Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (2 Liter)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 10-03-2019, 11:39
Marty360GLS's Avatar
Marty360GLS Marty360GLS is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Bedankt voor het PDFje, daar lijken ze ook een wat ouder type motor te hebben. Ik lees echter dat de merktekens vd riem tegenover het merkteken op de krukas moet liggen, dus zoals ik het gedaan heb (zie foto) is het fout geloof ik?

Ik dacht eerst dat alles goed lag zolang je de merktekens vd riem maar hebt opgelijnt met de merktekens op alle 3 de poelies, maar dit is dus niet zo? Gewoon alle 3 onafhankelijk op tijd zetten en dan de riem er op kloppen, niet kijkend naar de tekens op de riem zelf?
Met citaat antwoorden
Oud 10-03-2019, 13:46
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid

de tekens op de riem zijn niet belangrijk, hoogstends om te controleren of je riem wel het juiste aantal tanden heeft.

alle poelies op het merkteken zetten, riem erop leggen, met de hand de krukas 2 rondjes (of meer) draaien en kijken of alles nog steeds goed uitkomt.
Volvo V90 3.0i '97 [583.000] & 965 2.5i '95 [365.565]
Met citaat antwoorden
Oud 10-03-2019, 16:30
Marty360GLS's Avatar

Allereerst nogmaals bedankt voor jullie hulp tot nu toe. Vandaag weer even alles nagelopen: ik had de riem er nog op zitten wegens mijn poging tot starten gisteren, dus die is er vandaag niet afgeweest. Ik heb dus de krukaspoelie opgelijnd met de 0 graden op de afdekplaat (dus dan staat cilinder #1 op BDP toch?), dan kwam de nokkenaspoelie ook precies in lijn met het oplijnpuntje. Toen begon de zoektocht naar het streepje bij de hulpas, en warempel hij zat d'r echt! van de binnenkant nauwelijks te zien, maar van de buitenkant erg duidelijk:

Ik heb het streepje duidelijker gemaakt met stift. Daarna ben ik bij de hulpaspoelie gaan kijken en heb ik een streep gezet op de riem waar het witte puntje zit. Mijn conclusie: ook de hulpas lijkt op tijd te staan. Dit is al na een paar pogingen tot starten, dus de riem is al rondgeweest.

Dit is trouwens de stand van de rotor (en ja ook de verdelerkap zat goed aangedrukt):

Als je dus recht voor de motor zou gaan staan, lijkt de rotor ongeveer op de 10uur positie te staan. Ik heb zelf geen idee of dat zo goed is, maar ik ben er verder niet aan geweest dus lijkt mij prima.

Als iemand nog suggesties of verdere info heeft, dan hoor ik het graag
Met citaat antwoorden
Oud 10-03-2019, 17:24
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Mooi dat je het merkteken voor de hulpas gevonden hebt.
Het is me nog niet helemaal duidelijk wat je nu met de krukas hebt gedaan. Als je nokkenastandwiel en hulpastandwiel tegenover de merktekens staan, staat het tandwiel van de krukas dan ook tegenover het merkteken? De krukas is dan zodanig verdraaid dat de riem NIET op die plek het tandwiel mag raken. Het tandwiel is dan namelijk al wat verder, als je er recht voor staat staat het merkteken op ongeveer 11 uur/half 12 (zo uit mijn hoofd). Omdat de riem zo ongeveer recht omhoog loopt naar de spanrol, ligt die nog tegen het krukastandwiel tot ongeveer 9 uur. Snap je wat ik bedoel?

Met andere woorden; als je de nokkenas en hulpas op tijd hebt staan, en de krukas staat op dat moment zoals op de eerste foto bovenaan het eerste bericht van deze pagina, is het niet goed.
Oud 10-03-2019, 17:38
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

Op de foto van de rotor lijkt het alsof cilinder 3 op BDP staat. Deze moet dus 90 graden terug.
Aangezien de krukas 2 omwentelingen per omwenteling van de hulpas en nokkenas doet,
zou de krukas dus inderdaad 180 graden verkeerd staan.
Heb je ook een foto van de stand van de nokkenas, zoals Joost al een paar keer vroeg?
Poeh, ik zou bijna in de auto stappen en naar je toe willen komen.
Oud 10-03-2019, 18:40
Marty360GLS's Avatar

Tsja via internet is de communicatie soms wat lastig, wel erg fijn dat jullie me toch steeds verder helpen.
Op die foto waar jullie naar refereren staan de nokkenas en hulpas niet op tijd. Die foto heb ik genomen nadat ik de riem er op heb gelegd (terwijl alles op tijd stond), en ik heb de krukas (en dus daarmee alles) een klein beetje terug gedraaid zodat ikzelf kon controleren of ik de riem goed om de krukas had zitten. Voor zover ik wist kon dit geen kwaad, aangezien ik de riem er al op had zitten en de nokken- en hulpas dus in tandem zouden meedraaien. Kortom: het merkteken dat je op de foto ziet raakte inderdaad het krukastandwiel niet wanneer ik beide andere tandwielen op tijd had staan.
Zoals ik het nu heb: nokkenas en hulpas staan tegenover de merktekens op het blok, en de krukaspoelie (als ik deze er op zet) geeft nu ook aan dat hij op 0 graden staat (dus die 3 tekentjes op de poelie staan tegenover het 0 graden lijntje op de plastic plaat zegmaar).

Ik snap nu alleen nog niet hoe ik 1 van de assen 180 graden gedraaid kan hebben? Ik heb nu een vermoeden dat dit het zal zijn, aangezien ik in het begin wat heb geklungeld met losse tandwielen te draaien zonder riem. Maar hoe is dat precies mogelijk als elk tandwiel maar 1 merkteken heeft?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door François Bekijk bericht
Poeh, ik zou bijna in de auto stappen en naar je toe willen komen.
Haha dat is nog niet nodig hoor, ik heb ergens gewoon een fout gemaakt, en dat moet even gevonden worden

Laatst aangepast door Marty360GLS : 10-03-2019 om 19:11
Met citaat antwoorden
Oud 12-03-2019, 14:49
Marty360GLS's Avatar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door François Bekijk bericht
Heb je ook een foto van de stand van de nokkenas, zoals Joost al een paar keer vroeg?

Bedoel je de stand van de poelie of echt van de nokkenas zelf, dus onder het klepdeksel?

Ik heb eens wat meer info opgezocht over timing bij 4-takt en ik denk nu te snappen wat er wordt bedoeld met "180 graden verkeerd staan". Nu blijft echter de vraag, welke dat verkeerd staat.

Ik zou zelf denken dat 't de hulpas is, aangezien François al opmerkte dat de rotor verkeerd staat. Maar als ik deze een volle draai zou geven (dus 360 graden vd hulpaspoelie) staat 'ie bij cilinder 2, correct?
Met citaat antwoorden
Oud 12-03-2019, 20:08
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

We weten nu hoe de krukas staat en hoe de ontsteking staat. Kun je nu ook een foto posten van de nokkenas? Dus even het kleppendeksel eraf, het gaat om de stand van de nokken.

Dan kunnen we daarna hier samen de "optelsom" maken
Oud 13-03-2019, 10:58
Marty360GLS's Avatar

Ik zal van 't weekend eens 't kleppendeksel lichten en gelijk foto's plaatsen.

Ik vraag me nog wel af hoe dat de rotor 90 graden verkeerd kan staan, als die in principe gelijk meedaait met de hulpas.
Met citaat antwoorden
Oud 16-03-2019, 12:47
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

En, al aan de gang?
Oud 16-03-2019, 19:36
Johnny40 Johnny40 is offline

Ik heb dan een 19E blok, maar je kan de motor toch op tijd zetten door te kijken naar welke bougieskabel de rotor wijst en via de olie dop kun je toch zien dat de nokken van de 1e cilinder allebei omhoog staan? Dan je merktekens overal controleren of eventueel bijstellen. Dan kan het toch niet mis gaan? Of kan bij jouw de krukas nog verkeerd staan omdat er misschien aan gedraaid is zonder riem?
Ik vraag dit even voor de zekerheid want ik krijg als het goed is maandag of dinsdag mijn nieuwe riem en dan vervang ik m gelijk. Hij staat nu zo optijd zoals ik hierboven uitleg.
Met citaat antwoorden
Oud 16-03-2019, 20:28
Marty360GLS's Avatar

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johnny40 Bekijk bericht
Ik heb dan een 19E blok, maar je kan de motor toch op tijd zetten door te kijken naar welke bougieskabel de rotor wijst en via de olie dop kun je toch zien dat de nokken van de 1e cilinder allebei omhoog staan?

Je hebt helemaal gelijk, en dat is precies wat ik vandaag heb geleerd. Toenstraks even het kleppendeksel gelicht:

Zoals te zien is staan de nokken bij cilinder #1 (dus rechts) mooi omhoog, precies wat hoort als de krukaspoelie gelijk staat met de merktekens want dan staat cil#1 op BDP. Mijn krukas stond dus goed.

Daarna dus even gekeken naar de stand van de rotor:

Die stond nu dus te wijzen naar cil#3 (op de foto rechtsboven), dus deze liep een kwart slag voor. Dit terwijl alle merktekens mooi in-lijn stonden zegmaar. Ik zat er eerst nog aan te denken om de riem er even af te halen en de hulpaspoelie zelf een kwartslag terug te draaien, maar toen had ik ineens een eureka moment: wat nu als ik alle bougiekabels gewoon ééntje opschuif met de klok mee?

En ja hoor, succes! Binnen 2 seconden sloeg ze al aan, zelfs na 3 maanden stilstaan. Wat heerlijk om dat geluid van die Redblock weer te horen.

Maargoed, ik heb verder nooit aan de bougiekabels gezeten. Dit betekent dus dat ik bij het erafhalen van de riem niet goed heb opgelet op de stand van het merkteken op de hulpas (al wist ik toen ook niet dat het blok een merkteken had voor de hulpaspoelie), en dat de beunhaas (ben er zelf soms een ) die als laatste de riem heeft vervangen de poelie dus totaal verkeerd heeft gezet.

Afijn, eind goed al goed. Het is gelukt en ik heb d'r zeker van geleerd. Iedereen (maar vooral Volvofiel en François) bedankt voor de nuttige tips en info! Ik ben nu bijna klaar met alle werkzaamheden, alleen de nieuwe V-snaren d'r op jassen en verse koelvloeistof in en dan kan ze d'r weer 'n tijdje tegenaan.
Met citaat antwoorden
Oud 16-03-2019, 23:07
Louis Louis is offline
V3C Clublid

Keurig, hartstikke mooi dat het is opgelost!
Oud 16-03-2019, 23:15
Johnny40 Johnny40 is offline

Heel mooi hoor. Ik heb er ook weer het een en ander van opgestoken door het meelezen. Veel plezier verder met je Volvo!!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: