Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Techniek > Motor en Aandrijving (1400)

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 05-12-2018, 10:03
Robert340 Robert340 is offline
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steven340 Bekijk bericht
Of gewoon onderwater houden, als je belletjes ziet is deze lek, zoniet is deze prima te gebruiken. Gewicht? Kijk ik nooit naar, zolang hij maar drijft. Das de enige functie van wat het hoort te doen.
Mijn oude vlotter dreef ook nog, ik heb hem nog liggen dus ik kan het laten zien, maar ik denk dat hij net wat dieper in de vlotter lag dan de nieuwe.
Misschien komt het ook wel door toevoegingen in moderne benzine, dat misschien ethanol reageert op de vlotter en hier iets van op het materiaal inwerkt, maar dat weet ik niet.
Bij het afrijden van rotondes (bocht naar rechts) viel de motor stil (of schokjes) met de oude vlotter op de voorgeschreven fabrieks hoogteafstelling.
Dan had ik als alternatief nog kunnen rommelen door hem hoger af te stellen, maar als zo'n cruciaal onderdeel niet meer 100% is dan werkt de auto ook gewoon niet meer 100% heb ik het idee.
Ik heb op het v3m forum weleens gelezen over het gewicht van de vlotter, dus vandaar dat ik de oude en de nieuwe destijds bij vervanging ook met elkaar op het gewicht heb vergeleken.
Met citaat antwoorden
Oud 07-12-2018, 11:07
Cas340 Cas340 is offline
**Newbie**

Hoi allen,

Bedankt voor jullie toevoeging over de vlotter. Dat heb ik gecheckt en hij blijft drijven. Gewicht heb ik (nog) niet gemeten. Wilde eerst weten of het vlakken effect had.

Ik heb zowel de carbvoet, inlaatspruitstuk en verwarmingselement gevlakt. Allen waren in meer of mindere mate krom. Carb en spruitstuk zaten op ongeveer 0,1 mm deflectie. Nu zit alles onder de 0,02 mm (mijn kleinste voelermaat) en dat lijkt me meer dan goed genoeg voor deze toepassing.

Het resultaat is een beter startende en lopende motor. Met de CO schroef op ongeveer 4 slagen loopt het geheel best netjes. Er is nu eindelijk met de auto te rijden!

De rem blijft een groot effect hebben op het lopen van de motor. Bij rem intrappen en schakelen wil de motor wel eens uitvallen. Ik heb alleen nog maar zonder luchtfilter gereden, wellicht kan ik het geheel met wat fijnafstelling nog verbeteren.

Met de CO op 4 slagen kan ik de motor aardig laag stationair laten draaien (ik schat zo'n 500-660 RPM). Het lijkt erop dat de carb door de laatste ingreep goed zijn werk doet.

Met afdoppen van de vacuümleiding is het effect bij remmen verdwenen. Slangen lijken optisch nog in goede staat te zijn. Kan ik de werking van het membraam in de vacuümslang naar de rembekrachtiger testen? Hebben jullie tips waar ik een mogelijk lek kan zoeken?

Nog wat foto te goed:

Met citaat antwoorden
Oud 07-12-2018, 16:29
Steven340's Avatar
Steven340 Steven340 is offline
V3C Technische Commissie

Kwa CO afstelling doe ik dit in eerste instantie altijd op gehoor.
Zoek een beetje de grens op tussen zo arm mogelijk en mooi blijven lopen (hoogste toerental)

Stationair toerental altijd afstellen op zo'n 8 a 900

Als je dan op de rem trap moet de motor bijna geen kick geven.
Als hij dat dus wel doet, het CO iets rijker zetten en weer proberen.
Als je hem voor je gevoel te rijk moet zetten om dit euvel op te lossen is er iets anders mis.

In dat geval wellicht een interne vacuum lek in de EMVK of verder naar achteren richting CVT.
Als je op de rem trapt wordt de schakelaar geactiveerd op de hoofdremcilinder waardoor de EMVK aan de terugschakelkant gaat zuigen, (let wel, daar is enige flinke remkracht voor nodig wil je deze activeren) dit om er voor te zorgen dat als je een noodstop maakt het CVT wel in het hoogste verzet terug komt.
Dit is één van de 3 schakelaars in serie, zoals de kickdown en de bergrem.
Bij één onderbreking van één van die schakelaars moet de terugschakelkant gaan zuigen. Kun je dus ook makkelijk testen.
Weet je dat daar geen klepje afgebroken is in de EMVK

Als de motor hierbij uitvalt, verliest hij ergens vacuum. Soort valse lucht wat dan automatisch gecreërd wordt.

www.naafdopjes.nl
Met citaat antwoorden
Oud 08-12-2018, 09:50
powerflux's Avatar
powerflux powerflux is offline
V3C Clublid

De standaardafstelling begint met de CO schoef 1,5 slag open.
Volvo V90 3.0i '97 [565.555] & 965 2.5i '95 [355.553]
Met citaat antwoorden
Oud 11-12-2018, 10:53
Cas340 Cas340 is offline
**Newbie**

Hoi Steven & Powerflux,

Ik ben met je tips aan de slag gegaan om het geheel zo goed mogelijk proberen af te stellen. Dat verminderde het reageren op de rem aanzienlijk. Afgelopen weekend totaal zo’n 200 km gereden en dat ging over het algemeen goed. Alleen na warme start (een aantal keer) wederom een bokkende en inhoudende motor. Gepaard met afslaan na in de versnelling zetten. Wat geëxperimenteerd met het verder open of dicht zetten van de CO-schroef waarna het probleem weer verdween. Als de motor warm is en je bent onderweg werkt alles eigenlijk prima.

CO-schroef staat nu tussen de 4-5 slagen open.

EMVK is gereviseerd dus daar verwacht ik de oorzaak eigenlijk niet. Zal de werking testen zoals beschreven op de 300 club website.

Er is met de auto te rijden dus dat probeer ik ook te doen. Komende vrijdag staat er weer een ritje van een paar honderd km op het programma. Hopelijk zonder problemen. Zo niet dan wordt het een kerst in de garage denk ik.

Houd jullie op de hoogte.
Met citaat antwoorden
Oud 13-12-2018, 14:03
Cas340 Cas340 is offline
**Newbie**

Gisterenavond een ritje gemaakt en de problemen zijn helaas nog niet verdwenen. Wederom niet met de auto te rijden, deze keer ook niet na het bijstellen van de CO. Duidelijk iets mis en gezien de CO-schroef zo ver open moet om het geheel enigszins goed te laten draaien denk ik toch aan valse lucht.

Vanavond wederom de remreiniger uit de kast om wat plekken te checken.

Wat met te binnen schoot: Een van de 3 bouten die het inlaatspruitstuk aan het uitlaatspruitstuk bevestigd is afgebroken. Ik vond dat niet zo'n probleem en heb de afgebroken bout laten zitten. Zou het kunnen dat door het ontbreken van de bout de inlaatfles gevoeliger is voor kromtrekken door het vastdraaien van de carburateur? Bij het vlakken viel me op dat de flens hol was getrokken.
Deze bout is afgebroken:

Met citaat antwoorden
Oud 13-12-2018, 16:52
Erik Erik is offline
V3C Clublid

Uitmoeren of een linkse tap er in en dan er uit draaien
Oud Gisteren, 13:12
Cas340 Cas340 is offline
**Newbie**

Hoi allen,

Van alles geprobeerd maar ik kom er niet uit.

Als laatste redmiddel vloerbare pakking gebruikt tussen de flensen van de carb maar ook dit lost het probleem niet op. Topje van de CO2 schroef blijkt overigens scheef te staan. Dat heb ik waarschijnlijk zelf gedaan bij het in en uit elkaar halen van de carb. Draad van de behuizing van de CO-schroef is beschadigd.

Motor reageert nog steeds op remreiniger bij carbvoet. Misschien door de beschadigde draad van de CO2 schroef.

Ik kom er zelf niet uit: Is er iemand die me een handje kan en wil helpen? Ik ben woonachtig in regio Tilburg. Ik ben bereid een autoambulance te huren en hem te brengen. Onkostenvergoeding bespreekbaar.
Met citaat antwoorden
Oud Gisteren, 19:43
General Custom's Avatar
General Custom General Custom is op dit moment online
V3C Clublid

Ik woon in Bladel, wil best een keer met je mee kijken als je wilt.
Welke carburateur zit er precies op? Anders kunnen we hem misschien een keer wisselen voor een andere om te kijken wat dat geeft.

Volvo 340 GLE Millionaire // Volvo 340 GL Special // Volvo 440 GL Freeway // Yamaha XJ900F // Harley Davidson Superlow
Met citaat antwoorden
Oud Vandaag, 07:38
Cas340 Cas340 is offline
**Newbie**

Hoi General Custom,

Graag, dat stel ik zeer op prijs.
Weber 32 dir 109

Ik stuur je een pm.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Discussie Opties
Weergave Modus