Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Tuning, Racing & Sport > Sportief gebruik van de 300-serie

Sportief gebruik van de 300-serie Ervaringen en Ritverslagen van evenementen, oa 360(geen modena)Cup, clubspecials etc.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 30-05-2007, 00:53
rwdstudent's Avatar
rwdstudent rwdstudent is offline
Frequente Gast (geen lid)

Het Volvo 300 drift topic.

Beste mensen,

Voor alle vragen over driften kun je hier terecht.

Groeten,

Frits Hendrickx
Met citaat antwoorden
Oud 30-05-2007, 20:15
danielvanderwoude danielvanderwoude is offline
**Newbie**

misschien leuk te discussieren over driften met en zonder 100% gesperd differentieel...?
Met citaat antwoorden
Oud 31-05-2007, 09:40
rwdstudent's Avatar

Goed..

Ik heb alleen nog maar zonder sper gereden. Merkte tijdens driften op Lelystad dat je prima zonder kunt. Ik kon met 1.4 en open diff heel het baantje aan elkaar driften. Gasten met een BMW 325 en een sperdiff bakte er niks van. Wat ik hiermee wil zeggen is, je hebt echt geen sperdiff nodig om mooi te kunnen driften.

Toch wil ik m'n diff gaan vastlassen. Waarom? Sommige bochten kun je simpelweg niet afdriften, het buitenwiel krijgt op de duur weer tractie, en binnenwiel gaat spinnen. Je kunt met wat kunstjes de auto in dezelfde bocht wel weer dwars krijgen, maar dan ziet het er natuurlijk lang niet zo vloeiend uit.

Door de profs wordt ook wel gezegd, beginnen met een moeilijke auto (weinig vermogen, geen sper, etc) is zeker de moeite waard. Als je het met zo'n auto kan, kan je het met elke auto.
Met citaat antwoorden
Oud 31-05-2007, 17:24
Ovlov 3.6L Ovlov 3.6L is offline

Ha Frits, leuk topicje heb je geopend.
Waar is de tijd gebleven dat ik je nog leerde "driften" (voor zover je 't driften kon noemen; 't was misschien meer redelijk-gecontroleerd-de-achterkant-uit-laten-breken).

Aantal tips:
- rijdt niet met banden waarvan de canvaslaag al zichtbaar wordt. Je kunt ineens je grip verliezen (en flink over een stoeprand vlammen waardoor alle 4 je velgen aan gort raken )
- eerst beginnen met lichtjes uit te laten breken
- niet tussen het verkeer driften
- wanneer je drift en je dreigt achterstevoren te komen staan (bijvoorbeeld op een rotonde): stuur maximaal naar de buitenbocht en laat het gas los. Werkt dit niet, rem dan niet zachtjes maar trap vol op de rem. Wanneer je lichtjes rem raak je in een spin. Wanneer je voluit remt glij je over 4 wielen in 1 richting. Wanneer je dan op lagere snelheid je rem weer loslaat, kun je de auto weer onder controle krijgen.
- begin het leren driften op smalle bandjes. Gebruik bij voorkeur voor: goede banden en achter: wat slechtere/goedkopere banden.
Het voordeel hiervan is dat je niet zo'n hoge snelheid hoeft te driften als wanneer je met goede banden rijdt. Dit is dus veiliger.
- Wees erop bedacht dat wanneer je drift en je het gas dichtgooit, de auto ineens grip kan pakken en terugslaat. Wees dus snel met sturen.
- Begin door de achterkant eens op lage snelheid uit te laten breken door eens lomp op het gas te gaan. Probeer dit heel kort, gas meteen los en krijg je auto weer 100% onder controle.
Met citaat antwoorden
Oud 01-06-2007, 08:10
Bodejodel's Avatar
Bodejodel Bodejodel is offline
V3C Clublid

Is die eerste tip uit eigen ervaring?
Als allereerste oefenen op een besneeuwd parkeerterrein?
Dan lukt het al met 10 km/uur...
Maar het kan ook veeeel harder! (ook uit eigen ervaring)
Oud 01-06-2007, 12:22
Pistonpen paultje's Avatar
Pistonpen paultje Pistonpen paultje is offline

Grasveldjes zijn in het begin ook wel een aanrader. Een beetje gevoel krijgen is geen kwaaie zet. Ga er vanuit dat je eerste paar drifts totaal ongecontroleerd zijn, doe het dus vooral op een plek waar je alle ruimte hebt! En uiteraard niet in het openbaar verkeer (A).

Overigens is het érg verslavend, maar wel handig om te kunnen. Ik heb mn ervaring al eens op de proef moeten stellen in het openbaar verkeer.
Met citaat antwoorden
Oud 01-06-2007, 20:45
firsttimedrifter's Avatar
firsttimedrifter firsttimedrifter is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Ik vind het bijna een vereiste dat iedereen een auto onder controle moet kunnen houden bij een slip, al dan niet met opzet .

Het echte driften kan ik nog niet goed, uitbreken en redelijk dwars de bocht om wel. En ik moet zeggen dat het een veilig gevoel geeft als je precies weet waar de grensen van je auto liggen.

*Ben het trouwens ook eens met zandweggetjes, en vooral zeik nat asfalt. Sneeuw is super! Maar gras heb ik nog nooit geprobeerd.*
Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2007, 13:56
rwdstudent's Avatar

@ Mark, Ik weet zeker als je er een beetje aanleg voor hebt, dat je echt kan leren driften. Je moet dan alleen wel naar een georganiseerde dag.. Wat ik in één dag allemaal geleerd heb op RDW-circuit, is niet te vergelijken met wat je in 3 jaar op straat ervaart.

Belangrijkste is dat je de ruimte hebt voor fouten, niet bang hoeft te zijn omdat je illegaal bezig bent en niemand in gevaar brengt. En als laatste, simpelweg een hele dag door kunnen rijden.

kosten +/- 150E (kun je door twee personen delen)

En om maar even bescheiden te blijven, ik vind dat ik het veeel beter deed in vergelijking met een groot deel van de rijders (welke allemaal met veel beter materiaal reden)
Met citaat antwoorden
Oud 05-06-2007, 21:26

*arrogant modus aan* Ik denk dat ik redelijk aanleg heb, ik voel auto's best goed aan. En dankzij trail and error weet ik ook redelijk wanneer en hoeveel tegen te sturen. Een enkele bocht driften kan ik wel aardig, het aan elkaar knopen minder.

*modus uit* Ik wil het zeker een keer doen, morgen ga ik samen met een vriend kijken voor een 340 voor hem. Hopelijk krijg ik hem dan ook zover

P.s. de meesterlijke avatar van mij, m'n kenteken met daaronder een stickertje.... "let op, zwenkt uit"
Geweldige reacties, eerst een vragende blik dat ze het niet snappen. Stoplicht op groen, bocht dwars nemen. Volgende stoplicht begrijpen ze het .
Met citaat antwoorden
Oud 08-06-2007, 13:14

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rwdstudent Bekijk bericht
@ Mark, Ik weet zeker als je er een beetje aanleg voor hebt, dat je echt kan leren driften. Je moet dan alleen wel naar een georganiseerde dag.. Wat ik in één dag allemaal geleerd heb op RDW-circuit, is niet te vergelijken met wat je in 3 jaar op straat ervaart.

Belangrijkste is dat je de ruimte hebt voor fouten, niet bang hoeft te zijn omdat je illegaal bezig bent en niemand in gevaar brengt. En als laatste, simpelweg een hele dag door kunnen rijden.

kosten +/- 150E (kun je door twee personen delen)

En om maar even bescheiden te blijven, ik vind dat ik het veeel beter deed in vergelijking met een groot deel van de rijders (welke allemaal met veel beter materiaal reden)
Frits jonge...........ik denk da ik volgend jaar ook maar eens zo'n cursusje ga doen. Misschien dan toch maar een 360 kopen voor het echte werk........
Met citaat antwoorden
Oud 09-06-2007, 15:04

Zal ik eens een vraag stellen dan:

Wat is jullie favoriete drift techniek?
Met citaat antwoorden
Oud 09-06-2007, 16:20
rwdstudent's Avatar

Tja, als ik heel eerlijk moet zijn.. Ik heb geen idee wat voor drifttechniek ik gebruik, of hoe je het zou moeten noemen

Ik gebruik in ieder geval NOOIT de handrem.
Met citaat antwoorden
Oud 09-06-2007, 22:16
Pistonpen paultje's Avatar
Pistonpen paultje Pistonpen paultje is offline

Dat komt, omdat je handrem gewoon voor geen kut werkt. Handrem is best relaxt bij korte bochten, van doorgaans meer dan 90 graden.
Met citaat antwoorden
Oud 10-06-2007, 01:23
rwdstudent's Avatar

En dan nog :P goed driften doe je zonder handrem...

Snel omkeren doe je wel met de handrem. En daar geef ik je dan ook volledig in gelijk, mijn handrem werkt voor geen meter.
Met citaat antwoorden
Oud 10-06-2007, 11:33

@Frits, leren ze je dat niet bij zo'n cursus dan? Feint-drift, power-over, clutch kick etc.??

Handrem heb ik ook nooit geprobeerd, ook niet voor een korte bocht. (en die van de 360 werkt wel prima ) Ik heb dan altijd zoiets, je hebt niet voor niets rwd.

Ik heb thuis nog wel een leuke dvd liggen, waarin een gekke Japanner alle drift technieken haarfijn uitlegt. En vervolgens met diverse auto's op circuit laat zien. "Drift Bible" heet die dan ook geloof ik.
Met citaat antwoorden
Oud 10-06-2007, 12:29
rwdstudent's Avatar

Als ik m'n mening daarover mag zeggen: ik vind het allemaal geblaat.. Populaire driftpraat.. Die drifbible heb ik ook gezien, maar ik wordt er niet warm van. Je leert niks van zo'n dvd. Je moet zelf achter het stuur stappen

Ik zie alweer zo'n dude (die voor geen meter kan driften) aankomen met z'n bmw of 200 sx.. "Jow, mijn techniek is blablabla"

Feint drifting is driften op basis van gewichtstranser he? Dan is dat in ieder geval mijn manier Ik gebruik de balans en wegligging van de auto om te driften.

Op de cursus geef je aan dat je advies wilt. Je kunt zoveel advies krijgen als je zelf wilt. Vervolgens laten ze je een rondje rijden zonder één woord te zeggen, om te kijken hoe je het doet. Het volgende rondje gaan ze adviezen geven, bv van, "probeer dit eens" of "je moet dit doen in geval van"

Ze gaan je niet lastig vallen met allerlei moeilijke termen waar je niets mee op schiet :P

Koppeling gebruiken is naar mijn idee zoiezo uit den boze. (zeker gezien ik er geen heb )
Met citaat antwoorden
Oud 10-06-2007, 12:33
rwdstudent's Avatar

En, je moet je auto er op afstellen... Dat maakt het echt een stuk makkelijker.. Beginnen bij het begin: banden
Met citaat antwoorden
Oud 10-06-2007, 12:43

Voor je mening uitkomen mag altijd . Het is grotendeels ook populaire praat, maar heb toch wel enkele dingetjes uit die dvd weten te halen. Uiteraard moet je het zelf ervaren om het te begrijpen. Ennuh, "jow, mijn techniek is blabla" . Ik zeg heel eerlijk dat ik niet volwaardig kan driften, ik kan een bochtje glijden. Heel veel meer ook niet, het belangrijkste voor mezelf is dat ik voorlopig de bocht niet meer uitglijd.

De termen lijken me ergens makkelijk omdat je het dan gewoon een naam kan geven, in plaats van een heel verhaal om duidelijk te maken dat je de koppeling intrapt oid. Maar al met al vond ik het een vermakelijke dvd, en niet gek veel meer dan dat.

Ik moet trouwens wel zeggen dat je erg beperkt bent met een vario . Geen handrem (mag ik hopen??), geen koppeling, geen blokkeren door terug schakelen, geen "fancy" tussengas acties.... Gewoon gooien, smijten en wat met je gas spelen. Wat het soms ook weer kinderlijk eenvoudig maakt, een simpel bochtje dan.
Met citaat antwoorden
Oud 10-06-2007, 12:45

P.s., wat voor bandenmaat en spanning rijd jij voor en achter?

Heb ooit met een oude auto 2,1 bar voor en 2,7 achter gereden, weet niet of het heel slecht is, maar het gleed wel behoorlijk goed.
Met citaat antwoorden
Oud 10-06-2007, 13:33
danielvanderwoude danielvanderwoude is offline
**Newbie**

zo eindelijk eens tijd om een reactie te geven...

allereerst mijn set-up:
195/60/14, koni rood verstelbaar op z`n hardst achter en 45mm blokjes, voor standaard schokbrekers en ingekorte veer-ring(afgeslepen), 100% sper (gelast diff dus).

wat het meest verschil maakt zijn de harde koni`s en de verlaging... voorkant soepel en achter mega stug. zeker op nat absoluut geen 100%sper nodig.

op droog zonder sper heb je algauw een binnenslippend wiel, of je moet heel hard gooien en smijten maar dat is niet (altijd) verantwoord. ik heb het sper gemaakt omdat ik wilde weten hoe het zou zijn op droog driften met sper. het leuke op droog is dat het heel gecontroleerd gaat en nooit verder doorslaat dan een te grote ongewenste hoek. hoe het is op circuit met hogere snelheid en meer ruimte om te gooien en te smijten (weight-shifting) weet ik niet.

op nat met een sper is een heel ander verhaal... de eerste keer was het rijden gewoon ENG! je hoeft maar naar je pedaal te kijken of de kont komt al een beetje. laat je gas los luisterd hij weer netjes, laat je hem komen is met gasdosering alles heel goed af te meten, geweldig dus!!

in de film drift-bible worden verschillende technieken besproken, maar eigenlijk komen ze op 1 ding neer: transporteren van gewicht om zodoende minder grip op de achterwielen te hebben. Ik vind dat het driften zoals in de driftbible niet op straat toegepast moet worden. wat ze namelijk willen leren is al voor de bocht haaks te staan, dat kan echt niet op de openbare weg. dus straat driften is in de apex van de bocht (halverwege zeg maar) je kont laten uitbreken, vind ik.

ik wil al tijden naar zo`n driftdag maar nog steeds niet gedaan. hoe moet het trouwens met gereedschap en extra banden/onderdelen? leg je die op een hoopje op de parkeerplaats?
Met citaat antwoorden
Oud 10-06-2007, 14:30

Hey Daniel, mooie set-up heb je. Voor mij lijkt een migdiff toch wel meer nadelen te hebben dan voordelen. Voor een dagelijkse auto dan.

En het haaks gaan voor de bocht, dat noem ik echt driften. Dacht ook dat juist dat het principe en moeilijke was.
Het straat driften is wat dat betreft in de regen goed te doen, afhankelijk van hoe groot je de hoek wil maken.

Toch vind ik dit niet "echt" driften, en daarom is het ook niet verantwoord op straat . Btje kwispelende kont en wat glijden is wel erg vermakelijk en verslavend trouwens .
Met citaat antwoorden
Oud 10-06-2007, 16:46
rwdstudent's Avatar

Ik heb ongeveer 20 velgen + banden liggen..

Gumbanden:
155/70-13
155/80-13
165/70-13

Straatbanden:
185/60-14
195/50-15

Bandendrukken

Gummen:
Voor: 2.3
Achter: 4.5

Straat:
Voor: 2.5
Achter: 3.0

Uiteraard is dit niet altijd zo.. Soms rij ik ook 2.2 bar rondom. Qua banden is het maar net wat voor oude banden ik bij de garage kan meenemen.. Ik zorg er wel altijd voor dat ik goede (meestal michelin) voor heb liggen.

De vario is redelijk beperkt ja, zeker met dat 1.4tje Maar zo'n baantje als op de RDW rond driften is geen probleem.

@ Daniel: Klinkt erg goed, dat gelaste diff. Heb je er nou ook nog veel nadelen aan? Of valt dat mee? het wordt eens tijd dat ik ook met een lasapparaat aan de slag ga Komt mooi uit, want de colleges zijn afgelopen, alleen nog tentames. Dat het wat minder praktisch is boeit me niet, zonnodig pak ik de fiets (doe ik trouwens al, omdat ik regelmatig de auto moet laten staan vanwege de bezine die ik niet kan betalen )

Overigens heb ik achter ook de Koni-load adjusters. Op zeer korte termijn wil ik het volgende nog gaan aanpassen:

Voor: OMP -4cm veren + Koni schokdempers
Achter: een heel stuk verlagen, ik moet nog uitmeten hoeveel precies, maar met die loadadjusters staat hij achterlijk hoog.
En een 100% sper natuurlijk

Ik hoop dit alles ook uiterlijk in Juli gedaan te hebben.. En dan weer een dagje driften, en een gooi doen naar de Licentie

Gereedschap, krik, banden etc kun je inderdaad gewoon daar ter plekke wegleggen.

Laatst aangepast door rwdstudent : 10-06-2007 om 16:54
Met citaat antwoorden
Oud 10-06-2007, 17:16
rwdstudent's Avatar

Ohja, bat betreft die slappe voorkant, je hebt helemaal gelijk hoor. Hoe stijver achter, en hoe slapper voor, deste meer overstuur. Maar ik wil toch mijn voorkant ook gaan aanpakken... Ik wordt niet goed van dat indirecte stuurgedrag, bovendien is roll ook hinderlijk.

Grtz.

Edit: wie weet is het een idee om met z'n 4-en naar dezelfde driftdag te gaan.. Zou echt vet zijn.

Pistonpen paultje wil ook wel waarschijnlijk.

Waarschijnlijk wel lastig te plannen qua data ..
Met citaat antwoorden
Oud 11-06-2007, 13:50

Ik krijg een vaste baan, dus die drift dag moet er zeker van komen!!! Wie weet krijg ik tegen die tijd ook nog een vriend mee.
Samen met hem ga ik komende donderdag kijken voor een 340 1.7 .

Ennuh, Frits.... je kan maar banden genoeg hebben zeg!!!
Met citaat antwoorden
Oud 12-06-2007, 19:44

Hmmmm, ik deed weleens met behulp van de handrem driften. Dit inderdaad vooral bij kleine bochtjes.

Ook gewoon op wegligging. Met m'n 360's ging dit niet, met de 343 wel.

Met de 360 liet ik meestal het gas los waarna de auto naar voren dook, en dan het gas vol open, en daar ging hij. Daarna zo rond de 3000 á 4000 toeren blijven en dan blijf hij mooi dwars.

Bij grote rotondes, in z'n 3de versnelling, kwam ik vermogen tekort. Dan trapte ik meestal de gas vol in en dan effe de koppeling aanraken. Meteen daarna flink corrigeren met het gas voordat hij doorschoot. Ging op gegeven moment perfect.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat de 343 veeeeeel makkelijker dwars gaat dan de 360. 't lijkt wel of deze autootjes er speciaal voor gemaakt zijn. De 360 gaf wel veel meer uitdaging omdat je bijvoorbeeld nogal vaak te kampen kwam met onderstuur (knetterlink !!!).
Voor mij is dus de 360 een betere driftbak als de 343. Vooral omdat het daarmee ook moeilijker ging.

(oja Frits, ik heb trouwens net die 2 165/80/13 van Coertjens gekocht. Zijn dat goede banden om voorop te leggen? Hebben die meer grip dan die Ceat's nu voor liggen? Zo zal de achterkant wel een stukkie beter omgaan gok ik )
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: