Volvo 300 Club Forum  

ga terug   Volvo 300 Club Forum > Discussie > Het V3C Cafe > off-topic showroom

off-topic showroom laat hier je aanwinsten en projecten zien die NIET met de volvo 300 serie te maken hebben

Antwoord

Discussie Opties Weergave Modus
Oud 10-07-2020, 16:21
Wouter76's Avatar
Wouter76 Wouter76 is offline
V3C Clublid

Ennnnn daaarrrrr gaat ie weeeeeerrrrrr!

Deel 4; verven, remleidingen en terug schroeven.

De trommeltjes en achteras heb ik voorzien van een mooi laagje meniekleurig rood na noeste en nijvere schuur en ontvet arbeid:

En daarna een paar al even zo mooie laagjes matsoewart:

Remslangen eraf, dat was de allerlaatste stap in het demontage proces:

Het stukje leiding welke naar de remcilinder gaat, inclusief de bevestigingsclip:

Separatie:

Dan de bumpstops weer eventjes terug monteren, dat gaat wel zo soepel als je er eerst even wat Dre...ehh soppie met flink wat afwasmiddel op smeert, en een dopsleuteltje op een handvat (lang leve het oude gereedschap van wijlen mijn opaatje)

Verder viel het me op dat de plaatwerkdelen rondom de draagarm bevestiging wat aan corrosie onderhevig waren, dus out came de roestoplosser en borsteltjes om het mee in te wrijven, beetje in laten werken en nog een paar keer herhalen, zie hieronder de voors en de naas:

Beter.

Dan, nieuwe HRK's, komende uit een zeer smaakvolle en handige verpakking:

Zo, die hangt.

Next up, nieuwe draagarmen:

Weer in de draaipunten gemoneteerd:

Freshly painted asje erbij:

De nieuwe remslangen:

Wat sleutelen later, de nieuwe veren er ook al op:

Beetje kitachtig kleefspul erbij om een mooie afdichting te bewerkstelligen tussen as en remplaat:

Remplaat erop:

En natuurlijk de boutjes keurig op aangegeven moment vast gezet:

En hop, de nieuwe remcilindertjes er ook tegenaan:

En de handremkabels er ook in gefrot:

En dan lieve lezers, de cliffhanger voor dit moment....spanneeeeeeeeend!

Goeie wiekond!
Met citaat antwoorden
Oud 10-07-2020, 18:56
François's Avatar
François François is offline
V3C Clublid

Zo, lieve Suzuki Alto rijders van Nederland en omstreken, daar kunt U weer een
spreekwoordelijk(e) punt(je) aan zuigen!
Oud 11-07-2020, 10:25
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Zo is het maar net François!

Waarvoor mijn oprechte, innige en hartelijke dank waarde heer A uit het prachtige heuvelachtige landschap.
Met citaat antwoorden
Oud 13-07-2020, 01:47
VolvoDordt's Avatar
VolvoDordt VolvoDordt is offline
V3C Clublid

echt mooi weer Wouter. hoe je ieder puntje en detail aanpakt. Ik denk dat dit wel een van de mooiste Alto's in Nederland is
Oud 13-07-2020, 10:25
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Waarvoor dank!

Bij de dealer werd al gezegd dat ze bijna museum waardig is :-)
Met citaat antwoorden
Oud 16-07-2020, 16:14
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Zet u schrap beste menschen, dit is alweer het laaatste deel....

Deel 6, veertjes en remmende schoenen.

Maar eerst...een paar superspannende beugeltjes....euhhhh....

Mooi hè?

Ik kan er echt uuuuuuuren naar kijken, en heb ze toen voor stuk voor stuk in de werkbank verbogen.....om ze klaar te maken voor een likkie verf en daarna de nieuwe handremkabelhouders in ontvangst te nemen, en deze te monteren aan de draagarmen.

Èt voila:

Poepiesjiek toch!?

Dan, beetje keramisch vet op de veertjes en op de aanlegvlakken van de remschoenen op de ankerplaten:

Hop hop, schoenen erop:

Veertjes eraan....ik kwam er wel achter dat het wellicht enigszins handig kan zijn hier een veiligheidsbril of liever nog, een complete helm bij te dragen...zelfs een Walter P5 op je gericht krijgen terwijl je een politie ambtenaar bedreigt met het nuttigen van een Big Mac is veiliger...

De situatie ter plekke destijds:

Trommeltjes er dan maar weer op en het moertje aanhalen op een aardverschuivende 175Nm:

Hamer en centerpointer erbij:

Een paar percussionele momenten later:

Zo, die zit.

En aan de andere kant trouwens ook, same procedure.

Dan het ontluchten der remleidingen en remcilinders, ha, dat wordt een eitje want daar heeft deze jongen iets moois voor gekocht:

FOUT!!!

Kort: linker hand, rechter schouder.

Nu herinnerde ik me ergens vaag in een aantal YouTube filmpjes gezien te hebben dat een paar handige knakkers dat net even anders doen, beetje McGyver stijl, met spulletjes die toch al in en rond het huis slingeren.

Zoals bijvoorbeeld een leeg potje wijdbeens in de tomato saus, heerlijk bij een goed stuk bruin gebakken kipfilet en gebakken piepertjes uit de oven.

Beetje boren, slangetje erin, spuit er aan, en klaar is Kla...ehhh Wouter.

Man, wat een creatie, nooit gedacht dat ik met eigen handen wat ik elkaar kon flansen.

Als volgt, beetje ouwe remvloeistof uit het potje zuigen met de spuit, slangetje afknijpen en het uiteinde aan het remcilinderontluchtingsnippeltje hangen:

Houd het reservoir vol lieve lezers, anders bent u autosensueel gezien aangerand!

En, vullen met wat er al in zat, in geen geval DOT 5.0 (in een wat oudere auto althans) want anders gaan er zaken compleet uit de hand lopen.

Sleuteltje op het ontluchtingsnippeltje van onderstaande maat:

En zoals jouw ultrascherpe oog vast al had opgemerkt voorzag ik deze van wat lagervet om eventuele luchtlekkage van buut'n naar bin'n te veurkom'n.

Dan; beetje druk opbouwen met rempedaal -> ontluchtingsnippeltje iets openen -> langzaam pompen met het rempedaal totdat je vloeistof naar buiten ziet lopen en weer iets terug totdat er alleen nog verse remvloeistof zonder bubbels uitkomt -> nippeltje dicht draaien -. klaar!

Man echt, iedereen die loopt te rommelen met ontluchten...Eezibleed schijnt wat te zijn voor de auto's waar dat systeem op past, en anders; bovenstaande methode rules!

Gewoon in uw uppie, en ik had de setup zodanig ingericht dat ik de progressie vooral rechts kon volgen in de buitenspiegel.
En, lucht zal altijd naar het hoogste punt komen...euhhh in technische systemen althans...

Ik had de plaatsleijke Zus Oekie dealer alvast verwittigd van mijn sjofele beunhaas praktijken, mocht het toch faliekant mislukken...

Maar ergens is me dat mijn eer te na, gewoon perfect ontlucht en een keihard pedaal, BAM!

Nou, dat dus.

Het A.P.K. verhaal heb je inmiddels al tot je genomen dus daar ga ik verder geen woorden meer aan vuil maken, laat staan mijn handen.

Voorwaarts!
Dit was Whiskey Oscar Uniform Tango Echo Romeo, over en uit.

Met citaat antwoorden
Oud 22-08-2020, 14:09
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Zoooooo, ondertussen weer ruim een maand verder, en inmiddels ruim 10.000 km afgelegd voor mijn werk bij Defensie sinds aanvang begin november vorig jaar.

Afgelopen woensdag heb ik het koelsysteem nogmaals gespoeld, eerst met leidingwater en daarna met demi water en een 10% oplossing van citroenzuur.
Daarna weer een aantal malen met leidingwater en tenslotte afgevuld met frisse G12+

En ik heb nu toch werkelijk het idee dat de kachel radiator wat warmte af loopt te geven aan het interieur, met de 'warmte pistool' op een uitstroomrooster gerichtzag ik na een aantal minuten het toerental op ca 2500 t.p.m. te houden de 70° C voorbij komen.

De dag erop heb ik de kachel ook even aangezet bij het op de snelweg rijden 's ochtends, ja...definitief warmer dan het tot op heden geweest is.
Nee, nog steeds niet zo verschroeiend heet als in de Volvo, maar zoals al eerder aangehaald is dat geen eerlijk vergelijk aangezien het twee totaal verschillende auto's zijn uit totaal verschillende periodes.

Na de 5e keer spoelen nadien met leidingwater was het nog steeds niet helemaal helder, plan is dus om gewoon elke zomer het systeem een keer te spoelen met de demi water en citroenzuur oplossing tot je met het koelsysteem theewater zou kunnen opwarmen.

Daarbij komt dan nog dat ik van plan ben alle koelslangen en ook de stalen leidingen volgend jaar te vervangen.

It ain't over 'till the fat lady sings....goeie weekend!
Met citaat antwoorden
Oud 03-09-2020, 15:23
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Zou ik toch bijna vergeten dat ik er een ploatje van heb gemaakt, nou ja de spulletjes voor het 'plan of attack' dan, het duurde even voordat ik de camera weer leeg trok:

Alsteblaft, voor wat het waard is.

Laatst aangepast door Wouter76 : 04-09-2020 om 11:12
Met citaat antwoorden
Oud 03-09-2020, 22:21
eipmiw eipmiw is offline
V3C Clublid

Zou dit niets voor je zijn Wouter? Je eigen nieuwe cabrio in elkaar zetten? : https://www.rtlnieuws.nl/editienl/ar...voor-7000-euro
Met citaat antwoorden
Oud 04-09-2020, 09:15
setsunakaede setsunakaede is offline
Forum Admin

helaas, Wim:
https://www.wijnoordholland.nl/nieuw...en-te-sluiten/
Oud 12-09-2020, 16:23
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Ja toch jammer hoor, had Wim me net lekker gemaakt... ;-)

In ieder geval bedankt voor het impliciete compliment Wim, ervan uitgaande dat ik tot het eigenhandig assembleren van zulks in staat zou zijn.

Met de Alto heb ik wel sterk het gevoel stappen te maken die ik niet zo snel op de Volvo had toegepast, wat ik nu ik de ervaring uitbreid wel steeds meer ga doen en er meer vertrouwen in heb.

Volgend voorjaar gaat dat nog een stap verder met het vervangen van koppeling en plaatsen van een gereviseerde of jong gebruikte versnellingsbak.
Tevens wil ik dan het grootste deel van de koelslangen en buizen gaan vervangen alsmede de distributieriem incluis spanner (laatst vervangen bij 109.000 km)
Deze hoeft maar om de ton, maar als ik dan toch alles al voor een groot deel binnen bereik heb...
En dan nog de complete voorwielophanging, voorwiellagers en remklauwen.

Dat wordt een best projectje.

Voor nu een paar kleine dingen, zoals een radiatordop vervangen omdat het originele exemplaar van de vorig jaar gemonteerde Nissens radiator nog wel vloeistof aflaat naar het overloopvaatje maar niet meer terug het koelsysteem in als de auto afkoelt.
Verre van ideaal, al lijkt het autootje zich er niet al te veel van aan te trekken...

En dan kom je er zomaar achter dat een radiatordop die op een RF410 Alto zou moeten passen niet past.
Enig vermoeden hiervan had ik al aangezien ik op de ontluchtingsset uit de Joenaaithetsteeds ook een andere adapter moest gebruiken dan beoogd.

Blijkt na veel 'research', vijfen en zessen dat Nissens in al haar wijsheid heeft besloten de radiatoropening die geschikt is voor een Suzuki Swift te integreren op een Alto radiator....dus.
Lekker dan, heb ik dat.
Dus lieve lezer, mocht u de beschikking hebben over een Suzuki Alto RF410 met de 1100 cc 63 woest trappelende pony's producerende F10DN motor en het in uw hoofd halen hier een aftermarket Nissens (64204) radiator in te hangen, weest gewaarschuwd!

Daarbij komt dan nog het saillante detail dat de dop die Nissens erop schroeft een werkdruk heeft van 0.9 Bar terwijl het koelsysteem een originele werkdruk heeft van 1.1 Bar.

De plaatjes:

Dan, een nieuwe momentsleutel, omdat het er het juiste moment voor was, het had geen moment langer moeten duren omdat vòòr dit moment de oude momentsleutel het juiste moment niet meer kan garanderen, wat er voor zorgde dat ik elk moment dat ik iets op moment aanhaalde een moment twijfelde over het juiste moment, dat zorgde voor een aantal onzekere momenten.

Dore is de naam Ge Dore:

Mooi man, Made in DEUTSCHLAND!!!! Love it.

Incluis drie diepe doppen in de maten 17, 19, 21 en een verlengstuk, wat wil een hobby sleutelaar nu nog meer?

Ook lekker duidelijk in te stellen, ja ik word er wel blij van:

Daarnaast de plaatselijke dealer even gemaild voor een paar nieuwe slofjes op de vooras.
Achter waren ze al vervangen voor een paar exemplaren van Vredestein (T-trac 2)
Rond de 70km/h zit er al sinds aankoop een trilling in de auto welke ook licht waarneembaar is in het stuur, vanochtend na het vertroetelwasbeurtje de auto even met de el-cheapo mini krik wat omhoog gezet tot de voetjes van de vloer kwamen.
De waterpas eronder om iets van hoogteslag te kunnen waarnemen, mjah, misschien een millimeter of 2 verschil in 'rondheid'.
De waterpas ook zijdelings aan buiten en binnenzijde gelegd, primo, niets aan het handje.
Profieldieptemetertje erbij, 3mm op beide banden, wel netjes evenredig afgesleten wat ook iets zegt over de uitlijning.
En dan, ja Viking Citytech 2, nou niet echt een band om joepie bij te roepen, liever niet nog een herfst/winter.

Niet dat de Vredersteins nu de topklasse zijn, wel een stuk beter.

Tot zover weer even, later!
Met citaat antwoorden
Oud 12-09-2020, 19:53
rustybuster rustybuster is offline
Geregistreerde Gast (geen lid)

Citaat:
Afgelopen woensdag heb ik het koelsysteem nogmaals gespoeld, eerst met leidingwater en daarna met demi water en een 10% oplossing van citroenzuur.
Daarna weer een aantal malen met leidingwater en tenslotte afgevuld met frisse G12+
Ik denk dat je dit wat intelligenter moet benaderen:
leen het waterketeltje vol ketelsteen van je moeder,
doe dit vol met water met 10% citroenzuur (handschoentjes zijn echt onnodig),
giet het water er weer uit en bewonder het ketelsteen: dit is nog net hetzelfde als tevoren.
LES: het citroenzuur moet kunnen inwerken.
Dus het moet er veel langer in blijven zitten, warmte helpt ook (chemische processen verdubbelen in reactiesnelheid bij elke 10 graden temperatuurverhoging).

Daarom doe water met je 10% citroenzuur in je koelsysteem, doe de dop er op en rijd een weekje leuke afstanden (warm worden!) met die kar.
Laat dan het 'water' af en spoel een paar keer door..
Mag met gewoon water, demi is kul.

Succes ermee.
rustybuster
Met citaat antwoorden
Oud 12-09-2020, 20:59
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Ik zou het wel prettig vinden als je jouw advies op een wat minder denigrerende manier geeft beste Rustybuster.

Als je niet op een respectvolle manier kan reageren heb ik liever dat je überhaupt niet reageert.

Waarvoor dank.
Met citaat antwoorden
Oud 23-09-2020, 16:29
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wouter76 Bekijk bericht
Voor nu een paar kleine dingen, zoals een radiatordop vervangen omdat het originele exemplaar van de vorig jaar gemonteerde Nissens radiator nog wel vloeistof aflaat naar het overloopvaatje maar niet meer terug het koelsysteem in als de auto afkoelt.
Verre van ideaal, al lijkt het autootje zich er niet al te veel van aan te trekken...

Nou, dat het autootje zich er niet zoveel van aantrekt dat klopt nog steeds, al ben ik ondertussen wel wat wijzer en ook wat minder blij geworden...:

Bij een vermoeden van, besteld u deze:

Waarvan u specifieke onderdelen vult met een zeer geheimzinnige blauwe vloeistof, het geheel plaatst u op de van de dop en een sloot ontdane radiatoropening bij een opgewarmde motor: (thermostaat open, fan één keer aangeslagen)

Vervolgens knijpe men in het rubber balgje om zodoende de damp uit het koelsysteem door de blauwe vloeistof te zuigen.

En dan.....ja dan wordt wat ik al vermoedde bevestigd:

De vloeistof kleurt geel, een prima kleur in het remvloeistof vaatje, niet hier.

CO² bij de KVS dus, en die kan maar van één plek komen...........juist, één van de verbrandingsruimten in den moteur.

Iets waar ik, en elk ander mens welke dit ooit heeft meegemaakt niet bepaald op zit te wachten.
Je kijkt zo naar een enorme garage rekening.

En ik (zei de gek) gaat dit zelf doen, omdat ik vermoed dat te kunnen, en ook omdat ik het wel zal moeten aangezien ik bepaald geen filantroop ben.

Dat wordt dus delen van het werkplaatshandboek printen voor in het grote boek van Suziklaas.

En andere voorbereidingen zoals het bestellen van een cilinderkoppakking.
En meteen een nieuw distributiesetje, waterpomp, en zo nog wat zaken.

Al met al ook nu nog een beste rib uit mijn lijf, al staat het natuurlijk nergens in verhouding tot een werkplaatsfactuur...

En dan hoop ik nog dat het inderdaad de koppakking is en geen scheurtje in de kop zelf.
Het lek is in ieder geval heel klein, steeds wat kleine belletjes in de kvs, en per rit van 100 km wordt er ca 200cc aan kvs in het overloopvaatje gedrukt door de lucht.

Plan is nu om het weekend van volgend weekend en de gehele week erop dit euvel te herstellen.
Op Youtube vond ik wat filmpjes van een man die eenzelfde operatie heeft uitgevoerd op de Suzuki Alto van zijn dochter, dat is een extra hulpmiddel.

Als ik nu bij een koude motor dat ding al enorm op z'n kloten gaf of steeds in elke versnelling de toerenbegrenzer opzocht...

Maar nee, ik ben verre van een pauperpetje in een Honda Snific met B18 en VTEC just kicked in yo!

Goed, het is wat het is om maar een enorme dooddoener te gebruiken, aan de meer positieve kant van de zaak zie ik het meteen aanpakken van zaken waar ik anders niet zo gauw aan begon of bij kan, zoals het vervangen van waterpomp en distributieriem met spanner.

En natuurlijk de klepjes netjes stellen, EGR reinigen, en zo nog wat zaken.

Wish me luck...
Met citaat antwoorden
Oud 23-09-2020, 20:19
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Vervelend Wouter!
Heb je ook aan de optie gedacht om een cilinderkop van een donor auto te nemen, die op je gemakje in orde te maken en vervolgens in 1 weekend te wisselen?
Dan kun je rustig aan de klepseals vervangen, meten of de klepgeleiders nog in orde zijn, alles schoonmaken en de boel laten vlakken.
Zo heb ik het een paar weken terug ook bij de 940 van mijn ouders gedaan.

En als je een meetklokje of klepveertang nodig hebt, dan geef maar een gil. Zo ver is Gorssel niet en ik wil je best even helpen
Oud 24-09-2020, 15:48
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Dat is een goede tip Joost, ware het niet dat ik dan tegen nog een kostenpost aanloop.
Met een beetje extra pech moet ik sowieso een andere kop kopen als mocht blijken dat de pakking tip top in orde is maar er een scheurtje in zit.

verder ben ik het compleet met je eens, dat zou meer rust en tijd geven om het helemaal pico bello in orde te krijgen, inclusief klepseals inderdaad.
Hoe zeer ik dat ook eigenlijk zou willen, ik krijg hopelijk van de dienstdoende Luitenant een week vrijaf om de Suzuki weer betrouwbaar op pad te krijgen, en dat is voor een hobby monteur als ik al een redelijk spannend idee.

Vlakken kan inderdaad nodig zijn, gelukkig zit er in het naburige dorp een motor revisie bedrijf.
Eerst straks die kop er maar eens afhalen, dan weet ik weer meer.

En jouw aanbod tot hulp waardeer ik op zich al enorm, ik zal dat zeker onthouden Joost, top!
Met citaat antwoorden
Oud 26-09-2020, 16:17
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

@ Joost;

Die klepveertang komt misschien nog wel van pas, bij de koppakking set die ik heb besteld zitten ook klepgeleiderrubbertjes zag ik

later pas.

Ik zal zeker even roepen als ik die graag zou lenen.

Laatst aangepast door Wouter76 : 26-09-2020 om 23:08
Met citaat antwoorden
Oud 26-09-2020, 20:01
volvofiel's Avatar
volvofiel volvofiel is offline
V3C Ledenadministratie

Laat het maar weten Wouter
Oud 02-10-2020, 00:30
VolvoDordt's Avatar
V3C Clublid

dit is wel even een tegenvaller man. Balen. Maar hier word je ook weer een stuk wijzer. De koppakking van mijn 5-bak 340 had het ook begeven. Nog nooit zoiets gedaan in m'n eentje. Met wat uitleg van een bekend iemand van het forum was het in 2 dagen gedaan. Op het dooie gemakje inclusief heel de kop polijsten, want hij moet wel glimmend gemonteerd worden :-)

Veel succes, maar dat lukt jou makkelijk.
Oud 02-10-2020, 05:11
Wouter76's Avatar
V3C Clublid

Dank je!

Voordeel bij het B14 blokje is daarbij dat de distributie onaangetast kan blijven.

Ondanks blijft een spannende klus, zelfs nog voor ervaren monteurs.
Met citaat antwoorden
Oud 04-10-2020, 00:30
VolvoDordt's Avatar
V3C Clublid

ja... dat was ik even vergeten. Moet die sowieso niet eerdaags gedaan worden? Kan je haast beter het hele motortje er uit lepelen en alles in een keer aanpakken. Motorruimte ook weer spik en span maken...

Discussie Opties
Weergave Modus

Jouw rechten: