Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Tuning, Racing & Sport > Sportief gebruik van de 300-serie

Sportief gebruik van de 300-serie Ervaringen en Ritverslagen van evenementen, oa 360(geen modena)Cup, clubspecials etc.

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 19-01-2009, 10:10
Arieb Arieb is offline
**Newbie**

Volvo XD-1 snelheidsrecord

Hallo,

Ik ben een enthousiast verzamelaar van informatie en modellen van auto's die snelheidsrecords hebben gevestigd.

Een zo'n auto is de Volvo XD-1 (eXperimental Diesel 1) waarmee Carl Magnus Skogh op 1 september 1978 een record heeft gevestigd voor dieselvoeruigen in de klasse tot 2 Liter.

De XD-1 is een gemodificeerde Volvo 340 met een VW motor en heeft een snelheid bereikt van 209,180 km/h in de regen op de banen van de Landvetter luchthaven van Goteborg.

Ik heb de gegevens die ik nodig heb voor het ombouwen van een schaalmodel en voor een artikel wat we willen publiceren in "Fast Facts" het clubblad van de engelse "Speed Record Club" wat een keer per kwartaal uitkomt.

Het enige wat ik nog zoek zijn foto's van deze auto toen het record gevestigd werd, die ik kan/mag gebruiken bij dit artikel, maar die heb ik helaas nog niet gevonden.

Het Volvo museum heeft op min verzoek gereageerd zeggende dat zij geen foto's hebben, en een reactie van de Volvo klantenservice (customer relations) in Zweden heb ik nog niet gehad op de vraag of zij hiervan iets hadden wat ik zou kunnen gebruiken.

Om deze reden mijn verzoek op dit forum! Is er iemand die hiervan foto's heeft c.q. weet waar ik die zou kunnen vinden, die ik hiervoor kan gebruiken?
Voor alle hulp bij voorbaat mijn dank!

Arie
Met citaat antwoorden
Oud 19-01-2009, 10:48
punkazz's Avatar
punkazz punkazz is offline
V3C Clublid

Oja! Dat staat ook in het levensverhaal hier op de website. Leuk. Hou ons op de hoogte.

Moet wel even zeggen dat het dan om een 343 gaat. Belangrijk detail vind ik persoonlijk.

Hier is een blad te vinden met 4 pagina's over deze auto, misschien kom je daar verder mee: http://autotest24.com/bericht.php?mi...4cc39c44cb15c9

Op de 300power website staan meer foto's uit (misschien wel) hetzelfde blad:
http://www.300power.com/evenemang/20042a.htm

Een foto is hier te vinden (maar niet tijdens de recordpoging, en daar ging het om natuurlijk, maar toch): http://www.cardatabase.net/static.ma...343%20XD-1%20/

Oftewel: Google is my friend en dus denk ik dat je deze info al had...
Oud 21-01-2009, 14:38
Arieb Arieb is offline
**Newbie**

Volvo XD-1 foto's record

Bedankt voor de reactie punkazz, en sorry voor de incorrecte naamgeving. Moet idd een 343 zijn.

Het probleem met Auto Motor und Sport is dat zij geen toestemming willen geven voor het gebruik van de foto's die staan in een speciaal artikel over de recordauto (AMS van december 1979). De andere foto's zijn genomen in het Volvo museum, maar ik zocht speciaal plaatjes van de recordauto tijdens het vestigen van het record.

Ik heb intussen van Volvo Global Customer Relations 2 plaatjes ontvangen uit hun centrale archief, maar ik had gehoopt misschien nog een paar detailplaatjes te kunnen vinden waaruit bijvoorbeeld te zien is dat er geen deur open kan, maar je via het portierraam aan de bestuurdersdkant naar binnen moet om maar een voorbeeld te geven.

Ik blijf nog op zoek.
mvg
Arie
Met citaat antwoorden
Oud 29-04-2009, 19:59
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

Arie, er staat een redelijk uitgebreid stukje over de XD-1 in het "grote volvo 300 boek"
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: