Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Discussie > Het V3C Cafe

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 11-05-2016, 19:16
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is offline
V3C Clublid

27MC 'Bakkie'

Laatst heb ik een 27MC 'Bakkie' aangeschaft. Gewoon uit interesse, en omdat het natuurlijk wel erg goed past bij een auto jaren 80 (en natuurlijk ook een beetje omdat ze 2e hands 3x niks kosten).

(het is btw een Danita 640 met Midland antenne)

Sowieso is het wel een grappig accessoire, vooral leuk vanwege de prominente rol in de Amerikaanse car-chase films en series als the Dukes of Hazzard en Smokey and the Bandit. Nu maar hopen om Daisey een keer te spreken, maar ik ben bang dat het voornamelijk Polsky-vrachtwagenchauffeurs worden Gelukkig heeft een maat van mij ook zo'n apparaat staan en ligt er hier nog ergens eentje voor bij mijn broer in de auto. Dat wordt dus sowieso gezellig!

Zijn er hier ook nog mensen met zo'n bakkie in de auto?

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 11-05-2016, 19:33
Adaf55 Adaf55 is offline
V3C Clublid

Bewaar ons
Heb jaren geleden onder de 27 mc manie van een familielid
Werd me daar toch een partij dom op geouwehoerd toentertijd
Zendamateurs spreken er nu nog schande van
Alleen de QSL kaarten ontbreken nog
Probeer de bakkies wel handsfree te maken
De boetes opgelegd door de Haagse hufters gelden ook voor dit soort apparatuur

Mvg

Andre
Met citaat antwoorden
Oud 11-05-2016, 20:10
Markvictor Markvictor is offline
Frequente Gast (geen lid)

https://zoek.officielebekendmakingen...b-2002-67.html

In de toelichting zie je staan dat dit NIET onder het verbod valt, en het dus mag. Zie ook niet dat het ingetrokken is. Als je dat wel ziet, kan het niet meer geldig zijn, maar ik zie dat niet staan.

Je moet ook echt iemand hebben met zo,n ding, want ik vrees dat er vrij weinig op te bleven valt. Ik zie dat je clublid bent, koop je van de clubkas 5 bakkies voor de jaarlijkse Volvo 300 vossenjacht.... Dan zet je ergens zo,n bakkie neer met 1 of ander signaal erop een piep of wat dan ook, en dan moeten andere zien te vinden waar hij staat. Dat kan, want je hebt zoals je ziet een signaal meter (dat ding rechts in het groen) erop zitten. Is overigens wel vreselijk jaren 80, zo,n vossenjacht. Zonder die signaal meter is het eigenlijk niet te doen. Ik zie ook dat je RF gain er op hebt zitten, daarmee kun je het signaal versterken of verzwakken. Dit is dus eigenlijk wel essentieel voor een vossenjacht. Waarom? Stel dat je recht voor het gebouw, of zender staat van de vos maar je ziet hem niet zitten, en je draait hem helemaal dicht en die wijzer staat nog steeds rechts in de hoek, dan zit hij echt bijna recht voor je.

Dus leuk setje voor vossenjacht...
Met citaat antwoorden
Oud 11-05-2016, 21:52
Adaf55 Adaf55 is offline
V3C Clublid

Klopt maar het kan wel de aandacht afleiden van de weg en 1 hand van het stuur
Af met die microfoon lijkt mij ook niet bevorderlijk

Je loopt wel het risico staande gehouden te worden waarna de agent knarsetandend vast moet stellen dat het een 27 mc bakkie met vrijstelling betreft

Mvg

Andre
Met citaat antwoorden
Oud 11-05-2016, 22:04
Adaf55 Adaf55 is offline
V3C Clublid

En je hebt er ook geen vergunning meer voor nodig sinds 2015 mits je je aan de voorgeschreven frequenties houdt
Zie oa Wikipedia 27 mc
Met citaat antwoorden
Oud 12-05-2016, 16:47
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Heb nog een Philips AP399 liggen nieuw in doos uit 1978.
Deze komt in m'n gele 343 als hij klaar is
Bijgesloten Plaatje(s)
Bestandstype: jpg Afbeelding 3.jpg (39,0 Kb, 13x gelezen)
Oud 12-05-2016, 19:36

Ja dat is een 0.5 watt 22 kanalen fm bakkie. En die danita is een 40 watt fm (wellicht ook am, maar ik vermoed van niet)

Het is overigens een misverstand om te denken dat een bakkie van 4 watt 8 keer zo ver komt dan een bakkie van 0.5 watt. In de praktijk scheelt dit hooguit 1.5 S punt.

Wel maakt een goede antenne het verschil met deze dingen. Geen raam antenne echt zo,n fatsoenlijk ding met magneetvoet zoals op de bovenste foto. Veel kopen een versterker (die zijn verboden in gebruik) maar het gaat echt om de antenne. Dat wordt erg vaak vergeten.

Let wel op dat je een 27 mc antenne koopt, en geen radioamateurantenne voor de 2 of 70 cm band, dan kan hij zijn vermogen niet kwijt en gaat hij stuk.

Als je echt een beast wil zijn koop je een Wilson 1000....

Sirio ml 145 kan ook, die zijn een stuk goedkoper.

ALs je het goed wilt doen moet je ook je antenne uitdippen. Met een SWR meter.
Met citaat antwoorden
Oud 12-05-2016, 20:02
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Mensen met verstand van zaken, dat is leuk!

Die van mij is een Danita 640 trouwens. Een keuzeknop voor AM/FM zit er ook op, maar ik moet nog even uitvinden hoe het allemaal precies werkt. De antenne is een Midland 18-244, die heb ik nieuw gekocht omdat bij de Danita nog geen antenne zat. Meteen maar nieuw gekocht omdat dat qua prijs toch weinig verschil maakt met een 2e hands. Dit model heb ik gekozen omdat die pre-tuned is met een SWR 1:1 (ik had ergens gelezen dat het dan wel ongeveer goed is).

Zo'n vossenjacht is eigenlijk ook wel een ontzettend leuk idee om eens een keer met een paar auto's te proberen; ik heb er over gelezen.
De kosten zijn het in elk geval niet. Deze Danita kostte me €15 en de antenne nog eens €30. Ergens op zolder ligt er nog een die ik een paar jaar geleden kocht voor €15 voor een complete set met antenne. Dit weekend ga ik dat ding eens zoeken om te kijken wat voor iets het is.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud 12-05-2016, 20:37
Wouter's Avatar
Wouter Wouter is offline
V3C SleutelWouter

een SWR van 1:1 klinkt goed maar kan zo recht uit de doos nooit waar zijn.

de omstandigheden (o.a. de zender en de auto/metaal in de omgeving van de antenne) vereisen nu eenmaal bijna altijd een aanpassing aan de antenne om hem écht op punt te krijgen.
Ik heb trouwens een SWR meter.. mijn username was vroeger ook.. antiekeradio.. voor degenen die dat niet wisten
Met citaat antwoorden
Oud 12-05-2016, 21:19
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C PoetsWouter

SWR metingen....die goeie ouwe tijd...ahem.

Bij het taxi elektronica bedrijf waar ik in een duister verleden gewerkt heb gebruikte ik die ook regelmatig, en ik kan derhalve beamen wat mijn naamgenoot en ook 'Markvictor' zeggen, een goede/juiste soort antenne op een goede plek (vrij 'zicht' rondom) , fatsoenlijke massa voor de antenne, en last but not at all the least inderdaad met een SWR meter de afstraling controleren en de antenne eventueel bij 'trimmen'.
Met citaat antwoorden
Oud 13-05-2016, 09:47

Ja dat is typisch iets op form en op 27mc helemaal het gebruik van nick names. Kan van alles zijn zwarte kat, de witte scoot mobiel je kunt het zo gek niet bedenken.

Zeker bij de wat duurdere antennes is een uitdippen geen overbodige luxe, deze werken vaak ook op de 10 meter amateurband, maar van 26-30 mhz is veel te breed voor een antenne, dus uitdippen is zeker noodzakelijk. Let er goed op dat je een SWR meter koopt voor de 27mc of cb. (Dat is hetzelfde) Of wellicht dat Wouter dat een keer kan doen, het stelt namelijk niets voor en het is zo gebeurd.

Wat je ook kan doen is zendamateur worden. Je hebt daar twee soorten versies van een N dat is de makkelijkste en genoeg voor de meeste, en een f daar mag je alles mee.

Dan kun je gewoon een 2 meter zender erin zetten, via een repeater werken en dan werk je vanuit je auto gewoon half Nederland door. Dit zijn de examens die je dan moet maken, niet eens zo heel moeilijk: http://www.ham-radio.nl/examens/n-examen/

Dat is dus N, maar genoeg voor de meeste en makkelijk te halen. Mag je tegenwoordig ook mee op de korte golf. Maar goed dat kan altijd nog als dit je bevalt, maar het bereik van deze zenders, is vele malen groter dan 27mc.

Al kun je als er zonnevlekken zijn zelfs op 27mc heel de wereld rond werken, maar meestal is het gewoon de grondgolf (zeg bijna altijd) en deze komt niet zo gek ver op 27mc.

Als je dit wil doen moet je eigenlijk met een paar club leden zo,n n of f voor de slimmeriken halen, tegenwoordig mag je namelijk ook andere mensen laten praten, en laten oproepen als de amateur er naast zit, en dan kun je dus een vossenjacht doen op de 2 meterband of via een repeater werken. Dat bied zoveel meer mogelijkheden, en er is zoveel meer afstand overbrugbaar, dat dit veel leuker is. En ook op de amateur banden zijn vossenjachten toegestaan.

Wel zijn meer regels dan op 27mc waar je, je aan dient te houden. Maar ik zou zeggen kijk eerst of dit je bevalt, het kan goed zijn dat deze 27mc zender binnen 2 weken van je dak verdwenen is, en dan vind je er niets aan en is het zonde om even een amateurpapiertje te halen.
Met citaat antwoorden
Oud 13-05-2016, 13:57
2 Fast 4 U's Avatar
2 Fast 4 U 2 Fast 4 U is offline
V3C Clublid

27 MC dat brengt mooie herinneringen terug , antenne op de kofferbakklep van mijn auto, boven op de St Pietersberg in Maastricht en dan kijken hoever je kon komen met je gerichte signaal, een geweldige tijd

Understeer: The front of the car hits the wall,
Oversteer: The rear of the car hits the wall,
Horsepower: How fast the car hits the wall,
Torque: How far the car pushes the wall.
Met citaat antwoorden
Oud 13-05-2016, 16:28

27mc is zeker leuk, velen zeggen dat het allemaal stom en weet ik veel wat is. Maar het heeft zeker zijn charme. Echter is het op wat verdwaalde truckers na in de meeste gebieden (er zijn echt nog wel gebieden waar het actief gebruikt word) uitgestorven.

Hoeft geen probleem te zijn, zeker wanneer je met meerder zo,n bakkie aanschaft. Voor een toertocht of zo kan dat zeker handig zijn.

Vandaag is noodnetwerk gestopt. Dat was een idee om op de 27mc band, noodcommunicatie te verrichten. Toen het opgericht werd wist ik al dat het niets zou worden. Ook niet gek ook niet... Zie je het al voor je, dat je op 27mc (= 11 meterband) de brandweer doorlust? Om maar een voorbeeld te noemen. Het zou ook wel erg lachwekkend zijn geworden...

Hoe zou dan zo,n gesprek moeten lopen? Break kanaal 9 noodkanaal, brand te moerdijk is dat kappa? Ja 100%, er zit een breaker op. Laat die er even uit. Ja hier de politie... Ja he, amahoella!

Valt nog mee dat er staat dat ze beperkt zijn tot 4 watt. Nood breekt toch wet? Gewoon een paar kw met een slechte linear op de 27mc, dan horen ze je gelijk ook op alle harmonische, telefoons in de buurt en allerlei luidsprekers in 1 a 2 km omtrekt die spontaan beginnen te praten. Weet je gelijk dat er nood aan de man is.

http://webcache.googleusercontent.co...&ct=clnk&gl=nl

Nu is die webcache er nog, want de site is dus sinds vandaag gesloten. Zie ook www.noodnetwerk.nl

Ow ja, nog iets leuks. AM omroepband is vrijgegeven. Met vrijgegeven bedoel ik niet dat je er zomaar radio op mag gaan maken, maar als je 160 of 400 euro p/j afhankelijk van het vermogen waarmee je wilt uitzenden (tussen 1 a 100 watt) betaald en nog aan wat kleine regels voldoet dan mag het. Je moet wel volgens mij contact opnemen met het commissariaat van de media, dacht ik hoor, en oppassen met het draaien van muziek daar moet je voor betalen.
Met citaat antwoorden
Oud 15-06-2016, 21:09
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Markvictor Bekijk bericht
Hoeft geen probleem te zijn, zeker wanneer je met meerder zo,n bakkie aanschaft. Voor een toertocht of zo kan dat zeker handig zijn.
Intussen is ook dat hier een tijdje geleden gebeurd. Voor slechts een paar euro (10-tje inclusief verzenden of zo) deze Conrad Electronics C3000 in huis. Niet zo uitgebreid als de Danita die ik een tijdje geleden heb laten komen, maar beiden werken ze perfect! Het voordeel van dit exemplaar is het zeer compacte formaat.
Toch leuk om er 2 te hebben,dan kun je nog tegen iemand praten.

Vrijdagmiddag deze maar eens in de Volvo zetten.

Met citaat antwoorden
Oud 15-06-2016, 21:14
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Weet niet hoe het bij jou in Brabant is, maar hier in de Achterhoek zie ik met enige regelmaat auto's met zo'n spriet op het dak/achterklep

Volvo 360 injection 1988
Met citaat antwoorden
Oud 15-06-2016, 21:29
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door volvofiel Bekijk bericht
Weet niet hoe het bij jou in Brabant is, maar hier in de Achterhoek zie ik met enige regelmaat auto's met zo'n spriet op het dak/achterklep
Hier in Brabant hebben mobiele telefoons Joost. Dat is zo'n ding met knopjes en een beeldscherm waar je mee kunt bellen, net zoals met je telefoon thuis. Zal over een jaar of 10 bij jullie in de Achterhoek misschien zijn intreden ook wel doen

Zonder gekheid; hier in Brabant is het echt een zeldzaamheid wanneer je een auto ziet met een 27mc antenne.
Erg leuk dat dat bij jou in de streek nog wel meer leeft, het heeft wel iets vind ik.

Met citaat antwoorden
Oud 13-04-2017, 14:20
dikketienes's Avatar
dikketienes dikketienes is offline
V3C Clublid

Wil dit oudere topic toch nog even nieuw leven in blazen.

En heb hierover eigenlijk een vraag hoe het zit met jullie ontvangst.
Mijn bak doet het goed zodra de motor niet draait maar zodra ik hem start hoor je de ontsteking enorm goed. Zo goed dat gesprekken bijna niet meer te volgen zijn.

Hier een linkje naar de video met de storing.
https://youtu.be/nWNmgYR3a7s

Heb al veel dingen geprobeerd maar krijg het niet opgelost.
Zelfs al aangesloten op een externe accu en hij geeft dan nog steeds storing. Deze moet dus wel door de lucht heen komen. Maar hoe op te lossen?
- Bougies vervangen.
- Bougie kabels vervangen.
- Dynamo ontkoppeld even om te kijken of dat verschil maakte.

Allemaal zonder resultaat.

Iemand enig idee? Of hoe dit te tackelen?
Met citaat antwoorden
Oud 13-04-2017, 16:04
v0lv0freak's Avatar
v0lv0freak v0lv0freak is offline
V3C Penningmeester & EVC

Plek van de antenne op de auto?
Oud 13-04-2017, 16:10
dikketienes's Avatar
V3C Clublid

Heb hem nu net iets achter het midden op dak staan.
Ook al geprobeerd op de kofferbak maar daar het zelfde probleem.

Al klinkt het of hij in de motorkap zit :P

Bedacht me nog zou de renix een probleem kunnen vormen?
Met citaat antwoorden
Oud 13-04-2017, 18:04
General Custom's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dikketienes Bekijk bericht
Zo goed dat gesprekken bijna niet meer te volgen zijn.
Wordt dat systeem überhaupt nog gebruikt dan?
Ik ben eens van Eindhoven naar Utrecht gereden en terug maar niks kunnen ontvangen...

Misschien een simpele vraag, maar kun je het wel verstaan als de motor niet loopt? En heb je er al aan gedacht je mobiele telefoon weg te leggen. Dat laatste maakte bij mijn motorrijlessen het verschil tussen nauwelijks iets kunnen verstaan en het redelijk goed kunnen verstaan.

Met citaat antwoorden
Oud 13-04-2017, 18:24
dikketienes's Avatar
V3C Clublid

Jazeker wordt nog steeds gebruikt.
Niet zo veel als 100 jaar geleden maar nog steeds.

Ja in het filmpje je zie ook het verschil tussen draaiende motor en niet.
En deze storing heeft niets te maken met mijn mobile telefoon.

Het is puur een storing die veroorzaakt wordt door een van de onderdelen die zorgt voor de ontsteking. En wat dan de lucht in geslingerd wordt. Maar weet niet precies wat en hoe dit op te lossen.
Met citaat antwoorden
Oud 13-04-2017, 18:47
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid

Waar heb je de plus en min precies aangesloten?
Volvo V90 3.0i '97 [555.555] & 965 2.5i '95 [355.553]
Met citaat antwoorden
Oud 13-04-2017, 19:06
dikketienes's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door powerflux Bekijk bericht
Waar heb je de plus en min precies aangesloten?
Verschillende dingen geprobeerd.
Direct op de accu, op de aansluiting van de radio, op de aansluiting van de radio met een ontstoringsfilter, een compleet losse accu.
Allemaal het zelfde resultaat.
Met citaat antwoorden
Oud 13-04-2017, 19:50
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dikketienes Bekijk bericht
Verschillende dingen geprobeerd.
Direct op de accu, op de aansluiting van de radio, op de aansluiting van de radio met een ontstoringsfilter, een compleet losse accu.
Allemaal het zelfde resultaat.
Ohja, ik zie het. Sorry, had er eerder overheen gelezen.

Aangezien je ook al andere bougies en kabel had geprobeerd ben ik dan geneigd te zeggen dat er iets mis is in het bakkie zelf. Immers moeten die ook goed ontstoord zijn, gezien dat niet elke auto of truck hetzelfde is.

Misschien dat er intern een verbinding van ground naar behuizing ontbreekt, bijvoorbeeld een los schroefje door de printplaat of een draadje van coax shield naar behuizing. Misschien nog dieper zoals een losse klem op een ingeblikt filter.

Je coax naar de antenne is wel goed? Geen doorgesleten mantel?
Volvo V90 3.0i '97 [555.555] & 965 2.5i '95 [355.553]
Met citaat antwoorden
Oud 13-04-2017, 23:27
dikketienes's Avatar
V3C Clublid

De bak zelf is goed geaard dat heb ik nog gecontroleerd, zo ook de antenne.
En de coax verder is ook in oorden.
Zal eens kijken of ik een andere bak aan kan sluiten misschien dat dat het probleem oplost, al verwacht ik dat niet.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: