Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Tuning, Racing & Sport > Wegligging, Remmen en Veiligheid

Wegligging, Remmen en Veiligheid voor alle sportief georiƫnteerde aanpassingen anders dan Motortuning

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 23-11-2008, 01:56
setsunakaede setsunakaede is op dit moment online
Forum Admin

Ghehehe ja inderdaad.

Gisteren overigens nog niet, ik heb de busjes gezien toen ik die link volgde. Ff zoeken op Draadbus op die site doet het overigens wel gewoon, dan kom je hier uit:
http://www.biesheuvel.nl/shop/detail/6611 (voor zolang als dat die het doet...)
Oud 24-11-2008, 10:47
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AvdAkker Bekijk bericht
wat ik me dan bij dergelijke sets en verstelbare coilovers in het algemeen afvraag, hoe hou je dat draad fatsoenlijk schoon
niet!

om het over een winterperiode heen een beetje gangbaar te houden moet je eerst de instelling doen (zodat je er tevreden mee bent) en dan de schroefdraad van boven tot onder inclusief de moer in de WAX zetten.
(niet in de bodyschutz, en ML helpt ook niet)

edit; dit spul dus:

http://www.valvoline.nl/index.asp?pa...179d92cfb362b2
Met citaat antwoorden
Oud 24-11-2008, 12:55
Ovlov 3.6L Ovlov 3.6L is offline
Frequente Gast (geen lid)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door setsunakaede Bekijk bericht
Hoe staat het eigenlijk met de zoektocht naar de veren, Erik? Al vorderingen, of te druk met je 1,7TOERBO?
Ben er wel druk mee geweest. Afgelopen weekend weer een dagje mee gedrift; zie m'n ombouw-topic.

Ik heb de veren besteld maar volgens mij zijn de ijzer-erts nog aan het delven ofzo

Even serieus. Ik heb ze omstreek 2 weken geleden besteld. Er werd met toen al verteld dat er wel 3 weken overheen zouden kunnen gaan voordat ze klaar zouden zijn. Even geduld hebben dus....... Ik zal ze vandaag nog weleens bellen om ze lekker onder druk te zetten .

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door antiekeradio Bekijk bericht
niet!

om het over een winterperiode heen een beetje gangbaar te houden moet je eerst de instelling doen (zodat je er tevreden mee bent) en dan de schroefdraad van boven tot onder inclusief de moer in de WAX zetten.
(niet in de bodyschutz, en ML helpt ook niet)

edit; dit spul dus:

http://www.valvoline.nl/index.asp?pa...179d92cfb362b2
Goede tip Wouter!
Ik dacht zelf er eigenlijk aan om gewoon tape om het gedeelte heen te draaien wat je niet gebruikt......... Natuurlijk de boel er wel heel straks omheen draaien zodat er geen water tussen kan komen. Jouw manier is echter wel een heel stuk beter.
Oud 06-01-2009, 16:05
raceeend raceeend is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Hey erik, ik vroeg me af of je al iets gehoord had van de verenboer. Dat bakkie van mij mag echt wel een stukje steviger op de weg is een beetje een boot op de rotondes
Met citaat antwoorden
Oud 07-01-2009, 10:26
Pistonpen paultje's Avatar
Pistonpen paultje Pistonpen paultje is offline

Tip: De britse pond staat vrij laag. Setje veren van Classicswede op V3M kost nu zo'n 55 euro(zelf stijfheid bepalen), ex verzendkosten.

(Ik wil binnekort bij hem gaan bestellen. Combi-verzenden is wellicht goedkoper?)
Met citaat antwoorden
Oud 07-01-2009, 11:08
Lucluc's Avatar
Lucluc Lucluc is offline
V3C Clublid

Ik wil mijn injectie ook wel verlagen, dus misschien iets samen doen?
Met citaat antwoorden
Oud 07-01-2009, 11:41
Jos360's Avatar
Jos360 Jos360 is offline

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pistonpen paultje Bekijk bericht
Tip: De britse pond staat vrij laag. Setje veren van Classicswede op V3M kost nu zo'n 55 euro(zelf stijfheid bepalen), ex verzendkosten.

(Ik wil binnekort bij hem gaan bestellen. Combi-verzenden is wellicht goedkoper?)
Als jij gaat bestellen, PM me van te voren even.
Ik ga trouwens zeer spoedig nog naar Arnhem. Ben je daar nu nog, of in Eindhoven?
Met citaat antwoorden
Oud 07-01-2009, 12:19

Ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal niets meer heb gehoord. Heb zelf nog een aantal keren gebelt............lekker betrouwbare lui dus.......

Wat je nodig hebt om de veren te laten maken is onder andere een veerconstante. Deze moet ik dus te weten komen. Wanneer ik die weet kan ik veren laten maken. Iemand een idee hoe of wat?
Oud 07-01-2009, 13:34

Classicswede heeft me wel eens veerconstantes genoemd. Wil ik gerust nog eens navragen, maar V3M doet het momenteel niet.
Met citaat antwoorden
Oud 07-01-2009, 14:39

Citaat:
Classicswede heeft me wel eens veerconstantes genoemd. Wil ik gerust nog eens navragen, maar V3M doet het momenteel niet.
Inderdaad, die veerconstante heb ik dus ook al. Een X aantal Pounds. Is dat X Pound per inch dan?
Hier in Nederland is het gewoon N/m (iets anders dan Nm dus )
Oud 18-01-2009, 17:32
Rick Manders's Avatar
Rick Manders Rick Manders is offline

Ik krijg net de 2009 catalogus binnen van isa-racing, dit jaar kun je daar veren bestellen zoals jij ze wilt.

De sterkte, lengte en doorsnede, ze hebben het allemaal. voor ong 70/80 euro, per veer is dat dan hé
Met citaat antwoorden
Oud 18-01-2009, 21:37
Forum Admin

Hmm, dan bestel ik wel bij Intrax, daar is het onderzoek al gedaan en kost het 122,- per set (opgave van 23/10) en dan nog wat verzending.
Oud 18-01-2009, 21:41
Rick Manders's Avatar

klopt, maar die van intrax schijnen te zacht te zijn, als we daar de waarden van wisten........................................ Maar die zullen ze niet vrijgeven denk ik.
Anyway, als je de waardes weet van een orginele veer kun je daarop vanaf gaan proberen, ik denk als ik het ga doen dat ik standaard veren meeneem, en daar onder een veertester, of ergens anders laat zetten zodat ik wat weet. Maar zover ben ik nog lang niet, maar voor de geinteresseerde is het misschien interessant!
Met citaat antwoorden
Oud 19-01-2009, 20:47
Forum Admin

Sjah, wat is te zacht...
Wat heb jij ervan gehoord? Dat ze zachter zijn dan origineel, of dat ze gewoon niet helemaal knetter drift/race hard zijn afgesteld?
Voor mij is het voor (soms sportief) straatgebruik he! Ik wil mijn tanden graag nog wat langer houden
Oud 19-01-2009, 22:29
Rick Manders's Avatar

Dan zijn ze geschikt, voor echte racedoeleinden zijn ze veel te slap schijbaar
Met citaat antwoorden
Oud 19-01-2009, 22:39
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

mwah ik heb liever in m'n voorwielophanging nog een beetje softheid. liever dat als kaarsrecht met vol onderstuur de grindbak in knetteren.

die intrax veren gaan er bij mij echt wel onder, of ik moet direct de overstap naar custom coilovers gaan maken.
Met citaat antwoorden
Oud 19-01-2009, 23:59

Die van intrax en biesheuvel zijn gelijk aan standaard340, met een winding minder. Dat is wat ik gehoord heb tenminste...

Met stijvere voorveren hoef je niet persee onderstuur te hebben. Het gaat erom dat je de balans vind...! (ok, enkel stijvere veren is doorgaans(!!) meer onderstuur. Maar wie laat het nou enkel bij veren voor?!)
Met citaat antwoorden
Oud 20-01-2009, 10:56
Bodejodel's Avatar
Bodejodel Bodejodel is offline
V3C Clublid

Standaard met een winding minder betekent dat je dempers bij flinke hobbels de in veerbeweging niet voldoende kunnen afremmen. Zelfs rode Koni's op de stugste stand niet.
Restultaat: Band tegen de bovenkant van de wielkast!

Ik had 2 kunststof veervulringen nodig om dit tegen te gaan.

Het kan zijn dat nieuwe veren iets stugger zijn als oude gebruikte, ik weet niet of de veerkracht na verloop van tijd afneemt, maar ook nieuwe veren verouderen dus dan zou je met hetzelfde probleem komen te zitten.
Oud 20-01-2009, 15:01

Een bumpstop zit er niet voor niets...En die raak je met een standaard wielophanging ook veel vaker dan je denkt. En inderdaad: Ouwe veren en nieuwe veren kan (let op, kan) een wereld van verschil zijn...
Met citaat antwoorden
Oud 20-01-2009, 15:10
Bodejodel's Avatar
V3C Clublid

De bumpstop haalde ik niet eens. Ik hoorde de banden duidelijk aanlopen bij het voorzichtig nemen van drempels. Slijtsporen van de banden waren duidelijk in de wielkasten te zien.
Oud 20-01-2009, 15:58

Dat heeft bijna elke 300. Lengte van de veer maakt daar ook weinig bij uit...Als je een bumpstop er tussen heb zitten, zou hij in principe voldoende ruimte moeten hebben
Met citaat antwoorden
Oud 20-01-2009, 16:50

Bij mij komt het bij elke drempel voor. Ook bij het driften lopen de wieltjes vrolijk aan in het spatbord. Wordt ECHT tijd voor andere voorveren dus. Meteen maar een ombouw doen naar coil-over dus!
Oud 20-01-2009, 17:15
Bodejodel's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Dat heeft bijna elke 300. Lengte van de veer maakt daar ook weinig bij uit...Als je een bumpstop er tussen heb zitten, zou hij in principe voldoende ruimte moeten hebben
Als de veer al korter is zit het wiel al dichter bij de wielkast toch? Dus loopt ie bij eenzelfde hobbel eerder aan als een langere veer? De bumpstop had dus niet zoveel effect...

Voor het afzagen had ik er geen last van, en had ik ook geen slijtsporen in de wielkasten dus blijkbaar waren mijn veren dan nog stijf/nieuw. Ik had die 2 kunststof ringen echt nodig om dit niet meer te laten gebeuren.
Oud 20-01-2009, 17:21
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

dat is ook precies waarom ik niet even een winding van de veer afslijp,

bij verlagingsveren voor een bepaalde auto is het leuke juist dat deze berekend zijn op het gewicht van de auto, maar de zelfde of een stijvere veerconstante hebben, waardoor de veerweg wat stijver is en de banden mits je goede schokbrekers hebt nooit aan kunnen lopen.
Met citaat antwoorden
Oud 20-01-2009, 17:26
Rick Manders's Avatar

Beetje lomp van Volvo om bumpstops te monteren terwijl ze dus geen enkel nut hebben
Nieuwe veren en ouwe veren zit meestal (!) een wereld van verschil in, ik heb het gezien op zo'n veertseter dan sta je wel eff te kijken
Indd, ik heb ook gehoord dat intrax veren orgineele waardes hebben maar dan een ring minder, dus daar schiet je dan weinig mee op in mijn ogen, dan liever wat meer uitgeven en het meteen fatsoendelijk hebben.
Voor stugger is niet altijd een reden tot onderstuur, je moet indd zoals aangegeven de balans vinden tussen voor en achter. En in mijn gevoel vind ik een 3xx vrij stug achteren, druk maar eens op de kont en loop doe dat dan meteen eens voren.
Alleen is de vraag, hoe kom je aan de orginele waardes? zijn daar toevallig formules voor om uit te rekenen, anders vraag ik eens na op school of daar iets voor is. Lijkt me haast van wel.

grtss
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: