Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1400)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 12-06-2020, 11:07
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Weber revisie: choke afstelling?

Afgelopen dagen met een revisiekit van Dafhobby een 32DIR109 gereviseerd. Dat wil zeggen, met instructie van dafhobby en dit topic alles gedemonteerd, gereinigd (de thinner optie, niet ultrasoon, wel alles met compressor doorgeblazen). Vanavond de boel weer in elkaar gezet.

Waar ik nog mijn vraagtekens bij heb: In de instructie bij stap G50 wordt de afstelling van choke klep gecontroleerd.

Welke aanslag wordt hier bedoeld?
De eerste aanslag die in beeld komt is van de palletjes die een machanische link naar gashendel hebben. Deze link is te stellen met een stelschroef (vroeger/later aangrijpen).

De tweede is een heel eind verder en is een vanaf de body uitstekend deel, met een kanaal erin. Dit is niet te stellen verder, behalve door te gaan zagen/vulringen bij te plaatsen. Hierover is dafhobby het met de vraagbaak en Haynes eens. Maar geen van drieen zijn er erg expliciet over.

Als ik bij mijn andere 340 kijk, dan wordt optie 2 bedoeld.

Zoals hierboven staat, zou er dan een stuk van het busje moeten, ik schat een mm of 6-7. Maar ik ken me amper voorstelllen dat ik het zo vernacheld heb dat het zo verlopen is, het is immeers een puur mechanische hefboom constructie. En het werkte wel gewoon voorheen (zij het met wat valse lucht)...

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?
Oud 12-06-2020, 15:02
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C Clublid

Tot de aanslag wil zeggen dat de choke klep niet meer verder aangedrukt kan worden met je vinger.

De 340 met B14 is nu eenmaal een wat grillig figuur wanneer ijskoud dus ik zou deze afstelling niet al TE kritisch bekijken.

Vaak is het toch wat fingerspitzen gefuhl waar het op de choke bediening aankomt, zolang het vacuĆ¼m de klep in ieder geval maar ietsje open kan trekken om na het aanslaan niet meteen weer letterlijk te wurgen, en dus af te laten slaan.

Ondanks mijn pietje precies zijn moet ik de choke na aanslaan altijd meteen ietsje terug drukken anders verlaagd het toerental geleidelijk tot het punt waar de motor af dreigt te slaan.

Dit hoort niet zo te zijn maar ik heb er eigenlijk verder geen actie meer op ondernomen, werkt voor mij zo ook prima

Belangrijk vind ik dat hij meteen aanslaat al is het nog zo koud, en bij direct de choke ietsje terug drukken ook netjes blijft lopen.

Voor zover mijn twee centen, hopelijk helpt het wat.
Met citaat antwoorden
Oud 12-06-2020, 18:16
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

En er zit een stelschroef op die de hoeveelheid gas bedient ten opzichte van de stand van de choke klep.

Dat verschilt ook een beetje per auto, bij een koude start met vol choke moet de motor richting 1600 tot 1800 toeren gaan.

Als dat anders is dan kun je dat regelen met die stelschroef (ook voorzien van een borgmoertje)

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 12-06-2020, 21:26
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Dank heren voor jullie 2 maal 2 centen!

Niet te zwaar aan tillen dus, waarschijnlijk was het identiek aan wat ie nu ook doet. En ook dat werkte.

Bij volledig induwen (uittrekken dus eigenlijk) van de choke drukt hij de klep helemaal potdicht. Maar inderdaad, de pneumatisch heeft dan wel slag om daar iest aan te doen. Of deze ook de kracht heeft dat durf ik niet te zeggen, alles ligt nog op tafel hier.
Het stellen van de hoeveelheid gas, dat stata dus in relatie tot de koude start toeren. Goed te weten!

Ik haal dit weekend nog even luchtfilter van de andere 340 af, eens kijken hoe het daar zit. Als daar verder niets uitkomt (aan inzichten dan), dan ga ik het daarna maar zo proberen.

Ik zal jullie gepost houden....
Oud 13-06-2020, 18:18
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Vandaag even luchtfilter open gehad, en wat denk je?

Inderdaad ook bij de verder redelijk lopende motor is het zo dat de mechanische choke de klep helemaal dicht duwt. Zal wel zo mogen/kunnen/horen bij de 32DIR109.
Verklaard wel waarom je bij aanslaan van de motro de choke beter iets terug kunt duwen ipv helemaal uit laten.
Raar eigenlijk, dat ze hier dan wel stampij over maken in alle handleidingen, maar het in de praktijk anders is. En als je een basis flow wilt behouden, waarom dan niet een palletje waar de klep tegen aan kan vallen? Of een gaatje erin? Of een stelschroef op de 'aanslag'? Of een verstelbaar stangetje?

Anyway. Tijd om m nog te smeren, en dan maar eens aan de uitruil beginnen.
Oud 13-06-2020, 20:25
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Ja, hij duwt hem helemaal dicht.

En als de motor aanslaat zorgt het pneumatische chokemembraam ervoor dat deze toch een stukje open komt te staan.

Kijk maar eens wat het doet bij lopende motor.
Dat membraam is sterker dan je denkt. Ook al gaat het wat stroef hij trekt hem zonder moeite open.

www.naafdopjes.nl en eventueel opknappertjes te koop, zie hierboven (project)
Met citaat antwoorden
Oud 13-06-2020, 20:42
cryowim cryowim is offline
V3C Clublid

voor het controleren van die 4 mm moet je ook de chokemembraan even met de hand induwen
Met citaat antwoorden
Oud 13-06-2020, 21:02
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Voor een goed begrip van dit soort zaken is een goede cursus eigenlijk zeer aan te raden.

Destijds zo'n cursus bijgezeten die werd gegeven door wijlen Wouter N.
Dat was echt enorm leerzaam en gaf veel inzicht.

Als ik de teksten van Bart hierboven lees zou ik zonder nu arrogant te willen zijn wensen dat ik via een 'beam me up' even kon meekijken en denken.

Overigens ook een goede tip Wim!
Met citaat antwoorden
Oud 14-06-2020, 09:08
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Dank heren voor het meedenken!

Indien ik de pneumatische choke 'help' dan komt de opening inderdaad op 4mm. Dus dan klopt het toch weer.

Al staat dus niet in de tekst van Dafhobby. Daar komt de pneumatische choke pas kijken bij een tweede afstelronde: activatie moet dan leiden tot een spleet van 5-6 mm.
Hoewel dat dus niet in lijn is met wat ik zie, en met wat hierboven gesteld wordt, moet dus aannemen dat het wellicht de instructies zijn voor een andere, niet nader genoemde versie van de carb. Op een aantal plaatjes staat er ook een klepje in de tweede trap, hetgeen een 109 niet heeft. Goed mogelijk dus.

Hopelijk straks tijd hier wat mee te doen, in de auto.
Oud 14-06-2020, 14:12
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Hahaha daar is de beruchte tweede choke klep weer, die hebben ze destijds bij Volvo gewoon wegbezuinigd, welke oet gebruikt er nu de tweede trap bij het nog koud zijn van de motor.

Ik heb destijds alles zo gedetailleerd mogelijk weergegeven, ik durf het wel aan te zeggen dat je daar alle noodzakelijke informatie vindt.

Is destijds met een wijlen Wouter N en Anjo approval bezegeld
Met citaat antwoorden
Oud 14-06-2020, 18:20
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Zeker Wouter, ik heb veel aan je verhaal gehad! Vooral omdat niet op alle punten Haynes, Olislagers en Dafhobby het eens waren. Met 4 verhalen kun je zelf lekker een best of bijeenharken.

Intussen loopt de auto weer. En hij rijdt ook.
Maar met choke smoort ie m. Bij de uitlaat ruik ik nog wat benzine.

Denk dus dat ie nu te rijk staat. Even verder afstellen, dus weer een avondje zoet hier op het forum. De officiele route (meet CO etc), daar heb ik immers de middelen niet voor beschikbaar. Eerst dus ep het gevoel (dat ik en passant dus moet ontwikkelen.
Oud 14-06-2020, 21:17
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Intussen wat aan de CO en de stationair schroef gedraaid.
CO teruggedraaid tot dat de motor ging bokken, toen iets terug.
En dan stationair weer rond de 800 rpm.
Loopt al weer een stuk beter, en niet meer de benzine luct uit de uitlaat. UIlaat knettert ook wat minder nu.

Wat nog wel opviel: de econometer werkt wel, maar reageert heeeeel traag op zowel gasgeven (loopt erg langzaam op) als gas los, loopt erg langzaam terug, maar niet helemaal tot onderin. Geen idee wat daar aan veranderd is, want eerst was ie soms juist wat zenuwachtig.
Vario schakelt wel ongeveer als eerder, dus die krijgt wel zijn vacuum. De econometer heb ik net voor de vacuumtoevoer (eigenlijk dus luchtafzuiging) afgetakt.
Oud 14-06-2020, 21:36
cryowim cryowim is offline
V3C Clublid

je kunt nog kijken naar de reactie op het indrukken van de knop op de pook in zijn vrij.
Toerental moet niet veel veranderen.zie opmerking van Wouter N Bij de econometer denk ik aan een lekje of verstopte leiding naar de meter
Met citaat antwoorden
Oud 15-06-2020, 11:43
BartJu's Avatar
BartJu BartJu is offline
V3C Clublid

Zojuist even snel achter de klokkenwinkel gekeken. Bleek dat de slang een knik maakte en dus dubbel zat. Moet al bijna dicht gezeten hebben, maar het gerammel met de slangen vanonder de motorkap was kennlijk de genadeklap.
Gek hoe zoiets sufs je weer bezighoudt, anderzijds, gelukkig iets sufs en niks 'echts'!
Slang al wat anders gelegd, maar straks even beter verhelpen.

Auto rijdt overigens wel soepeler, schakelen iets vlotter (CVT) , en dat nog zonder echt afstellen. Tot dusver lijkt operatie geslaagd!

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: