap gaan kijken en zag dat het expansievat leeg was, daarom ook de knipperende rode led. Ook kwam er damp vrij dus trok ik de oliepeilstok uit zijn houder en zag dat er (koel)vloeistof in het carter was gekomen, balen dus .

ANWB gebeld en er zou een wegenwachter gestuurd worden het kon wel tot een uur duren voordat ik geholpen zou worden. Ik had geluk nog geen kwartier later was de wegenwacht aanwezig en heeft mij gesleept tot de volgende afslag zodat ik niet op de de snelweg stond. Nadat ik verteld had wat ik vermoede wat gebeurt was en hem laten zien wat er op de oliepeilstok aanwezig was heeft hij een bergingsbedrijf laten komen om mij met de auto naar huis te vervoeren.

Vermoedelijk is een pakking van een cilinderbus kapot gegaan, het weekend is weer uitgestippeld een "nieuwe" motor monteren ik zal een wat foto's maken en hier posten hoe zoiets in z'n werk gaat.

wordt vervolgd ................

Onderstuur: de voorkant van de auto raakt de muur,
Overstuur: de achterkant van de auto raakt de muur,
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.

Laatst aangepast door 2 Fast 4 U : 29-06-2013 om 21:54
Met citaat antwoorden
Oud 29-06-2013, 11:37
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Succes. Op zich kan een pakking vervangen al voldoende zijn, tenzij er meer aan de hand is.
Oud 29-06-2013, 21:47
2 Fast 4 U's Avatar
V3C Clublid

Hier een paar foto's van wat ik aantrof:

Luchtfilterhuis

Deksel

Carburateur

Dit is alles wat uit de koelsysteem en radiateur is gekomen

Uit de carter is ± 6 l emulsie gekomen [geen foto] en aangezien er maar 3 l motorolie in de carter mag......

Omdat ik een motor gebruik dat van een variomatic komt moet de koppeling, vliegwiel en koppelingshuis allemaal verwisseld worden

Vliegwiel voor een schakel auto

Koppelingshuis, koppeling en drukgroep schakel auto

Vliegwiel en centrifugaalkoppeling van een CVT auto

Koppelingshuis CVT auto

Inlaatpoort kop in de achtergrond zie je de klepstelen en op de voorgrond meer emulsie

Inlaatspruitstuk met emulsie

Kop zonder kleppendeksel maar wel met emulsie

Binnenkant kleppendeksel

Morgen gaan we "vrolijk" verder ook de verdamper van de LPG systeem kan ik dan gelijk vervangen door die wat ik al een jaar geleden heb gekocht. De verdamper wat er nu opzit werkt op de vacuüm van de bovenkant van de carb en de nieuwe werkt op de vacuüm van de inlaatspruitstuk en heeft een elektrische choke.

Laatst aangepast door 2 Fast 4 U : 29-06-2013 om 21:59
Met citaat antwoorden
Oud 30-06-2013, 21:29
2 Fast 4 U's Avatar
V3C Clublid

Vandaag verder gegaan, ik had de carb willen schoonmaken en weer gebruiken maar er zat zoveel troep in dat deze eens uit elkaar gehaald moet om fatsoenlijk te kunnen reinigen. Daarna ben ik begonnen met het plaatsen van de motor en het opbouwen van alle componenten die ik heb gedemonteerd. Nadat alles weer op z'n plek was en alles vast gemaakt en gevuld, de motor op benzine gestart en hij liep na een tijdje. Even laten opwarmen tot de ventilator ging draaien en ondertussen het expansievat bijvullen met koelvloeistof. Morgen verder met afstelwerkzaamheden.

Met citaat antwoorden
Oud 10-07-2013, 11:23
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Vind ik leuk!
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: