Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Remmen, Wielen en Wielophanging

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 08-08-2008, 20:50
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

APK-eis schokbrekers

Met de zoekfunctie geprobeerd te vinden, ook op Google gezocht, zonder resultaat helaas...

Wat zijn nu concreet de eisen voor schokbrekers voor de APK?
Als ik linksvoor een flinke duw geef, komt hij twee keer omhoog (dus omlaag, omhoog, omlaag en weer omhoog). Rechtsvoor is minder erg, achter staat 'ie nét niet na één keer omhoog stil.

Persoonlijk vind ik een deinende auto fantastisch, en voorlopig komt 'ie toch niet boven de 100 km/h. Maarja, het kost je een vermogen als 'ie afgekeurd wordt, daarom wil ik zeker weten of 'ie door de APK komt of niet.
Oud 08-08-2008, 22:11
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid

Bij mij hebben ze nog nooit de schokbrekers op die manier getest, en zo test je een schokbreker niet, daar is een speciale testbank voor, waarbij verschillende factoren een rol spelen, en zo'n testbank heeft niet elke garage, het enigste wat ik weet is als de schokbreker lekt dan is het afkeur!
Vermogen: Hoe snel de auto de muur raakt,
Koppel: hoe ver de auto de muur mee neemt.
Met citaat antwoorden
Oud 08-08-2008, 22:14
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

Ik denk dat je beter je energie in het stellen van je kleppen kunt steken; ik kan me niet voorstellen dat je in deze situatie tot een goede CO-waarde komt.
'11 BMW R 1200 GS
Met citaat antwoorden
Oud 08-08-2008, 22:24
AvdAkker's Avatar
AvdAkker AvdAkker is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2 Fast 4 U Bekijk bericht
Bij mij hebben ze nog nooit de schokbrekers op die manier getest, en zo test je een schokbreker niet, daar is een speciale testbank voor, waarbij verschillende factoren een rol spelen, en zo'n testbank heeft niet elke garage, het enigste wat ik weet is als de schokbreker lekt dan is het afkeur!
een schokdempertestbank heb ik nog nooooit van gehoord, zelfs niet in de vrachtwagenwereld. een remmentestbank daarentegen wel. ik weet wel dat er testbanken zijn voor oa wielophanging en schokdempers, gebruikt door autofabrikanten en niet door garages. hierin word een beeld gecreerd van hoe onderdelen slijten onder abnormale omstandigheden.

maar hoe joost z'n schokdempers getest heeft is toch echt de juiste manier. en ik heb dat zelf ook nog gedaan bij zijn 343, alleen is linksvoor niet wat minder als de rechter, ze zijn allebei gewoon slecht.

versleten schokbrekers zijn gevaarlijk, bij het inhalen en ingehaald worden helt de auto over, de remweg word langer, de auto dweilt sneller bij het bewegen van het stuur op wat hogere snelheden etc.
met versleten schokbrekers resulteerd een plotselinge uitwijkmanouvre op de snelweg geheid in een crash.

toevallig pluk ik dit ook nog even van internet:
http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewtopic.php?t=6173

en ook daar staat het zo beschreven,

een goede schokdemper duw je in, komt terug en laat de auto niet nadijnen.
Met citaat antwoorden
Oud 08-08-2008, 22:35
Pistonpen paultje's Avatar
Pistonpen paultje Pistonpen paultje is offline
Frequente Gast (geen lid)

Een Schokdempertestbank bestaat wel gewoon, maar tegenwoordig word dat niet veel meer gebruikt. Lekkage is niet altijd afkeur volgens mij. Vergeet ook niet dat een schokdemper gebroken kan zijn. Maar dat geld in dit geval niet.
Met citaat antwoorden
Oud 08-08-2008, 22:37
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

Ik zit net even de keurmeesters-apk-pdf (let op dus, op de link klikken = die verdomde adobe reader openen) door te lezen, al staat er niets specifieks in over hoe slecht je schokdempers mogen zijn. Twee keer deinen? Drie keer deinen?
'11 BMW R 1200 GS
Met citaat antwoorden
Oud 08-08-2008, 22:38
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

oh sjah, dat wist ik niet. ik ging er vanuit dat dit gewoon "de enige" testmethode was.

weer wat geleerd:P
Met citaat antwoorden
Oud 08-08-2008, 22:40
Markvictor Markvictor is offline

In belgie doen ze dat dus bij elke wagen die door de apk gaat op de schokdemper test zetten....

Best lachen om te zien, krijg je zo,n grafiek en mag de onderste rode balk niet raken. Das trouwens een bank van alles in een, want als men dan 30 cm naar achteren rijd, is dat de remtestbank....

Volgens mij mag een schokdemper nog een beetje lekken ook. Staat toch bij de ac punten er is een schokbreker aanwezig die lekkage vertoont. Komt die dus ook mee door de apk.
Met citaat antwoorden
Oud 08-08-2008, 22:41
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

ze moeten wel enige dempende werking hebben....

wat dat is, zie je bij een auto als je de hele slechte dempers er helemaal onderuit haalt. die kun je met wat getimed duwen, laten loskomen van de grond!! en blijft tientallen keren nadeinen als je er 1x op duwt.

conclusie;

- ze moeten eronder zitten
- ze mogen niet lekken

en dat is het wel zo'n beetje...
Met citaat antwoorden
Oud 08-08-2008, 22:42
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

In Belgiė zijn ze inderdaad strenger op schokdempers. In Nederland zijn de eisen niet zo hoog, maar hier worden weer op andere slakken zout gelegd!
Met citaat antwoorden
Oud 08-08-2008, 23:38

Siejezwo keuren die belgen echt op zn bels. Ze kijken namelijk niet naar alles en dat doen ze in Nederland wel.

Bijvoorbeeld of de ruitenwisser werken, word de helft van de tijd niet gescheckt gordels hetzelfde. Ik ben al een paar keer mee gegaan met mensen naar autoveiligheid dus ik weet dat wel.

Een keer was hetzelfs zo dat er een gat in de achterlichten zat en dat werd NIET Gezien. De werking van de lichten werd namelijk snel gecontroleerd doormiddel van spiegels. Als er dan een gat in zit van 1 bij 1 cm, zie je dat dus niet.

OOk in tegenstelling tot Nederland, keuren in Belgie 3 man 1 wagen. De eerste man kijkt de papieren en co na, dan moet je de auto veder rijden. De 2 man, controleerd de voorlampen, de achterlampen door middel van spiegels als hij tergelijker tijd bezig is met de rem en schokbreker test en de derde man, controleerd de onder kant van de wagen.

Ik vind het toch in belgie beter want hier bij de rdw zijn het mieren..... Als hier je wagen in de steekproef valt gaan ze gewoon zoeken om iets te kunnen vinden. Meneer u gordel is afgekeurd er zit een pluisje op.

Nauw als ze in belgie ergens niet op letten is het zoiets.

OP papier zijn ze in belgie strenger dan nederland. In de praktijk.......
Met citaat antwoorden
Oud 08-08-2008, 23:42

In belgie proberen ze ook je wagen door de apk te krijgen. Was een keer mee met een alfa die ging vol door het rood heen bij de schokbreker test. Lieten ze de banden leger lopen kwam die er wel door heen. Er staan er ook erg weinig mensen bij de herkeuring.
Met citaat antwoorden
Oud 09-08-2008, 14:35
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Kan ik hieruit concluderen dat hij volgens jullie in principe een kans heeft om de APK te halen?

Dat het gevaarlijk is interesseert me niet zo, hij komt voorlopig toch nergens (afgezien van misschien een of meerdere meeting(s)).
Oud 09-08-2008, 16:09
Niels's Avatar
Niels Niels is offline
V3C Clublid

Of hij de APK haalt hangt van meer dingen af dan alleen de schokbrekers. Check ook even dat pdf'je waar ik naar linkte, of wat overzichtelijker, deze checklist.

Wat uitlaatgaseisen betreft (CO-gehalte) kan de keurmeester wel wat aan de stelschroefjes prutsen om hem onder de juiste grenswaarde te krijgen, maar de vraag is of dat helpt.
'11 BMW R 1200 GS
Met citaat antwoorden
Oud 09-08-2008, 16:13
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

eerst kleppen stellen en ontstekingsdelen vervangen, daarna apk anders kun je aan die co schroef draaien wat je wil maar lager als 24% komt ie toch niet
Met citaat antwoorden
Oud 09-08-2008, 22:31
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Dan vraag ik me af hoe hij in december de apk heeft kunnen halen, Anjo. Sinds die tijd heeft hij pakweg 600, laat het 700 kilometer zijn, gereden.

Kleppen stellen gebeurt nog wel, of de ontsteking stuk is valt te betwijfelen. Volgens mij is het een vacuümprobleem, zie dat andere topic 'voor nadere info'.
Oud 09-08-2008, 22:41
cryowim cryowim is offline
V3C Clublid

als je de co- schroef zo ver dicht draait dat de motor langzamer gaat lopen zit je beneden de 1% co! verbruik is dan wel hoger waarom weet ik niet
Met citaat antwoorden
Oud 09-08-2008, 22:43
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Mja, dan moet 'ie het stationair wel doen

Volgens mij mag mijn type maximaal 4% hebben. Althans, dat zegt de vraagbaak.
Oud 09-08-2008, 23:06
AvdAkker's Avatar
V3C Clublid

ik zou zowieso eerst de kleppen stellen..

bij de motorwissel heb ik gezien dat de rotor, verdelerkap, bougies en bougiekabels gewoon aan vervanging toe zijn. en dat scheelt ook weer in co, vandaar dat ik dat opperde, voor de 1400 kost dat toch weinig..

als je dat vervangt, de vacuumslangen goed controleerd op lekken, carburateur naloopt en de kleppen stelt haal je moeiteloos minder als 0,5% co en zal hij alsnog heel mooi lopen. dat doet de mijne op 0,3% ook.
Met citaat antwoorden
Oud 09-08-2008, 23:12
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Ah, dat moest ik weten. Dank!

Rotor, verdelerkap, bougies en bougiekabels dus. Zodra Kevin er weer is zal ik hem PB'en.
Oud 13-08-2008, 11:59
slb_340 slb_340 is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cryowim Bekijk bericht
als je de co- schroef zo ver dicht draait dat de motor langzamer gaat lopen zit je beneden de 1% co! verbruik is dan wel hoger waarom weet ik niet
Dat is natuurlijk niet de goede manier he..
Met citaat antwoorden
Oud 13-08-2008, 13:22
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Het verbruik was al 1:14, als hij dan 1:10 gaat lopen heb ik er geen moeite mee. Na de APK schroef ik 'm dan net zo hard terug.
Oud 14-08-2008, 22:48
elpee's Avatar
elpee elpee is offline
V3C Clublid

De eis van schokbrekers.

3. Personenauto's moeten zijn voorzien van deugdelijk bevestigde en goed werkende schokdempers. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt, waarbij de personenauto zo mogelijk enkele malen wordt ingeveerd. In geval van twijfel wordt een rijproef uitgevoerd. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging, geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in hoofdstuk 2, titel 2, van de Regeling permanente eisen.
(c) RDW (opgemaakt door I. Pantic)

De eis voor CO
a. niet meer dan 4,5% vol koolmonoxide bevatten indien het voertuig in gebruik is genomen na 31 december 1973 doch voor 1 oktober 1986;
(c) RDW (opgemaakt door I. Pantic)

Informatie gehaald uit het APK boek

Het steunpunt uit "het verre oosten"
- volvo 360, 340, 343, 345(2x), VAN
Met citaat antwoorden
Oud 15-08-2008, 00:23

Wat is het verschil tussen voor en achterschokbrekers? Die voor kun je zo induwen en achter is geen beweging in te krijgen... Toch?
Met citaat antwoorden
Oud 15-08-2008, 11:17
volvofiel's Avatar
V3C Ledenadministratie

Euh, als het goed is is er geen verschil

Dankjewel Laurens!

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: