Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Koetswerk en Interieur > Interieur

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 25-11-2007, 13:23
Gerrit Gerrit is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Klokje vervangen

Het tijdklokje (groot model, links naast snelheidsmeter) van mijn 360 doet het niet meer. Nu heb ik een ander instrumentencluster op de kop getikt waarvan ik het klokje wil overzetten. Volgens de werkinstructie die ik hier heb gedownload moet je alvorens het instrumentencluster te verwijderen, eerst het stuurwiel en het hele dashboard demonteren. Is dat echt nodig, of kun je het instrumentencluster wel apart loshalen?
Met citaat antwoorden
Oud 25-11-2007, 13:26
Dutchie's Avatar
Dutchie Dutchie is offline
Frequente Gast (geen lid)

Het schijnt wel mogelijk te zijn om de klokkenset door het stuur te wurmen, maar ik zelf vind het makkelijker om even het stuur los te halen. Dop 24 (toch?), de moer niet helemaal loshalen, maar met een paar windingen op het schroefdraad laten zitten. Als je dan het stuur lostrekt, krijg je hem niet tegen je neus

Maar ik geloof dat ie dus ook door de grote opening van het stuur kan. Bovenaan het glas van de klokkenset zit een metalen stripje met twee parkertjes, volgens mij zit ie dan al aardig los.

Met citaat antwoorden
Oud 25-11-2007, 20:11
punkazz's Avatar
punkazz punkazz is offline
V3C Clublid

Hoe zit dit eigenlijk bij de 343 uit '80? Die van mij heeft het nooit gedaan, misschien toch maar eens vervangen.
Met citaat antwoorden
Oud 25-11-2007, 22:57
HERA360's Avatar
HERA360 HERA360 is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Ik ben nu zelf ook bezig met mijn klokkenwinkel dus ik trek de klokken regelmatig door het stuur. Gaat uitstekend hoor. Je moet inderdaad die twee schroefjes loshalen dan komt er een metalen strip af en dan kan je de klokkenwinkel iets voorover kantelen (nog niet te ver!!!). Het is het meest handige als je die kap er even af haalt die onder je stuur zit, waar (bijvoorbeeld) het contactslot gat in zit. Nu kan je met je hand achter de klokkenwinkel om de kilometerteller kabel er af te halen. Is een bajonet sluiting (draaien), is wel plastic dus doe voorzichtig!!! Nieuwe kabel kost 30,- weet ik helaas uit ervaring na de eerste keer haha. Daarna ook de twee stekkers achter uit de klokkenwinkel halen. Nu kan je de klokken door het stuurwiel halen, beetje stuur iets heen en weer bewegen en beetje friemelen. Let ook nu weer op, ditmaal voor de resetknop van de dagteller!!
Als je hem er uit hebt is het een kwestie van heel veel schroefjes loshalen achter op de klokkenwinkel en de klok vervangen.
Terug bouwen vice versa. Hoop dat je er wat aan hebt.
Met citaat antwoorden
Oud 26-11-2007, 19:46
Frans's Avatar
Frans Frans is offline

http://forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=1485

Met citaat antwoorden
Oud 26-11-2007, 20:00
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin

Klokkenwinkel past inderdaad door je stuur heen maar het is een behoorlijk gepiel.

Met dopje24 ben je inderdaad makkelijker uit en wat HERA zegt: pas alsjeblieft op met de bajonet van de km-tellerkabel, die is kwetsbaar.
Gewoon eens rustig in de auto gaan zitten met voldoende licht, tijd, een paar kruiskopschroevendraaiers en een dopsleutelsetje en het meeste van wat we hier hebben geschreven is opeens een stuk duidelijker.
Oud 26-11-2007, 22:39
Frans's Avatar
Frans Frans is offline

Ik heb de ervaring dat wanneer je de linkerkant als eerste door het stuur gaat het prima lukt.

Met citaat antwoorden
Oud 28-11-2007, 21:55
bouchard's Avatar
bouchard bouchard is offline

Als je de tellerunit door het stuur haalt, let dan ook goed op de stangetjes van de km-teller en evt die van de klok. Ook zorgen dat aan de achterkant dat bedradings"lint" (die blauwe achterkant) niet ergens achter blijft hangen of langsheen schuurt. (Geeft op den duur toch storingen in de unit, is mijn ervaring.)
Het stuur er even afhalen is het makkelijkst en veiligst. (Zeker met die tip van Harry.)

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: